• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ah,misstolkade dig!
Är ju lite det jag menar..

Dvs i Alfgrens fall som är villig att betala 6-800kr/h + moms ger ca 200-400kr över till milersättning/bilkostnad/utkörningsavgift (eller vad man nu väljer att kalla det) samt kostnad för kontakten.
Så jag ser inte problemet? Vart är det orimliga då?
Det orimliga är väl kanske att somliga hantverkare är extremt dåliga administratörer och saknar förmågan att planera sina jobb och det kanske man inte vill betala för som kund.
Jag betalar också 600kr plus moms för hantverkare utan att knorra om denne arbetar effektivt. Hantverkare har ofta "söndertrasade" dagar pga små jobb, kostnader för lager/lokal, maskiner, bil, släp etc så det är klart att det kostar.
Lite ofränt dock att betala massa extra arbetstid pga att hantverkaren har telefontid halva dagen eller åker fram och tillbaka för att hämta grejer som denne glömt. Visst i bland kan det vara svårt att exakt veta vad som går åt till ett jobb men mkt går ju faktist att ha som lager eller lämna i retur på bygghandeln.
Något som däremot kan tyckas dyrt är många konsulttjänster (är själv konsult).
Köpte miljökonsult i veckan och fick betala 1200kr/t + fältbil, vafn!!!??
Ett litet konsultbolag har ju typ noll kostnader förutom en dator, ev något dataprogram eller liten lokal, sjukt dyrt i proportion till utgift om man jämför med en hantverkare.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Och för att spinna vidare på detta; vad kan man egentligen claima? I vårt hus lutar golvet på översta våningen. De förra ägarna bytte golv och satte upp en vägg och jag misstänker att något inte gjorts som det ska där. Vi har även en betonguteplats som verkar sjunka på ett par ställen, dvs jag tror att de inte fyllt upp korrekt innan gjutningen. Hur är det med krav på utsidan av huset?
Sen finns det såklart alltid lite annat smått och gott som man skulle vilja kräva dem på men vad har man egentligen för möjlighet som köpare? Jag förstår att allt som framgår i besiktningsprotokoll och frågelista är accepterat av oss som köpare, men resten? Och hur lägger man fram sina krav?

min uppfattning är att precis som @DiscoPapa säger att undersökningsplikten som köpare är extremt långtgående och att det är ganska komplicerade frågor, är du seriöst intresserad att ta saker vidare hade jag försökt konsultera någon juridisk kunnig, jag tror villaägarna om du är medlem där har jurister man gå få hjälp av.

Men generellt kan man nog iaf säga att delar av förklaringen ligger i namnet, saker du kunnat upptäcka är inte dolda fel, att golven lutar är rimligen möjligt att upptäcka.

Det finns massa andra kriterier kring det där också, som att felet inte ska vara förväntat med avseende på husets ålder och skick mm.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Köpte miljökonsult i veckan och fick betala 1200kr/t + fältbil, vafn!!!??
Där får man ju ofta betala för certifieringar, licenser bla bla bla. Vem som helst kan/får antagligen inte göra jobbet. Vilket trots allt är fallet med hantverkare.
(Innan ni skriker nu: Jag pratar om formella krav. Inte om snickaren är duktig eller inte. Det senare är en helt annan sak och lika viktigt men svårare att definiera).
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Där får man ju ofta betala för certifieringar, licenser bla bla bla. Vem som helst kan/får antagligen inte göra jobbet. Vilket trots allt är fallet med hantverkare.
(Innan ni skriker nu: Jag pratar om formella krav. Inte om snickaren är duktig eller inte. Det senare är en helt annan sak och lika viktigt men svårare att definiera).
Fast det där stämmer ju inte riktigt, vem som helst får inte dra elen i ditt hus. Du får heller inget våtrumsintyg eller liknande dokument om du tar in vilken klåpare som helst.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast det där stämmer ju inte riktigt, vem som helst får inte dra elen i ditt hus. Du får heller inget våtrumsintyg eller liknande dokument om du tar in vilken klåpare som helst.
Nej det vet jag också men orkade inte riktigt lägga ut texten så mycket. Det finns grader i det hela. Min bild av exempelvis våtrum och el är att dock att den som jobbar ofta inte har nån som helst behörighet (inga papper alls typ) och sen kommer det en snubbe på slutet och skriver under papperen. Så var det i alla fall när mitt hus byggdes (totalentreprenad).
 

