• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sover dåligt. Åker till tippen 06:45, innan jobbet. Får samtal om lösningar. Jobbar fulldag. Åker till kakelfirma 17:30. Stänger 18. Väljer kakel. Kakelplattan på vägg ”för stor”, annan fix krävs. Badrummets storlek ändras. Planera om inköp av kommod. Får ritning på kök med pris.. 😱 Sizear upp ftx-ventilationenPriset går upp på byggskivor 1okt.

Aja, går framåt!

positiva saker:
  • Vattenskadan på övervåning var inte någon skada. Torrt o fint. Sparar 150k. Yay.
  • Garagetak på. Torrt i höst/vinter. Yay!

negativa grejer:
  • Materialpriser fortsatt sjuka
  • Vi kör all in i bygget. Nästan iaf. De delar vi har i första etappen iaf. Inget snålande på ytskikt, vent, VVS, snickerijobb etc. Renoveringen går nog på 2,5mille o då har vi vind o källare kvar. Och tomt. Ökat budget med en mille. 🙏🏻

Badrum o garagetak
CB3E6D58-C502-49F7-A68B-89024E77B611.jpeg

461B7CE5-543E-4B47-A8F7-6FE3AF75CA09.jpeg
D03E9844-B733-4307-878C-F4459D997658.png

Sover dåligt. Åker till tippen 06:45, innan jobbet. Får samtal om lösningar. Jobbar fulldag. Åker till kakelfirma 17:30. Stänger 18. Väljer kakel. Kakelplattan på vägg ”för stor”, annan fix krävs. Badrummets storlek ändras. Planera om inköp av kommod. Får ritning på kök med pris.. 😱 Sizear upp ftx-ventilationenPriset går upp på byggskivor 1okt.

Aja, går framåt!

positiva saker:
  • Vattenskadan på övervåning var inte någon skada. Torrt o fint. Sparar 150k. Yay.

negativa grejer:
  • Vi kör all in i bygget. Nästan iaf. De delar vi har i första etappen iaf. Inget snålande på ytskikt, vent, VVS, snickerijobb etc. Renoveringen går nog på 2,5mille o då har vi vind o källare kvar. Och tomt 🙏🏻

Badrum o garagetak

Känner mig helt slut av bara dom där bilderna…

Husets renovering äter upp en levande.

…jag lever på att jag vet att det är fint i mars nästa år. Annars vet jag inte vad snickarna gör för 6k/dag 🥳
Även om det känns tungt och jävligt nu så kommer du aldrig ångra dig när du tog de beslut som gjorde att du fick det du vill. Det är när man ska vara "smart" eller "spara" som man går runt och grämer sig. Pengar kan man tjäna nya.*

* naturligtvis krävs att man inte är dum i huvudet dock. Köp inte material på första bästa ställe, leta runt, det finns en förträfflig begagnatmarknad osv. Min erfarenhet är bara att man ångrar sig mycket mer när något inte blir som man vill, än när det kostade några kronor extra (inom rimliga gränser)

Även om det känns tungt och jävligt nu så kommer du aldrig ångra dig när du tog de beslut som gjorde att du fick det du vill. Det är när man ska vara "smart" eller "spara" som man går runt och grämer sig. Pengar kan man tjäna nya.*

* naturligtvis krävs att man inte är dum i huvudet dock. Köp inte material på första bästa ställe, leta runt, det finns en förträfflig begagnatmarknad osv. Min erfarenhet är bara att man ångrar sig mycket mer när något inte blir som man vill, än när det kostade några kronor extra (inom rimliga gränser)
Det var olaglig el i huset. Orkar inte peta i om det med säljaren utan släppt allt sånt. Drar om hela skiten. Då blir det bra från början. Ca 250k. Och topp notch! 👌

det ska bli så bra att jag kan bo i det i 50 år till o då är det inte läge o snåla. Blir svinbra! Kör löpande på 6 hantverkare. Litar Max på snickarn som driver hela konkadongen så ville inte ta fast pris och betala för ett överprisat jobb.

Det var olaglig el i huset. Orkar inte peta i om det med säljaren utan släppt allt sånt. Drar om hela skiten. Då blir det bra från början. 250k. Och topp notch! 👌
El är lurigt juridiskt. Det anses tillgängligt för besiktningsmannen (ej dold alltså), men besiktningsmännen vill ogärna ge några utlåtanden om det eftersom de inte är elektriker. Egentligen ska man ta dit egen elektriker innan kontrakt. Lagom tills dess är huset redan sålt. Ridå.

