• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Blev en längre paus från parfymfronten än trott... 😅

Har knappt testat något från Pennhaligon's. Hur upplevs Sartorial? Är det mer "gammaldags" och åt fougerehållet? Något annat jag bör testa från dem?
Jag skulle beskriva Sartorial som en modern fougere, men ändå med dom klassiska elementen. Inspirerad (om detta nu är verklig sanning eller en "Creed-bluff") av Savile Rows skräddare 'Norton & Son’s'; ska påminna om saxen (den metalliska noten), tillsammans med bivax, läder och honung. Skulle gärna vilja ha 30 ml:are av denna (osäker på om sådan storlek ens finns), 100 ml blir för mycket.

Men... Good stuff!

Senast ändrad:
EF61F87D-A55C-4966-97ED-75DB1B9890BC.jpeg

CACA49D7-5EA2-4F54-9A30-3AFC428CAB76.jpeg

Inte min granne som tur är 😂

Vad gillar du för typ av dofter?
Jag har ju testat på en del, men aldrig fastnat för de riktig svårburna dofterna. Skulle säga att jag är relativt "safe" utav mig (kanske ej så "safe" om man tänker på vad "vanligt" folk bär, men bland doftintresserade i alla fall).
Jag skulle beskriva Sartorial som en modern fougere, men ändå med dom klassiska elementen. Inspirerad (om detta nu är verklig sanning eller en "Creed-bluff") av Savile Rows skräddare 'Norton & Son’s'; ska påminna om saxen (den metalliska noten), tillsammans med bivax, läder och honung. Skulle gärna vilja ha 30 ml:are av denna (osäker på om sådan storlek ens finns), 100 ml blir för mycket.

Men... Good stuff!
Hmmm, har aldrig fastnat för honungsdofter. Är den likt Naxos?

Jag har ju testat på en del, men aldrig fastnat för de riktig svårburna dofterna. Skulle säga att jag är relativt "safe" utav mig (kanske ej så "safe" om man tänker på vad "vanligt" folk bär, men bland doftintresserade i alla fall).

Nej, det skulle jag inte påstå. Honungen här är en basnot. Det återfinns en viss stram sötma i Sartorial. Osäker själv om jag skulle identifiera den noten utan att ha läst det innan. Om du gillar Beau du Jour, Rive Gauche och sådan stil, skulle jag nästa vara säker på att du tycker om denna.

Senast ändrad:

Inte så mycket ren honungsdoft, mer åt bivax-hållet.

• Like
Reactions: S.L
Nej, det skulle jag inte påstå. Honungen här är en basnot. Det återfinns en viss stram sötma i Sartorial. Osäker själv om jag skulle identifiera den noten utan att ha läst det innan. Om du gillar Beau du Jour, Rive Gauche och sådan stil, skulle jag nästa vara säker på att du tycker om denna.
Beau du Jour uppfattades tyvärr som väl för "mogen" i min nästa. Uppfattade också en viss "curryliknande" not när den hamnade på min hud. Den var markant bättre på papper.

Jag har aldrig testat oud men vill ge det ett försök. Var börjar jag? 120ml blindköp?

Vad menar du med oud? Agarträolja eller parfymer som säger sig innehålla oud eller som de facto gör det? Oerhörd skillnad mellan ”Oud wood” och oud-olja.

Här är en informativ text kring oud:

Ensar har också gjort de oljor jag känt mest ”wow” över. Har dock aldrig testat hans parfymer. Men Nic har säkert testat nån.

Vad menar du med oud? Agarträolja eller parfymer som säger sig innehålla oud eller som de facto gör det? Oerhörd skillnad mellan ”Oud wood” och oud-olja.

Här är en informativ text kring oud:

Ensar har också gjort de oljor jag känt mest ”wow” över. Har dock aldrig testat hans parfymer. Men Nic har säkert testat nån.
Tack, får bli godnattsagan ikväll. Jag syftade på noten oud men förstår nu att det var att förenkla det något.

Tack, får bli godnattsagan ikväll. Jag syftade på noten oud men förstår nu att det var att förenkla det något.

I parfym kan ju oud (även bra sådan) döljas av eller smälta in med andra noter. Den kan också uppfattas enormt annorlunda beroende på resterande komposition.

Bland mer mainstream-parfymer (även sk niche) så är oud oftast (personlig åsikt) inte huvudrollsinnehavaren i doften. Även om den tar plats och känns.

Helt ok för att vara mainstream:

Xerjoff - Al khat
Boadicea - Blue Saphire
Roja - UAE

Men jag är alldeles för novis för att sätta min heder på att det är ”the real deal” i ovan. Jag tycker de doftar som om de iaf har delvis riktig oud i sig. Men nuförtiden har både givaudan och firmenich ackord som är riktigt bra. (Och syntetiska).

Så för att få känna på riktiga grejer måste du nästan köpa oljor eller gå på indie.

Ensars oljor e kanon, Feel oud (Russian Adam) ska vara riktigt bra, likaså Agar Aura.

Jag har två bortnikoff-parfymer som jag tycker är kanon även jämfört med oljor. Men även här tappar man delar av den djupt komplexa upplevelsen pga andra noter.

I parfym kan ju oud (även bra sådan) döljas av eller smälta in med andra noter. Den kan också uppfattas enormt annorlunda beroende på resterande komposition.
...
Jag har två bortnikoff-parfymer som jag tycker är kanon även jämfört med oljor. Men även här tappar man delar av den djupt komplexa upplevelsen pga andra noter.
Vilka två är det?

Sitter med 9 små samples på Bortnikoff och det är en jäkla vill-ha-faktor på flera av dem.

Framförallt:

Oud Monarch (diskad?)
Oud Maximus (barnyard, men spännande!)
Triad (störtskön)
Chypre du Nord (som SL sade: Färsk luden persika)
Musk Cologne (väldigt fräsch utan att vara färglös)

Bara "bra":

Lao Oud (Lite väl barnyard)
Sir Winston (mmm, men inte just nu)
L'Heure Exquise (njaä)
Tabac Doré (brist på användningstillfällen)

Vilka två är det?

Sitter med 9 små samples på Bortnikoff och det är en jäkla vill-ha-faktor på flera av dem.

Framförallt:

Oud Monarch (diskad?)
Oud Maximus (barnyard, men spännande!)
Triad (störtskön)
Chypre du Nord (som SL sade: Färsk luden persika)
Musk Cologne (väldigt fräsch utan att vara färglös)

Bara "bra":

Lao Oud (Lite väl barnyard)
Sir Winston (mmm, men inte just nu)
L'Heure Exquise (njaä)
Tabac Doré (brist på användningstillfällen)
Diskad? Det hoppas jag väl ändå inte! I såna fall lär jag köpa en flaska direkt!

Hur skulle du beskriva Sir Winston? Den verkar intressant men en vattendelare!

Diskad? Det hoppas jag väl ändå inte! I såna fall lär jag köpa en flaska direkt!

Hur skulle du beskriva Sir Winston? Den verkar intressant men en vattendelare!
Ja, eller så är den helt enkelt bara slut. Finns inte på egna hemsidan, beautinow eller EN.

Jag luktar bara på den lille flaskan men jag skulle säga "blommigt tuggummi med en rejäl portion varmt mys i bakgrunden. Mild men ren tobak och en släng av oud längst bak. Djup men ändå lättsam. Påminner inte direkt om något jag kan komma på men den är inte svår eller komplicerad.

Tillbaka
Topp