Lite dåligt med uppdatering här men desto mer spenderande. Den enda som jag vet ballat ur mer än jag är
@Notorious Niklas .
Bakifrån och fram på bilden:
Laurent smal - Rider on the moon.
Laurent var parfymör åt Henry Jacques tidigare. Gjorde framförallt HJs ”Mellanösternparfymer”. Sen ett par år tillbaka har han eget hus.
Den där lilla fan på 30 ml kostar 15k ungefär ink moms. Andrahansmarknaden är väldigt begränsad så det blev dyrt.
Så hur doftar den då? Som om Ensar och de andra faktiskt kunde blanda parfymer. Samma svinhöga kvalitet men av någon som faktiskt kan. Denna är inte fransk, den är Mellanöstern. Men utan alla skrikiga synteter. Oud (!) ros, amber i mängder. Så väl blandat att det är lite svårt att urskilja allt. Imponerande. Och projicerar nåt djävulskt. Tog åt helevte för mycket i mitt första test. (Oljor brukar vara mindre projection. Men inte denna).
Roja - Danger edp 100 ml
Jag älskar Danger och Reckless. När de diskades bestämde jag mig för back up.
Konsensus i Roja svängen är att de gamla edp är bättre än de nya parfum. Det vette fan om jag håller med om. De gamla gjordes av Robertet och de nya av både Robertet och Argeville.
Danger edp har ett visst mått av mer animaliska undertoner. Samtidigt är den mindre finstämd än parfum (har den också). Denna här alltså närmare heritage (som är originalet för en bråkdel av pengarna). Jag fick ett bra pris för denna och är svinnöjd men det är ingen graal. Parfum pour homme är (marginellt) bättre IMO.
Roja - Reckless edp 100 ml
Om Danger PPH är marginellt bättre än edp är det tvärt om här. Denna är lite mindre kompakt så alla delar i doftresan kommer bättre fram här. Den projicerar också mer vilket får mig att tro att just denna komposition mår bättre av mer alkohol.
Den blir också mer finstämd än PPH (har den också).
Bakom dessa står semibespoke: 9,10 och 23. Det blir nästa review.