• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Någon som har testat både TF Neroli Portofino samt TF Costa Azzurre och kan kanske ge en input ifall Costa Azzurra har lika dålig perfomance och hållbarhet som NP?

Totalt älskade TF Costa Azzurra Acqua men perfomance och hållbarheten på den va ett skämt, iaf på min hy:(

Jag har testat neroli portofino forte samt Costa azurra (inte acqua). Jag fick medium performance på båda, rekommenderar att testa vanliga varianten och inte acqua, var ingen beast performance men var absolut inte dålig!

även jag har testat neroli forte och costa azzurra. Får betydligt bättre performance av neroli forte men ingen är dålig. (Möjligen sett till priset kanske).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En helt annan parfym: fick hem min 125 ml layton. Den har betydligt sämre prestanda än samplen jag hade. Projektion är samma. Doften är samma men performance avsevärt mycket sämre.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Jag har testat neroli portofino forte samt Costa azurra (inte acqua). Jag fick medium performance på båda, rekommenderar att testa vanliga varianten och inte acqua, var ingen beast performance men var absolut inte dålig!

även jag har testat neroli forte och costa azzurra. Får betydligt bättre performance av neroli forte men ingen är dålig. (Möjligen sett till priset kanske).

Tack för svaret, Forte har jag hört(framförallt i här) ska ha en helt annorlunda prestande än vanliga NP. Får försöka leta reda på en dekant av Costa Azzurra då!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret, Forte har jag hört(framförallt i här) ska ha en helt annorlunda prestande än vanliga NP. Får försöka leta reda på en dekant av Costa Azzurra då!

Jag har den på mig idag. Kan fe performance review ikväll. Satte på mig den för 35 min sen så än så länge är den grym. Men jag hade gärna sett en intense-version av den.
 
Idag testar jag Orto Parisi - Terroni. Detta var något annorlunda mot det mesta jag testat. Har svårt att sätta ord på vad den doftar. Den är extremt potent, hetta, värme, chili, peppar. Jag tycker nedan är en bra beskrivning (kanske något flummig) känner ingen vanilj, utan rökig patchouli är framträdande. Parfymen är röd vilket är lika passande som att Pacific Rock Moss är ljusblå. Är den bra då? Ja, jo, den är annorlunda och sticker ut. Definitivt ingen crowd pleaser och ingen kontorsdoft, tror antingen man älskar doften eller raka motsatsen. Själv har jag inte riktigt bestämt mig vad jag tycker.

Gents beskriver den som:
Vesuvius är en kraftfull vulkan i södra Italien. Terroni är en kraftfull doft som speglar vulkanisk hetta, fuktig grov jord och känslan av att gräva händerna ner i jorden och hitta sina rötter.
En rökig, träig oud med undertoner av vanilj och patchouli.”

496738B8-338C-4EF5-9978-4A597B0FF431.jpeg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Idag testar jag Orto Parisi - Terroni. Detta var något annorlunda mot det mesta jag testat. Har svårt att sätta ord på vad den doftar. Den är extremt potent, hetta, värme, chili, peppar. Jag tycker nedan är en bra beskrivning (kanske något flummig) känner ingen vanilj, utan rökig patchouli är framträdande. Parfymen är röd vilket är lika passande som att Pacific Rock Moss är ljusblå. Är den bra då? Ja, jo, den är annorlunda och sticker ut. Definitivt ingen crowd pleaser och ingen kontorsdoft, tror antingen man älskar doften eller raka motsatsen. Själv har jag inte riktigt bestämt mig vad jag tycker.

Gents beskriver den som:
Vesuvius är en kraftfull vulkan i södra Italien. Terroni är en kraftfull doft som speglar vulkanisk hetta, fuktig grov jord och känslan av att gräva händerna ner i jorden och hitta sina rötter.
En rökig, träig oud med undertoner av vanilj och patchouli.”

496738B8-338C-4EF5-9978-4A597B0FF431.jpeg
Om du inte använder hela är jag sugen på att ta över det som blir kvar :)
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Apropå kontorsdoft- just nu har jag semester och intresset har onekligen spårat. I Augusti börjar jag nytt jobb och kommer sitta i öppet kontorslandskap. Första veckan blir det nog ingen parfym på jobbet, men sen vill man ju kunna använda något. Hur borde man agera?
 
