• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Förstår tänket då lite mer. :) Det är ju, som du säger, så mycket enklare att tänka lite före och lägga in massa VP-rör nu än att hålla på och gömma bakom socklar och liknande sen.

Vad gäller trådlöst så tycker jag Yrrol sammanfattar det hela rätt bra..

Senast ändrad:
Förstår tänket då lite mer. :) Det är ju, som du säger, så mycket enklare att tänka lite före och lägga in massa VP-rör nu än att hålla på och gömma bakom socklar och liknande sen.

Vad gäller trådlöst så tycker jag Yrrol sammanfattar det hela rätt bra..

Yes lite så vi (jag) tänkte. Tyvärr fick jag inte dra tomrör själv. Annars hade jag dragigt betydligt mer.

Får man fråga av vilken anledning? Mamma ska börja bygga (beställa) landställe nu i vår och lite rör ska allt in för att slippa se högtalarkablar och liknande.
Då jag har en totalentrepenad så får jag inte göra något själv. Då byggaren inte garantera att det blir rätt gjort plus att det är en arbetsplats där det finns risker arbetsmiljösynpunkt.

Då jag har en totalentrepenad så får jag inte göra något själv. Då byggaren inte garantera att det blir rätt gjort plus att det är en arbetsplats där det finns risker arbetsmiljösynpunkt.

Misstänkte det. Samtidigt bra ju att han säger ifrån. Var samma sak när polarens föräldrar byggde nytt landställe. Dom låste huset under semestern och tog med sig alla nycklar.

Då har "vi" satt första spadtaget på stundande landstället!
Lisouml%201_zpsjhnoimd6.jpg

Lisouml%202_zpsqjr9rpxh.jpg

Lisouml%203_zpsif9vsnuz.jpg

660 ton fyllnadsmassa och grus hittills och det ska till en parkering om 10x20 meter till höger om den vita skåpbilen med riktning inåt. I bakgrunden ser man även vart husen ska ligga då grävmaskinen står på husens plats.

Då har "vi" satt första spadtaget på stundande landstället!
Lisouml%201_zpsjhnoimd6.jpg

Lisouml%202_zpsqjr9rpxh.jpg

Lisouml%203_zpsif9vsnuz.jpg

660 ton fyllnadsmassa och grus hittills och det ska till en parkering om 10x20 meter till höger om den vita skåpbilen med riktning inåt. I bakgrunden ser man även vart husen ska ligga då grävmaskinen står på husens plats.
Ser ut som en magiska plats, håll oss gärna uppdaterade och lycka till!

Ser ut som en magiska plats, håll oss gärna uppdaterade och lycka till!

Tack!
Vi föll mer eller mindre pladask då mamma och jag tittade på tomten förra sensommaren en lördag. Onsdagen veckan efter var den pappren och pengar överförda. Nu ska "bara" vägen bli klar och sen de tre husen (mammas/huvudhuset, mitt och syrrans) som ska byggas så fort bygglovet blir beviljat..

Tack!
Vi föll mer eller mindre pladask då mamma och jag tittade på tomten förra sensommaren en lördag. Onsdagen veckan efter var den pappren och pengar överförda. Nu ska "bara" vägen bli klar och sen de tre husen (mammas/huvudhuset, mitt och syrrans) som ska byggas så fort bygglovet blir beviljat..
Men, är inte bygglovet beviljat innan ni sätter igång? Eller har ni bygglov och startbesked på vägen?

Hm..
Jag kan noll om termer och byråkratin kring det hela så jag använder säkert fel ord. Vi vet att vi får bygga ett hus om högs 60 och två om max 20. Så det fanns bygglov eller vad det heter när vi köpte tomten. Grannfamiljen är de vi köpt av och de har redan byggt sitt hus och sen en annan som köpt tomt (som är granne till oss i stan) har byggt de med. Kan det heta planlagt område eller nått i den stilen? Så det är väll kanske som du säger @Strindberg att vi väntar på startbesked då vi skickat in våra ritningar och alla andra handlingar?
Vägen ska vi ha hur som helst för att kunna bygga och sen parkeringen för att kunna få plats med allas bilar. :)

Hm..
Jag kan noll om termer och byråkratin kring det hela så jag använder säkert fel ord. Vi vet att vi får bygga ett hus om högs 60 och två om max 20. Så det fanns bygglov eller vad det heter när vi köpte tomten. Grannfamiljen är de vi köpt av och de har redan byggt sitt hus och sen en annan som köpt tomt (som är granne till oss i stan) har byggt de med. Kan det heta planlagt område eller nått i den stilen? Så det är väll kanske som du säger @Strindberg att vi väntar på startbesked då vi skickat in våra ritningar och alla andra handlingar?
Vägen ska vi ha hur som helst för att kunna bygga och sen parkeringen för att kunna få plats med allas bilar. :)

Startbeskedet får ni efter tekniskt samråd. För att få komma till tekniskt samråd så skall bygglov vara godkänt.

Dåligt med uppdateringar ifrån min sida.

Allt är igenslaget numera(inga öppna väggar eller synlig gles), all el, vatten etc är draget. Golvvärmen är lagd på övre planet, badrummens golv har gjutits, allt övrigt golv är lagd. Plattsättaren påbörjade sitt jobb i veckan, målaren har målat en hel del men en hel del återstår.

Köket levererades i veckan samt att trappen har monterats på plats.
image.jpeg

Hur hemskt är det att göra en dränering på en kåk själv?
Tänkte isåfall att man hyr maskiner och betalar för rådgivning och extra hjälp av någon snickare.

Jag är en person som anser att kan andra, så kan fanemig jag lära mig!