Sen kan man ju vilja förnya ändå, elen i många äldre hus är ju underdimensinoerad. Låg kapacitet, bara ett uttag i varje rum osv.

Det var olaglig el i huset. Orkar inte peta i om det med säljaren utan släppt allt sånt. Drar om hela skiten. Då blir det bra från början. Ca 250k. Och topp notch! 👌

det ska bli så bra att jag kan bo i det i 50 år till o då är det inte läge o snåla. Blir svinbra! Kör löpande på 6 hantverkare. Litar Max på snickarn som driver hela konkadongen så ville inte ta fast pris och betala för ett överprisat jobb.

250k för att dra om el?! Vi hade två elektriker här som bytte elcentral och drog om allt i huset på två dagar. Gick kanske på 30' totalt.

Aja, går framåt!

positiva saker:

negativa grejer:
  • Vi kör all in i bygget. Nästan iaf. De delar vi har i första etappen iaf. Inget snålande på ytskikt, vent, VVS, snickerijobb etc. Renoveringen går nog på 2,5mille o då har vi vind o källare kvar. Och tomt. Ökat budget med en mille. 🙏🏻

Badrum o garagetak

Håll ut. När det är klart så kommer du ändå ha förträngt det jobbiga och kan njuta av ett fint hem. Helt klart jämförbart med en graviditet! Själv är jag inne på min fjärde totalrenovering på 10 år. Ligger nåt sjukligt i grunden 😂

250k för att dra om el?! Vi hade två elektriker här som bytte elcentral och drog om allt i huset på två dagar. Gick kanske på 30' totalt.
30K måste ju vara något typ av rekord. Riktigt prisvärt! Inklusive strömbrytare/vägguttag eller “bara” el? Oavsett billigt…eller så betalade jag för mycket :)

@zeke_varg Känner precis igen det du beskriver, varje dag måste man ta snabba beslut. Roligt men också sjukt stressig, i början av bygget när alla beslut måste tas drömde jag uteslutande om kakel/fönster/kök osv. Kunde vakna upp mitt i natten och tänka -"Eller ska vi göra/köpa X istället?"
Håll ut, hips vips har du tagit alla beslut och bygget går ifrån “riva” till “bygga upp” och varje dag kommer man närmare inflyttning.

Vänligen,
Martin

Att "dra el" kan ju betyda allt från att bara tråda om till att dra slang i varenda vägg i hela huset. Svårt att jämföra utan att veta innehållet. Men med tanke på att elektriker numera i Sverige tar 10.000kr för att installera en laddbox á 2h och har hur mycket kunder som helst pga statliga bidrag så påverkar det ju prisbilden. Jag hade också installerat boxar hela dagarna istället om jag var elektriker.

30K måste ju vara något typ av rekord. Riktigt prisvärt! Inklusive strömbrytare/vägguttag eller “bara” el? Oavsett billigt…eller så betalade jag för mycket :)

@zeke_varg Känner precis igen det du beskriver, varje dag måste man ta snabba beslut. Roligt men också sjukt stressig, i början av bygget när alla beslut måste tas drömde jag uteslutande om kakel/fönster/kök osv. Kunde vakna upp mitt i natten och tänka -"Eller ska vi göra/köpa X istället?"
Håll ut, hips vips har du tagit alla beslut och bygget går ifrån “riva” till “bygga upp” och varje dag kommer man närmare inflyttning.

Vänligen,
Martin
Våra elektriker var här två dagar så 32 timmars arbete totalt. De bytte ett gäng uttag till jordade, drog om alla ledningar med ny FK i befintliga rör, bytte några dimmers och så elcentral

Aja, går framåt!

positiva saker:

negativa grejer:

Badrum o garagetak

Låter jobbigt! Har precis byggt om ett stort badrum till två badrum och det dök ju upp ett antal saker jag inte räknat med, t.ex 7 cm puts som behövdes sättas i ett hörn för att få rummen kvadratiska, vilket gjorde att badrummen fick justeraroomsketcher appen som räknar med att en toalett placeras dikt an mot väggen (inga 6cm manschett där), osv som gjorde att vi fick bygga om lite skåp (göra dom 6 cm grundare).

En jäkla massa rördragning, man får ju mardrömmar när man ser hur många kopplingar och rör som plockats hem från Ahlsells. Köpte all utrustning, handfat, kommoder, skåp, tvättmaskin, torktumlare, dörrar, armaturer, osv själv, men det är ju en jäkla sjå att hålla koll på alla leveranser. Sparar nog en bra slant på det, men fick väl lite magsår på köpet när Postnord kommer med första leveransen med en borttappad kommod, ett spräckt handfat och lätt skadat spegelskåp, som tog ett bra antal timmar att lösa. Eller när DSV glömde bort att leverera två leveranser och man fick sitta 2x1,5 timmar i telefonkö för att ordna nya leveranser (och hur man inte kan lyckas kombinera så att tre leveranser från DSV som ska levereras samma dag inte kan levereras med 1 bil utan med 3 olika över ett 8 timmars tidsspann.)

