• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Riktigt snyggt! Det var drömmen när man var liten att ha en egen asfaltsbit där man kunde åka inlines, spela innebandy osv. :D
tack, ja det blev väldigt bra. Som du säger så kan barnen göra sådant nu utan att vi behöver vara lika oroliga :). Jag har dock lekt med tanken att göra en liten snutt med curbs så att det liknar en bana :D. Men jag tror jag får skrota den tanken så fort den presenterats för bestämmande makter

Jag är otroligt feg när det gäller att göra saker hemma men idag gjorde jag en patentare på vår varmvatten beredaren. Tillsammans med pågen (Matheo 2år) skapade vi detta 🥳😀
Får denna lösning godkänt?
Det är den svarta slangen som vi kopplade på efter säkerhetsventil då den har börjar droppa lite, vet inte om den alltid har gjort det. Men vad jag har läst mig till så är det "normalt" att det droppar 1-6liter per dygn (enligt manualen).

Bilagor

• P_20201110_094809.jpg
    P_20201110_094809.jpg
    302.6 KB · Visningar: 37
Jag är otroligt feg när det gäller att göra saker hemma men idag gjorde jag en patentare på vår varmvatten beredaren. Tillsammans med pågen (Matheo 2år) skapade vi detta 🥳😀
Får denna lösning godkänt?
Det är den svarta slangen som vi kopplade på efter säkerhetsventil då den har börjar droppa lite, vet inte om den alltid har gjort det. Men vad jag har läst mig till så är det "normalt" att det droppar 1-6liter per dygn (enligt manualen).
Det är normalt att det droppar, ventilen reglerar trycket i varmvattenberedaren. Densiteten på vattnet är temperaturberoende och minskar vid stigande temperatur samt ökar vid fallande. Detta hänger samman med att vattnets volym ökar vid uppvärmning respektive minskar vid avkylning :)

Det är normalt att det droppar, ventilen reglerar trycket i varmvattenberedaren. Densiteten på vattnet är temperaturberoende och minskar vid stigande temperatur samt ökar vid fallande. Detta hänger samman med att vattnets volym ökar vid uppvärmning respektive minskar vid avkylning :)
Men är det godkänt att koppla en slang efter ventilen till en golvbrud som jag har gjort? Där är lutning ner mot brunnen.

Men är det godkänt att koppla en slang efter ventilen till en golvbrud som jag har gjort? Där är lutning ner mot brunnen.
Det finns med största sannolikhet en massa bestämmelser angående rördiameter, fall, hur mycket röret får svänga osv men sånt kan jag inte, det får du fråga någon vvsare. Så länge vattnet kan rinna fritt ur ventilen och inte stannar i slangen ser jag inga problem med din lösning.

Blev klar med kaklet i vårat badrum i veckan, riktigt nöjd. Skrev tidigare om vårt golv här i tråden och det är fortfarande inte löst så skönt när något går smärtfritt - nu väntar vi bara på målaren som var i kontakt med någon med Corona och måste vara i karantän 2 veckor :)
1001.png
Till höger är ett "duschrum" med en mörkare kakel. Där de ljusa kaklet sitter kommer en 3,05m komode med två handfat och en yta för "saker" samt 3 speglar på väggen.

0002.png

Golvet är inte rengjort men vi är riktigt nöjda, kanske inte allas stil men ändå. Bara döda fiskar följer strömmen ;)

0003.png

Just det, lite arbete kvar med infart osv. Men hey, om 20 dagar är planen att vara klara och 31 December måste vi flyttat från nuvarande boende. Phu...

Vänligen,
Martin

Säger inget om det är Fackmannamässigt Rätt/fel men du har ju uppmärksammat en potentiell kommande fuktskada och löst det med att leda bort vattnet som droppar på ett effektivt sätt. Det bäst är ju att du vet om det och kan kolla till slagen då och då.

Bra säger jag! Vad en besiktningsman säger låter jag vara osagt..

