• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ofta är ju kommunerna ovilliga att säga sånt per telefon innan man sökt bygglov. "Köp först. Vi säger ja eller nej när du söker bygglov" verkar tyvärr vara modellen. Visst, förhandsbesked kan man ju söka men det är ju också först när du är ägare.
Okej.
Detta är en liten kommun på 10k invånare, kanske funkar smidigare då.

Långt ifrån, Värmlänning!
Ditt nick klingar bra med ett område i Sollentuna :p

C5307173-2247-491C-BE46-AE371B7DA88C.jpeg

Hej vänner, verkar finnas en hel del kunskap här inne gällande renovering så slänger ut en fråga i hopp om vägledning.
Vad kostar det att totalrenovera ett mindre badrum i en BRF? Ponera att måtten är ca 2x2.5meter och man ska ta ut allt gammalt kakel och köpa allt nytt dvs kakel, dusch, duschvägg, toalettstol, handfat osv. De blir ju såklart lite samma frågeställning som ”hur långt är ett snöre”, men säg att man vill ha ett schysst badrum, dvs ingen superlyx eller billigast möjliga.

vad kan de tänkas landa på allt som allt inklusive material, jobb osv? Någon kanske renoverat på sistone och har en uppfattning!

Tack :)
Ser att du fått svar men 150 k är inte overkligt. Sen beror det på hur mycket som behöver göras med väggar, äldre hus kan behöva reglas om samt nya skivor under gipset för att få stabilitet gott nog för tätskikt. Även äldre betongväggar kan behöva en del grundarbete för att sätta tätskikt på. Golvet kan också behöva gjutas om för att få rätt fall. Golvbrunnar äldre än ca 30 år bör bytas, kanske även rör som går till stammen. Åker du på allt extra drar det lätt iväg.

Ser att du fått svar men 150 k är inte overkligt. Sen beror det på hur mycket som behöver göras med väggar, äldre hus kan behöva reglas om samt nya skivor under gipset för att få stabilitet gott nog för tätskikt. Även äldre betongväggar kan behöva en del grundarbete för att sätta tätskikt på. Golvet kan också behöva gjutas om för att få rätt fall. Golvbrunnar äldre än ca 30 år bör bytas, kanske även rör som går till stammen. Åker du på allt extra drar det lätt iväg.
Tack för svar! De rör sig om ett mindre badrum i BRF, så misstänker att de är en "vanlig" badrumsrenovering men antar att vissa saker inte kan förutspås innan man har tagit bort de första ytskiktet. Får räkna med 150+ för att vara på säkra sidan :)

Tack för svar! De rör sig om ett mindre badrum i BRF, så misstänker att de är en "vanlig" badrumsrenovering men antar att vissa saker inte kan förutspås innan man har tagit bort de första ytskiktet. Får räkna med 150+ för att vara på säkra sidan :)
En kollega gjorde nyligen ett PYTTELITET (gå in och backa ut) badrum. Det kostade 120k allt som allt. Det blir inte så mycket billigare för att det är litet, nästan samma arbetskostnad. Man sparar några tusenlappar på kakel och fix/fog men det är småpengar i förhållande till arbetet.

Ofta är ju kommunerna ovilliga att säga sånt per telefon innan man sökt bygglov. "Köp först. Vi säger ja eller nej när du söker bygglov" verkar tyvärr vara modellen. Visst, förhandsbesked kan man ju söka men det är ju också först när du är ägare.

Förhandsbesked kan sökas på mark du inte äger.
Jag tycker personligen att det kan vara en ganska bra väg att gå.
Om förhandsbeskedet beviljas kan lantmäteriet stycka av från det besluet samt att du ges en tillfällig byggrätt på den platsen i två år.

Det enda vi vill ha är fastighetsägarens medgivande.

Samma sak gäller bygglov. Det måste man inte äga fastigheten för att söka. Men det blir ju krångligt om ägaren säger nej, då får du ju ändå inte uppföra bygget.

Jag har precis tagit in två offerter på att göra om en pytteliten wc. Ingen dusch finns och vi vill ha golvvärme, vägghängd toa och halvkaklat. 63 resp 73 tkr efter rot landade offerterna för arbetet på och då ingår allt löst material inkl golvvärme. De byter även röret till stammen samt drar lite enklare el och bygger in övriga rör i omreglad vägg. Kakel, klinker, blandare, toa tillkommer. Detta är i Stockholmsförort från två välrenommerade firmor. Räknar alltså med runt 90 inkl allt och det är alltså för en wc på knappt 1,5m2...