På det stora hela nöjd med allt. Nu är det bara att vänta på slutfaktura.. och måla klart väggarna utanför badrummen.

Bilagor

• 8FE2D7AA-2913-4617-BCFD-11576B769259.jpeg
    8FE2D7AA-2913-4617-BCFD-11576B769259.jpeg
    297 KB · Visningar: 5
  • 778C1702-40AE-49F5-901B-EC4DBDFC1EA2.jpeg
    778C1702-40AE-49F5-901B-EC4DBDFC1EA2.jpeg
    354.9 KB · Visningar: 6
Fredags Quiz. Ska lyfta ur en gammal vedspis som sitter som berget mot det vidriga ventilationsröret. Inte jättegoda marginaler att spela på. Vad tror ni, 4 sådana här torxskruvar att skruva ur? 😳

9399B50C-9289-4BC4-B865-99F734632FFF.jpeg
3CBA2027-51AC-4FC0-A56E-1D8D4EC0D39C.jpeg

Våra elektriker var här två dagar så 32 timmars arbete totalt. De bytte ett gäng uttag till jordade, drog om alla ledningar med ny FK i befintliga rör, bytte några dimmers och så elcentral
Var nog lite snabb i mitt svar, Precis som @alfgren skriver beror det givetvis på vad “dra el” innebär.
I mitt huvud hade jag vårt projekt där vi drog allting nytt (flyttade centralen till ett annat rum) och inte nyttjade något från tidigare installation + elektrikern gjorde allting inklusive installera lampor osv.
Orkar inte ta fram fakturor men det gick åt avsevärt mycket mer än 32 timmar. Bara att installera/montera spots i varje rum tog nog hälften av den tiden…

För att bidra till tråden och på tema el så valde vi efter lite funderande att köra på “smart hem”. Och nej, jag räknande inte med det när jag tyckte 30k var prisvärt.
Här i Tyskland där jag bor är KNX standard men i Sverige är väl plejd/liknande mer populärt, det vet andra bättre än mig.
När vi valde att köra “smart hem” var tanken mer att framtidssäkra, det blir ju inte mindre med tiden och bättre att installera nu än komplettera senare tänkte vi.
Men såhär 9mån senare är vi förvånade hur mycket vi använder det, även min tjej som är väldigt analog använder det hela tiden.

Utöver att styra lampor/uttag så var det tex. tidigare i tråden diskussion om golvvärme.Vår lösning är att vi i varje lampknapp en dold temp-sensor och varje rum är en zon, så i telefonen/datorn/iPad ser jag vad temperaturen är i varje rum är och justera därefter. Då det är golvvärme går det givetvis inte blixtsnabbt att ändra men ändå smidigt.

Så min rekommendation till folk som ska dra el/bygga hus är att tänka över “smart hem” - jag ångrar inte en sekund att vi gick det spåret.

Vänligen,
Martin

Det extra sjuka är att jag nu i all överhop av aktiviteter och beslut sitter o kollar byggahus.se efter att hitta lösningar på att slipa/fixa trappen. Den var inte med i min spec... :D Folk svär och räknar in 100h arbete i alla trådar om trapprenovering.

Det där lilla tar vi i slutet när alla arbetare har gått klart i trappen tänkte jag innan... men så kan det kanske vara skönt att fixa trappens slipande innan man dragit in sina vanliga grejer och ska bo i huset.

Heltäckningsmatta, mörkgrön, hela övervåningen och i trappen. Asså. Heh.. Jag tar en bärs i stället.

Var nog lite snabb i mitt svar, Precis som @alfgren skriver beror det givetvis på vad “dra el” innebär.
I mitt huvud hade jag vårt projekt där vi drog allting nytt (flyttade centralen till ett annat rum) och inte nyttjade något från tidigare installation + elektrikern gjorde allting inklusive installera lampor osv.
Orkar inte ta fram fakturor men det gick åt avsevärt mycket mer än 32 timmar. Bara att installera/montera spots i varje rum tog nog hälften av den tiden…

För att bidra till tråden och på tema el så valde vi efter lite funderande att köra på “smart hem”. Och nej, jag räknande inte med det när jag tyckte 30k var prisvärt.
Här i Tyskland där jag bor är KNX standard men i Sverige är väl plejd/liknande mer populärt, det vet andra bättre än mig.
När vi valde att köra “smart hem” var tanken mer att framtidssäkra, det blir ju inte mindre med tiden och bättre att installera nu än komplettera senare tänkte vi.
Men såhär 9mån senare är vi förvånade hur mycket vi använder det, även min tjej som är väldigt analog använder det hela tiden.

