Vi funderar på att bygga om lite, då vi skulle behöva ett till sovrum/gästrum. vi har ett ganska stort vardagsrum 5,3x6,45m som vi använder som matrum/vardagsrum idag.
Vi funderar på att göra om planlösningen en del och öppna upp mellan köket och det nuvarande gästrummet/sovrummet. För att sedan ta ca 14 kvm av vardagsrummet för att göra två mindre rum. Takhöjden är ca 2,65 så vi har tänkt använda oss av loftsäng i det större rummet.
Ungefär såhär ser det ut nu. I sovrummet (där det står kök) finns det en platsbyggd garderob från 40-talet som vi vill bevara och den känns mer som att den här hemma i en matsal än ett sovrum. I vardagsrummet finns det en öppen spis på den vänstra väggen.
Den planlösning som vi nog känner skulle fungera bäst ser ut så här. Det skulle bli ett litet kontor/gästrum samt ett lite större sovrum där vi tänkt att ett av barnen skulle bo. Det är i minsta laget, men tror det skulle kunna fungera helt ok med loftsäng. Min största farhåga är att förlusten av dagsljus i vardagsrummet från lägenhetens största fönster. Någon som har några idéer antingen med glasparti eller artificiell väg att säkerställa att det inte blir för mörkt?
Ett annat alternativ är att rotera de två nya rummen, då gästrummet skulle användas ganska sällan så skulle man nog kunna ha ganska mycket glas i väggarna för att släppa igenom ljus in vardagsrummet. Tycker dock det andra sovrummet blir mindre bra samt att det blir ytterligare en dörröppning in i vardagsrummet.
Finns det någon annan planlösning som jag har förbisett? Någon som har förslag till dagsljuskompensation i vardagsrummet? Jag tycker inte det borde vara några problem med Brf, då det finns tilluft och fönster & radiator i varje rum och inga bärande väggar kräver ingrepp.
Tack