Såhär ser den ut nu så det är värt varenda öre :D
729891F7-D41F-4CE7-9A5E-9707435DA288.jpeg

Jag har precis tagit in två offerter på att göra om en pytteliten wc. Ingen dusch finns och vi vill ha golvvärme, vägghängd toa och halvkaklat. 63 resp 73 tkr efter rot landade offerterna för arbetet på och då ingår allt löst material inkl golvvärme. De byter även röret till stammen samt drar lite enklare el och bygger in övriga rör i omreglad vägg. Kakel, klinker, blandare, toa tillkommer. Detta är i Stockholmsförort från två välrenommerade firmor. Räknar alltså med runt 90 inkl allt och det är alltså för en wc på knappt 1,5m2...

Du får gärna uppdera under resan, även med hur kommunikationen med den firma du väljer fungerar. Är båda firmorna ok med att du gör egna inköp av kakel med mera? Vet inte om det knorras om man vill göra sådant själv.

Hutlösa summor om man ser till 1.5M2 men samtidigt är det en satans massa jobb!
Antar att du får dokumentation om säkert vatten och liknande för den summan? Tätskikt 40-50cm eller om det var mm upp på väggen och allt?

Det kanske är lite som att fråga efter någons svampställe men jag tar tacksamt mot tips på vettig hantverkare för lite "små"jobb i Stockholm via PM.
Precis flyttat in i ny lägenhet och upptäckte då att insidan av originalgarderoberna inte är roliga för vare sig öga eller näsa. Tänkte blåsa allt invändigt och sätta nya väggar, golv, tak och inredning men behålla de charmiga 40-talsdörrarna och beslagen.

Det kanske är lite som att fråga efter någons svampställe men jag tar tacksamt mot tips på vettig hantverkare för lite "små"jobb i Stockholm via PM.
Precis flyttat in i ny lägenhet och upptäckte då att insidan av originalgarderoberna inte är roliga för vare sig öga eller näsa. Tänkte blåsa allt invändigt och sätta nya väggar, golv, tak och inredning men behålla de charmiga 40-talsdörrarna och beslagen.
Ska du platsbygga garderoberna eller kör du färdiga skåp?

Vet inte ifall det finns en bättre tråd för detta men jag provar.

Någon här som har tips på övervakningskameror?

När vi drog elen bestämde jag/vi oss för att köra PoE kameror, har en bekant som fick inbrott och tjuvarna hade en Wifi störare och hans kameror som skickade bilden via Wifi gav ingenting. Kanske går att undvika men nu är kablarna dragna så PoE it is.

En passande kamera är inga problem att hitta, men efter X timmar pa Google/Youtube i jakt på en prisvärd/bra backend blir jag inte klockare och tänkte kolla här. Optimalt ska någon säga -“Detta kör jag och funkar klockrent”.
Planen är att ha 4 kameror och jag vill bara spela in lokalt på en hdd, behöver ingenting i molnet och behöver ej tillgång till feeden i realtid. Kamerorna är där bara ifall något händer och man i efterhand kan kolla. Dock vill jag ha en smidig mjukvara, även ifall jag är “bra på datorer” har jag ingen lust att programmera och blippa runt. Det ska bara funka helt enkelt…

Någon som har tips?

IMG_7016.png

För er som såg min tidigare post om golvet är det nu fixat (inte helt torrt pa bilden ovan, därav fläckigt) och idag började de montera köket, nästa vecka kommer målaren och sedan “klar”.

Vänligen,
Martin

Hej vänner, verkar finnas en hel del kunskap här inne gällande renovering så slänger ut en fråga i hopp om vägledning.
Vad kostar det att totalrenovera ett mindre badrum i en BRF? Ponera att måtten är ca 2x2.5meter och man ska ta ut allt gammalt kakel och köpa allt nytt dvs kakel, dusch, duschvägg, toalettstol, handfat osv. De blir ju såklart lite samma frågeställning som ”hur långt är ett snöre”, men säg att man vill ha ett schysst badrum, dvs ingen superlyx eller billigast möjliga.

vad kan de tänkas landa på allt som allt inklusive material, jobb osv? Någon kanske renoverat på sistone och har en uppfattning!

