• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

image.jpeg

Köket till höger i bild är BVP:n den skall ej stå där
Det är ju en perfekt inredningsdetalj i alla kök!

@MaziK Får man fråga vart på ett ungefär som huset byggs? Förstår om du inte vill ge någon exakt adress. Tänkt mest om det är Ekerö, Värmdö, Nyköping... :)

Ser ut att bli riktigt fint!

Ser ju kalas ut @MaziK !
Vad gäller klädvårdsrummet, är klinkersen brunaktig eller är den skitigt grå (inte skurat om du hajar hur jag menar)?

Du får vell "inreda" rummet som sig bör sen. Met galgar med kläder på tork utefter väggen som täcker väggarna och en stor hög mes skittvätt på golvet. ;)

Har inte så mycket bilder att bjuda på. Fick följande skickat till mig idag.

Kamin börjar ta form
image.jpeg

En styck Nibe 1255:a på plats :)
image.jpeg

Skall försöka ta mig ut imorgon!
Mönstret på klinkersen i badrummet uppe var felmålade .... = försening!?!!?

Lite update

Alla lister är så gott som monterade.
Såg att elektriken potentiellt har misst att förbereda för högtalare i badrummet nere .... fan om så är fallet

Badrum uppe färdigkaklat
image.jpeg

image.jpeg

Badrum nere färdigkaklat
image.jpeg

Hallen är färdigkaklad
image.jpeg

image.jpeg

Kaminen börjar ta form
image.jpeg
image.jpeg

Stenskivor samt kakel på plats
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Klädvården
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Några spotar på plats
image.jpeg

balkongräcket på plats! Ångrar nu att vi inte körde en baldakin, plåten ser inte nice ut alltså.....

Senast ändrad:
Nice Mazik!
Är det badkar och dush i badrummet där uppe? Tänker på golvbrunnarna. Lite för mycket olika materialval till golven men då är jag å andra sidan störd åt andra hållet som river upp fin fin holländsk parkett i hela vardagsrummet bara för att det inte matchar med den nylagda i köket...

Nice Mazik!
Är det badkar och dush i badrummet där uppe? Tänker på golvbrunnarna. Lite för mycket olika materialval till golven men då är jag å andra sidan störd åt andra hållet som river upp fin fin holländsk parkett i hela vardagsrummet bara för att det inte matchar med den nylagda i köket...

@Edin tack! Tips ifrån coachen :D. Sätt ett "@" innan namnet på den du omnämner så får man en notis (även man inte prenumererar på en specifik tråd)
Yes det är badkar och dusch uppe!
Nu när vi sett golvet i hallen, så borde vi kört samma i klädvården! Hade kostat lite mer men det hade det kanske varit värt. Valde mörkt i klädvården då det är grovingången (kommer inte se smuts lika tydligt, det är förhoppningen i alla fall)

Jag ogillar att det är enfärgat i badrum och det hade varit tråkigt och kört samma mönster uppe och nere!

I övrigt så är det parkett (tvåstavs nere och trestavs uppe)... Du går väl bananas där :D

Senast ändrad:
@MaziK , jag trodde jag citerade men tydligen icke. Måste vart nått starkt i Julmusten jag köpte billigt nu efter jul.. :D
Jag tror nog det blir kalasbra i slutändan och det är ju ni som ska bo där och inge jag. Är ju dessutom Norrort så den där kåken får du ha ifred. Söderort FTW du vet. ;)

Men nu säger du att du mixar två-stav och tre-stav? Vart tusan var arkitekten/inrednings stylisten när du beställde golven?? o_O:D

@MaziK , jag trodde jag citerade men tydligen icke. Måste vart nått starkt i Julmusten jag köpte billigt nu efter jul.. :D
Jag tror nog det blir kalasbra i slutändan och det är ju ni som ska bo där och inge jag. Är ju dessutom Norrort så den där kåken får du ha ifred. Söderort FTW du vet. ;)

Men nu säger du att du mixar två-stav och tre-stav? Vart tusan var arkitekten/inrednings stylisten när du beställde golven?? o_O:D

Hahaha!

