• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Köpte Chanel allure homme sport eau extreme 150 ml. Tog en evighet att få, men den kom fram och äkta.

Med "en evighet" menar du ngt liknande detta eller?

1678268215016.png

Ska ha skeppats från My Origines 2 mars men fortfarande inte hamnat in i "logistik plattformen"... spännande!

Känner att jag behöver ge denna eller Parfum versionen en andra chans efter att ha dömt ut dem tidigare. Ingen som tröttnat på sin?

Screenshot_20230308_142428_Amazon Shopping.jpg

Galet bra priser. Roja verkar vara down bad, på andra sidan Atlanten har jag sett rätt sjuka reapriser på det mesta.
Jag hoppas det. För jag har kört stenhårt på Luca Torins filosofi gentemot Roja.
Men det blir ju inte lättare att motstå när man får sample på Musk Aoud av dig, som luktar så jävla bra... (Tack för den! Och Cashmere Oud. Mycket trevligt!)
Men jag har tid att vänta ut lille Roger... Bara ner med priserna lite till. När jag får 100ml av "Amber-", "Musk-" eller bara "Aoud" för cirkish 3000, då är det on.

Jag hoppas det. För jag har kört stenhårt på Luca Torins filosofi gentemot Roja.
Men det blir ju inte lättare att motstå när man får sample på Musk Aoud av dig, som luktar så jävla bra... (Tack för den! Och Cashmere Oud. Mycket trevligt!)
Men jag har tid att vänta ut lille Roger... Bara ner med priserna lite till. När jag får 100ml av "Amber-", "Musk-" eller bara "Aoud" för cirkish 3000, då är det on.

Gå med i Purple cap family på Facebook. Priserna där är enormt mycket bättre.

LT har ju onekligen blivit mer negativ med åren. Jag har perfumes A-Z i en tidig upplaga (den andra) där han recenserar 2-3 av Rogers skapelser och är betydligt mer positiv än han är i den senaste när han brutal-sågar allt. Inga hyllningar men han konstaterar att de har väldigt bra ingredienser och är kraftigt inspirerade av gamla klassiker.

Gå med i Purple cap family på Facebook. Priserna där är enormt mycket bättre.

LT har ju onekligen blivit mer negativ med åren. Jag har perfumes A-Z i en tidig upplaga (den andra) där han recenserar 2-3 av Rogers skapelser och är betydligt mer positiv än han är i den senaste när han brutal-sågar allt. Inga hyllningar men han konstaterar att de har väldigt bra ingredienser och är kraftigt inspirerade av gamla klassiker.
Kör ett liv fritt från FB och IG, och det har ju sina nackdelar också...

Intressant med LT. Jag har ju absolut inget emot Roja i övrigt, bortsett från prissättningen. Är t.o.m. ganska övertygad om att prissättningen är en del av det som gjort mig intresserad från början, så sjuk är man ju.
Och att många kreationer hämtar inspiration från gamla klassiker är ju egentligen bara bra. Särskilt de som är diskade/förändrade sen länge. Men 7 lax för en dl sprit med lite olja i, nix. 3-4 tusen, där går min gräns.

Kör ett liv fritt från FB och IG, och det har ju sina nackdelar också...

Intressant med LT. Jag har ju absolut inget emot Roja i övrigt, bortsett från prissättningen. Är t.o.m. ganska övertygad om att prissättningen är en del av det som gjort mig intresserad från början, så sjuk är man ju.
Och att många kreationer hämtar inspiration från gamla klassiker är ju egentligen bara bra. Särskilt de som är diskade/förändrade sen länge. Men 7 lax för en dl sprit med lite olja i, nix. 3-4 tusen, där går min gräns.

Samma LT hävdade i sin ”secret of scent” från tidigt 200-tal att kostnaden för tillverkning av en parfym är 4-6% (från 12% på 80-talet). Mycket pga fokus på toppnoter snarare än doftresa och hastigheten i vilken dessa skall ut på marknaden.

Eftersom Roja är 10x en vanlig parfym per ml (men har dyrare ingredienser) så lär priset knappast avspegla kvaliteten.

Läste att Ulf Lundell skrämmer iväg sina vildsvin med Dior Sauvage😂🤭
Ambroxan kanske?

Det gör han rätt i. Den kan nog anticimex med fördel använda för skadedjurssanering.

Samma LT hävdade i sin ”secret of scent” från tidigt 200-tal att kostnaden för tillverkning av en parfym är 4-6% (från 12% på 80-talet). Mycket pga fokus på toppnoter snarare än doftresa och hastigheten i vilken dessa skall ut på marknaden.