Blev klar med kaklet i vårat badrum i veckan, riktigt nöjd. Skrev tidigare om vårt golv här i tråden och det är fortfarande inte löst så skönt när något går smärtfritt - nu väntar vi bara på målaren som var i kontakt med någon med Corona och måste vara i karantän 2 veckor :)
1001.png
Till höger är ett "duschrum" med en mörkare kakel. Där de ljusa kaklet sitter kommer en 3,05m komode med två handfat och en yta för "saker" samt 3 speglar på väggen.

0002.png

Golvet är inte rengjort men vi är riktigt nöjda, kanske inte allas stil men ändå. Bara döda fiskar följer strömmen ;)

0003.png

Just det, lite arbete kvar med infart osv. Men hey, om 20 dagar är planen att vara klara och 31 December måste vi flyttat från nuvarande boende. Phu...

Vänligen,
Martin
Svincoolt golv. Var har du hittat det?

Svincoolt golv. Var har du hittat det?
Beställt av en firma i Holland, har inte namnet i huvudet och osäker på ifall de har en online butik. Kan dock återkomma ifall du vill, grym butik ifall man vill ha något utöver standard. Har två butiker/showrooms i Holland och ett i Berlin.
På tal om "något utöver de vanliga" är detta kaklet till vår gästtoa vi köpte i samma butik. Jag och tjejen säger "Adny Warhol stil" när vi planerar det men om det är korrekt låter jag vara osagt. Färgglatt blir det iallafall, röd vägg, blått golv, gul vattenkran osv.
0004.png

Beställt av en firma i Holland, har inte namnet i huvudet och osäker på ifall de har en online butik. Kan dock återkomma ifall du vill, grym butik ifall man vill ha något utöver standard. Har två butiker/showrooms i Holland och ett i Berlin.
På tal om "något utöver de vanliga" är detta kaklet till vår gästtoa vi köpte i samma butik. Jag och tjejen säger "Adny Warhol stil" när vi planerar det men om det är korrekt låter jag vara osagt. Färgglatt blir det iallafall, röd vägg, blått golv, gul vattenkran osv.
0004.png
Ja, tipsa gärna. Webbadress till tillverkaren brukar stå på paketen.

Ett annat tips om någon jagar unikt kakel är danska Made a Mano. Fast prismässigt kan man nog lika gärna belägga golvet med guldtackor, har för mig deras priser börjar på 3-5.000/m2. Men grymt fina.

Vi har haft inbrott i förrådet och alla verktyg vart stulna så nu måste vi köpa nytt. Sänksåg med skenor, två skruvdragare, slagskruvdagare, slipmus, sticksåg, kompressor, tre vattenpass, polermaskin, alla handverktyg, grovdamsugare, sågbock och cirkelkap.

Vad säger folk man ska ha?
Det vi vart av med var Festool, Bosch, Karscher, Hitatchi och det blir nog Festool för sänksåg igen men sen är det rätt blankt.

Inget att hänga läpp över men lär bli spännande att se vad försäkringsbolaget säger. Grannen vart av med alla verktyg innan midsommar och det gick fort att lösa så hoppas på samma för oss.
Beklagar!
Om du fortfarande behöver råkar jga ha en polare som driver järnhandel. Pma om du vill ha bra pris

Beklagar!
Om du fortfarande behöver råkar jga ha en polare som driver järnhandel. Pma om du vill ha bra pris

Tack men det har löst sig rätt bra och alla verktyg är inköpta.
Kan starkt rekommendera IF som försäkringsbolag som ersatte till inköpspris och vi fick även ut detta till de tre verktyg som vi inte hade kvitto till. Sen för alla er som har Festool maskiner som är under tre år och är registrerade - man får ut nytt verktyg av Festool då!Löste så vi gick +-0 då det inte vart 14k flr sänksåg och slipmaskin utan 2k. :)

Tack men det har löst sig rätt bra och alla verktyg är inköpta.
Kan starkt rekommendera IF som försäkringsbolag som ersatte till inköpspris och vi fick även ut detta till de tre verktyg som vi inte hade kvitto till. Sen för alla er som har Festool maskiner som är under tre år och är registrerade - man får ut nytt verktyg av Festool då!Löste så vi gick +-0 då det inte vart 14k flr sänksåg och slipmaskin utan 2k. :)
Vad kul att höra!