Hawk100

Rolex
Jag skulle lätt köpa en sådan försäkring om jag skulle sälja! Fördelaktigt för säljaren, inte riktigt lika bra för köparen (enligt min mening...)
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Lite uppdatering.
Dom har lagt om marmorn i badrummet och de andra golven har kommit på plats. VVS:aren var där och kopplade på allt.
Nu är det inte långt kvar :)
 

Bilagor

  • P_20201019_131236.jpg
    P_20201019_131236.jpg
    448.8 KB · Visningar: 25
  • P_20201019_131239.jpg
    P_20201019_131239.jpg
    436.8 KB · Visningar: 28
  • P_20201021_171046.jpg
    P_20201021_171046.jpg
    295.4 KB · Visningar: 30
  • P_20201021_171110.jpg
    P_20201021_171110.jpg
    316.3 KB · Visningar: 32

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Där får man ju ofta betala för certifieringar, licenser bla bla bla. Vem som helst kan/får antagligen inte göra jobbet. Vilket trots allt är fallet med hantverkare.
(Innan ni skriker nu: Jag pratar om formella krav. Inte om snickaren är duktig eller inte. Det senare är en helt annan sak och lika viktigt men svårare att definiera).
Njaa det skulle jag inte påstå.
i det här fallet är det nog snarare tvärt om, det ställs krav på den som ska sanera men för att kunna inventera och beskriva behöver vi en insatt konsult.
Det kan så klart ställas lagkrav på hur inventeringen ska utföras också men inte på konsulten i sig skulle jag säga.
Men jag tror vi är rätt överens om principen jag syftar på😉
 

Lolle

Panerai
Fast vad hindrar köparen från att stämma dig likafall? Inget tvingar dem att utnyttja en försäkring.
Då försäkringsbolaget övertar skadeståndsansvar enligt paragraf 19 så spelar det ingen roll om köpare godtar att förhandla direkt med försäkringsbolag eller skickar in om civilrättslig tvist. Försäkringsbolaget kommer även vid en tvist att driva processen åt sin försäkringstagare och om en tvist vinner framgång ersätter försäkringsbolaget enligt villkoren.

Sedan finns alltid en minimal risk för fel som anses varit medvetet dolda av försäkringstagaren men sålänge man själv är sanningsenlig så är det ganska riskfritt (men statistiskt förstår väldigt dyrt) som säljare.

Som köpare kan dolda fel försäkring ge en trygghet i att det finns en stark juridisk person och risk för att det saknas medel att betala en framtida skada minskas. Plus att vissa ärenden tenderar att kunna hanteras smidigare när känslor för ens tidigare hus undviks och det hanteras relativt fyrkantigt. Däremot finns det förstås nackdelar på samma sätt med en stark part vars huvudintresse är att minimera skadekostnaderna.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Angående hantverkarnas prissättning. Problemet är att alla idioter är hantverkare. Men man behöver inte vara idiot för att vara hantverkare. Tvärtom så är flera av de bästa människor jag känner just hantverkare. Men de som är riktigt bra är fullbokade, alltid. De som inte är det hugger på random jobb hos privatpersoner och skamfilar hela yrkeskåren pga sin uselhet. Samma peng. Det blir lite som att en sönderpolerad sen 5513 åker snålskjuts i prissättningen på en mint gilt :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Angående hantverkarnas prissättning. Problemet är att alla idioter är hantverkare. Men man behöver inte vara idiot för att vara hantverkare. Tvärtom så är flera av de bästa människor jag känner just hantverkare. Men de som är riktigt bra är fullbokade, alltid. De som inte är det hugger på random jobb hos privatpersoner och skamfilar hela yrkeskåren pga sin uselhet. Samma peng. Det blir lite som att en sönderpolerad sen 5513 åker snålskjuts i prissättningen på en mint gilt :)

Rötägg finns det ju överallt, men det är så satans tröttsamt att höra denna generalisering om att alla hantverkare kryddar fakturor,fuskar och har sig!

