• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Vilka Xerjoff spanar du på?

Naxos har stått högt upp på min lista ett tag nu men den kanske är överflödig nu när jag köpt Pure Havane ...

Nio verkar också vara väldigt intressant baserat på recensioner jag läst men snuskigt dyr ... coolt att man får med en bit meteorit med köpet dock

Själv har jag inte riktigt varit helt övertygad av Xerjoff.

Richwood tyckte jag ganska mycket om, men inte så pass mycket för att det ska rättfärdiga priset. Påminner lite om Nishane Ani.

Har också en dekant med vintage Pikovaya Dama. Helt jävla galen och lyxig tvålig doft ändå, men inte min grej.

• Like
Reactions: bvb
Själv har jag inte riktigt varit helt övertygad av Xerjoff.

Richwood tyckte jag ganska mycket om, men inte så pass mycket för att det ska rättfärdiga priset. Påminner lite om Nishane Ani.

Har också en dekant med vintage Pikovaya Dama. Helt jävla galen och lyxig tvålig doft ändå, men inte min grej.

Vad är det som inte övertygat, performance eller att de inte var din grej bara?

Vad är det som inte övertygat, performance eller att de inte var din grej bara?

Nu har jag inte luktat på alla från dem... men ingen har riktigt klickat 100% bara. Du vet, ofta när man luktar på något så kan man känna att man gillar den på en gång eller inte. Det har absolut varit välgjorda parfymer men det har också alltid varit något som inte klickat helt hundra. Av Richwood, 40 Knots och Mefisto (hade prover på de, som såldes till @sherwan) så tyckte jag bäst om Richwood. 40 Knots var också fin, ambrig, men den där 'booziga' noten gick inte hem helt hundra. Sedan har jag också sprayat Naxos och någon av Alexandria i affär, fina, men här också någon ton som inte gick helt hem.

Däremot kände jag att några från Casamorati-serien gick hem. Dolce Amalfi, och kanske Fiero och Lira (om jag minns rätt!).

Men jag ska definitivt fortsätta att lukta på Xerjoff när jag får chansen. Ibland klickar inte parfymerna på en gång men gör det sedan, ibland flera år senare.

Tack! Vågade mig på en beställning därifrån. Riktigt blindbuy men har en sample av Guerlain Homme EDP hemma nu och gillar den! Är också förtjust i både vetiver och neroli i doft. Så då var det lätt att falla för alla fina ord om den i tråden. Den här tråden är väldigt trevlig men jag anar att vägen till väldoftande fördärv väntar mig.

Tack! Vågade mig på en beställning därifrån. Riktigt blindbuy men har en sample av Guerlain Homme EDP hemma nu och gillar den! Är också förtjust i både vetiver och neroli i doft. Så då var det lätt att falla för alla fina ord om den i tråden. Den här tråden är väldigt trevlig men jag anar att vägen till väldoftande fördärv väntar mig.
Leveransen därifrån gick tyvärr inte i raketfart, inte som Gents tex.
Den här tråden är eau de fördärv extrait...

Jag följer @Alarik s exempel och kör en recension. Man kan lugnt säga att jag går ut hårt.

Märke: By kilian (www.bykilian.fr)
Serie: Dark Lord
Topp: bergamott, peppar, sichuanpeppar
Hjärta: Rom, jasmine sambac, Davana
Bas: Läder, vetiver, pachouli, cederträ, cypriol

Bakgrund:
Kilian heter Hennessey i efternamn. Och ja, han är arvtagare till LVMH och stenrik. Han var tydlig från början att han aldrig ville arbeta för familjen som råkar äga ett bolag som står för drygt 60% av världens cognac. Istället ville han arbeta med något eget och hamnade i parfym-världen av en slump. Han fick ett internship på Kenzos parfymavdelning. Men eftersom han ogillar att tolka andras DNA (verkar vara en röd tråd i hans liv) så grundade han sitt eget.

Personligen tycker jag att det lyser igenom i hans verk. Att arbeta med kvalitet har han garanterat lärt sig sen barnsben men hans dofter andas ”passion project” rakt igenom. Och den här doften är kanske det bästa exemplet på det. Återkommer till varför lite senare.

52017-03-10_Hennessy_0368.jpg

Min upplevelse:
Jag var på COW parfymeri i Stockholm. Ett måste om du gillar niche-parfymer. (https://www.cowparfymeri.se/). Vi pratade länge om parfymer och jag fick testa denna. Det var en dark horse i sammanhanget eftersom jag var ute efter något fräschare. Denna doft är väldigt mycket men fräsch är inte en av dem. Diplomatiskt uttryckt.

