• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Välkommen till världens bästa beroende!
William Burroughts beskrev knark som den ulitmata produkten:

"Junk is the ideal product...the ultimate merchandise. No sales talk necessary. The client will crawl through a sewer and beg to buy... The junk merchant does not sell his product to the consumer, he sells the consumer to his product."

Samma princip gäller för parfymer. Efter bara en kort tid så sitter man där med 62 oud-parfymer och tycker det är fullt rimligt att addera en 63:e för den har en nyans av stenålderslagrat kamelbajs välsignat av en sultan som dog för 800 år sen.
Oironiskt tyvärr stenhård fakta detta.

Fick hem detta set idag!
Redan hittat en doft som det blir flaska på. Kul! Väldigt billiga i relation till kvaliten på dofterna. Någon som provat BP?
😀
20250312_200434.jpg

Mycket trevlig tråd att följa! Har kommit till insikt efter 25+ flaskor (gissningsvis nybörjarsiffror i det här sällskapet) att man börjar fastna i det här träsket också.
Sitter och letar freshies inför vår- och sommarkvällarna, någon som sitter på ett par tips? Gärna utan alltför mycket citrus i noterna.

Dagens:
IMG_6405.jpeg
Jag gillar xerjoff torino21.

Någon som vet varför Guerlain släppt sin nya parfym "Habit Rouge Spirit" på deras hemsida i Spanien, Portugal, Tyskland, Österrike, Belgien, Schweiz, Italien, Nederländerna och Polen men inte i Frankrike, UK, US eller den Internationella sidan (dit Sverige hänvisas). Blir tokig på dem.

Noterna verkar ju jäkligt spännande och lite lagom annorlunda kombinationer på allihop du blänker (petroleum och cannabis och rödvin för att nämna några). Coolt!

Om du vill släppa vidare sample-setet vid ngt tillfälle är jag solklar spekulant.

Någon som provat detta koncept?

Nu är det att svära i kyrkan att prata klonhus i en sån här tråd men jag har använt mig av Perfume Parlour (UK) i många år för att hitta bra dofter när jag inte haft det så bra ställt ekonomiskt att jag känt att jag vill lägga norr om 2-3kkr på en parfym. Tycker det är kul att det kommer ett svenskt alternativ och de verkar ha fått bra recensioner på Trustpilot och har en bra returpolicy så det känns som att det är riskfritt att prova om man vill det.

För egen del har ekonomin tagit ett uppsving och jag har precis köpt en Dark Lord by Kilian till mig och en Frederic Malle - Portrait of a Lady till frugan så jag får vila lite på parfyminköpen i det närmaste :)

Senast ändrad:
IMG_4497.jpeg

Lite dåligt med uppdatering här men desto mer spenderande. Den enda som jag vet ballat ur mer än jag är @Notorious Niklas .

Bakifrån och fram på bilden:

Laurent smal - Rider on the moon.

Laurent var parfymör åt Henry Jacques tidigare. Gjorde framförallt HJs ”Mellanösternparfymer”. Sen ett par år tillbaka har han eget hus.

Den där lilla fan på 30 ml kostar 15k ungefär ink moms. Andrahansmarknaden är väldigt begränsad så det blev dyrt.

Så hur doftar den då? Som om Ensar och de andra faktiskt kunde blanda parfymer. Samma svinhöga kvalitet men av någon som faktiskt kan. Denna är inte fransk, den är Mellanöstern. Men utan alla skrikiga synteter. Oud (!) ros, amber i mängder. Så väl blandat att det är lite svårt att urskilja allt. Imponerande. Och projicerar nåt djävulskt. Tog åt helevte för mycket i mitt första test. (Oljor brukar vara mindre projection. Men inte denna).

Roja - Danger edp 100 ml

Jag älskar Danger och Reckless. När de diskades bestämde jag mig för back up.

Konsensus i Roja svängen är att de gamla edp är bättre än de nya parfum. Det vette fan om jag håller med om. De gamla gjordes av Robertet och de nya av både Robertet och Argeville.

Danger edp har ett visst mått av mer animaliska undertoner. Samtidigt är den mindre finstämd än parfum (har den också). Denna här alltså närmare heritage (som är originalet för en bråkdel av pengarna). Jag fick ett bra pris för denna och är svinnöjd men det är ingen graal. Parfum pour homme är (marginellt) bättre IMO.

Roja - Reckless edp 100 ml

Om Danger PPH är marginellt bättre än edp är det tvärt om här. Denna är lite mindre kompakt så alla delar i doftresan kommer bättre fram här. Den projicerar också mer vilket får mig att tro att just denna komposition mår bättre av mer alkohol.

Den blir också mer finstämd än PPH (har den också).

Bakom dessa står semibespoke: 9,10 och 23. Det blir nästa review.

Lite dåligt med uppdatering här men desto mer spenderande. Den enda som jag vet ballat ur mer än jag är @Notorious Niklas
Haha! Jag har hållit mig väldigt kall på slutet!

Denna dök dock upp förra veckan och gett den två användningar så här långt. Rätt fin ändå men håller OG 3 definitivt högre!

Ensar Oud - EO N°3: Rugosa.

IMG_4030.jpeg

Haha! Jag har hållit mig väldigt kall på slutet!

Denna dök dock upp förra veckan och gett den två användningar så här långt. Rätt fin ändå men håller OG 3 definitivt högre!

Ensar Oud - EO N°3: Rugosa.

IMG_4030.jpeg

Du skulle älska Rider in the moon. 😅

Fick hem denna idag. Ganska måttligt populär bland recensenterna, minst sagt. Skulle enligt förhandsinformationen vara en gräslig skapelse utan någon som helst anknytning till Habit Rouge-linjen. Bara att klicka hem, tänkte jag. Och ja, den har inte jättemycket likheter kanske, och den öppnar rätt så generiskt a la dubbeldusch. Men ändå inte fullt ut, där kommer efterhand fram lite av det goda lädret, citrusen, vaniljen och rosen som definitivt påminner, och solen har ju börjat titta fram lite oftare numera - vilket var en av anledningarna till att jag beställde hem den. Ska funka bra som sommardoft. Faktiskt ganska nöjd, trots allt.
1000010649.jpg

Tillbaka
Topp