Tack :)
Jag kan dra min resa lite snabbt...

Ca. 8kvm i ett hus från sent 40-tal. Inga problem att renovera detta tänkte jag men budgeterade 200' för att vara säker. Det som skulle göras var att riva, flytta en dusch ca. 1,5m och golvbrunnen en bit om det var smidigt. Bygga en duschvägg som skulle kaklas, in med golvvärme och fixa spotlights i taket.

När de började riva såg vi att det var tre (!) lager kakel på varandra på golvet och dubbla lager tätskikt (asfalt) på väggarna. När det väl var rivet fanns det inget som var rakt kvar. Golvet fick göras om, väggarna muras om, elen dras om, avlopp dras om och vatten dras om. När det sen var klart kunde de börja från början igen. Det blev fantastiskt bra när det väl var klart, helt utan synliga rör och avlopp med allt vägghängt i världen.

Problemet är dels att man aldrig vet vad man stöter på när man river. Sen kan man inte ofta klara sig utan ett badrum i en bostadsrätt om du inte bor så stort att du har flera badrum vilket innebär att du måste göra klart oavsett. Olyckligtvis renoverades köket samtidigt (samma utomordentliga underarbete hade gjorts där) så jag räknade inte var varje rum kostade separat. Skulle jag gissa av totalsumman vad badrummet stod för så är den siffran om inte över, så väldigt nära 300'.

Det hade säkert kunnat göras billigare men när man står där och allt som kan gå åt helvete verkligen går åt helvete, då blir vissa snabba lösningar dyrare helt enkelt. Vet inte exakt vad jag vill ha sagt mer än att ta höjd i budgeten! Allt kostar, varenda jävla spik och regel. När du väl satt igång kan du inte sluta.

Men det är underbart när det är klart sen, det kan jag lova :cigar: (om man inte bara säljer och flyttar som jag gjorde men förhoppningsvis är de nya ägarna glada)

Känner att det är dags att ge tillbaka lite till tråden efter alla tips om målning som jag fick.

Kort kan man säga, tillträde på tisdagen efter lunch och jobbade som vanligt onsdag och torsdag, målningen blev klar 0230 på natten till fredagen. Så det gick fort och lite slarvigt...

IMG_20201103_121313.jpg
IMG_20201103_121315.jpg

Så här såg väggarna ut vid inflytt, rätt risiga.
IMG_20201103_234111.jpg

Testmålade 2 olika kulörer
IMG_20201104_071848.jpg

Kollade i morgonljus också, det blev den ljusare.
IMG_20201105_000324.jpg

Eftersom det är en etta så fanns det ingen annanstans att göra av sängen... Fixade ett skydd som ni ser.
IMG_20201105_000336.jpg

Gillade verkligen tejpen med inbyggd skyddsplast!!

IMG_20201105_212030.jpg

Efter första strykningen
IMG_20201106_075748.jpg

Efter andra strykningen
IMG_20201202_120748.jpg

IMG_20201202_120733.jpg

Klart och möbler börjar komma på plats. Det var pga alla möberna som jag prompt ville ha målningen klar innan dessa skulle komma på plats!
IMG_20201202_120807.jpg

Det blev dock som sagt stressat, skarvar blev inte jättebra och det blev nån färgklutt i taket :-\

Detta var första gången och väldigt stressat men det blev så mycket bättre! Egentligen borde man rivit ner tapeter och gjort rätt från grunden men det känner jag att det får jag ta om vid ett senare tillfälle och då kan man lika gärna måla tak och kanske även kika på ett roligare golv :)

Edit: Stort tack till alla som kom med tips!! :)

Bilagor

• IMG_20201106_075751.jpg
    IMG_20201106_075751.jpg
    309.5 KB · Visningar: 10
IMG_20201104_071848.jpg

Det där är en klassisk lärdom. När man får upp en färg på väggen så framstår den mycket kraftigare. Färger som ser bra ut på ett färgkort ser ofta alldeles för kraftiga ut på en hel vägg.

När det gäller raka skarvar så duger inte "vanlig" maskeringstejp.Färgen blöder in under. Du måste leta upp "super-mega-premium"-varianten som brukar finnas. Sist jag köpte var den gul från Tesa.

Känner att det är dags att ge tillbaka lite till tråden efter alla tips om målning som jag fick.