Jag fick ett sample och en klassisk pappersbit med doften samt uppmaningen att dofta nu. Senare på dagen och på morgonen innan jag testade den. Märkligt tyckte jag, de flesta butiker vill ju framförallt sälja direkt. Men COW verkar bygga längre relationer.

I början kände jag mest bara en enorm projektion av läder. Och jag menar enorm. Den där toppen kände jag överhuvudtaget inte alls.

På kvällen kände jag en tydligare vetiver infusion och på morgonen en mer harmoniserad läder/vetiverblandning. Men det var allt.

Märklig doft tänkte jag.

Test 1:
Jag drog på mig den på morgonen och direkt kom ett massivt påslag av läder, rom och något jag inte kan placera. Kanske är davana, ingen aning om vad det är.

Det var ett så massivt påslag att jag blev ställd. Inte ens le labos - santal 33 kommer nära i projection.

Eftersom tyckte jag att vetiver smög sig in, även mer gröna inslag. Oklart vad bara för lädret är så oerhört närvarande.

Någon beskrev en recension som ”smells like a 200 year old vampire” och denna doftar så. Fast bara om vampyren också är en biker som krökar rom. Och äter barn.

Skulle jag nånsin gå på bikerfest och slå folk på käften är detta doften jag skulle välja. Det är den mustigaste läder-doften jag någonsin känt. Det finns ingenting feminint i den alls. Den fullkomligt osar testosteron rakt igenom.

Jag gillade ärligt talat varken starten eller övergången. Dessutom pendlade den mellan de två under hela dagen och trots att jag duschat satt den kvar som torkad målarfärg på mig.

Nej fy fan. Den här skiten rör jag inte jag inte igen, tänkte jag. Lite som en tequila-fylla. Men eftersom jag aldrig lär mig, varken vad avser tequila eller dofter så var jag på den nån dag senare.

Test 2
Denna gången var det som att min näsa vant sig vid doften. Helt plötsligt upplevde jag lädret som rejält trevligt och övergången som mer nyanserad.

Det var lite som att kröka två dagar i rad. Du tål mer, det går inte överstyr på samma sätt.

Jag är fortfarande inte helt säker på vad jag känner för denna men jag tror det är en sån där parfym som man kan ha i 3 år och plocka fram på speciella tillfällen.

Så vad menar jag med passion project? Jo det här är ingen tillrättalagd doft som är till för att pleasa marknaden. Tvärt om så skiter Kilian högaktningsfullt i vad marknaden gillar. Han är ekonomiskt oberoende x 100 och gör parfymer han själv älskar. Och lyckligtvis har han jävligt ball smak.

Performance & projection:
massiv och överväldigande. Sitter överjävligt länge vare sig du vill eller inte. Den är mer efterhängsen än en stalker.

Övrigt/passar:
Skrattade när jag såg denna rubrik. Ja, när fan passar det att lukta såhär? Det är absolut inte under några omständigheter en kontorsdoft. Om du inte hatar dina doftkänsliga kollegor det vill säga. Då ska du absolut ha den.

Doftkänsliga Anna/Åke kommer rusa till HR snabbare än du hinner få i dig morgonkaffet om du kör denna på jobbet.

Den passar kanon om du ska ragga på en marilyn manson-konsert, gå på fetisch-klubb eller om du bara vill visa omgivningen hur jävla bad ass du är.

En sak är säker - den är en vattendelare av rang. Kika frangrantica så får ni se. Hälften hatar den. Hälften älskar den. Nån beskrev den som den värsta doft de känt. Bara det är ju ett skäl i sig att testa den.

375x500.50603.jpg

Älskar denna recensionen, så jävla brutal! :D
Hur känner du för denna doft nu?

Xerjoff (sjukt nära JerkOff) imponerade faktiskt på mig.
Än så länge enbart luktat på 1888 och inväntar några fler inkommande samplers men får hålla tillbaka fingrarna som nästan vibrerar på köpknappen av hela Casamorati serien... måste lugna mig.

Lukten är svår att förklara...
Cola, krämig, kryddig, blommig, gammalt på något vis, påminner om doftstickor i Asien eller kyrka... men mer djuriskt...

Tänk dig att du går in i en tyst kyrka sen mörk natt, gubben på korset börjar röra på huvet när du passerar, tittar snett på dig... du finner dig helt plötsligt i slagsmål med Jheezus som stigit ner ifrån korset och både han och prästen börjar veva mot dig medans en av nunnorna sliter av dig kläderna för en omgång vild sex!

Tror inte det är en doft för andra, luktar gott men old fashion och det är mer för en själv, går knappt att slut lukta på handleden i flera timmar.
Bra styrka och håller länge.
Lukta innan köp, kanske inte för alla, hos mig va den grym.

