• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

S.L

Vacheron
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en riktigt frisk men samtidigt hållbar parfym? Tänker lite Eau du Cologne-stuk, men i parfymformat. Har redan en ganska medelstor kollektion (blev lite galen i parfymer för drygt ett år sedan), men det brister en del på den friska sidan. Har Maison Diors Cologne Royale som jag älskar, men den håller sig knappt och har minimal sillage.
Xerjoff Renaissance?
https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/XJ-1861-Renaissance-12126.html
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Sol + värme = ELdO YOSLY
ED0547BC-F67D-4098-B6DB-5F2BFDF1324C.jpeg

https://www.fragrantica.com/perfume/Etat-Libre-d-Orange/You-Or-Someone-Like-You-43531.html
2DE67477-63CD-4540-A6A5-05358B4D9759.gif
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en riktigt frisk men samtidigt hållbar parfym? Tänker lite Eau du Cologne-stuk, men i parfymformat. Har redan en ganska medelstor kollektion (blev lite galen i parfymer för drygt ett år sedan), men det brister en del på den friska sidan. Har Maison Diors Cologne Royale som jag älskar, men den håller sig knappt och har minimal sillage.

Creed - green irish tweed är åt det hållet. I min bok creeds bästa parfym!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Men vill du ha en grön parfym? Det är ju inte en somrig parfym med citrus och hav utan snarare en frisk fräsch historia om jag förstår dig rätt?

Dior homme sport är ju annars i den riktningen. Och håller helt ok.

En frisk parfym med Eau de cologne-stuk, så lite citrusig. Annars så tänkte jag nog köpa en ny flaska av min ordinarie everyday-parfym - Maison Dior Lucky. Byredo har ju en ”Sunday Cologne”, kanske bör testas...

Har någon här provat Chanels Les Exclusif-linje?
 

Blyfot

Cartier
Skriv gärna en liten recension av den, är väldigt nyfiken på den :)
Mkt mer kryddig med minst sagt extrem projektion. Känns av tydligt på flera meters avstånd. Skulle vilja påstå att den har en del tobaksanor i botten. Det intressanta med den parfymen är hur den utvecklas. Enligt är den klart bäst efter cirka fem timmar på huden då basnoterna verkligen börjat träda fram. Grym parfym, men den drar åt sig lite väl mkt uppmärksamhet och därav inte särskilt användbar som vardags.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Mkt mer kryddig med minst sagt extrem projektion. Känns av tydligt på flera meters avstånd. Skulle vilja påstå att den har en del tobaksanor i botten. Det intressanta med den parfymen är hur den utvecklas. Enligt är den klart bäst efter cirka fem timmar på huden då basnoterna verkligen börjat träda fram. Grym parfym, men den drar åt sig lite väl mkt uppmärksamhet och därav inte särskilt användbar som vardags.
Låter som raka motsatsen till Uden, i alla fall så som jag upplevde den. Hudnära snarare än något med projektion. Däremot höll den länge. Kände av den på t-shirten i morse, och då betydligt trevligare doft än jag upplevde den dagen innan.
 

Blyfot

Cartier
Låter som raka motsatsen till Uden, i alla fall så som jag upplevde den. Hudnära snarare än något med projektion. Däremot höll den länge. Kände av den på t-shirten i morse, och då betydligt trevligare doft än jag upplevde den dagen innan.
Jag skulle vilja påstå att de inte påminner så mkt som om varandra över huvud taget, iaf inte på min hud. Vanliga Uden upplever jag som betydligt mer konservativ och allsidig.
 
  • Like
Reactions: bvb

bleppo

Omega
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att de inte påminner så mkt som om varandra över huvud taget, iaf inte på min hud. Vanliga Uden upplever jag som betydligt mer konservativ och allsidig.
Låter som en rolig parfym att ha i garderoben.
Jag har vanliga Uden och uppskattar den men den är ju rätt slätstruken och väldigt lätt att använda. Ska se om jag kan lägga vantarna på en tester av Overdose :)
 

Blyfot

Cartier
Låter som en rolig parfym att ha i garderoben.
Jag har vanliga Uden och uppskattar den men den är ju rätt slätstruken och väldigt lätt att använda. Ska se om jag kan lägga vantarna på en tester av Overdose :)
Ja det skall du definitivt göra :)
Om du vill ha en mer slätstruken parfym åt samma håll, som ändå är väldigt prominent så tycker jag du skall kika på Layton Exclusif också.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Jag provade Tuscan leather samt Byredo Sellier i butik idag, och där var redan jakten på höstens parfym över :D
 
  • Like
Reactions: S.L

bvb

Cartier
2-Faktor
Varning för Selliers longevity bara. Jag älskar den doften men den dör efter 4-5h på mig :-(

Provade dem för ungefär 4 timmar och jag känner Sellier betydligt mer. TF har notoriskt dålig longevity för mig, men tuscan leather är i alla fall godkänd.

Var riktigt nära på att lägga ut annons på min 1740 men ångrade mig när jag luktade på den. Den kommer också bli riktigt bra till hösten.
 

JCE

Cartier
Någon som använt Perfume Parlour dofter? De flesta reviews är mycket positiva till hur man kunnat kopiera orginalen nästan till 100 %. Man kan ju alltid diskutera är det rätt vad de gör men det är ju ett billigt och bra sätt att pröva på lite mer nich dofter.
 

Blyfot

Cartier
Kör vanliga Layton, tycker den är bättre sammansatt än Exclusif men där är det ju inte alla som håller med :)
Exclusif är helt klart en acquired taste, vilket Uden overdose också är. Skulle dock säga att exclusif är det pga att den är mer nischad, medans Overdose blir det till följd av sin styrka och projektion.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Exclusif är helt klart en acquired taste, vilket Uden overdose också är. Skulle dock säga att exclusif är det pga att den är mer nischad, medans Overdose blir det till följd av sin styrka och projektion.

Har inget emot nischade dofter, snarare tvärtom men är något med exclusif som känns felblandat i min snok bara :)

Behöver en stark rackare så ska definitivt försöka hitta Overdose! Tack för recensionen.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Har inget emot nischade dofter, snarare tvärtom men är något med exclusif som känns felblandat i min snok bara :)

Behöver en stark rackare så ska definitivt försöka hitta Overdose! Tack för recensionen.

Starka maskulina rackare:

Le labo - santal 33
Boadicea the victorious - monarch
Amouage - interlude (varning!)
Kilian - dark lord (läs min recension i denna tråd)
Tom Ford - Ombre leather (lite samma tema som Kilian men snällare, betydligt snällare).

bubblare - Jovoy - psychadelique
https://www.fragrantica.com/perfume/Jovoy-Paris/Psychedelique-13462.html
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Köpte du via deras hemsida? Har sett fragmental videon och diverse hyllningar och den låter intressant!
Denna hittade jag i Sverige, köpte en dekant och var på väg att beställa en flaska själv när säljaren av dekanten frågade om jag ville köpa flaskan :). De två nya har jag beställt via hemsidan, det var ett paketerbjudande där man dessutom fick med en after shave splash med originaldoften tror jag. Blir väl att momsa in dom och vara glad...
 
Topp