Aaron Terence Hughes – Onyx Concentrate
Thai Oud, Rose Absolute, Patchouli, Plum, Vanilla Bean tincture, Amber, Musk, Sandalwood.
Onyx. Allt Aaron älskar i en och samma flaska enligt honom själv. Om ni inte sett hans egna presentation av Onyx på youtube gör det.. kärleken till denna kreation når verkligen en via skärmen.
Alla hans parfymer har en hög dos av naturliga ämnen, men med Onyx så har han verkligen gått loss. Detta är något som egentligen inte var menat att säljas, han skapade den till sig själv och har därmed bara valt det han själv anser är de bästa ingredienserna från de bästa leverantörerna.
Onyx är svår att beskriva. Det finns många Ros – Oud – Patchouli combos där ute, men det här är som inget annat jag tidigare testat. Jag har personligen lite svårt för ros, men i denna så blir det aldrig jobbigt även om rosen är med i spelet från början till slut. Förmodligen för att det är första gången som min näsa upplever ”riktig” Rose Absolute. Det luktar naturlig Ros, inte den där syntetiska skarpa lukten som jag associerar med farmor. I samspel med rosen så medföljer även en stor dos av chockladig patchouli. Vanlij och plommon bidrar med sötma, utan att framstå som mäktig. Det är även en mild, sensuell och något rökig Oud i basen. Återigen väldigt välbalanserat.
Jag gör nog inte Onyx rättvisa med min beskrivning. Den låter enkel, men den är komplex utan att vara ”för svår” att förstå. Om du uppskattar Rose D’Arabie, Noir de Noir eller Ardent så uppmanar jag dig att sampla denna.
Prestandan är above average, den håller i en hel dag. 12+ timmar. Återigen så blev jag tyvärr, tyvärr näsblind efter ca 6 timmar och trodde att den dött, men min fru bekräftade att den var kvar på mig vid flera tillfällen därefter.
Ps. Om du undrar varför flaskan är skitig så läckte den tyvärr lite under frakten.