Precis som din jämförelse med klockor så måste man ju göra sin research innan man tar hem en hantverkare, annars får man ju skylla sig själv...

Hur många har inte blivit ”lurade” av telefonförsäljare,bilhandlare m.m?
Inte fan hör man någon klaga om detta..

Men gud bevare dig om du får betala för 40min arbetskostnad som du inte har kunnat klocka hantverkaren på i ditt hem, för det tog minsann bara 20min att utföra jobbet!!!!

För tiden när du kör till och från arbetsplatsen,tiden när du skriver protokoll/Fyller i arbetsorder,tiden när du hämtar ut material(nej, man kan inte ha hela grossistens lager i bilen) tiden som den på kontoret lägger på att skicka in till skatteverket och ansöka om ditt rot-avdrag (skatteverket är ju jättesmidiga att ha att göra med) tiden som samma person på kontoret får lägga på att skriva din faktura (ja tro det eller ej, men lönen till dem som sitter på kontoret finansieras utav timdebuteringen på montören) m.m.
Ja allt detta ska visst vara gratis.

MVH bitter hantverkare.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ska man vara helt ärlig så är det nog faktist så att många hantverkare skulle kunna effektivisera sitt arbete på väldigt många sätt, det handlar inte enbart om kryddade fakturor.
Det är ju en sak på större jobb där firmorna många gånger hugger sig in på låga anbud och sen tjänar sitt levebröd på ÄTA, men är man hemma hos en privatare och kör på löpande så tycker jag att man har ett ansvar mot kunden och även en värdighet som yrkesman snarare än att hitta på en massa timtjuvande för att komma upp i samma kostnader som ett fast pris.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rötägg finns det ju överallt, men det är så satans tröttsamt att höra denna generalisering om att alla hantverkare kryddar fakturor,fuskar och har sig!

Precis som din jämförelse med klockor så måste man ju göra sin research innan man tar hem en hantverkare, annars får man ju skylla sig själv...

Hur många har inte blivit ”lurade” av telefonförsäljare,bilhandlare m.m?
Inte fan hör man någon klaga om detta..

Men gud bevare dig om du får betala för 40min arbetskostnad som du inte har kunnat klocka hantverkaren på i ditt hem, för det tog minsann bara 20min att utföra jobbet!!!!

För tiden när du kör till och från arbetsplatsen,tiden när du skriver protokoll/Fyller i arbetsorder,tiden när du hämtar ut material(nej, man kan inte ha hela grossistens lager i bilen) tiden som den på kontoret lägger på att skicka in till skatteverket och ansöka om ditt rot-avdrag (skatteverket är ju jättesmidiga att ha att göra med) tiden som samma person på kontoret får lägga på att skriva din faktura (ja tro det eller ej, men lönen till dem som sitter på kontoret finansieras utav timdebuteringen på montören) m.m.
Ja allt detta ska visst vara gratis.

MVH bitter hantverkare.
Jag har nyligen byggt ett hus. Av 10 anlitade hantverkare var 8 dumma i hjärnan. 2 var bra. Inte "alla" således, men bra nära. Det handlar om att
1) de kommer sent / dyker inte upp
2) det blir dyrare än vad de sade trots att de visste alla förutsättningar (nybygge)
3) de är otrevliga som människor / dålig attityd
4) det ser ut som en soptipp runt där de har arbetat. Bara kastar material omkring sig.

Det är liksom inte en slump utan det är nåt i att "jag kan, men du kan inte" som är oemotståndligt för dem att omvandla till dålig nedlåtande attityd. Det är så tråkigt - jag har inget emot att betala för tjänster men det är att upplevelsen är så bedrövlig varje gång som är problemet.

