Kör Blue Sapphire på kontoret idag. @Tjabo @Sthlm-Nicklas @Kingpin
En positiv (väldigt elegant, tänker på en boudoir) och en negativ kommentar (doftar örtigt, typ malmedel…)![]()
Vad är malmedel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör Blue Sapphire på kontoret idag. @Tjabo @Sthlm-Nicklas @Kingpin
En positiv (väldigt elegant, tänker på en boudoir) och en negativ kommentar (doftar örtigt, typ malmedel…)![]()
Haha vettefan, typ cederträ och eteriska kryddoljor när jag frågade.Vad är malmedel?![]()
”Naftalen / malkulorVad är malmedel?![]()
”Naftalen / malkulor
Förr användes malkulor flitigt, dessa bestod av det mycket giftiga ämnet naftalen som framställs från stenkolstjära. Ångan av naftalen var både avvisande och dödande för malar (dödande om det naftalenhaltiga malmedlet låg i en lufttät plastpåse med malen/textilierna).”
Sweet! Såg att ni ägt den tidigare så köpte av privatperson som jag såg sålde en.Den hade jag, numer har Stefan den!
Bra skit!
Jag är lite sugen på ett gäng från TRNP. Vart köpte du den? retail-priserna är ju rätt höga.
Annars tror jag Francois och Garden of Pleasures skulle passa dig (de är väldigt olika varandra)
Provkör ikväll, verkligen annorlunda! Blir nog fin i värmen sen.Jag gillar den. Den har en not som särskiljer den från andra i min samling, tror det är kaprifol/honeysuckle som sticker ut.
Om den stått i solljus eller i en miljö där luftfuktighet och värme ändrats mycket så kan den blivit kass.Hur tänker ni kring hållbarhet för en parfym? Har en Bleu de Chanel Edt som är från 2016. Ca 30% kvar i flaskan. Jag har inte använt den på över ett år och när jag sprutade på den idag så tycker jag att den inte riktigt doftar likadant som förut. Kan den ha blivit dålig?
Har nog mestadels stått i badrummet innan jag visste bättre så det kanske har påverkat. Finns det något tydligt sätt att veta om en parfym har blivit kass?Om den stått i solljus eller i en miljö där luftfuktighet och värme ändrats mycket så kan den blivit kass.
Dessutom dör toppnoter (Som bleu har en rejäl del av) snabbast.
Med det sagt har jag dofter från 80-talet som är brutalt bra.
Har nog mestadels stått i badrummet innan jag visste bättre så det kanske har påverkat. Finns det något tydligt sätt att veta om en parfym har blivit kass?
Men förutsatt att en parfym lagras på "rätt" sätt så ska man alltså anta att det inte riktigt finns något utgångsdatum?
Det där är PC va? Hur är longevity på den? Jag har "bara" parfum.
Japp, det är PC. Nja, longevity är sådär. Sen upplever jag den väldigt hud nära. Prestandan är sådär enligt mig. MEN den doftar jäkligt gottDet där är PC va? Hur är longevity på den? Jag har "bara" parfum.
”Ny” doft. Samma släpp gjordes ju med Bergamotto för något år sedan. Skulle ju vara en mycket bättre version av originalet men vet helt ärligt inte om jag märkte någon skillnad mellan dem. Man kan ju hoppas att performance är avsevärt förbättrat utan att själva doften i övrigt påverkats. Då måste den införskaffas asap!AdC i ny kostym eller en ny doft?
![]()
Arancia La Spugnatura by Acqua di Parma
A new and limited perfume by Acqua di Parma for women and men, released in 2023. The scent is citrusy-fresh. It was last marketed by LVMH. Pronunciation...www.parfumo.com
”Ny” doft. Samma släpp gjordes ju med Bergamotto för något år sedan. Skulle ju vara en mycket bättre version av originalet men vet helt ärligt inte om jag märkte någon skillnad mellan dem. Man kan ju hoppas att performance är avsevärt förbättrat utan att själva doften i övrigt påverkats. Då måste den införskaffas asap!
Hatar när doften bara sitter i 30-40 sekJa den där jäveln doftar ju magiskt som OG. Men har ju ungefär samma longevity som en vindpust. Skulle den sitta 3-4h (istället för 30-40 sekunder) nu så köper jag.
Nytt från ALD. The History of Oud. Vad tror du @Nic ? Verkar vara sjukt limiterat och lär försvinna snabbare än ett Sassicaia-släpp på bolaget.
![]()