Apropå kontorsdoft- just nu har jag semester och intresset har onekligen spårat. I Augusti börjar jag nytt jobb och kommer sitta i öppet kontorslandskap. Första veckan blir det nog ingen parfym på jobbet, men sen vill man ju kunna använda något. Hur borde man agera?
Jag hade frågat personerna jag sitter närmast om dom är känsliga för parfym (eller hur dom ställer sig till parfym), sedan hade jag agerat utifrån det. Jag hade nog använt det jag gillar, hade bara kanske inte dragit på mig mycket av dom allra kraftfullaste dofterna som lätt kan ta upp ett helt rum.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Apropå kontorsdoft- just nu har jag semester och intresset har onekligen spårat. I Augusti börjar jag nytt jobb och kommer sitta i öppet kontorslandskap. Första veckan blir det nog ingen parfym på jobbet, men sen vill man ju kunna använda något. Hur borde man agera?
Jag hade frågat personerna jag sitter närmast om dom är känsliga för parfym (eller hur dom ställer sig till parfym), sedan hade jag agerat utifrån det. Jag hade nog använt det jag gillar, hade bara kanske inte dragit på mig mycket av dom allra kraftfullaste dofterna som lätt kan ta upp ett helt rum.

Såg ni min review av Dark Lord av Kilian? Jag hade dundrat den en masse! Visa pöbeln var skåpet ska stå från dag ett. :D
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Xerjoff Uden
D709AB89-0E47-428B-9970-B8D3CF9ED685.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/Uden-6306.html

Fräscha citrusfrukter, Sandelträ, vanilj rom...
Ska även finnas liten hint av kaffe... allt som allt, luktar lyxigt sommardoft. Mycket bra.




Xerjoff More Than Words
03AF7A85-E444-42A1-BC7E-102724D66E6D.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/More-Than-Words-16450.html

En snäll Oud och inte en stinkande kraftig Oud. Blommig, krämig fruktig, kryddig.
Även här väldigt lyxig doft. Mycket bra.

Feck... de blir dyrt de här, FÖR många som är bra ifrån Xerjoff :banghead:
 

Richard1987

Panerai
Guerlain homme L'eau Boisée:
Öppnar upp med mycket citrus, lime för att närmare precisera. Citrusen följs av träiga toner, typ cederträ och vetiver i basen. Vetivern är inte fuktig/jordig som andra vetiverdofter, tycker den är ganska behaglig och len. Kan tycka mig känna lätt ton av mynta och peppar. Doften är linjär, förändras inte direkt. Doften är inte så söt, inte syntetisk. Känns som att den passar lite mer uppklätt än nedklätt, ren och fräsch. Elegant. Perfekt för kontoret.

Performance verkar vara helt ok; 5-6 h på min hud. Stilren flaska.

4.3/5 på Fragantica:
https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Guerlain-Homme-L-Eau-Bois-e-14180.html

Inte tillräckligt spännande för mig; därför ligger den nu ute för byte/sälj :)

20200711_210814.jpg
 
Senast ändrad:

bleppo

Omega
2-Faktor
Xerjoff Uden
D709AB89-0E47-428B-9970-B8D3CF9ED685.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/Uden-6306.html

Fräscha citrusfrukter, Sandelträ, vanilj rom...
Ska även finnas liten hint av kaffe... allt som allt, luktar lyxigt sommardoft. Mycket bra.




Xerjoff More Than Words
03AF7A85-E444-42A1-BC7E-102724D66E6D.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/More-Than-Words-16450.html

En snäll Oud och inte en stinkande kraftig Oud. Blommig, krämig fruktig, kryddig.
Även här väldigt lyxig doft. Mycket bra.

Feck... de blir dyrt de här, FÖR många som är bra ifrån Xerjoff :banghead:
Uden är grym!! Säg till om (jag menar när) du testar Uden Overdose den verkar mycket intressant :)

ska försöka lägga vantarna på en tester av den framöver men nu ska det flacka runt för mycket så inte möjligt just nu.
 

mchamoun

Cartier
Köpte Dunhill Icon efter flertal rekommendationer på fragrantica och basenotes som en passande kontorsdoft men den föll mig inte riktigt i smaken.

