• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Påskhelgen bestod av motorsågssvingning och eldande. Vi tog nog mer närmare 40 små spinkiga aspar och en 10 tallar så det brann bra!
B9B7D5EA-A049-4A70-9143-51A073D98B17.jpeg

lugnade sig dock fort.
49FA7477-77CB-4AAC-B37E-59FE2266ED45.jpeg

Finns massor att ta ner/elda men vi har lärt oss att ska det mer ska det bort på en gång. Annars blir det monsterbrasor och skäll från frisören..
4055632C-B69F-4637-BD4B-86384E58D4BC.jpeg

Är det bara vanlig läkt 34x45 du lagt som fiskben? Otroligt coolt.
Hade inte så mycket höjd att spela med till balkongdörren så blev faktiskt 16x70 :D underliggande 22x145 med cc400 på frisen. Man går så lite på frisen så tycker det räckte, men var inne på att lägga fiskbenen i tre rutor för att kunna lyfta bort vid behov och bryta av med fris mellan dom med, isåfall hade jag nog lagt något tätare undertill där.

Påskhelgen bestod av motorsågssvingning och eldande. Vi tog nog mer närmare 40 små spinkiga aspar och en 10 tallar så det brann bra!
B9B7D5EA-A049-4A70-9143-51A073D98B17.jpeg

lugnade sig dock fort.
49FA7477-77CB-4AAC-B37E-59FE2266ED45.jpeg

Finns massor att ta ner/elda men vi har lärt oss att ska det mer ska det bort på en gång. Annars blir det monsterbrasor och skäll från frisören..
4055632C-B69F-4637-BD4B-86384E58D4BC.jpeg

Ett par tips i all välmening.. man eldar när det är vindstilla och ordentligt blött i marken, gärna på en åker eller en bit från saker som kan ta eld.
Är det inte vindstilla så kan man tända på läsidan av högen för mer kontroll.
Man har två högar, en som brinner och en som man tar saker från och lägger på den brinnande högen, allt för att undvika monsterbrasor.

Hade inte så mycket höjd att spela med till balkongdörren så blev faktiskt 16x70 :D underliggande 22x145 med cc400 på frisen. Man går så lite på frisen så tycker det räckte, men var inne på att lägga fiskbenen i tre rutor för att kunna lyfta bort vid behov och bryta av med fris mellan dom med, isåfall hade jag nog lagt något tätare undertill där.

Bara en fråga: balkonger brukar väl luta utåt för att vatten ska rinna av, kommer det fortfarande att kunna göra det som underliggande brädor är placerade?

Bara en fråga: balkonger brukar väl luta utåt för att vatten ska rinna av, kommer det fortfarande att kunna göra det som underliggande brädor är placerade?
Det finns lite risk att det fastnar mellan brädorna under innan det kan torka upp ordentligt. Det hade inte varit fel med tunna plastdistanser under med jämna mellanrum men kom på det lite sent

Ett par tips i all välmening.. man eldar när det är vindstilla och ordentligt blött i marken, gärna på en åker eller en bit från saker som kan ta eld.
Är det inte vindstilla så kan man tända på läsidan av högen för mer kontroll.
Man har två högar, en som brinner och en som man tar saker från och lägger på den brinnande högen, allt för att undvika monsterbrasor.

Fullt medveten om att monsterhögar är skit. Just den sista bilden som var den stora högen var extremt svår att få fjutt på då det var väldigt blött. När den väl tog eld ja då gjorde den det med besked. Den första bilden är precis då den tändes. efter det var den fullt rimlig i storlek och låg helt vindskyddad och det var vindstilla.
Men hey, ingen mins en fegis och vi hade, i mitt tycke, hängslen och livrem (två slangar från olika brunnar), en traktor med 3 kubik vatten och skopan full med sand samt en utbildad brandkvinna på plats.

Fullt medveten om att monsterhögar är skit. Just den sista bilden som var den stora högen var extremt svår att få fjutt på då det var väldigt blött. När den väl tog eld ja då gjorde den det med besked. Den första bilden är precis då den tändes. efter det var den fullt rimlig i storlek och låg helt vindskyddad och det var vindstilla.
Men hey, ingen mins en fegis och vi hade, i mitt tycke, hängslen och livrem (två slangar från olika brunnar), en traktor med 3 kubik vatten och skopan full med sand samt en utbildad brandkvinna på plats.

Ser ut som en klen tröst att ha allt det där när man ändå väljer att elda några meter från närliggande träd åt typ alla håll?

Dräneringsrör till trädgård och ett litet dike som ska fyllas igen, han som gjorde markarbetet rekommenderade något med kokos eller duger det lika bra med vanligt och utan kokos?

Senast ändrad:
Dräneringsrör till trädgård och ett litet dike som ska fyllas igen, han som gjorde markarbetet rekommenderade något med kokos eller duger det lika bra med vanligt och utan kokos?

Absolut! Vira en markduk runt röret så blir det lysande. Dra fast med stripes, ståltråd, tejp eller liknande.

En fråga till er husfixare.

Jag och sambon ska på husvisning i veckan och i besiktningsprotokollet står det att det vattenburna värmesystemet tappar tryck, troligtvis pga läckage någonstans vilket låter jobbigt. Det är ett funkishus fråb 60-talet och det är inte golvvärme utan "vanliga" vägghängda radiatorer.

Min fråga är om någon av er har någon som helst aning om vad det kan kosta att åtgärda ett sådant problem? Jag förstår att det beror väldigt mycket på omfattningen men är ändå intresserad av ett best/worst case scenario så jag kan ha med det i kalkylen.

Jag och sambon ska på husvisning i veckan och i besiktningsprotokollet står det att det vattenburna värmesystemet tappar tryck, troligtvis pga läckage någonstans vilket låter jobbigt. Det är ett funkishus fråb 60-talet och det är inte golvvärme utan "vanliga" vägghängda radiatorer.

Min fråga är om någon av er har någon som helst aning om vad det kan kosta att åtgärda ett sådant problem? Jag förstår att det beror väldigt mycket på omfattningen men är ändå intresserad av ett best/worst case scenario så jag kan ha med det i kalkylen.
Kanske ändå är klokast att räkna in ett byta av hela systemet då det är föråldrat.
Samt elen, brukar bara ojordat o äldre hus, i vissa fall till och med takvärme...

Det kan bli jättedyrt om det läcker i rören (då måste ju väggar ner mm). Läcker det i tank eller värmepump så blir det ju också dyrt men då slipper du åtminstone riva halva huset.

edit: Förtydligande: Vi pratar alltså worst case hundratusentals kronor. Men även ett "halvbra" case att det läcker i värmepump eller liknande är lätt 50tkr> Bara tanken på att ett rör legat och läckt i en vägg i 20 år är hyfsat dåligt för nattsömnen. De fuktskadorna blir smaskiga ;)

Senast ändrad:

Svårt att köpa ett sådant hus, innan man begriper fullt ut vad det beror på. Kan vara ganska ofarligt eller total katastrof.
Fast är man gambler så prutar man hårt håller i hatten och hoppas på det bästa. Jag gjorde så och det blev min bästa affär någonsin.

Tillbaka
Topp