• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

image.jpeg

Helt sjukt vad fort det går att "bygga" dessa modulhus...är det bara jag som skulle vara livrädd för att de håller tätt osv :D

Ser grymt ut dock!
Det här det moment som går fortast, sen tar det 22v innan allt annat är klart.

Husets klimatskal trycktestas även dock mer sett ur energiprestanda/ventilationsperspektiv (kan dock i vissa lägen likställas mot läckage(inte riktigt)(kondens))

Time will tell :D

Senast ändrad:
Får väl bjuda på en bild på mitt projekt så ni har något att avundas :). Dock sköts det till 100% av hantverkare men ser hopplöst ut för tillfället i vilket fall.

Flyttade i fredags in i ett hus med gammal oinredd källare utan ingång från huset. Tanken är att det skall bli tvättstuga, förådsdel och vinkällare. Såhär såg det ut efter första dagens arbete igår. Tanken var att bila bort all gammal betong och gräva ut. Tyvärr sket det sig rätt fort när dom upptäckte berg ca 3cm ner så vi fick ändra planerna.
källare.JPG

En uppdatering är på sin plats!

Takpannor är nu på
Entretak, tak över groventren är på plats
Det sker en hel del på insidan. Två av de bärande väggarna i allrummet var felmarkerade så de monterades till följd på fel plats. En öppning till en hall hamna fel exv. Men det är åtgärdat nu, snickaren löste det fint.

Borrning för bergvärmebrunn sker nästa vecka.

Kommer lite bilder snart

Skjutdörrar, köksfläkt samt lite salningar + belysning på plats. Jag är snart färdig med elen och till helgen hade jag tänkt göra resterande radiator och golvvärme. Jag kommer även att dra nytt tappvatten så det blir att sätta upp ett par fördelarskåp, återkommer med detta senare. :woot:

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    83.6 KB · Visningar: 332
  • image.jpeg
    image.jpeg
    100.6 KB · Visningar: 324
  • image.jpeg
    image.jpeg
    76.7 KB · Visningar: 293
Glömde nästa posta, igår blev värmen klar uppe!
Luftade och provtryckte fram till elva #fredagsmys.
image.jpg

Värmeprojektet uppe innehöll dra nya matarrör, bygga om sex element från enrörsmatning till tvårörssystem samt en liten vattenskada...
Som ni ser så är rummet på bilden också i behov av renovering, planerat till nästa år. 180 kvm renoverat i år räcker...

Tjena
Nu håller elektrikern på med eldragningen. Kan bara säga som som så att man skulle blivit elektriker, dra åt hel.... vad dyrt :D

Har varit dålig på att ta kort, skall försöka ta mer framöver.

Det blir i alla fall 44 spottar (led), två långa (5m) skenor infällda i ryggåstaket uppe, en infälld skena i nere. Massa tryckknappsdimrar, bytt alla standard uttag/brytare till andra så att det passar husets stil mer. Framdraget el(9st) (högt upp) för typ sonoshögtalare (skippade infällda) i allmänutrymmena. En infälld (vanlig)högtalare i gästbadrummet, två infällda(vanliga) högtalare i det stora badrummet, framdraget för två vanliga högtalare till altanen. Allrummet uppe så är det förberett för 12 högtalare, kommer sitta högtalarpaneler(kontakter) där allt är draget till klädkammaren. Det är förberett i väggarna för vägghängd tv och projektor. Om allt går vägen så kommer bara tv högtalare(och korta snuttar av högtalarkabel) vara synligt i allrummet uppe.

Astrour kopplat till utebelysningnen. Vi skippade komfortvärme i badrumen, får hoppas att golvvärmen räcker under sommarperioden....