Utöver att styra lampor/uttag så var det tex. tidigare i tråden diskussion om golvvärme.Vår lösning är att vi i varje lampknapp en dold temp-sensor och varje rum är en zon, så i telefonen/datorn/iPad ser jag vad temperaturen är i varje rum är och justera därefter. Då det är golvvärme går det givetvis inte blixtsnabbt att ändra men ändå smidigt.

Så min rekommendation till folk som ska dra el/bygga hus är att tänka över “smart hem” - jag ångrar inte en sekund att vi gick det spåret.

Vänligen,
Martin
Vi ska peta in lite plejd. Dra ut ALLT. Finns 100 år gamla blyledningar. Det mesta av elen är utvändig el på väggarna ovanför golvlisterna. Tror att det är ett par gånger enklare att jobba i typ alla andra hus än mitt när det gäller el. Som grädde på moset går huvud-elen in bakom duschen i källaren. Vi ska kapa den och gå in med huvud-elen på andra sidan huset.

Men det är ett fint hus! :D

Min flickvän (men sedan i lördags numera fästmö) och jag fick nycklarna till vårt hus måndags och samma kväll var mattan i ett sovrum borttagen, en vägg mellan hall/trapphus-sovrum nedkapad samt tre av fyra dörrkarmar utsågade. Idag har jag och svärfar satt gips i taket i trapphus/hall och vårt blivande sovrum. Vi har i veckan även rivit en klädkammare över trapphuset, slitit ner alla gamla garderober, tagit bort alla dörrkarmar utom badrummets och kört all skit till tippen.

A724EF3C-8088-4889-BEFE-5F769DDC2AEF.jpeg

1A506E81-47E1-4D62-B743-3ED667AF90B5.jpeg

A08E3BA3-F15F-4A7A-8FD6-5FF91BA4C58F.jpeg

E47C34F6-E3E2-47A5-8F04-E0A15F37AC04.jpeg

6C88BD2A-337E-4A11-B086-1D073B38BA0B.jpeg

D962CC80-4C55-4C36-AF48-0ACA2E082D59.jpeg

28F6A34B-6343-407C-8469-0A0F6A2A22CB.jpeg

89D3BC42-A8D7-46FA-B9FA-C9F91E5C47DB.jpeg

Vi kommer att renovera badrummet inom 1-2 år (efter att källaren är sönderbilad, urgrävd och nytt golv med golvvärme, ny tvättstuga och toalett samt dusch är klar) och förbereder redan nu med att dra upp nytt kall/varmvattenlednkng, ny till och från ledning för golvvärme, dubbla enfas-grupper. Ja i stort sett allt som kan tänkas behövas då vi beslutat att det kommer bli nya massiva trägolv på hela övervåningen då de gamla i hallen och ett av sovrummet (som förut varit ett kök) inte är
möjliga att räddas. Avlopp vad det enda föregående ägare bytte senast så det behöver vi inte byta. Nu blir det dock en ommålning från rosa till blått.

5F9235C7-120C-4E98-8457-4730DA5518E1.jpeg
49A970C6-95D2-408D-9029-310224A82DF1.jpeg

3A0BB8DA-D5C8-4DA1-ADDD-247B241CAB9F.jpeg

Vi gör det mesta själva nu och jag är så överjävligt tacksam att svärfar tagit ledigt den gångna veckan och kommande för att hjälpa mig och min fästmö. Att sen svågern är Rörmokare som bor fem min bort och hjälper till med allt inom hans expertis är inte kattpiss heller. Efter nästa vecka är planen att målare ska in och spackla måla alla tre sovrum och hallen/trapphuset. - Stay tuned!

Senast ändrad:
Min flickvän (men sedan i lördags numera fästmö) och jag fick nycklarna till vårt hus måndags och samma kväll var mattan i ett sovrum borttagen, en vägg mellan hall/trapphus-sovrum nedkapad samt tre av fyra dörrkarmar utsågade. Idag har jag och svärfar satt gips i taket i trapphus/hall och vårt blivande sovrum. Vi har i veckan även rivit en klädkammare över trapphuset, slitit ner alla gamla garderober, tagit bort alla dörrkarmar utom badrummets och kall är skit till tippen.