Lukten påminner om en blandning av TdH med ytterligare noter av kardemumma och "grape soda" som folk påstår i forumen vilket jag håller med även om det är svårt att förklara vad det luktar i detalj. Doften är väl balanserad vilket är anledningen till varför jag inte uppskattar den mer då jag saknar skarpare toner.

Parfymen är uppe på Lifestyle om någon är intresserad. Är även öppen för en bytesaffär.

Mer info om parfymen hittas här:
https://www.fragrantica.com/perfume/Alfred-Dunhill/Icon-29229.html

20200711_115710.jpg
 
Senast ändrad:

Tellus8

Omega
Hej alla läckergommar!
Gissar att ingen här lider av samma problem som jag? Men OM det skulle vara så tar jag tacksamt emot tips.
Problemet: jag älskar parfym och det mest för min egen skull. Jag får bra självförtroende och känner mig grym om jag doftar bra helt enkelt. Men min fru är brutalt anti allt som har med doft att göra. Jag har testat säkert 10 st parfymer/after shave/splash med medvetet dålig performance men det blir ett jävla gnäll.
Vad ska jag göra?! Känns tråkigt att gå runt och lukta barnängen (på sin höjd) resten av livet.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Hej alla läckergommar!
Gissar att ingen här lider av samma problem som jag? Men OM det skulle vara så tar jag tacksamt emot tips.
Problemet: jag älskar parfym och det mest för min egen skull. Jag får bra självförtroende och känner mig grym om jag doftar bra helt enkelt. Men min fru är brutalt anti allt som har med doft att göra. Jag har testat säkert 10 st parfymer/after shave/splash med medvetet dålig performance men det blir ett jävla gnäll.
Vad ska jag göra?! Känns tråkigt att gå runt och lukta barnängen (på sin höjd) resten av livet.

Måste väl finnas något hon tycker doftar gott?
Tänker, rosor, choklad, vanilj... nybakade kanelbullar you name it. Finns garanterat en parfym med det som not.

Annars hade jag nog lite granna struntat i det och burit parfym för min egen skull i alla fall.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla läckergommar!
Gissar att ingen här lider av samma problem som jag? Men OM det skulle vara så tar jag tacksamt emot tips.
Problemet: jag älskar parfym och det mest för min egen skull. Jag får bra självförtroende och känner mig grym om jag doftar bra helt enkelt. Men min fru är brutalt anti allt som har med doft att göra. Jag har testat säkert 10 st parfymer/after shave/splash med medvetet dålig performance men det blir ett jävla gnäll.
Vad ska jag göra?! Känns tråkigt att gå runt och lukta barnängen (på sin höjd) resten av livet.
Svårt det där.
Har en vän som sitter i samma sits. Han kör med doftlösa deo mm.

Är hon allergisk eller har medicinska problem med dofter?
Annars får ni kompromissa:
Ha dofter när du är ute/jobbar mm, hemma duscha av dig.
Eller vissa dagar, dela upp veckan...

Antar att öppetköps datumet på fru har utgått? ;)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Idag testar jag Orto Parisi - Terroni. Detta var något annorlunda mot det mesta jag testat. Har svårt att sätta ord på vad den doftar. Den är extremt potent, hetta, värme, chili, peppar. Jag tycker nedan är en bra beskrivning (kanske något flummig) känner ingen vanilj, utan rökig patchouli är framträdande. Parfymen är röd vilket är lika passande som att Pacific Rock Moss är ljusblå. Är den bra då? Ja, jo, den är annorlunda och sticker ut. Definitivt ingen crowd pleaser och ingen kontorsdoft, tror antingen man älskar doften eller raka motsatsen. Själv har jag inte riktigt bestämt mig vad jag tycker.