Hej vänner, verkar finnas en hel del kunskap här inne gällande renovering så slänger ut en fråga i hopp om vägledning.
Vad kostar det att totalrenovera ett mindre badrum i en BRF? Ponera att måtten är ca 2x2.5meter och man ska ta ut allt gammalt kakel och köpa allt nytt dvs kakel, dusch, duschvägg, toalettstol, handfat osv. De blir ju såklart lite samma frågeställning som ”hur långt är ett snöre”, men säg att man vill ha ett schysst badrum, dvs ingen superlyx eller billigast möjliga.

vad kan de tänkas landa på allt som allt inklusive material, jobb osv? Någon kanske renoverat på sistone och har en uppfattning!

Tack :)

Hej vänner, verkar finnas en hel del kunskap här inne gällande renovering så slänger ut en fråga i hopp om vägledning.
Vad kostar det att totalrenovera ett mindre badrum i en BRF? Ponera att måtten är ca 2x2.5meter och man ska ta ut allt gammalt kakel och köpa allt nytt dvs kakel, dusch, duschvägg, toalettstol, handfat osv. De blir ju såklart lite samma frågeställning som ”hur långt är ett snöre”, men säg att man vill ha ett schysst badrum, dvs ingen superlyx eller billigast möjliga.

vad kan de tänkas landa på allt som allt inklusive material, jobb osv? Någon kanske renoverat på sistone och har en uppfattning!

Tack :)
Har för mig vi gav 120k då räknar jag inte med rivning (gjorde själv på någon timme + bortforsling), kakel, klinkers och inredning. Badrummet var i liknande storlek som ditt. Inte i någon storstad heller.

VI får väll se hur det går nu när vi hade inbrott (igen) igår men denna gång i alla hus och inte bara förrådet. If skickade i alla fall ut en snickare som kollade på alla dörrar som måste bytas och dom har nu, dagen efter, ringt och sagt att dom är på väg med nya dörrar och undrade vilken dimension det var på fodren. Börjar bra i alla fall men får se hur det slutar....

VI får väll se hur det går nu när vi hade inbrott (igen) igår men denna gång i alla hus och inte bara förrådet. If skickade i alla fall ut en snickare som kollade på alla dörrar som måste bytas och dom har nu, dagen efter, ringt och sagt att dom är på väg med nya dörrar och undrade vilken dimension det var på fodren. Börjar bra i alla fall men får se hur det slutar....
Vad är det du säger, har ni haft inbrott igen....
Riktigt tråkigt att höra hoppas det löser sig smidigt. Men jobbigt att det varit folk inne :(.

Vad är det du säger, har ni haft inbrott igen....
Riktigt tråkigt att höra hoppas det löser sig smidigt. Men jobbigt att det varit folk inne :(.

Tyvärr är det så ja.
Profilen för inbrottstjuven är som följer;
-Är TV-intresserad och gillar bra bild/ljud (snott TV, 5.1 system, reciver)
-Gillar snacks och godis (inte skumtomtar dock)
-Tycker om rödvin men inte sprit (snodde allt rödvin men ingen sprit)
-Gillar mys med värmeljus (Alla värmeljus är stulna likt värmeljushållare)
-Parfym är trevligt så man luktar gott
-Fjärrkontroller tar dom allt dom hittar (men inte själva AppleTV från två sovrum)
-Gamla byggkläder av märkesmodell (Peak, Gant) men inte byggbyxor från Depalma
-Alla nyinköpta verktyg (som var kvar här ute från i onsdags då jag skulle tillbaka idag)

Som sagt, lätt spridd stöldbild men vi tar det för vad det är. Dom har bara förstört dörrarna/karmarna och inget annat eller grisat ner och haft sig så vi glömmer och går vidare. Skulle dom snott kuddarna i soffan och sängarna skulle bara det ha varit runt 20-30k då alla är från Svensk Tenn men det viste dom nog inte vad det var. Bevisligen tyckte dom vi hade bra grejer eftersom dom tog dom...