De hantverkare som var trevliga (och som av en "slump" också var från Polen med sv. firma) fick massor av extraarbete. Och nej de var inte billigare än de andra. De var trevligare, gjorde det lilla extra. Kom med tips hur man borde gjort för att resultatet skulle bli bättre, hade alltid grejer med sig osv.
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag kanske bara har tur men jag slår ett slag för hantverkare, renoverat som jag tidigare postat i tråden ett hus och såhär 10 månader in i renoveringen har allt gått bra och inga problem trots 15-20 olika personer/firmor på bygget. Tvärtom riktigt imponerad, tex. elektriker som de pratas om har jag tidigare tänkt ”Drar kabel x/-/jord och klart” men man behöver ju en mindre magisterexamen för att förstå allt. Vi har över 4km kabel i vårt hus och jag blir snurrig bara utav att försöka förstå hur allt ska kopplas in.

Tur eller inte..men förra veckan hade vi vårt första bakslag på bygget som hittills sköts riktigt snyggt av firman vi anlitat. Kommer i en del av huset ha ”betonggolv” (är egentligen någon typ av cement-mix som används i industrihallar). Maskinen som ”mixar” själva bladningen gick sönder mitt i själva gjutningen och mixen blev fel. Datorn fick helt spel och gick inte att stänga av så en del av golvet fick en annan färg och strukturen blev annorlunda.
Firman i fråga förklarade direkt vad som hänt och de gjorde jobbet på en fredag var där lördag samt söndag och kollade. På måndagen kom vi fram till att de ska slipa hela golvet, polera och försegla och se ifall vi blir nöjda - alternativet är att bila bort hela plattan, ersätta golvvärme isolering osv och göra om jobbet. Detta utan att vi ens sagt -”Hur löser vi detta…?”. Givetvis riktigt segt då planen är att flytta in i December men rent teoretiskt skulle firman kunna sagt -”Såhär ska de se ut” då det i offerten vi skrivit på står -”Färg kan avvisa från visad provbit”.

Och slipa tänker ni, det går väl snabbt. De började i Onsdags och målet är att bli klar till nästa onsdag och då försegla allt (2 olika steg). De jobbade idag Lördag från 07 och när jag var där imorse frågade de ifall det är OK ifall de kommer imorgon Söndag också för att hinna bli klara. En maskinen har redan brunnit - han som gör jobbet är helt knäckt då golvet vi gjöt är så hårt (som sagt för industrigolv...) och det tar evigheter.

g02.png

Före/efter

g01.png

Färdig slipat, ska dock poleras och förseglas.

g03.png

2 veckor gammal bild på vårt tak som jag blev nöjd med. Kanske inte allas smak men jag tror de blir bra. (plankan mot järnbalken är bara där tillfälligt - är 1cm luft runt om)

Vänligen,
Martin
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Jag har nyligen byggt ett hus. Av 10 anlitade hantverkare var 8 dumma i hjärnan. 2 var bra. Inte "alla" således, men bra nära. Det handlar om att
1) de kommer sent / dyker inte upp
2) det blir dyrare än vad de sade trots att de visste alla förutsättningar (nybygge)
3) de är otrevliga som människor / dålig attityd
4) det ser ut som en soptipp runt där de har arbetat. Bara kastar material omkring sig.

Det är liksom inte en slump utan det är nåt i att "jag kan, men du kan inte" som är oemotståndligt för dem att omvandla till dålig nedlåtande attityd. Det är så tråkigt - jag har inget emot att betala för tjänster men det är att upplevelsen är så bedrövlig varje gång som är problemet.

De hantverkare som var trevliga (och som av en "slump" också var från Polen med sv. firma) fick massor av extraarbete. Och nej de var inte billigare än de andra. De var trevligare, gjorde det lilla extra. Kom med tips hur man borde gjort för att resultatet skulle bli bättre, hade alltid grejer med sig osv.
Punkt 1,3 och 4 är precis tvärt emot vad jag en gång i tiden fick lära mig när jag gymnasiserade till elektriker.
Hålla tider, vara trevlig (kunden har alltid rätt, iaf inför kunden😉) och städa upp efter färdigt arbete.
Punkt 2 har andra fått sköta.. 😁
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Jag kanske bara har tur men jag slår ett slag för hantverkare, renoverat som jag tidigare postat i tråden ett hus och såhär 10 månader in i renoveringen har allt gått bra och inga problem trots 15-20 olika personer/firmor på bygget. Tvärtom riktigt imponerad, tex. elektriker som de pratas om har jag tidigare tänkt ”Drar kabel x/-/jord och klart” men man behöver ju en mindre magisterexamen för att förstå allt. Vi har över 4km kabel i vårt hus och jag blir snurrig bara utav att försöka förstå hur allt ska kopplas in.

