Det där med att ranka olika hus tycker jag är jättesvårt, eftersom man oftast uppskattar det de erbjuder av olika anledningar.
Jag fuskar och gör det lite enklare för mig själv och tittar på vilka som jag äger flest flaskor av istället (vilket ändå säger en hel del om vilka som tillhör mina favoriter).
1. PRIN/Parfum Prissana (29 flaskor)
2. Areej Le Doré (23 flaskor)
3. Bortnikoff (14 flaskor)
Det är de tre som står ut. Sen är det några hus som ligger mellan 7-10 flaskor, bl.a. Bogue, Hendley, Olympic Orchids, Slumberhouse m.fl.
Tittar man på topp tre så har de varit favoriter under olika tidsperioder skulle man kunna säga.
Bortnikoff köpte jag merparten av mina flaskor under 2020, då jag vill minnas att jag upptäckte huset. Även om de fortfarande tillhör en av mina favoriter måste jag påstå att det som Dmitry släppt de senaste åren (med några få undantag som Lao Oud och Tabac Doré) inte varit särskilt upphetsande.
ALD upptäckte jag också 2020 (det blev ett väldigt dyrt år), men där blomstrar kärleken fortfarande på ett annat sätt än med Bortnikoff, och jag köper fortsättningsvis det mesta som släpps från huset.
PRIN och Parfum Prissana upptäckte jag också i samma veva som ALD och Bortnikoff, men merparten av dofterna har köpts under de senaste par åren. Särskilt ifjol blev det väldigt många flaskor från PRIN, då han dels släppte flera limiterad dofter, men även valt att yxa några från samlingen. Då finns det i regel inte så mycket att välja på, utan det är bara att köpa om man inte vill stå där sen med skägget i brevlådan...
Ett särskilt omnämnande till Angelos som med sina
Créations Olfactives charmat mig mer än någon annan under 2023. Det började med ett blindköp av hans underbara chypre Angeliki i början av året, sen har det av bara farten blivit 7 flaskor till. Dessutom finns ytterligare ett par på önskelistan som jag nog kommer att klicka hem inom en snar framtid.
Jag har testat alla av hans 17 dofter utom 1 (en limiterad attar) och alla dofter är ruskigt välgjorda med högklassiga råmaterial. Bara det att jag under knappt ett år köpt 8 av 16 dofter jag testat säger väl en hel del om hur mycket jag gillar huset.
Nu är det snart läggdags, så vi nöjer oss så för tillfället.