• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Där är jag helt enig, jag bryr mig inte vad som står på flaskan så länge jag tycker om doften. Tack för ett utförligt svar samt tipsen gällande märken, ska absolut kika närmre på dem.

Blå dofter..? 😂

Jag köpte faktiskt min första "dyra" perfym detta året i form av Jo Malone Cypress & Grapevine, den tycker jag mycket om. Detta då frugan älskar det märket och jag tidigare köpt några till henne. Sen skadade det inte att det är just Tom Hardy som är ambassadör för den parfymen, man är väl en sucker för marknadsföring trots allt..

Håll Hardy långt från tanten. Min fru är lätt besatt av honom. 😅

Blå dofter är fräscha aquatiska saker som gjorts en masse sen 90-talet. Typ Armani Acqua di Gio, D&G Light blue, Dylan Blue, Bleu de Chanel, Polo Blue etc. Alla doftar typ likadant (och syntetiskt).

I genren aromatiska träiga dofter (som den du gillar) finns helt vansinnigt mycket.

Testa:

Beau du jour & fougere d argent - Tom Ford
Guerlain - Heritage
Masculin pluriel & amyris homme - francis kurkdjian
Margiela - at the Barbers & Jazz club (mer tobak på den sista)

För att nämna några.

Där är jag helt enig, jag bryr mig inte vad som står på flaskan så länge jag tycker om doften. Tack för ett utförligt svar samt tipsen gällande märken, ska absolut kika närmre på dem.

Blå dofter..? 😂

Jag köpte faktiskt min första "dyra" perfym detta året i form av Jo Malone Cypress & Grapevine, den tycker jag mycket om. Detta då frugan älskar det märket och jag tidigare köpt några till henne. Sen skadade det inte att det är just Tom Hardy som är ambassadör för den parfymen, man är väl en sucker för marknadsföring trots allt..
Jag har, precis som du, nyligen börjat skaffa lite dofter igen efter många års uppehåll. Som sagt ovan är det allra bästa tipset att ta dig någonstans där du kan prova mycket. Testa på papper för att sålla men innan du köper måste du testa på din hud. Det är först när du låtit en doft torka in i huden som du vet om den är för dig. Det är kanske självklart men eftersom det inte nämnts och var lite av en uppenbarelse för mig så tänkte jag att delar med mig av den. Ha det skoj med nosandet!

DD:
7C1AE892-D486-4B55-8F7E-2B617BBB4D67.jpeg

60A40B0E-983A-4C3A-AFA9-AE37694B9B44.jpeg

Tar en för laget och jobbar mig igenom Bortnikoffs nya för er skull 😉

Oud Hindi - En påtagligt barnyardy indisk oud som spelar huvudrollen genom hela resan. Den öppnar med en sötsyrlig körsbärsnot som mer går över i en krämig vanilj som kompletterar ouden väldigt väl. Inte alls dum men kräver att man har en fäbless för indisk oud för att uppskatta den.

Oud Malinau - En väldigt trevlig gourmandhistoria. Indonesisk oud varvat med honung, hallon & söta kryddor. Tobak? En söt, vaniljig oud som är ytterligare förstärkt med mer vanilj, söta bär och honung. Rätt bra balanserad med kryddor men kan nog för vissa bli för söt och gourmandig. Går nästan lite åt Tobacco Vanille-hållet i drydownen fast mer bärig och oud. Mer av en crowdpleaser men för mig fortfarande riktigt bra. Sambo-approved också.

Oud Kinam - Återkommer med recension inom kort 😄

Senast ändrad:
Laser engraved glass bottle?
För all del.
De flaskor som har ett tryck direkt på glaset brukar ju alltid vara ok, det är när det ska klistras på något i papper eller metall som det skiter sig förr eller senare. Någon kvalitetskorrelation finns för det mesta inte. Se tex Penhaligon’s Portrait serie, de må sitta rakt iofsig men jösses amalia vilken skit de etiketterna är…

