• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Performance är kanon på mig på alla jag testat. Ingen har någon monster-projection även om dirty slut och oud drar iväg fint nån timme. Passar mig perfekt ska tilläggas!
Härligt! Vilka har du testat? Om du orkar skriva bara i några få ord vore de kul att höra vad du tycker!

igår testade jag African Leather från Memo. Välgjort läderdoft med bra performance. Något ”udda” doft, skulle tippa att den gör sig bättre i kyligare väder.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kul! Jag väntar på bla ozone och boss bastard! Hur är performance och projektion för dig? Har väldigt höga förväntningar på hans dofter efter alla hyllningar här!

Tycker att projektion är tämligen stark på mig men ganska svårbedömd då det är lite olika varje test. Tror @bvb hade liknande erfarenhet av Boss bastard. Nu senaste testen kändes den tämligen potent igen. Höll i sig 4+ timmar och relativt tydlig under tiden utan att behöva känna efter.
Ozon mer ändå skulle jag säga men har bara provat den en gång.
 
  • Like
Reactions: bvb

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Härligt! Vilka har du testat? Om du orkar skriva bara i några få ord vore de kul att höra vad du tycker!

igår testade jag African Leather från Memo. Välgjort läderdoft med bra performance. Något ”udda” doft, skulle tippa att den gör sig bättre i kyligare väder.

jag har testat:

Dirty slut
Oud
Violet delirium
Arabica
Samt
Santal extreme


Violet delirium:
En bekant (Vladica) skrev denna recension. Den är IMO helt spot on:

Aaron Terence Hughes – Violet Delirium

Top: Saffron Accord

Middle: Jasmine Sanbac Absolute, Rose Absolute, Chocolate Accord

Base: Thai Oud, Burmese Oud, Musk, Animal notes and Filth

Trots namnet så finns det alltså ingen viol bland de listade noterna, jag får heller aldrig några större violvibbar av den. Kanske därför den är konfunderad med tanke på den andra delen av namnet?

Det jag känner direkt vid början är att detta är en kryddig, dirty floral. Det är ingen av blommorna som är dominanta utan återigen så är allt välbalanserat och fint supporterat av de andra noterna. Den är kryddig, men min näsa snappar inte upp någon saffran. Det är inte listat bland noterna men den första timmen så upplever jag en relativt stark lädernot. De första 20 minuterna så finns det även något som påminner om bensin och tankarna går direkt till Fahrenheit, det finns en likhet här.

När ”läder och bensin” dunstat bort så stannar en sexig blandning av florals, oud och chocklad kvar i flera timmar. Jag vet inte vad det är för skillnad på Thai eller Burmesisk oud, men det finns absolut inget skank här. Det här är något som enkelt skulle kunna ta plats i oudkollektion i Tom Fords Private Blend, en väldigt lättburen unisex-oud med andra o(u)rd.

Prestandamässigt så är det här way beyond average. 14+ timmar, jag satte på den ‪vid 09.00‬ och när jag la mig strax innan 23.00 så var den fortfarande kvar.

När det kommer till de animaliska noterna och hans omtalade Filth: är den sexig? Ja. Är det något banbrytande? Nej. Jag förväntade mig något vågat och utmanande, men det här var som sagt väldigt lättburet efter att topnoterna lagt sig. Min favorit hittills.

Han har skrivit dessa recensioner också:

Aaron Terence Hughes – Neon.

Top: Grapefruit, Mandarin, Lemon, Pineapple
Middle: Amber, Ambroxan, Dry Woods
Base: Sandalwood, White Musk

Aaron har vid flera tillfällen utryckt hat och besvikelse över Aventus, Sauvage och alla de mainstream parfymer som de inspirerat. När jag hörde att han skulle göra en egen ”kommersiell” parfym som skulle vara hans take av ”the Aventuses and the Sauvages” så visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Nu har jag använt den i ett dygn och här kommer mina första intryck.