Eftersom Roja är 10x en vanlig parfym per ml (men har dyrare ingredienser) så lär priset knappast avspegla kvaliteten.

Det gör han rätt i. Den kan nog anticimex med fördel använda för skadedjurssanering.
Måste säga att jag avskyr dofter som sauvage YSL Y EDP.. den där hemska noten...som finns i alla ungdomsdofter.. bläääää
Tror även det finns en PDM... Usch percival?

• Like
Reactions: S.L
Ner mot -12°C natten som passerade men idag kom ett tydligt vårtecken in som "nytt på hyllan". Har gått in med inställningen att detta är världens dyraste parfym sett till långvarigheten, men ack, vilken citrus det är. Tamejfan oslagbar (de få minuter den varar). Men man får åtminstone användning för sina travel atomizers som ligger och skräpar.
IMG_20230309_153133.jpg

JA den där tycker jag är riiiktigt bra och en av de mest somriga parfymer som jag känner till. Tyvärr skulle jag, som du, vilja ha ett par timmar mer performance (även om den inte är totalt värdelös, jag får nog iaf 4-6h innan den är borta). Har försökt hitta liknande/identiska parfymer men inte lyckats (med tanken att de då skulle ha bättre performance), men har inte ens lyckats hitta liknande.

JA den där tycker jag är riiiktigt bra och en av de mest somriga parfymer som jag känner till. Tyvärr skulle jag, som du, vilja ha ett par timmar mer performance (även om den inte är totalt värdelös, jag får nog iaf 4-6h innan den är borta). Har försökt hitta liknande/identiska parfymer men inte lyckats (med tanken att de då skulle ha bättre performance), men har inte ens lyckats hitta liknande.
Inte samma-samma men lite åt samma håll iaf:

Edit, den har dock en (icke listad) kummin not som dyker upp ett tag och som kan vara lite ”vattendelare”. AdC är ju rakt av bara angenämt fräsch på ett väldigt lättsamt vis.

Inte samma-samma men lite åt samma håll iaf:

Edit, den har dock en (icke listad) kummin not som dyker upp ett tag och som kan vara lite ”vattendelare”. AdC är ju rakt av bara angenämt fräsch på ett väldigt lättsamt vis.
Har bara testat original Terren (som jag inte direkt gillade), men ser helt klart ut som det kan vara värt att testa denna, tack för tipset.

Måste säga att jag avskyr dofter som sauvage YSL Y EDP.. den där hemska noten...som finns i alla ungdomsdofter.. bläääää
Tror även det finns en PDM... Usch percival?
Av de där moderna blå parfymerna tycker jag bara BDC edp/p och ADG Profondo är bra, och de enda som alltid har en plats i samlingen och schyssta atr slänga på sig när man ska vara casual med vanligt folk. :)

Tror det är för att ambroxanet inte är lika framträdande, eller iallafall inte något jag reagerar på med dessa två (tre).

Har på sistone plockat med mig lite grejer från Rituals till hemmet. Vad säger ni om deras parfymer - något specifikt man bör testa? Var ett tag sen jag köpte en doft och senast jag fick upp intresset var det designerparfymer som gällde. :)

Ja, jag tycker den är fantastisk rent doftmässigt jag också. Har provat den förr men aldrig köpt pga sillage/longevity issues. Jag får väl ut ca. 45 min i dagsläget. Har samma problem med Fico di Amalfi (som även den doftar för jävla bra). Hoppas på att lite luft i flaskan några månader och sen ett kvicksilver uppemot 30°C ska ge mig 2h på den. Sen lite återapplicering på det och saken är klar.

Såg en review på fraggan om en som tipsade om Xerjoff Renaissance som alternativ. Kan hålla med. Inte lika bra, men absolut bättre performance. Om Renaissance är för "grön" kan man blicka mot deras Torino21 istället kanske.

Terre d'Hermes Eau Tres Fraiche (eller Eau Givrée) som @S.L tipsade om har jag aldrig provat. Har liksom du rätt svårt för originalet (sålde direkt igen efter att den kom hem). Där är nåt som inte klickar med mig. Om flankern har minsta lilla av samma går den bort.

Nästa efterlysning. Aldrig testat denna men gör det gärna om någon har en att flippa! Alt länk till schysst pris online (har dålig koll på allt utanför designer) Teevlig helg!
57862_4.jpg

Tillbaka
Topp