A724EF3C-8088-4889-BEFE-5F769DDC2AEF.jpeg

1A506E81-47E1-4D62-B743-3ED667AF90B5.jpeg

A08E3BA3-F15F-4A7A-8FD6-5FF91BA4C58F.jpeg

E47C34F6-E3E2-47A5-8F04-E0A15F37AC04.jpeg

6C88BD2A-337E-4A11-B086-1D073B38BA0B.jpeg

D962CC80-4C55-4C36-AF48-0ACA2E082D59.jpeg

28F6A34B-6343-407C-8469-0A0F6A2A22CB.jpeg

89D3BC42-A8D7-46FA-B9FA-C9F91E5C47DB.jpeg

Vi kommer att renovera badrummet inom 1-2 år (efter att källaren är sönderbilad, urgrävd och nytt golv med golvvärme, ny tvättstuga och toalett samt dusch är klar) och förbereder redan nu med att dra upp nytt kall/varmvattenlednkng, ny till och från ledning för golvvärme, dubbla enfas-grupper. Ja i stort sett allt som kan tänkas behövas då vi beslutat att det kommer bli nya massiva trägolv på hela övervåningen då de gamla i hallen och ett av sovrummet (som förut varit ett kök) inte är
möjliga att räddas. Avlopp vad det enda föregående ägare bytte senast så det behöver vi inte byta. Nu blir det dock en ommålning från rosa till blått.

5F9235C7-120C-4E98-8457-4730DA5518E1.jpeg
49A970C6-95D2-408D-9029-310224A82DF1.jpeg

3A0BB8DA-D5C8-4DA1-ADDD-247B241CAB9F.jpeg

Vi gör det mesta själva nu och jag är så överjävligt tacksam att svärfar tagit ledigt den gångna veckan och kommande för att hjälpa mig och min fästmö. Att sen svågern är Rörmokare som bor fem min bort och hjälper till med allt inom hans expertis är inte kattpiss heller. Efter nästa vecka är planen att målare ska in och spackla måla alla tre sovrum och hallen/trapphuset. - Stay tuned!
Grattis till huset o att du hittat rätt med tjejen!

Pre-Honeymoon med handskar o svärfar är inte tokigt heller. 🥳

Det extra sjuka är att jag nu i all överhop av aktiviteter och beslut sitter o kollar byggahus.se efter att hitta lösningar på att slipa/fixa trappen. Den var inte med i min spec... :D Folk svär och räknar in 100h arbete i alla trådar om trapprenovering.

Det där lilla tar vi i slutet när alla arbetare har gått klart i trappen tänkte jag innan... men så kan det kanske vara skönt att fixa trappens slipande innan man dragit in sina vanliga grejer och ska bo i huset.

Heltäckningsmatta, mörkgrön, hela övervåningen och i trappen. Asså. Heh.. Jag tar en bärs i stället.
Det första vi skulle gör då vi köpte huset var att renovera trappen. Nu, sex år senare är (i stort sett) ALLT renoverat utom trappen. Tips: hyr/köp en lackhyvel då det är dags för limmet till mattan. Eller kör ammoniak/tapetklister, men då kan ni inte vara i huset under tiden.

Nu närmar sig hösten med stormsteg. Men efter regn kommer solsken. Och förhoppningsvis blir det en sommar även 2022. Då ska jag ligga i framkant. Började gräva pool nu i helgen. Min förhoppning är att hinna gjuta plattan nu i höst så jag kan börja bygga direkt plusgraderna kommer i vår
86C860DD-1CE0-46BB-9DC2-49912B5F86E4.jpeg
96DF2939-02E2-426A-A193-48F403BD94BF.jpeg
5DF2CB1E-D65C-4CBD-A4A0-BF16ED90E57F.jpeg
356D9EE2-BD1D-4F1F-BCE4-2AA3D4274847.jpeg
ska du fixa allt själv?

ska du fixa allt själv?
Njae. Allt är väl relativt. En polare som är grävmaskinist hjälpte mig med själva grävningen. Och en polare som dagligen arbetar med att svetsa dukliner/takliner hjälper mig med just svetsningen. Bortsett från detta gör jag allt själv. Eller njae, beställer givetvis ut en betongbil när plattan ska gjutas. Tänker inte stå och handblanda. Något specifikt du tänkte på? Sugen på att hjälp till kanske 😉

Gjorde samma manöver för ett tag sen, brun nålfiltsmatta och bastupanel rök. Tipset är lackfräs, körde fein på matta lim och färg… Hade alla gånger hyrt/köpt en lackfräs om jag hade gjort om det…

Tillbaka
Topp