Även om den kanske huserar i samma realm som dem så är detta varken en Aventus- eller en Sauvageklon. Av de listade frukterna så är det en sur grapefuit som min näsa snappar upp starkast. Till skillnad från de tidigare nämnda parfymerna så är den inte lika fruktig, det är snarare en torr Ambroxan- och Trädominant doft med en mild citrustopp. Det är nästan så att man vill slänga in Bleu de Chanel i inspirationskatalogen bakom denna. Gör en mix av de tre utan den där skarpa skrikiga profilen och lägg till mer naturliga ämnen med en mildare, mer välbalanserad profil så får du Neon.
Jag blev näsblind efter ett tag och trodde att den dött tidigt, men titt som tätt så kom det en vindpust och den anmälde sin närvaro igen. Jag fick även höra att den projicerade väl även efter 5-6 timmar.
Den är fräsch, den är mass pleasing, den håller 10+ timmar.

Edit: Aaron rekommenderar 10 sprut av denna. Don’t do it. Jag körde sju (4 i nacke och hals, 2 på t-shirt och en på armen) och frugan klagade på att det var för mkt..

Aaron Terence Hughes – Boss Bastard

Top Notes: Bergamot, Lemon and Manderine
Middle Notes: Cedarwood, Amber and Honeyed Tobacco
Base Notes: Cocoa, Vetiver, Sandalwood and Musk

Inspiration till denna är Leonardo DiCaprio i Wolf of Wall Street, sittandes på sitt kontor i en läderfåtölj rökandes en cubansk cigarr och inte bry sig om nått. En ”Boss Bastard”.

Det här är nog den första ATH som gör mig lite osäker. Tobak, läder, vetiver, ceder, sandalwood.. noter som fick mig att tro att något riktigt maskulint skulle komma utifrån denna. Men.. Nej, en väldigt balanserad unisex doft träder alltså fram istället. Mild och välbalanserad men samtidigt starkt presterande är en beskrivning som återkommer på alla hans parfymer, man måste verkligen lukta mycket och länge för att kunna urskilja de olika noterna (iaf för mig).

Den börjar snällt med vacker mandarin. Honungstobaken och amber är också med redan från start och gör den rund med en fin sötma. Det tar ganska många timmar innan basnoterna presenterar sig och då är det främst kakaon som dominerar. Jag snappade aldrig upp någon riktig vetiver, iaf inte den typen av vetiver som jag är van vid (grey vetiver, terre d’hermes, encre noir, etc).

Var det detta jag förväntade mig? Nej… jag trodde jag skulle få något maskulint som matchar den bilden jag har av Wolf of Wallstreet, men jag fick något som skulle kunna vara lika fint på min fru, eller på min mor. Är den dålig? Absolut inte, det är en vacker doft som jag tycker passar alla kön i alla åldrar. Det var som sagt bara inte det jag förväntade mig.

Aaron Terence Hughes – Onyx Concentrate

Thai Oud, Rose Absolute, Patchouli, Plum, Vanilla Bean tincture, Amber, Musk, Sandalwood.

Onyx. Allt Aaron älskar i en och samma flaska enligt honom själv. Om ni inte sett hans egna presentation av Onyx på youtube gör det.. kärleken till denna kreation når verkligen en via skärmen.

Alla hans parfymer har en hög dos av naturliga ämnen, men med Onyx så har han verkligen gått loss. Detta är något som egentligen inte var menat att säljas, han skapade den till sig själv och har därmed bara valt det han själv anser är de bästa ingredienserna från de bästa leverantörerna.

Onyx är svår att beskriva. Det finns många Ros – Oud – Patchouli combos där ute, men det här är som inget annat jag tidigare testat. Jag har personligen lite svårt för ros, men i denna så blir det aldrig jobbigt även om rosen är med i spelet från början till slut. Förmodligen för att det är första gången som min näsa upplever ”riktig” Rose Absolute. Det luktar naturlig Ros, inte den där syntetiska skarpa lukten som jag associerar med farmor. I samspel med rosen så medföljer även en stor dos av chockladig patchouli. Vanlij och plommon bidrar med sötma, utan att framstå som mäktig. Det är även en mild, sensuell och något rökig Oud i basen. Återigen väldigt välbalanserat.