Kort kan man säga, tillträde på tisdagen efter lunch och jobbade som vanligt onsdag och torsdag, målningen blev klar 0230 på natten till fredagen. Så det gick fort och lite slarvigt...

IMG_20201103_121313.jpg
IMG_20201103_121315.jpg

Så här såg väggarna ut vid inflytt, rätt risiga.
IMG_20201103_234111.jpg

Testmålade 2 olika kulörer
IMG_20201104_071848.jpg

IMG_20201105_000324.jpg

Eftersom det är en etta så fanns det ingen annanstans att göra av sängen... Fixade ett skydd som ni ser.
IMG_20201105_000336.jpg

Gillade verkligen tejpen med inbyggd skyddsplast!!

IMG_20201105_212030.jpg

Efter första strykningen
IMG_20201106_075748.jpg

Efter andra strykningen
IMG_20201202_120748.jpg

IMG_20201202_120733.jpg

Klart och möbler börjar komma på plats. Det var pga alla möberna som jag prompt ville ha målningen klar innan dessa skulle komma på plats!
IMG_20201202_120807.jpg

Det blev dock som sagt stressat, skarvar blev inte jättebra och det blev nån färgklutt i taket :-\

Detta var första gången och väldigt stressat men det blev så mycket bättre! Egentligen borde man rivit ner tapeter och gjort rätt från grunden men det känner jag att det får jag ta om vid ett senare tillfälle och då kan man lika gärna måla tak och kanske även kika på ett roligare golv :)

Edit: Stort tack till alla som kom med tips!! :)
Blev ju ändå en bra färg, lagom ljus/mörk, sen brukar takfärgen se trött ut när allt annat är målat, men som du skrev det blir nästa gång.

Det där är en klassisk lärdom. När man får upp en färg på väggen så framstår den mycket kraftigare. Färger som ser bra ut på ett färgkort ser ofta alldeles för kraftiga ut på en hel vägg.

När det gäller raka skarvar så duger inte "vanlig" maskeringstejp.Färgen blöder in under. Du måste leta upp "super-mega-premium"-varianten som brukar finnas. Sist jag köpte var den gul från Tesa.

På fredagsmorgonen när jag visade bilderna för en kollega som jag också bollat lite med så sa han också "du skulle köpt gul tesa tejp" ... det var så dags då...

Jag har fått lära mig att man ska "spärrmåla" tejpen för att vara 100 på att det inte blöder igenom. Alltså tejpa, måla med färgen som den nya färgen ska möta, måla med den nya färgen. Blivit bra alla gånger jag gjort detta men tar lite tid.

När vi drog elen bestämde jag/vi oss för att köra PoE kameror, har en bekant som fick inbrott och tjuvarna hade en Wifi störare och hans kameror som skickade bilden via Wifi gav ingenting. Kanske går att undvika men nu är kablarna dragna så PoE it is.

En passande kamera är inga problem att hitta, men efter X timmar pa Google/Youtube i jakt på en prisvärd/bra backend blir jag inte klockare och tänkte kolla här. Optimalt ska någon säga -“Detta kör jag och funkar klockrent”.
Planen är att ha 4 kameror och jag vill bara spela in lokalt på en hdd, behöver ingenting i molnet och behöver ej tillgång till feeden i realtid. Kamerorna är där bara ifall något händer och man i efterhand kan kolla. Dock vill jag ha en smidig mjukvara, även ifall jag är “bra på datorer” har jag ingen lust att programmera och blippa runt. Det ska bara funka helt enkelt…

Någon som har tips?

IMG_7016.png

För er som såg min tidigare post om golvet är det nu fixat (inte helt torrt pa bilden ovan, därav fläckigt) och idag började de montera köket, nästa vecka kommer målaren och sedan “klar”.