Tur eller inte..men förra veckan hade vi vårt första bakslag på bygget som hittills sköts riktigt snyggt av firman vi anlitat. Kommer i en del av huset ha ”betonggolv” (är egentligen någon typ av cement-mix som används i industrihallar). Maskinen som ”mixar” själva bladningen gick sönder mitt i själva gjutningen och mixen blev fel. Datorn fick helt spel och gick inte att stänga av så en del av golvet fick en annan färg och strukturen blev annorlunda.
Firman i fråga förklarade direkt vad som hänt och de gjorde jobbet på en fredag var där lördag samt söndag och kollade. På måndagen kom vi fram till att de ska slipa hela golvet, polera och försegla och se ifall vi blir nöjda - alternativet är att bila bort hela plattan, ersätta golvvärme isolering osv och göra om jobbet. Detta utan att vi ens sagt -”Hur löser vi detta…?”. Givetvis riktigt segt då planen är att flytta in i December men rent teoretiskt skulle firman kunna sagt -”Såhär ska de se ut” då det i offerten vi skrivit på står -”Färg kan avvisa från visad provbit”.

Och slipa tänker ni, det går väl snabbt. De började i Onsdags och målet är att bli klar till nästa onsdag och då försegla allt (2 olika steg). De jobbade idag Lördag från 07 och när jag var där imorse frågade de ifall det är OK ifall de kommer imorgon Söndag också för att hinna bli klara. En maskinen har redan brunnit - han som gör jobbet är helt knäckt då golvet vi gjöt är så hårt (som sagt för industrigolv...) och det tar evigheter.

g02.png

Före/efter

g01.png

Färdig slipat, ska dock poleras och förseglas.

g03.png

2 veckor gammal bild på vårt tak som jag blev nöjd med. Kanske inte allas smak men jag tror de blir bra. (plankan mot järnbalken är bara där tillfälligt - är 1cm luft runt om)

Vänligen,
Martin
Är det Intressanta hus?
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Nej, äldre hus vi renoverar. Skrev lite info om huset några sidor bakåt i denna tråd - där finns även ett par bilder från utsidan.
Visst fan, så va det.
Varit inne i några hus som Intressanta Hus levererat och sett både liknande tak och golv, därför jag frågade. Lycka till med golvet👍
 

Belfort

Omega
Jag kanske bara har tur men jag slår ett slag för hantverkare, renoverat som jag tidigare postat i tråden ett hus och såhär 10 månader in i renoveringen har allt gått bra och inga problem trots 15-20 olika personer/firmor på bygget. Tvärtom riktigt imponerad, tex. elektriker som de pratas om har jag tidigare tänkt ”Drar kabel x/-/jord och klart” men man behöver ju en mindre magisterexamen för att förstå allt. Vi har över 4km kabel i vårt hus och jag blir snurrig bara utav att försöka förstå hur allt ska kopplas in.

Tur eller inte..men förra veckan hade vi vårt första bakslag på bygget som hittills sköts riktigt snyggt av firman vi anlitat. Kommer i en del av huset ha ”betonggolv” (är egentligen någon typ av cement-mix som används i industrihallar). Maskinen som ”mixar” själva bladningen gick sönder mitt i själva gjutningen och mixen blev fel. Datorn fick helt spel och gick inte att stänga av så en del av golvet fick en annan färg och strukturen blev annorlunda.
Firman i fråga förklarade direkt vad som hänt och de gjorde jobbet på en fredag var där lördag samt söndag och kollade. På måndagen kom vi fram till att de ska slipa hela golvet, polera och försegla och se ifall vi blir nöjda - alternativet är att bila bort hela plattan, ersätta golvvärme isolering osv och göra om jobbet. Detta utan att vi ens sagt -”Hur löser vi detta…?”. Givetvis riktigt segt då planen är att flytta in i December men rent teoretiskt skulle firman kunna sagt -”Såhär ska de se ut” då det i offerten vi skrivit på står -”Färg kan avvisa från visad provbit”.