Jag gör nog inte Onyx rättvisa med min beskrivning. Den låter enkel, men den är komplex utan att vara ”för svår” att förstå. Om du uppskattar Rose D’Arabie, Noir de Noir eller Ardent så uppmanar jag dig att sampla denna.

Prestandan är above average, den håller i en hel dag. 12+ timmar. Återigen så blev jag tyvärr, tyvärr näsblind efter ca 6 timmar och trodde att den dött, men min fru bekräftade att den var kvar på mig vid flera tillfällen därefter.

Ps. Om du undrar varför flaskan är skitig så läckte den tyvärr lite under frakten.

Aaron Terence Hughes - Arabica

Top: Lavender
Middle: Coffee Tincture, Vanilla Absolute, Soft Dark Fruit
Base: Sandalwood, Musk

Den öppnar med en väldigt prominent men mild och sensuell not av Lavendel. Kaffenoten presenterar sig först efter 45 – 60 minuter och blir starkare och starkare därefter. Efter ca 90 min så är Lavendeln inte lika tydlig och kaffet tar störst plats. Kaffenoten är dock ingen Cappucino- eller bryggkaffelukt, det är en färsk kaffeböna vi pratar om. Aaron skapar tydligen sin Coffee Tincture själv hemma genom att mosa bönor och blanda dem med alkohol.
Arabica är dock ingen kaffeblast och jag kände aldrig att jag gick omkring och doftade som en kaffekopp, detta förmodligen pga av vaniljen och fruktnoterna som skapar en jättefin blandning. Det är ingen söt vanlij här, utan återigen en mjuk supportande not. Mitt första intryck av att ha spenderat lite tid med vissa av hans parfymer är att samtliga är extremt välbalanserade, man kan tydligt känna vissa huvudnoter men det är ingen som dominerar. Min näsa kände varken av sandalwood eller mysk, dom är nog bara med i leken för att top- och mellannoterna ska fästa bättre på huden.
Två sprut i armvecket presterade starkt (men inte beastly) i ca 6 timmar, därefter så gick den över till en skinscent i ca 2 timmar till. Tror dock att den kan prestera bättre med fler sprut, jag fegade lite första gången eftersom jag förväntade mig en mäktig och söt doft när jag läste noterna, men Arabica är raka motsatsen. Det är en elegant, sensuell, levande och väldigt användarvänlig unisex doft. Jag vet inte om jag kan rekommendera ett blindköp på 50ml, men den bör samplas. Om du gillar sensuella dofter så kan du komma att älska denna. Frugan gillade den verkligen och hon är min hårdaste kritiker.

Edit: Frugan använde den dagen efter och först då så insåg jag hur fint den projicerar. Wow vilket sillage.. varje rum hon varit i doftade och då är hon väldigt konservativ med antal sprut i jämförelse med mig.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Lite mer tester...

1. Frederic Malle - ”Music for a while”
45DBA359-E40A-41AA-9CC3-D340324BCD80.jpeg

Det här var häftigt! Lavendel och rökig ananas...
Efter applikation, ja, bra, fruktigt.
Några minuter senare, mnjae.... hustrun gillar, hon kan ta den!
30 minuter senare, fan, det här är ju bra, så annorlunda men bra, den tar jag tillbaka, hit med den!

2. Ponts Des Arts - ”On S’etait Dit” (”vi sa till oss själva”)
322CA09E-19F5-4F19-856F-D511F13D256B.jpeg
A569FFC2-CC0A-4FFC-B5A6-23F999D16B43.jpeg

Kummin, kardemmumma, peppar, kryddigt,
Sofistikerat, raffinerat, matig/brödig känsla i kryddtonerna.
Denna trampar sin egen stig. Gillar verkligen!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vet någon om det går att få tag på Gallagher Fragrances från den här sidan Atlanten på något vis?