Blir att köpa ny TV och skruvdragare i eftermiddag. :)

Tyvärr är det så ja.
Profilen för inbrottstjuven är som följer;
-Är TV-intresserad och gillar bra bild/ljud (snott TV, 5.1 system, reciver)
-Gillar snacks och godis (inte skumtomtar dock)
-Tycker om rödvin men inte sprit (snodde allt rödvin men ingen sprit)
-Gillar mys med värmeljus (Alla värmeljus är stulna likt värmeljushållare)
-Parfym är trevligt så man luktar gott
-Fjärrkontroller tar dom allt dom hittar (men inte själva AppleTV från två sovrum)
-Gamla byggkläder av märkesmodell (Peak, Gant) men inte byggbyxor från Depalma
-Alla nyinköpta verktyg (som var kvar här ute från i onsdags då jag skulle tillbaka idag)

Som sagt, lätt spridd stöldbild men vi tar det för vad det är. Dom har bara förstört dörrarna/karmarna och inget annat eller grisat ner och haft sig så vi glömmer och går vidare. Skulle dom snott kuddarna i soffan och sängarna skulle bara det ha varit runt 20-30k då alla är från Svensk Tenn men det viste dom nog inte vad det var. Bevisligen tyckte dom vi hade bra grejer eftersom dom tog dom...

Blir att köpa ny TV och skruvdragare i eftermiddag. :)
:(

fan det är inte en granne.....
Trodde inte de stal tv etc längre så tillvida det inte är ett gäng som säljer utomlands.

Köpte ju en hektar skog förra året att bygga kåk på, nu har byråkratin malt ett tag och vi kan äntligen börja peta lite i marken.
Vi börjar med 100m väg.
4 månader senare och ännu mer byråkrati så börjar det närma sig att göra grunden.

Bilagor

• IMG_20201114_140624.jpg
    IMG_20201114_140624.jpg
    1.1 MB · Visningar: 23
  • IMG_20201110_144630.jpg
    IMG_20201110_144630.jpg
    1.4 MB · Visningar: 26
  • IMG_20201114_140648.jpg
    IMG_20201114_140648.jpg
    1 MB · Visningar: 33
Hur är det att bygga utanför detaljplanerat område så där. Får man bygga hur stort, högt man vill?
Jag vet inte exakt, men det är mycket mer fritt iaf.

I våran kommun har vi en ny byggnadsinspektör som verkar vara helt färsk från skolan och är helt fyrkantig, ber om helt orimliga kompletteringar och är fruktansvärt långsam.
Vårat projekt har tagit mycket längre tid att starta upp än många bekantas som byggt med tidigare inspektör.

Det blir ett enplanshus på ca 140kvm och ett garage på 48kvm.

Vi ringde kommunen innan köp och kollade om man fick bygga där.
Ofta är ju kommunerna ovilliga att säga sånt per telefon innan man sökt bygglov. "Köp först. Vi säger ja eller nej när du söker bygglov" verkar tyvärr vara modellen. Visst, förhandsbesked kan man ju söka men det är ju också först när du är ägare.

Jag vet inte exakt, men det är mycket mer fritt iaf.

I våran kommun har vi en ny byggnadsinspektör som verkar vara helt färsk från skolan och är helt fyrkantig, ber om helt orimliga kompletteringar och är fruktansvärt långsam.
Vårat projekt har tagit mycket längre tid att starta upp än många bekantas som byggt med tidigare inspektör.

Det blir ett enplanshus på ca 140kvm och ett garage på 48kvm.
Förresten är du ifrån Sollentuna? :p

Tillbaka
Topp