För all del.
De flaskor som har ett tryck direkt på glaset brukar ju alltid vara ok, det är när det ska klistras på något i papper eller metall som det skiter sig förr eller senare. Någon kvalitetskorrelation finns för det mesta inte. Se tex Penhaligon’s Portrait serie, de må sitta rakt iofsig men jösses amalia vilken skit de etiketterna är…
Märkligt ändå, man får ju ofta höra att förpackningen och då inte minst flaskan är en viktig del av upplevelsen kring parfym. Man lägger mkt tid på att designa flaskor, knyta rosetter, färga glas, branda produkten och ibland tom stössla med grus och sedan kröner man helheten på detta vis. Vad säger ks är finishen på förpackningen en viktig del av helheten eller spelar det mindre roll så länge innehållet är trevligt?

Märkligt ändå, man får ju ofta höra att förpackningen och då inte minst flaskan är en viktig del av upplevelsen kring parfym. Man lägger mkt tid på att designa flaskor, knyta rosetter, färga glas, branda produkten och ibland tom stössla med grus och sedan kröner man helheten på detta vis. Vad säger ks är finishen på förpackningen en viktig del av helheten eller spelar det mindre roll så länge innehållet är trevligt?

Förstod inte ditt tidigare citat?
Henry Jacques har inga QC problem med flaskorna mig veterligen.

IMG_1715.jpeg

Förpackningar kostar oftast mer än innehållet och spelar en viktig del för producenten i att bygga varumärket. För samlaren är det väl helt individuellt huruvida i vilken skala det anses viktigt. Personligen vill jag gärna ha originalflaska över dekant men i övrigt är innehållet betydligt (!) viktigare än om förpackningen är estetiskt tilltalande.

Roja som jag har hyfsat många av är direkt kitschiga och fula IMHO. Men vad ska man göra när innehållet är bra?

Förstod inte ditt tidigare citat?
Henry Jacques har inga QC problem med flaskorna mig veterligen.

IMG_1715.jpeg

Förpackningar kostar oftast mer än innehållet och spelar en viktig del för producenten i att bygga varumärket. För samlaren är det väl helt individuellt huruvida i vilken skala det anses viktigt. Personligen vill jag gärna ha originalflaska över dekant men i övrigt är innehållet betydligt (!) viktigare än om förpackningen är estetiskt tilltalande.

Roja som jag har hyfsat många av är direkt kitschiga och fula IMHO. Men vad ska man göra när innehållet är bra?
Mitt citat var fel, Henry Jacques verkar ej ha dessa problem som ni mkt riktigt påtalar. Menade mer att det är märkligt att många tillverkare kan producera relativt kostsamma produkter utan att ha bättre QC. De vet ju hur viktigt emballaget är i doftbranschen. Förtar onekligen lite av upplevelsen. Ica lyckas ju få bättre precision i etiketterna på hallonsylten och det är ju inte samma marginaler på de produkterna. Slutsatsen är väl att det är förvånande att så många tycker det är viktigt med en exklusiv buteljering men ej bryr sig om etiketten är uppochned. 🍷🚬

“Repor och kantstötningar förekommer”
Har flera gånger fascinerats av skicket på denne Traderasäljares parfymflaskor, är det någon som har en teori om vad som föranleder detta?

“Repor och kantstötningar förekommer”
Har flera gånger fascinerats av skicket på denne Traderasäljares parfymflaskor, är det någon som har en teori om vad som föranleder detta?
Kan det vara någon som jobbar på en återvinning och tar hem dom? Jag har varit på "kemavdelningen" några gånger och slängt färg och annat och då faktiskt sett parfymflaskor som ligger och skaver mot massa annat i stora kärl.

• Like
Reactions: S.L
Hade lite tid mellan möten och smet in på Cow. Testade D’orsays senaste alster. Rätt coola men kanske inte helt rätt för mig.

IMG_1772.jpeg

Fick också testa råmaterialet tonka-parfymen var gjord av. Bra skit! Till och med vaniljen va bra!
IMG_1768.jpeg

Sen testade jag denna:

Frederic Malle - Hope

IMG_1771.jpeg

påminner mycket om Promise men i min bok är denna bättre. Priset däremot, not so much….

Tillbaka
Topp