• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Rensar lite i samlingen, sugen på ganska mycket nytt men
vet inte riktigt vart jag ska börja leta. Har ni några tips,
en del av er vet ju vad jag redan har i samlingen. Och vad jag har provat.
På bilden nedan ser ni saker som sitter fast 100% i samlingen,
men många andra står och dammar.
Bilden visar ju en bra översikt av vad jag verkligen gillar :)

Alla tips uppskattas :)

DD: Khôl de Bahreïn
20231020_144535.jpg

20231020_144535.jpg
Så MV Agusta står kvar…. Av ren nyfikenhet, vid vilka tillfällen använder du den? Den är nog bland de konstigaste jag provat, absolut inte dålig utan faktiskt rätt bra men NÄR ska man använda den? Vid vinterdäcksbytet?

@Zorin

Haha, den e ju lite skum.
Men om man har slutat jobba har man ju ganska mycket tid över.
Så jag använder den till vardags som vilken doft som helst.
Lägger ju sig fint efter någon timme och blir mer en läder,tonka, irisdoft
istället för det där gummit som ligger så mycket på toppnoten.
Då är den inte är helt crazy, gillar den. Men har inte träffat någon annan som gör det...

:D

20231020_144535.jpg
Jag vettefan brollan…
Står nog fast vid Khabib och Monarch. Ska få iväg Triad-split till dig i veckan.
Saknar även Roja - Great Britain. Annars är det nog lite rariteter som skulle vara en fin krydda i samlingen. Kingdom of Saudi Arabia, Bahrain & Kuwait, så klart.
Semi-Bespoke #21, #9, #1 och några andra SB kanske du skulle börja spana på?
Några fler Ensar?
Har du gett dig på Al-Khatt, Ceylon, Mamluk, Malesia från Xerjoff? Många trevliga men kanske inte flaskvärda i den samlingen.
Vidhåller även att Haibah har en plats där 😉

20231020_144535.jpg

Absolut,

Här har du ett par från Pierre de Velay du borde testa:

Pdv - Essence rare -

fruktig ”chypre”. Mycket viol och black currant varvat med lätt citrus initialt. Påminner en del om semi bespoke 1 (?) men bättre balanserad.
8/10.

PdV 6:

Animalisk aromatisk fougere med inslag av orris och juniper. Rätt många ingredienser men väldigt bra blandad. Visst läder i botten men fint avvägd. Blommorna slår igenom på ett klassiskt (läs vintage) vis. Vänder upp mot Reckless en stund senare och därefter ett visst mått tvålighet. Detta är mycket bra!

9,2/10

PdV 9

Labdanum, benzoin och vanilj i en förvisso rätt trevlig harmoni parat med cashmeran. Påminner om en Histoires de Parfums (1899 typ). Inte dålig men inte heller wow.

8/10

PdV 23:

Animalisk amber bas (läder, civet, labdanum) med en skön mitt av blommor (viol, ylang ylang) mixat med aldehyder. En maskulin chanel no5. Riktigt bra!
9,5/10

PdV 47:
Grym kombo av great britain och musk aoud!
9,6/10

PdV 56:
Otroligt lik Oud Palao! (Med en touch Parisian oud). Med andra ord magisk bra men också överflödig om man har de två nämnda.

Oud, rose de mai viol är de mest prominenta noterna i min näsa.
9,5/10

Även PdV 7 och 25 är grymma. Återkommer kring dem.

Liten presentation på senaste tidens nytillskott.
Tallink säljer bara designers och då kan vad som helst hamna i kundkorgen. Ideal och Héritage kom båda från @S.L och de föll i god jord direkt. My-origines levererade årets stjärntillskott - Rouge Privé. Ruskigt, ruskigt bra!
IMG_20231021_111623.jpg

Så här sammanfattar "ChatGPT" grejerna, efter att ha blivit matad med recensioner jag gillar.

Guerlain - Habit Rouge Rouge Privé
Parfymen hyllas i recensionerna som en smidig kombination av citrustoner och läder, med välbalanserade noter som ger en elegant och långvarig doft. Den beskrivs som ett mästerverk i moderniseringen av Habit Rouge-serien. Citrustonen ger ett uppfriskande intryck, medan lädret ger en sensuell karaktär som håller sig närvarande under hela doftens livslängd. Drydown-fasen får även beröm för dess subtila men långvariga karaktär. Recensenterna noterar att parfymen har lockat uppmärksamhet och komplimanger från olika personer. Citrustonerna och lädret balanserar varandra väl, och parfymen anses vara perfekt för kallt väder. Det är en imponerande prestation som kombinerar klassisk arv med modern innovation. (Till och med tanten tycker om den)!