Gents beskriver den som:
Vesuvius är en kraftfull vulkan i södra Italien. Terroni är en kraftfull doft som speglar vulkanisk hetta, fuktig grov jord och känslan av att gräva händerna ner i jorden och hitta sina rötter.
En rökig, träig oud med undertoner av vanilj och patchouli.”

496738B8-338C-4EF5-9978-4A597B0FF431.jpeg

Akta dig för att få den på kläderna för den överlever både en och två gånger i tvättmaskinen.
 

Tellus8

Omega
Måste väl finnas något hon tycker doftar gott?
Tänker, rosor, choklad, vanilj... nybakade kanelbullar you name it. Finns garanterat en parfym med det som not.

Annars hade jag nog lite granna struntat i det och burit parfym för min egen skull i alla fall.

Jo hon tycker ibland att det luktar gott men hon menar att hon är känslig. Jag har lite svårt att köpa det eftersom jag brukade dränka mig i Armani aqua di gio när vi träffades och hon gillade det då. Men samtidigt har jag svårt att bara köra på om hon säger att hon är känslig.

Svårt det där.
Har en vän som sitter i samma sits. Han kör med doftlösa deo mm.

Är hon allergisk eller har medicinska problem med dofter?
Annars får ni kompromissa:
Ha dofter när du är ute/jobbar mm, hemma duscha av dig.
Eller vissa dagar, dela upp veckan...

Antar att öppetköps datumet på fru har utgått? ;)

Tror det får bli en sådan variant. Brukade köra så; drog på mig innan jobbet men blev så jävla less på gnället att det luktade mycket (ett spray) och vad ska folk på jobbet tycka, det är respektlöst, de kan vara allergiska osv... Så jag slutade pga det gnället sabbar min swag. Poängen är att jag ska känna mig oövervinnerlig när jag går till jobbet. Men om man får skäll som att man stinker koskit så luktar jag hellre ingenting...
Ps. Förstår att du skämtar men skilsmässa är inte aktuellt, riktigt så allvarligt är det inte.
 

Richard1987

Panerai
Jo hon tycker ibland att det luktar gott men hon menar att hon är känslig. Jag har lite svårt att köpa det eftersom jag brukade dränka mig i Armani aqua di gio när vi träffades och hon gillade det då. Men samtidigt har jag svårt att bara köra på om hon säger att hon är känslig.



Tror det får bli en sådan variant. Brukade köra så; drog på mig innan jobbet men blev så jävla less på gnället att det luktade mycket (ett spray) och vad ska folk på jobbet tycka, det är respektlöst, de kan vara allergiska osv... Så jag slutade pga det gnället sabbar min swag. Poängen är att jag ska känna mig oövervinnerlig när jag går till jobbet. Men om man får skäll som att man stinker koskit så luktar jag hellre ingenting...
Ps. Förstår att du skämtar men skilsmässa är inte aktuellt, riktigt så allvarligt är det inte.
Plot twist: Hon tycker att du luktar så jävla sexigt men säger motsatsen för att du inte ska bli uppäten av alla brudar du kommer i kontakt med!

Skämt åsido; hade kört dekant när jag lämnar hemmet. Sällan parfymerna stannar kvar på huden längre än 8h. Din fru verkar vara väldigt parfymkänslig, tror inte dina kollegor ryggar tillbaka och tycker att du luktar illa (speciellt intr av AdG). Häromveckan fick jag veta att hela övervåningen på jobb luktar gott sedan jag flyttade upp en trappa. Även fått komplimang på Aventus av en kollega. Hörde också att en ny kollega är lite parfymkänslig men hon får väl lyssna på Tegnell and stay the fuck away helt enkelt haha
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Ozone,
CA687EF6-4311-40B7-849B-3F18D09FB39A.jpeg

@Machiavelli summerade denna bra någon sida bakåt i tråden, ett skönt sommaralternativ men den lär få vila under de kallare månaderna. Vid ett tidigare snabbtest när den landade så tyckte jag inte den verkade ha sådan projektion/performance som utmålas på hemsidan men jag får nog äta upp mina ord efter en applicering med 3 sprut hals/nacke och ett på armen efter morgonduschen, hustruns reaktioner lämnade inga tvivel om att den gör ett rejält avtryck. :D
 
Topp