Jag har helt vant mig vid den. Nu är den en favorit när jag vill känna något extra. En personlig favorit. Men jag står vid recensionen fortfarande! Inte ett blindköp!
Klockor köper jag aldrig utan att ha testat dem. Klarar inte av blindköp. Med dofter har jag blivit tvärtom. Blev jävligt sugen på att blindköpa den :D

• Like
Reactions: S.L
Som alla andra former av missbruk, det blir värre, tills man måste lägga av helt....:nailbiting:
Jag börjar faktiskt bli lite mätt ändå. Kollade gents utbud, inget som riktigt lockar där. Får leta mig vidare till mer independent parfymerier, det är för mig mer intressant.

Jag har aldrig varit en beroendeperson i något, lyckligtvis.

Xerjoff (sjukt nära JerkOff) imponerade faktiskt på mig.
Än så länge enbart luktat på 1888 och inväntar några fler inkommande samplers men får hålla tillbaka fingrarna som nästan vibrerar på köpknappen av hela Casamorati serien... måste lugna mig.

Lukten är svår att förklara...
Cola, krämig, kryddig, blommig, gammalt på något vis, påminner om doftstickor i Asien eller kyrka... men mer djuriskt...

Tänk dig att du går in i en tyst kyrka sen mörk natt, gubben på korset börjar röra på huvet när du passerar, tittar snett på dig... du finner dig helt plötsligt i slagsmål med Jheezus som stigit ner ifrån korset och både han och prästen börjar veva mot dig medans en av nunnorna sliter av dig kläderna för en omgång vild sex!

Tror inte det är en doft för andra, luktar gott men old fashion och det är mer för en själv, går knappt att slut lukta på handleden i flera timmar.
Bra styrka och håller länge.
Lukta innan köp, kanske inte för alla, hos mig va den grym.

Jag håller den för att vara den bästa i serien.
Jag får varma vita blommor blandat med hårt vispad grädde med kolasås ovanpå. Det är nog den parfym jag använt mest (säkert typ tre gånger) de sista två månaderna.

Måste dela med mig av presentationen, mycket trevlig! Noterna för doften ser ni på vykortet :)
Första intrycket är bra! Den spelar i samma liga som Aventus men ändå väldigt olik, på ett positivt sätt! För att ge någon slags fingervisning.
IMG_20200623_185824.jpg

IMG_20200623_185852.jpg

IMG_20200623_185932.jpg

IMG_20200623_190024.jpg

IMG_20200623_190101.jpg

IMG_20200623_190920.jpg

Tycker den är riktigt bra!

Jag håller den för att vara den bästa i serien.
Jag får varma vita blommor blandat med hårt vispad grädde med kolasås ovanpå. Det är nog den parfym jag använt mest (säkert typ tre gånger) de sista två månaderna.

Hoppas starkt på den - blev blind buy enbart baserat på din input (och att jag gillar Dolce Amalfi)! :)

Tycker den är riktigt bra!

Hoppas starkt på den - blev blind buy enbart baserat på din input (och att jag gillar Dolce Amalfi)! :)

Dolce Amalfi har samma dna så du kommer absolut hitta likheter. Mer söt torkad frukt och mindre kardemumma. Den är toppen!
Sedan är de faktiskt inte svindyra heller.
DA på dagen och sedan 1888 på kvällen så är saken biff hela sommaren.

Tom Ford Beau de Jour private blend. Doftar elegant, maskulint. Lavender, krydda, peppar, subtil patchouli dyker upp efter ett tag. Tror inte de är någon beast performance eller projektion, men absolut inte lätt. Skulle säga att den gör sig bättre på kvällen, alternativt kallare väder. Bra dejtparfym!

Betyg:
7F6F6D47-7097-40C9-936A-C9980D7927EF.gif

Nu gjorde jag ett riktigt blind buy på en Dior Homme Sport med batch code "0701". Säljaren skrev att den var åtminstone 2-3 år gammal och batch coden daterar den till 2020 (alternativt 2010) då dem börjar om räkningen vart 10e år :)
Genomskinlig kork och svart sprayer så bör vara vintage originalformula :D Om jag inte är heeelt ute och cyklar

@Reverso du kanske kan bekräfta? :) Du har väl 100 st Dior

upload_2020-6-24_18-43-35.png

upload_2020-6-24_18-44-4.png

Terre D'Hermes EDT, perfekt för sommarkvällar på den svenska Västkusten ... fick en spontan komplimang av mormor som tyckte väldigt mycket om den också vilket är ett massivt plus ... Stay Fresh allihopa!

Kan ej begripa varför jag tänkte sälja min refillflaska ... måste ge alla dofter en ärlig chans!

20200624_203957.jpg

20200624_204005.jpg

Tillbaka
Topp