• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Ja, så långt är jag med.
Men om du tar Oud isaphan eller oud rosewood från huset där Francis är CD så är de betydligt mer i linje med en riktig oud ros! Herr Kurkdjian är ju snarare jävligt vass på att hitta kemikalier som blir svinpopulära (BR 540 tex). Det är inte min stil men man kan inte ta från honom att han typ tagit fram de senaste årens största hits.
Verkligen. Finns många guldkorn i privée-kollektionen där man inte låtit nutidens syntetiska skräpideal fått fäste. Liknande dofter lär väl aldrig göras från huset igen efter att FK började där misstänker jag.
Jag ska nämna att jag har inga problem alls med parfymer som t.ex. TF - Oud Wood, Tobacco Oud, Gucci - Intense Oud, Dior - Oud Ispahan, Leather Oud, Oud Rosewood, Purple Oud osv, som har "Oud" i titeln.

Inga av ovanstående har nog en uns av riktig oud i trots namnen. Men oavsett det, så uppskattar jag alla som jag nämnde.

Tobacco Oud och Leather Oud har jag t.o.m. som mina "all time" favoriter, som är helt gudomligt fina 😍

Men om jag ska prata om MFK - Oud Satin Mood så är den inte ens i närheten så bra bra som t.ex. TF - OW är.
Jag hittar som sagt ingen oud alls i denna. Vaniljen finns där helt klart och en hint av ros, men i det stora hela, så doftar parfymen långt ifrån Oud.
Därav besvikelsen :(
Intressant! Men ja, det finns en anledning till att jag inte äger en enda flaska MFK (Endast ägt Masculin Pluriel men sålde den) men har 38st Roja-flaskor i samlingen 😁

Gillar man hur Aoud/Amber Aoud är i stilen så tror jag att man (Bevisligen inte alla!) skulle kunna gilla OSM, men som ni säger och vad jag också kan dra mig till minnes är den otroligt långt ifrån lika bra även om jag vill minnas att den var bra.

Fick lov att göra lite efterforskningar i tråden och det låter som jag var inne på samma spår som er faktiskt. Dags för en ny testomgång, mycket hinner hända på nästan tre år:

C5BD25A8-72F7-4ABC-88D4-CFF9D10DDF62.jpeg


Även @Tjabo såg en liten liknelse i stilen back in the day 😉

0280D2B3-6D5F-496F-A3C5-0A216701D7D6.jpeg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Verkligen. Finns många guldkorn i privée-kollektionen där man inte låtit nutidens syntetiska skräpideal fått fäste. Liknande dofter lär väl aldrig göras från huset igen efter att FK började där misstänker jag.

Intressant! Men ja, det finns en anledning till att jag inte äger en enda flaska MFK (Endast ägt Masculin Pluriel men sålde den) men har 38st Roja-flaskor i samlingen 😁

Gillar man hur Aoud/Amber Aoud är i stilen så tror jag att man (Bevisligen inte alla!) skulle kunna gilla OSM, men som ni säger och vad jag också kan dra mig till minnes är den otroligt långt ifrån lika bra även om jag vill minnas att den var bra.

Fick lov att göra lite efterforskningar i tråden och det låter som jag var inne på samma spår som er faktiskt. Dags för en ny testomgång, mycket hinner hända på nästan tre år:

C5BD25A8-72F7-4ABC-88D4-CFF9D10DDF62.jpeg


Även @Tjabo såg en liten liknelse i stilen back in the day 😉

0280D2B3-6D5F-496F-A3C5-0A216701D7D6.jpeg

Det var det jävligaste! 🤣👌

image.jpg


Jag får göra en side by side igen!
 
Jag är sugen på en till parfym då min samling består av en enda liten rackare, YLS Blueu electrique. Jag kan absolut ingenting om parfymer, vill bara lukta gott på kontoret.

Le male elixir och Gentleman är nr 1 och 2 2023 enligt fragrantica. Låter någon av dem som ett bra val? När jag googlar verkar Le male le perfume vara mer omtyckt dock. Jag hade även Oud wood, Replica och Carlisle sparat bland favoriter sist jag letade parfym men de är lite dyrare.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag är sugen på en till parfym då min samling består av en enda liten rackare, YLS Blueu electrique. Jag kan absolut ingenting om parfymer, vill bara lukta gott på kontoret.

Le male elixir och Gentleman är nr 1 och 2 2023 enligt fragrantica. Låter någon av dem som ett bra val? När jag googlar verkar Le male le perfume vara mer omtyckt dock. Jag hade även Oud wood, Replica och Carlisle sparat bland favoriter sist jag letade parfym men de är lite dyrare.

Om du bara vill dofta gott ska du ta en vända till NK (Sthlm eller GBG) och testa dig fram. Försök hitta så billig doft som möjligt.
De dyrare pjäserna (vissa här inne kan bränna 15k på en parfym) har bara värde om du genuint uppskattar bakomliggande faktorer (råvaror, historiska referenser, blandning, exklusivitet osv).

Det är lite som med klockor. Om syftet bara är: "ska vara snygg och visa tiden" är det poänglöst att köpa en Rolex.

Det är inte högre kvalitet i OW och Carlisle jämfört med de första du nämnde (i någon aspekt av begreppet kvalitet). Näsorna och råvarororna kommer från samma ställen (som dessutom kör kartelverksamhet). Det handlar bara om varumärke.
 
Topp