Jadu ibland så gör en val som en får ångra för evigt... Vi hade ingen arkitekt/designhjälp :/.
Jag tror inte att det kommer att märkas (tydligt) att det är två olika golv. Hoppas att det inte är något vi kommer tänka på.

Hahaha!

Jadu ibland så gör en val som en får ångra för evigt... Vi hade ingen arkitekt/designhjälp :/.
Jag tror inte att det kommer att märkas (tydligt) att det är två olika golv. Hoppas att det inte är något vi kommer tänka på.

Retades bara med dig då jag bara inte kunde motstå. ;)
Om det är de enda missarna ni gjort i nya huset tycker jag det är riktigt bra gjort! Känns ju omöjligt att bygga/beställa/välja material till ett helt hus utan att göra någon miss. Vi har gjort det enkelt på Landet då vi ska ha vattenburen golvvärme med polerade betong golv i alla rum/hus förutom i badrummen där det blir skiffer. Däremot gjorde föräldrarna en miss i stor omfattning för en 20 år sedan då dom målade om hela övervåningen under en semester. Färgerna var jättefina på tapeten och proverna men fy fan så det såg ut i hela rum. Vart bara att måla om igen direkt...

Jo det finns lite småsaker här och där som vi borde gjort annorlunda

- större köksö
- lite lite större gästrum

Men det värsta, absolut värsta tabben var att jag helt och hållet glömde be markentrepenören att förbereda för vatten och avlopp till eventuellt ett kommande attefallshus. Jag bad han förbereda för elen................ Allt var schaktat han behövde bara lägga isolerlager och lägga/koppla in rör.

Men om vi ändå gjuter grunden så behöver det ändå schaktas!

Själv huset så tycker jag att vi övrigt har täckt in det mesta. Kanske kunde haft burspråk uppe med(den ytan som balkgongen är på). Vi kunde då haft balkongen vid vårat sovrum istället. Men det är ingen miss som sådant. Finns en del andra ritningsändringar som jag personligen tycker hade varit bra men allt kostar som sagt.

När är landsstället klart då, bilder?

Vi har safeat vad gäller färg (förutom klädvården) så förhoppningsvis får vi inte samma bekymmer :D

Hade vi valt tillverkare nu och om byggarean hade tillåtit så hade jag valt detta hus att utgå ifrån. Mitt problem här i livet är att jag aldrig är nöjd :D

http://www.eksjohus.se/wp-content/uploads/2015/02/Kaptensgarden_2015.pdf

PS med alla jag menar jag vi

Retades bara med dig då jag bara inte kunde motstå. ;)
Om det är de enda missarna ni gjort i nya huset tycker jag det är riktigt bra gjort! Känns ju omöjligt att bygga/beställa/välja material till ett helt hus utan att göra någon miss. Vi har gjort det enkelt på Landet då vi ska ha vattenburen golvvärme med polerade betong golv i alla rum/hus förutom i badrummen där det blir skiffer. Däremot gjorde föräldrarna en miss i stor omfattning för en 20 år sedan då dom målade om hela övervåningen under en semester. Färgerna var jättefina på tapeten och proverna men fy fan så det såg ut i hela rum. Vart bara att måla om igen direkt...

Senast ändrad:
@MaziK Men om det nu inte är gjutet en platta till attefalshuset så är det ju inte kört än. Polarenas föräldrar fick en plattat till landstället helt utan avlopp. Borde ju fan i mig vara omöjligt att missa..

Sommarhuset ska stå klart i höst är planen. Väntar på ok från kommunen med bygglov sen ska det in ett till för att slippa bygga till direkt efter besiktning. Med lite tur blir det till att skruva 200-300 kvadrat tall i sommar..

Senast ändrad:
Najs,

Jag monterade in min 1255a för ett år sedan, och den har fungerat helt utan problem. Ligger på ca 9000kwH/år inkl hushållsel. Huset är byggt 1969 och på ca 270kvm uppvärmd yta. Borrade 250 meter och har riktigt hög temp ur hålet. Har en 1145 17KW i ett annat hus som jag precis har sålt (huset alltså), och den har också funkat felfritt i över ett år, så jag är väldigt nöjd med Nibe och deras värmepumpar. :)

Ska montera en i mitt blivande garage också, men där gräver jag slang istället,

Vå markentrepenör berättade om ett par som hade beställt ett hus, när väl huset levererades till tomten så fick dem frågan "var är grunden....".