Och slipa tänker ni, det går väl snabbt. De började i Onsdags och målet är att bli klar till nästa onsdag och då försegla allt (2 olika steg). De jobbade idag Lördag från 07 och när jag var där imorse frågade de ifall det är OK ifall de kommer imorgon Söndag också för att hinna bli klara. En maskinen har redan brunnit - han som gör jobbet är helt knäckt då golvet vi gjöt är så hårt (som sagt för industrigolv...) och det tar evigheter.

g02.png

Före/efter

g01.png

Färdig slipat, ska dock poleras och förseglas.

g03.png

2 veckor gammal bild på vårt tak som jag blev nöjd med. Kanske inte allas smak men jag tror de blir bra. (plankan mot järnbalken är bara där tillfälligt - är 1cm luft runt om)

Vänligen,
Martin
Varför la de in industrigolv för? Förstår minskat slitage men är slitage ett problem med betong i en familjevilla? (Jag antar att det är en familj som ska bo där)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Varför la de in industrigolv för? Förstår minskat slitage men är slitage ett problem med betong i en familjevilla? (Jag antar att det är en familj som ska bo där)
Det ”bara blev så”, vi kontaktade firman initialt för att gjuta våran ”platta” samt isolering. Väl där frågade vi vad de kunde erbjuda i ”betong look” och de presenterade denna lösning och priset var bra + smidigt att göra allt från en firma. Var runt till flera företag och kollade på och fick förslag på microcement och liknande lösningar. Jag/vi gillade utseendet, var behagligt att gå på och pluspoäng är/var att man kan åka inlines och spilla rödvin (kanske samtidigt) utan problem.
Så svaret på din fråga är att det inte var planerat men utseende/pris avgjorde.
 

Depp-Erik

Cartier
Hej, kastar mig skamlöst in i trådn även om det inte är ett hus som ska renoveras. Tänkte däremot ge mig på att måla min nya lägenhet så fort jag flyttar in. Har aldrig målat förr men tänker att det lär finnas gott om kompetens i tråden, har ni några generella tips för att undvika nybörjar-fuckups?

Kan säga att just nu är det målade vita väggar, så inga tapeter. Planen är att spackla igen hål och sen bara kötta över (eller måste man tvätta väggarna först?). Har planerat att köra nån form av grå-blå nyans men inte helt spikat vilken, nåt särskilt att tänka på med val av nyans och val av färg (måste vara matt färg, verkar vara stora prisskillnader på olika märken)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej, kastar mig skamlöst in i trådn även om det inte är ett hus som ska renoveras. Tänkte däremot ge mig på att måla min nya lägenhet så fort jag flyttar in. Har aldrig målat förr men tänker att det lär finnas gott om kompetens i tråden, har ni några generella tips för att undvika nybörjar-fuckups?

Kan säga att just nu är det målade vita väggar, så inga tapeter. Planen är att spackla igen hål och sen bara kötta över (eller måste man tvätta väggarna först?). Har planerat att köra nån form av grå-blå nyans men inte helt spikat vilken, nåt särskilt att tänka på med val av nyans och val av färg (måste vara matt färg, verkar vara stora prisskillnader på olika märken)
Ja du måste tvätta
Försök inte att täcka allt på en och samma gång genom att måla tjocka lager. Gör det inte, det blir flammigt. Måla istället flera tunna lager, inte sällan behövs minst 2-3st om man ska byta färg. Få inte panik efter första strykningen, det kommer se bedrövligt ut. Det ska det ;-)

Maskera allt. Var noggrann då för du kommer kunna måla mycket fortare om du inte behöver tänka på spill hela tiden.
 