Guerlain - L'Homme Ideal l'intense
Recensionerna hyllar L'Homme Idéal L'Intense Guerlain som en favorit med rökiga, mandelaktiga noter, en aning läder, och en kryddig start från chili. Prestandan är bra, och doften beskrivs som fantastisk. Batch-variation saknas, så alla flaskor är lika. Det erbjuder en spännande kryddig och rökig twist på originalets DNA, med en kvalitet som påminner om nischparfymer. Doften är både söt och rökig och har en intressant kontrast mellan het öppning och sval avtoning. Vissa anser att sötman är överväldigande. Den passar perfekt för romantiska kvällar och ger komplimanger, men kräver medvetna val av tillfälle. Sammanfattningsvis får L'Homme Idéal L'Intense högt betyg med en unik, säker och långvarig doft. (Och tanten gillar denna också faktiskt, men inte lika mycket som HRRP).

Guerlain - Héritage Edt
HÉRITAGE beskrivs som en klassisk doft med torra, sofistikerade noter. Recensionerna är blandade, men majoriteten är positiva. Den upplevs som gammaldags, sofistikerad och idealisk för män med formell och reserverad stil. Batch-variation diskuteras, men doften fortsätter att vara omtyckt. Den är välbalanserad och passar dem som uppskattar traditionella dofter. Guerlain's kvalitet och förmåga att bibehålla doftens integritet hyllas. (Denna går inte hem hos tanten, men hos mig).

Tom Ford - Ombré Leather Parfum
Ombre Leather Parfum hyllas som en av de bästa läderscenterna. Den har en förtrollande öppning med fräsch violettblad och subtilt läder. Under utvecklingen kombineras trä och jasmin för att skapa en sofistikerad och mystisk doft. Den är kraftfull med imponerande projicering och långvarig doft. Vissa noterar att den är mer användbar än originalet, medan andra föredrar den ursprungliga Eau de Parfum (EDP) -versionen. Sammantaget beskrivs den som en mästerlig unisex-doft som bär en aura av lyx och elegans. Den har fått positiv uppmärksamhet och är väl värd att prova för dem som älskar läderdofter. (Uppskattas snart nog av tanten med ;)).

Jean Paul Gaultier - Le Male Elixir
Denna doft har starka noter av honung, mint, vanilj och tobak. Den räcker länge och sprider sig väl. Den har en behaglig sötma som inte är överdriven. Många rekommenderar att använda den under kallt väder. Sammantaget anses den vara en utmärkt doft med hög poäng, 10/10, som passar särskilt bra under vintern. (Givetvis gillar de flesta denna av pöbeln, så även tanten. Jag gillar den med, kanske har en plats nånstans, nångång men något lite ungdomlig får man nog ändå säga).

GA - Armani Code Parfum
Detta är inget AI-genererat eftersom det saknas behov. Har man luktat på en duschgel har man luktat på de flesta. Dock bra performance och svårt att ogilla den. Generisk men av det bättre slaget. (Givetvis gillar tanten denna med, men det var mycket låga odds på det. Pengarna tillbaka 1.00).

Jag vettefan brollan…
Står nog fast vid Khabib och Monarch. Ska få iväg Triad-split till dig i veckan.
Saknar även Roja - Great Britain. Annars är det nog lite rariteter som skulle vara en fin krydda i samlingen. Kingdom of Saudi Arabia, Bahrain & Kuwait, så klart.
Semi-Bespoke #21, #9, #1 och några andra SB kanske du skulle börja spana på?
Några fler Ensar?
Har du gett dig på Al-Khatt, Ceylon, Mamluk, Malesia från Xerjoff? Många trevliga men kanske inte flaskvärda i den samlingen.
Vidhåller även att Haibah har en plats där 😉

Tack, jag har provat det mesta.
Verkar tyvärr vara en del diskade som jag letar efter nu :)
Bahrain tex. Som de fan inte kan ha sålt många av.
Candy aoud framstår ju som vanlig i jämförelse.
Har provat det mesta från Xerjoff, men inte erba gold, white on white.
Haibah e bra, men inte wow bra :)

Absolut,

Här har du ett par från Pierre de Velay du borde testa:

Pdv - Essence rare -

fruktig ”chypre”. Mycket viol och black currant varvat med lätt citrus initialt. Påminner en del om semi bespoke 1 (?) men bättre balanserad.
8/10.

PdV 6:

Animalisk aromatisk fougere med inslag av orris och juniper. Rätt många ingredienser men väldigt bra blandad. Visst läder i botten men fint avvägd. Blommorna slår igenom på ett klassiskt (läs vintage) vis. Vänder upp mot Reckless en stund senare och därefter ett visst mått tvålighet. Detta är mycket bra!

9,2/10

PdV 9

Labdanum, benzoin och vanilj i en förvisso rätt trevlig harmoni parat med cashmeran. Påminner om en Histoires de Parfums (1899 typ). Inte dålig men inte heller wow.