Kan hända att jag måste kränga en klocka eller två haha

Lite nya bilder :)

Bild ifrån köket
image.jpeg

Bild ifrån vardagsrumsdelen, till vönster högt uppe sitter en av högtalardragningarna i vardagsrummet nere. Kommer vars förberett för 8 åtta högtalare och två subwoofrar. Fick inte ha ha högtalare infällda i taket för den bestämmande makten :D, med kommentaren att det kommer se ut som ventilationsrör...
image.jpeg

Bild ifrån köket, till vänster klädvård, till höger skafferi
image.jpeg

Bild ifrån klädvård
image.jpeg

Golvvärme på plats snart övre planet, till vänster det stora sovrummet, till höger badrummet. Kommer vara två infällda högtalare där, en innfälld högtalare i badrummet nere.
image.jpeg

Ena väggen i allrummet uppe, all media(för övre planet) är draget till klädkammaren (i det stora sovrummet). På den vägg är det förberett för totalt sju högtalare + sub, 800mm upp på väggen(nätverk, hdmi, ström), 2300mm upp på väggen (hdmi, ström för projektor). Motsatt vägg förberett för totalt 5 högtalare + sub, 800mm upp på väggen(nätverk, hdmi, ström)
image.jpeg

Allrum uppe, kommer vara två infrästa ljuskenor på 6-7 meter i ryggåstaket med tre tändningar i vardera.
image.jpeg

Allrum uppe
image.jpeg

Stora sovrummet oxh klädkammare
image.jpeg

Got cable :D
image.jpeg

Senast ändrad:
Ser kalas ut @MaziK !
En fråga (inget ifrågasättande), hur kommer det sig att du drar så mycket mediakabel trots att trådlösa varianter blir bättre och bättre? Är det kvaliteten som blir lidande eller är du extra intresserad?

Likaså jag är lite undrande till all denna teknik. Absolut inte i negativ bemärkelse då jag HATAR (!) synliga kablar men att ha högtalare överallt? Givetvis är alla olika men jag tänker lite i tankarna framtidssäkert då huset säkerligen ska stå många år och viss teknik snabbt åldras..

Hursom ser planlösningen sjysst ut! Gillar takhöjden på övervåningen och skippandet av vind. Det blir ju ändå bara massa skräp man spar där..

Ser kalas ut @MaziK !
En fråga (inget ifrågasättande), hur kommer det sig att du drar så mycket mediakabel trots att trådlösa varianter blir bättre och bättre? Är det kvaliteten som blir lidande eller är du extra intresserad?

Likaså jag är lite undrande till all denna teknik. Absolut inte i negativ bemärkelse då jag HATAR (!) synliga kablar men att ha högtalare överallt? Givetvis är alla olika men jag tänker lite i tankarna framtidssäkert då huset säkerligen ska stå många år och viss teknik snabbt åldras..

Hursom ser planlösningen sjysst ut! Gillar takhöjden på övervåningen och skippandet av vind. Det blir ju ändå bara massa skräp man spar där..

Tjena

Jag förstår vad ni tänker på.
Kan dra historiken väldigt kort. När jag var 10 är så hängde jag på expert/onoff/siba minst en gång i veckan och tänkte jag skall ha grymma grejer när jag blir stor.
Jag är en tekninknörd utav det värre slaget :)

Sen vad gäller synliga kablar, det är just det som är grejen kommer inte vara några synliga kablar någonstans ( tanken i alla fall). Sen så är trådat än så länge bra mycket stabilare och snabbare än trådlösa diton. Har i tråden gällande hi-fi givit synpunkter kring exv sonos. Med den variant jag kör nu då kan jag köra Sonos system om jag vill både trådat och trådlöst. Sen så är det relativt stor skillnad på ljud mellan trådlösa högtalare och gamla vanliga hederliga och jag är inte bunden till någon specifik teknik som det ser ut nu.

Sen då kommer jag givetvis inte ha högtalare på alla platser. Det är förberett för flexibilitet

Senast ändrad:

Det kommer vara drygt 3.5 i allrummet och 2.5 i övriga rum på det övre planet i takhöjd. Nere kommer det vara 2.7 i takhöjd i alla utrymmen

Tillbaka
Topp