Vänligen,
Martin

Vi hade inbrott på landet (för andra gången på tre månader) för en 3-4 veckor sedan och den gången gick de in i förrådet, teknikhuset (Bergvärmepump, vatten osv), huvudhuset och mitt, tjejens och syrrans hus. Dom stal både högt och lågt likt TV, 5.1 system, konst, rödvin (inte vitt) värmeljus och chips (hade nog 10 påsar) så nu har vi satt upp kameror av PoE modell.
Vi beställde från Ice-shop. Främst för att tjejens pappa handlat där förr och då har jag lite hjälp av honom om det är något men det gick förvånansvärt bra att få igång bara jag bytte till samma nätverk på routern som kamerorna (tog mig tre timmar att fatta). Kvaliteten är bra och bilden likaså. Mjukvaran funkar och gör det den ska men är inte 100 men funkar. Vi köpte även en NVR för att slippa ha en dator och så det skulle bli lite mer "plug and play". BitVision är mjukvaran och även appen funkar okej.
Vi köpte Nexus IP-D20VP kameror och en Nexus NVR8.

Jag har fått lära mig att man ska "spärrmåla" tejpen för att vara 100 på att det inte blöder igenom. Alltså tejpa, måla med färgen som den nya färgen ska möta, måla med den nya färgen. Blivit bra alla gånger jag gjort detta men tar lite tid.
ja det är det enda som funkar för mig också, annars går det nästan alltid igenom.
Riktiga proffs sparmålar en stilig snobbkant. Dom behöver inte kladda med tejp :)

Någon som har tips?

IMG_7016.png

Vänligen,
Martin
Har inte läst om du fått några svar men Ubiquiti är svaret på din fråga. Deras system Protect är överlägset, initialt rätt dyrt med all hårdvara, men du behöver inte köra endast på deras 4K kameror, dom är rätt dyra än så länge, 1080p grejerna kommer du långt med. Jag har tänkt köpa mig en 4k, den har riktigt bra optisk zoom vilket kan vara bra i vissa fall.

Men mitt tips är att köra deras grejer rakt igenom; router, wifi, accesspunkter och kanske framför allt deras poe switchar, och använd gärna skärmad Cat6 kabel om det blir lite avstånd ut till kamerorna, ett fanstyg att jobba med men borgar för helt problemfri drift åratal framöver oavsett vilken kamera du hänger dit..

Dessa grejer är väl egentligen semi-konsument så kan nog vara bra att snacka med någon som kan hjälpa dig att plocka ut grejerna du behöver, installationen gör man enkelt själv utan tidigare erfarenheter av systemet men med lite datavana.

Men inga abb kostnader eller liknande, all media sparas på hårdvara som du köpt och sitter i ditt hus.

Har inte läst om du fått några svar men Ubiquiti är svaret på din fråga. Deras system Protect är överlägset, initialt rätt dyrt med all hårdvara, men du behöver inte köra endast på deras 4K kameror, dom är rätt dyra än så länge, 1080p grejerna kommer du långt med. Jag har tänkt köpa mig en 4k, den har riktigt bra optisk zoom vilket kan vara bra i vissa fall.

Men mitt tips är att köra deras grejer rakt igenom; router, wifi, accesspunkter och kanske framför allt deras poe switchar, och använd gärna skärmad Cat6 kabel om det blir lite avstånd ut till kamerorna, ett fanstyg att jobba med men borgar för helt problemfri drift åratal framöver oavsett vilken kamera du hänger dit..

Dessa grejer är väl egentligen semi-konsument så kan nog vara bra att snacka med någon som kan hjälpa dig att plocka ut grejerna du behöver, installationen gör man enkelt själv utan tidigare erfarenheter av systemet men med lite datavana.

Men inga abb kostnader eller liknande, all media sparas på hårdvara som du köpt och sitter i ditt hus.

Roligt att du nämner deras produkter, var redo med “köp knappen” en längre tid. Blir dock precis som du säger en del pengar så tänkt ett par varv extra. Är i slutfasen på husrenoveringen och det är inte direkt så pengarna växer på kontot. 💸 Tanken var/är deras G4-Bullet och tillhörande NVR men behövde precis ett meddelande som ditt för att ta steget.

Har redan PoE-switch från Netgear installerade och klar med skärmad Cat6 dragen kabel till tilltänkt ställen för kamera, deras switch kanske är ännu bättre men försent att ändra sig.

Tjejens brorsa köpte precis deras WiFi och pratar gott om det. Jag har redan beställt Asus Wifi6 mesh (AX AT8) efter läst lite tester, inte installerat än så köper jag kamerorna kanske jag borde tänka om.

Tack för dit svar! Precis vad jag behövde :)

@Edin Tack för ditt svar också, ska kolla vad det är - inte sätt de produkterna/programvaran tidigare.

Vänligen,
Martin

Tillbaka
Topp