Sug lite på den karamellen. :D

@MaziK Men om det nu inte är gjutet en platta till attefalshuset så är det ju inte kört än. Polarenas föräldrar fick en plattat till landstället helt utan avlopp. Borde ju fan i mig vara omöjligt att missa..

Sommarhuset ska stå klart i höst är planen. Väntar på ok från kommunen med bygglov sen ska det in ett till för att slippa bygga till direkt efter besiktning. Med lite tur blir det till att skruva 200-300 kvadrat tall i sommar..

Grymt!

250m!? Är nog därför ni har så bra värme ur hålet, då ni säkerligen inte utnyttjar det till max.

Vi tänkte köra på 230 då fick vi rekomendationen att pumpen inte klarar det....så vi kommer ligga på 210m, hade 12m ner till berg.

Nibe rekomenderar en kollektor på 400m till den pumpen

Men se på fan :/

Riktigt bra förbrukning med. I de beräkningar vi fick så skulle vi ligga på 12000kwH/år(203 kvm)(köpt el). Kommer dock inte riktigt ihåg vad som ingick i den beräkningen, får återkomma.

Edit: här kommer bilder på beräkningen
image.jpeg
image.jpeg

Som du kankse såg så har vi ingen FLM :(, efterfrågade detta vid flertal tillfällen om att få berkäkning på detta. Sen så kom annat i vägen när vi fick beräkningarna så sa de att det var försent(avrop hade redan gjorts...). Tanken var inte ens stt vi skulle ha BVP ... När man väl (sent i processen..) gjorde beräkningarna så kom de fram till att luftcirkulationen i huset skulle bli lidande med FVLM (Nibe 750)

Hade inte gjort så många kwH, men känns ej rätt att bygga ett hus 2015 där varm luft bara pumpas ut i intet så att säga!

Najs,

Jag monterade in min 1255a för ett år sedan, och den har fungerat helt utan problem. Ligger på ca 9000kwH/år inkl hushållsel. Huset är byggt 1969 och på ca 270kvm uppvärmd yta. Borrade 250 meter och har riktigt hög temp ur hålet. Har en 1145 17KW i ett annat hus som jag precis har sålt (huset alltså), och den har också funkat felfritt i över ett år, så jag är väldigt nöjd med Nibe och deras värmepumpar. :)

Ska montera en i mitt blivande garage också, men där gräver jag slang istället,

Senast ändrad:
För en som inte är så insatt i bergvärmepumpar och liknande, vad är FVM och FVLM? Från Värme Luft "Mackapär"?
Vi (eller mamma då det är hon som står för fiolerna) fick Daikin på rekommendation. Kan mycket bero på att hennes kusin jobbar med dom och då installation i allmänhet.

För en som inte är så insatt i bergvärmepumpar och liknande, vad är FVM och FVLM? Från Värme Luft "Mackapär"?
Vi (eller mamma då det är hon som står för fiolerna) fick Daikin på rekommendation. Kan mycket bero på att hennes kusin jobbar med dom och då installation i allmänhet.

Sorry jag måste vara för sleten
BVP = Bergvärmepump
FVLP skall det stå = Frånluftsvärmepump
FLM = Frånluftsmodul(återanvänder uppvärmd luft kort förklarat, används i samband med BVP). Vi har nu istället mekanisk frånluft i taket = den uppvärmda luften sugs ut på taket och ut i luften....

Got it!
BVP med FLM ska vi nog ha. Lilla mamma HATAR att ha kallt. så bergvärme med vattenburen golvvärme kommet det bli, på landstället. Säkert extremt onödigt men då kan man å andra sidan vara där året om om man vill och att få in element i ett hur där det utefter en sida av huset nästintill enbart är glas gör det lite lurigt med radiator placeringen...

Tillbaka
Topp