Senast ändrad:

Depp-Erik

Cartier
Ja du måste tvätta
Försök inte att täcka allt på en och samma gång genom att måla tjocka lager. Gör det inte, det blir flammigt. Måla istället flera tunna lager, inte sällan behövs minst 2-3st om man ska byta färg. Få inte panik efter första strykningen, det kommer se bedrövligt ut. Det ska det ;-)

Maskera allt. Var noggrann då för du kommer kunna måla mycket fortare om du inte behöver tänka på spill hela tiden.
Tackar för svar!
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Och ta bort allt som får att skruva loss.
Blev fan tokig när målarna hemma hade maskerat runt uttag/strömställare!
Låter helt sjukt!
Jag har varit i branschen sen 88, kan säga att jag aldrig sett en RIKTIG målare maskera runt uttag etc.
Dessa skruvar man givetvis bort!
Finns tyvärr många klåpare i byggbranschen, hoppas det blev bra ändå.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Hej, kastar mig skamlöst in i trådn även om det inte är ett hus som ska renoveras. Tänkte däremot ge mig på att måla min nya lägenhet så fort jag flyttar in. Har aldrig målat förr men tänker att det lär finnas gott om kompetens i tråden, har ni några generella tips för att undvika nybörjar-fuckups?

Kan säga att just nu är det målade vita väggar, så inga tapeter. Planen är att spackla igen hål och sen bara kötta över (eller måste man tvätta väggarna först?). Har planerat att köra nån form av grå-blå nyans men inte helt spikat vilken, nåt särskilt att tänka på med val av nyans och val av färg (måste vara matt färg, verkar vara stora prisskillnader på olika märken)
Är det en bostadsrätt?
Om ja, låt ett proffs göra jobbet!
Alla kan måla, men alla kan inte måla snyggt. Pratar vi bara ommålning, så är det inga stora pengar.
Du har igen det flera gånger om vid en försäljning och du kan få tips på vad man bör ta med för att få ett lyckat slutresultat.
Taket kanske ser ok ut just nu, men hur ser det ut när väggarna blivit nymålade? Detsamma gäller för karmar och foder etc.
Du är inne på en gråblå nyans, mitt tips är alltid att köpa några provburkar och måla upp. Det är en väsentlig skillnad att se en färg på en liten lapp och att se den uppmålad.
Lycka till!
 

Depp-Erik

Cartier
Är det en bostadsrätt?
Om ja, låt ett proffs göra jobbet!
Alla kan måla, men alla kan inte måla snyggt. Pratar vi bara ommålning, så är det inga stora pengar.
Du har igen det flera gånger om vid en försäljning och du kan få tips på vad man bör ta med för att få ett lyckat slutresultat.
Taket kanske ser ok ut just nu, men hur ser det ut när väggarna blivit nymålade? Detsamma gäller för karmar och foder etc.
Du är inne på en gråblå nyans, mitt tips är alltid att köpa några provburkar och måla upp. Det är en väsentlig skillnad att se en färg på en liten lapp och att se den uppmålad.
Lycka till!
Tusen tack för tipsen!
Japp det är en bostadsrätt, tillträde på tisdag och planen var att måla klart innan fredag då ett större flyttlass kommer på lördagen, så den planen fallerar ju om jag ska ta in en målare. Tänker också att om jag inte får det gjort direkt så kommer det sannolikt inte bli av alls då det blir ett jäkla meckande med grejer som står/sitter på plats.
Lägenheten är ommålad relativt nyligen men i en tråkig "sjukhus-vit" kullör, så tak och fönsterfoder borde se OK ut... det är bara ett rum jag vill måla om också.

Bra tips att test-måla... men hur är det att måla över testfläckarna sen? Kan man måla över en mörkare nyans med en ljusare?
 

Belfort

Omega
Är det en bostadsrätt?
Om ja, låt ett proffs göra jobbet!
Alla kan måla, men alla kan inte måla snyggt. Pratar vi bara ommålning, så är det inga stora pengar.
Du har igen det flera gånger om vid en försäljning och du kan få tips på vad man bör ta med för att få ett lyckat slutresultat.
Taket kanske ser ok ut just nu, men hur ser det ut när väggarna blivit nymålade? Detsamma gäller för karmar och foder etc.
Du är inne på en gråblå nyans, mitt tips är alltid att köpa några provburkar och måla upp. Det är en väsentlig skillnad att se en färg på en liten lapp och att se den uppmålad.
Lycka till!
Vad kostar ett rum på kanske 20-30kvm med en takhöjd på 2,5m?
5 000kr?
 
Topp