• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

”Naftalen / malkulor
Förr användes malkulor flitigt, dessa bestod av det mycket giftiga ämnet naftalen som framställs från stenkolstjära. Ångan av naftalen var både avvisande och dödande för malar (dödande om det naftalenhaltiga malmedlet låg i en lufttät plastpåse med malen/textilierna).”

”Naftalen / malkulor
Förr användes malkulor flitigt, dessa bestod av det mycket giftiga ämnet naftalen som framställs från stenkolstjära. Ångan av naftalen var både avvisande och dödande för malar (dödande om det naftalenhaltiga malmedlet låg i en lufttät plastpåse med malen/textilierna).”

Låter ju som något Alessandro Gaultieri skulle använda i parfym.
Aporpå Gualtieri, det pratas ju rätt ofta om Nasomatto och Orto Parisi. Nasomatto inte minst nu efter dildo-releasen.

Men han har ju ett tredje märke - MariaLux. Flaskorna ser ut som de tillverkats i en kass maskin i en fabrik i sydost-asien av underbetalda, icke-fackanslutna migranter under klart ljusskygga omständigheter. Inte minst etiketterna är särskilt bedrövliga.

Nån som testat?

375x500.25478.jpg

Den hade jag, numer har Stefan den! :)
Bra skit!

Jag är lite sugen på ett gäng från TRNP. Vart köpte du den? retail-priserna är ju rätt höga.
Annars tror jag Francois och Garden of Pleasures skulle passa dig (de är väldigt olika varandra)
Sweet! Såg att ni ägt den tidigare så köpte av privatperson som jag såg sålde en.

Också spanat in några, har bara testat Blue Lotus tidigare som är grym, påminner en hel del om Musk Khabib.

Hur tänker ni kring hållbarhet för en parfym? Har en Bleu de Chanel Edt som är från 2016. Ca 30% kvar i flaskan. Jag har inte använt den på över ett år och när jag sprutade på den idag så tycker jag att den inte riktigt doftar likadant som förut. Kan den ha blivit dålig?

Hur tänker ni kring hållbarhet för en parfym? Har en Bleu de Chanel Edt som är från 2016. Ca 30% kvar i flaskan. Jag har inte använt den på över ett år och när jag sprutade på den idag så tycker jag att den inte riktigt doftar likadant som förut. Kan den ha blivit dålig?
Om den stått i solljus eller i en miljö där luftfuktighet och värme ändrats mycket så kan den blivit kass.
Dessutom dör toppnoter (Som bleu har en rejäl del av) snabbast.

Med det sagt har jag dofter från 80-talet som är brutalt bra.

Om den stått i solljus eller i en miljö där luftfuktighet och värme ändrats mycket så kan den blivit kass.
Dessutom dör toppnoter (Som bleu har en rejäl del av) snabbast.

Med det sagt har jag dofter från 80-talet som är brutalt bra.
Har nog mestadels stått i badrummet innan jag visste bättre så det kanske har påverkat. Finns det något tydligt sätt att veta om en parfym har blivit kass?
Men förutsatt att en parfym lagras på "rätt" sätt så ska man alltså anta att det inte riktigt finns något utgångsdatum?

Har nog mestadels stått i badrummet innan jag visste bättre så det kanske har påverkat. Finns det något tydligt sätt att veta om en parfym har blivit kass?
Men förutsatt att en parfym lagras på "rätt" sätt så ska man alltså anta att det inte riktigt finns något utgångsdatum?

Precis, rent generellt finns inget utgångsdatum. Vintage har ju dessutom stigit i popularitet på det senaste. (Inte minst pga IFRA-förbud på vissa noter).

AdC i ny kostym eller en ny doft?
”Ny” doft. Samma släpp gjordes ju med Bergamotto för något år sedan. Skulle ju vara en mycket bättre version av originalet men vet helt ärligt inte om jag märkte någon skillnad mellan dem. Man kan ju hoppas att performance är avsevärt förbättrat utan att själva doften i övrigt påverkats. Då måste den införskaffas asap!

”Ny” doft. Samma släpp gjordes ju med Bergamotto för något år sedan. Skulle ju vara en mycket bättre version av originalet men vet helt ärligt inte om jag märkte någon skillnad mellan dem. Man kan ju hoppas att performance är avsevärt förbättrat utan att själva doften i övrigt påverkats. Då måste den införskaffas asap!

Ja den där jäveln doftar ju magiskt som OG. Men har ju ungefär samma longevity som en vindpust. Skulle den sitta 3-4h (istället för 30-40 sekunder) nu så köper jag.

Nytt från ALD. The History of Oud. Vad tror du @Nic ? Verkar vara sjukt limiterat och lär försvinna snabbare än ett Sassicaia-släpp på bolaget.

EA6D2792-720C-45F5-842C-DE98A4F38F08.jpeg

Blev ju riktigt sugen när jag först hörde att Russian Adam skulle släppa en oud-kollektion, något han är erkänt bra på.
Sen när jag förstod att det rörde sig om destillerade oud oljor som är utspädd med alkohol (något man kan göra på egen hand om man så vill) för att bli sprejbara så känns det rätt ointressant för mig.
Jag är inte så mycket för oud oljor/attarer, som har sina begräsningar när det kommer till doftprofil, utan föredrar parfymformatet som har en annan möjlighet att vara mer mångfacetterade och komplexa.
De kommer säkert att vara grymt bra, men eftersom det inte finns någon möjlighet att testa innan så är det ju blindköp som gäller. Och som du säger så med den ytterst limiterade upplagan som gäller för några av de kommer de ju att sälja slut inom loppet av minuter när de släpps.
Jag tror inte direkt det kommer att bli nån billig historia heller, utan jag blir inte förvånad om man får betala runt 3000-4000:- för en flaska på 22ml. Förmodligen lite mer för vissa utav dem. Kinam räknas exempelvis som den dyraste och mest sällsynta oudolja som finns, så priset kan nog dra iväg för den.

Tillbaka
Topp