Sugen på Amongst Waves då jag tycker den är riktigt bra, men inte så sugen på att vänta på ett paket till hösten då jag vill dofta hav nu, nu, nu...
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

S.L

Vacheron
2-Faktor

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Tack @sherwan - testade att lägga en order. Vi får se vad som händer!


Kvällens,
AD6D8C76-9905-49EA-8ABB-760099E9F828.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Aaron-Terence-Hughes/Blood-Orange-58430.html
Härlig fräsch doft i linje med vad etiketten säger. En sån här kommer jag inte vilja vara utan framöver.
Upplever den rätt så enkel och linjär, inte riktigt så ’beastly’ som. beskrivningen på hans hemsida ger sken av.
Funkar minst lika bra för småbarnspappa livet mitt i sommaren som på en nattklubb.
https://www.aaronterencehughes.co.uk/blood-orange-parfum-3-p.asp

Shit vad ni hypear ATH - inte utan att man blir sugen att testa!


Mina favvosar just nu (vetiver):

Frederic Malle - vetiver extraordinaire
Jovoy - private label
Lalique - encre noir
Hermes - terre d hermes intense vetiver

Kanske kan va något?

Tack!

Någon som testat Rojas Vetiver? Läst oerhört gott om den från vissa. Saftig prislapp för en annan dock.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Shit vad ni hypear ATH - inte utan att man blir sugen att testa!
Nja, inte så mycket hype där faktiskt. Jag gillar doften men tror att inte alla skulle uppskatta den Lika mycket då den nog upplevs linjär som sagt och inte har den performance/projection som beskrivningen på hans hemsida fick mig att tro iaf. Men jag gillar doften, absolut!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack @sherwan - testade att lägga en order. Vi får se vad som händer!




Shit vad ni hypear ATH - inte utan att man blir sugen att testa!




Tack!

Någon som testat Rojas Vetiver? Läst oerhört gott om den från vissa. Saftig prislapp för en annan dock.

Ta all hype med en nypa salt. Jag älskar dem men det betyder inte att alla gör det. Har själv gått på nitar på just den grejen.

ang Rojas vetiver så såg jag någon som skrev att den är grym men kostar lika mycket som enigma och då blir valet enkelt.
 
Testade creed Green Irish tweed igår (igen) och den är riktigt bra! Projektion och sillage är riktigt bra, dock verkar den ”bara” hålla 5-6h.
Idag testas Rhum & Tabac, och jäklar! Vilken annorlunda men härligt doft! Har bara testat i ca 30 min men den är precis vad jag förväntade mig. De första jag tänker på är söt ananas även om inte de står med som not någonstans, kanske förväxlat med söt rom? Jag tänker direkt på en kubansk bar, rom, sockrad ananas och kanske hint av tobak. Definitivt inte en allround parfym eller kontorsdoft men riktigt bra niche doft för speciella tillfällen. Något att bryta av vardagen med? :cigar:
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Testar Melancolia från Liquides Imaginaires,
1A2ED7FC-7A10-4526-BBC7-091709D915FB.jpeg
E8DA6D5C-E229-43B3-8621-49337F0A3FDC.jpeg

Inte alls som namnet antyder. Upplyftande och positiv snarare än melankolisk.
Ingefära/mint/mysk... Rund/mjuk. Kvalitet.
Absolut en fin doft men kanske upplever jag den lite mer åt det feminina hållet?

Är det någon här som har erfarenhet av Liquides Imaginaires dofter?
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Några korta tankar om ATH Anubis. Slumpade och började med denna plus en till på andra armen. Tankar kommer om den andra kommer senare då den är mer komplex.

Anubis är en relativt simpel linjär doft. Den explosion jag fick från Boss bastard fick jag inte här. Detta är en betydligt mjukare doft. Noterna jag snappar upp är hallon samt mandarin, men hallon är mest framträdande.

Jag tycker att den är åt det feminina hållet med den tydliga hallondoften, men med det sagt så gillar jag den enormt mycket och kommer bära den hela sommaren! Enkel men riktigt fin. Den verkar dock inte vara på väg i re-stock. Jag hade definitivt kunnat tänka mig en 50ml av denna.
 
Topp