8/10

PdV 23:

Animalisk amber bas (läder, civet, labdanum) med en skön mitt av blommor (viol, ylang ylang) mixat med aldehyder. En maskulin chanel no5. Riktigt bra!
9,5/10

PdV 47:
Grym kombo av great britain och musk aoud!
9,6/10

PdV 56:
Otroligt lik Oud Palao! (Med en touch Parisian oud). Med andra ord magisk bra men också överflödig om man har de två nämnda.

Oud, rose de mai viol är de mest prominenta noterna i min näsa.
9,5/10

Även PdV 7 och 25 är grymma. Återkommer kring dem.

Toppen, tack!
Det är ju faktiskt ett märke som jag måste prova ordentligt.
Bara provat ett par faktiskt.
Ska bli kul o gräva lite :)

Dagens doft - som så många andra av de senaste dagarna faktiskt.
IMG_20231022_131820.jpg

Jag antar att det har med mitt ganska nyupptäckta intresse för lädernoter att göra, men denna är fanimej årets köp - so far. Öppnar upp med en syrlig citrondoft som landar i en citron/läder-kompott som jag aldrig luktat på förut. Väldigt speciell. Man är ju inte jättebevandrad inom läderdofter men jag har inte anammat de där djuriska läderdofterna utan nöjer mig mer med "snälla" grejer. Tom Fords varianter, Widian London, Floris Leather Oud, Issey M Noir Ambré är exempel på min melodi. Saker som är mer som Gucci Guilty Absolute blir för bra. Eller som den där Doraphilia som jag fick ett prov på av dig @S.L. Jäklar i min låda. Där snackar vi djuriska grejer. (Men jag kunde ändå uppskatta den efter att ha läst på lite om vad parfymören försökt skapa, och det har han fan lyckats med mitt i prick. Luktar precis som morsans gamla, svindyra pälsrock uppe på hennes vind).
Till sist så landar Rouge Privé i en läder/vanilj-blandning som är skitbra. Den är absolut inte linjär men den behåller sitt DNA hela vägen från start till slut. Och på tal om det så har jag aldrig luktat på originalet eller några andra flankers heller. Så kan inte dra några paralleller där. Men just denna ska jag faktiskt köpa en backup av, och sånt sysslar jag normalt sett inte med. Så bra är den.

Dagens doft - som så många andra av de senaste dagarna faktiskt.
IMG_20231022_131820.jpg

Jag antar att det har med mitt ganska nyupptäckta intresse för lädernoter att göra, men denna är fanimej årets köp - so far. Öppnar upp med en syrlig citrondoft som landar i en citron/läder-kompott som jag aldrig luktat på förut. Väldigt speciell. Man är ju inte jättebevandrad inom läderdofter men jag har inte anammat de där djuriska läderdofterna utan nöjer mig mer med "snälla" grejer. Tom Fords varianter, Widian London, Floris Leather Oud, Issey M Noir Ambré är exempel på min melodi. Saker som är mer som Gucci Guilty Absolute blir för bra. Eller som den där Doraphilia som jag fick ett prov på av dig @S.L. Jäklar i min låda. Där snackar vi djuriska grejer. (Men jag kunde ändå uppskatta den efter att ha läst på lite om vad parfymören försökt skapa, och det har han fan lyckats med mitt i prick. Luktar precis som morsans gamla, svindyra pälsrock uppe på hennes vind).
Till sist så landar Rouge Privé i en läder/vanilj-blandning som är skitbra. Den är absolut inte linjär men den behåller sitt DNA hela vägen från start till slut. Och på tal om det så har jag aldrig luktat på originalet eller några andra flankers heller. Så kan inte dra några paralleller där. Men just denna ska jag faktiskt köpa en backup av, och sånt sysslar jag normalt sett inte med. Så bra är den.
Försökt lägga vantarna på en ett tag men har bommat bra inköpsställen… vart köpte du?
Hade varit kul att testa.

Försökt lägga vantarna på en ett tag men har bommat bra inköpsställen… vart köpte du?
Hade varit kul att testa.
Seg leverans dock, tog nog två veckor.

• Like
Reactions: S.L
DD:
28054EEF-C14F-4215-853C-FE563610198E.jpeg

Anlände igår som resultat av ett som vanligt smidigt och trevligt byte med forummedlem. Är rejält förkyld så intrycken är kraftigt begränsade men de korta doftupplevelserna jag kan frambringa är riktigt trevliga och helt i min smak. Av Fragranticas ”påminner om”-lista så kan jag instämma avseende Givenchy Gentleman och Floris Elite, den förstnämnda känns rätt lik rent generellt (patchoulin) och vad gäller Elite så kan jag känna samma ’kallt askfat’-intryck (låter kanske äckligt men det är det inte).

Tillbaka
Topp