Vill nämligen kika på en kåk som behöver dränering, dock så är mäklaren väldigt ointresserad av att ens visa kåken. Så det blir att ringa ägarna senare och fråga om privat visning.

Hur hemskt är det att göra en dränering på en kåk själv?
Tänkte isåfall att man hyr maskiner och betalar för rådgivning och extra hjälp av någon snickare.

Jag är en person som anser att kan andra, så kan fanemig jag lära mig!

Vill nämligen kika på en kåk som behöver dränering, dock så är mäklaren väldigt ointresserad av att ens visa kåken. Så det blir att ringa ägarna senare och fråga om privat visning.

Att dränera är enkelt, i synnerhet om du använder exempelvis Isodräns teknik. Den stora frågan är dock om det förekommer källare eller om det enbart är torpargrund? Kruxet vid dräneringsförfaranden är schaktningen. Det är svårare än många tror att gräva invid en husgrund utan att stöta i grundsockel, fönster, etc. Det enda du egentligen inte kan göra själv (förutsatt att du inte har utrustningen) är att blästra sockeln, men det är en blygsam kostnad i det stora hela.

Viktigt är även att vara förberedd på att tomten invid huset blir totalförstörd av larvbanden, varför det är bra att ha med återställningen i beräkningen.

PMa gärna om du har några frågor, jag har ett entreprenad-företag och projekterar ett gäng större dräneringar varje år :)

Allt gott,

Benjamin.

Att dränera är enkelt, i synnerhet om du använder exempelvis Isodräns teknik. Den stora frågan är dock om det förekommer källare eller om det enbart är torpargrund? Kruxet vid dräneringsförfaranden är schaktningen. Det är svårare än många tror att gräva invid en husgrund utan att stöta i grundsockel, fönster, etc. Det enda du egentligen inte kan göra själv (förutsatt att du inte har utrustningen) är att blästra sockeln, men det är en blygsam kostnad i det stora hela.

Viktigt är även att vara förberedd på att tomten invid huset blir totalförstörd av larvbanden, varför det är bra att ha med återställningen i beräkningen.

PMa gärna om du har några frågor, jag har ett entreprenad-företag och projekterar ett gäng större dräneringar varje år :)

Allt gott,

Benjamin.

Tack för ett bra svar!

Det är en 88m2 kåk med källare byggd 1966.
Det största problemet jag ser är att det är en kåk som inte är värd mycket, den ligger ute för 550 och har inte blivit såld på flera månader.
Såvida jag inte gör det själv, så är det en stor förlust affär.
Kåken är i behov av dränering, jag vet inte varför än men får ta reda på det iochmed när jag kollar på den. Men mäklaren är ovillig att ens låta mig se huset...

Tack för ett bra svar!

Det är en 88m2 kåk med källare byggd 1966.
Det största problemet jag ser är att det är en kåk som inte är värd mycket, den ligger ute för 550 och har inte blivit såld på flera månader.
Såvida jag inte gör det själv, så är det en stor förlust affär.
Kåken är i behov av dränering, jag vet inte varför än men får ta reda på det iochmed när jag kollar på den. Men mäklaren är ovillig att ens låta mig se huset...

Jag hänger med, således ingen god idé att leja in någon.

Sammantaget är materialet inte särskilt dyrt, så om du har tålamod (att gräva med maskin handlar i grunden om tålamod och metodik) och lite uthållighet så är det inte ett svårt jobb som sagt, enbart tråkigt och tungt :)

Gå in på Isodräns hemsida så ser du exakt hur du bär dig åt, har för mig att du kan räkna ut materialåtgången på hemsidan också (husets omkrets x 2m typ)

Beträffande mäklaren så verkar denne vara en pajas...

Får väl bjuda på en bild på mitt projekt så ni har något att avundas :). Dock sköts det till 100% av hantverkare men ser hopplöst ut för tillfället i vilket fall.

Flyttade i fredags in i ett hus med gammal oinredd källare utan ingång från huset. Tanken är att det skall bli tvättstuga, förådsdel och vinkällare. Såhär såg det ut efter första dagens arbete igår. Tanken var att bila bort all gammal betong och gräva ut. Tyvärr sket det sig rätt fort när dom upptäckte berg ca 3cm ner så vi fick ändra planerna.
källare.JPG
Uppdatera gärna med bilder från ditt projekt. Nyfiken hur det går:)

inga tapeter nere ;). Blir en fondvägg i vårat sovrum och en fondvägg i gästrummet.

Mer tapetseringen kanske kommer att ske först när huset har satt sig och när barnen är över 6 år :D
Ok så det blir målade vägar då till att börja med. Tycker ändå det är lite märkligt att sätta taklist först :D men jag är låångt ifrån någon hantverkare haha

Ok så det blir målade vägar då till att börja med. Tycker ändå det är lite märkligt att sätta taklist först :D men jag är låångt ifrån någon hantverkare haha
Missar jag något eller är det bara för att jag är gammaldags? Man (=jag) vill ju måla ihop listen med taket, och ned på väggen också.
Gör man annorlunda då man bygger ett nytt hus "nu för tiden"?

Yes målat. Ja man kan diskutera varför de inte målar innan. Kan fråga nästa gång jag är där. Men de har målat en sträng med väggfärgen där listen sitter(går att se på bilden men kaminen). Då det ändå inte kommer att synas vilken färg det är bakom så spelar det ingen större roll!

Missar jag något eller är det bara för att jag är gammaldags? Man (=jag) vill ju måla ihop listen med taket, och ned på väggen också.
Gör man annorlunda då man bygger ett nytt hus "nu för tiden"?
Ahh så kan det ju förstås vara, tänkte mest eftersom man hade förmålade lister så skulle de inte målas. Annars är ju så klart det bästa alternativet för att minska skarvar och annat.

Tillbaka
Topp