• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

En mycket smal fråga. Denna svarta kabel har förra (eller förrförra?!) ägaren av huset dragit halvprovisoriskt upp längs taket och sen ner och in i väggen på insidan av elskåpet (som sitter ingjutet i väggen men öppnas från fasadsidan). Jag har inte kikat i elskåpet om den sticker ut på andra sidan. Vad kan det vara? Vad är de små gula grejerna?
97D51A73-1163-458F-8056-1178829B132D.jpeg

En mycket smal fråga. Denna svarta kabel har förra (eller förrförra?!) ägaren av huset dragit halvprovisoriskt upp längs taket och sen ner och in i väggen på insidan av elskåpet (som sitter ingjutet i väggen men öppnas från fasadsidan). Jag har inte kikat i elskåpet om den sticker ut på andra sidan. Vad kan det vara? Vad är de små gula grejerna?
Telekabel.
Det gula är "fiskögon", en form av kopplings/skarvklämma typ som wago/ubåtar/torix/sockerbitar osv..

De ser inte ut att göra något längre ändå. Är de inkopplat till nåt i andra änden?

Jag korspostar lite här, det finns ju en hel del husexperter här. Jag har fått in något slags larver. Äckligt som fan. En och annat pälsänger har jag haft förut, men de hr små rackarna har jag aldrig sett tidigare. Typ 8 mm långa, 1 mm tjocka, alla jag sett (ett tiotal, i olika rum) har varit typ lika stora.
Tilläggas bör att vi har det klart renare än snittet hemma, av olika anledningar.
79369FDC-EEC3-47A5-8605-29A2A1A4F234.png

Jag korspostar lite här, det finns ju en hel del husexperter här. Jag har fått in något slags larver. Äckligt som fan. En och annat pälsänger har jag haft förut, men de hr små rackarna har jag aldrig sett tidigare. Typ 8 mm långa, 1 mm tjocka, alla jag sett (ett tiotal, i olika rum) har varit typ lika stora.
Tilläggas bör att vi har det klart renare än snittet hemma, av olika anledningar.
79369FDC-EEC3-47A5-8605-29A2A1A4F234.png
Usch. Vilka små äckel 😝
Har ni katt?? Tänkte om kattfan fått mask?

Tror ni det funkar att ta bort mossa på gamla betongpannor på hustaken med en foamlance och alkalisk avfettning för bilar?

bbv-arti-green.png

Vore sjukt smidigt om det funkade...

Tror ni det funkar att ta bort mossa på gamla betongpannor på hustaken med en foamlance och alkalisk avfettning för bilar?

bbv-arti-green.png

Vore sjukt smidigt om det funkade...
Jag tror du måste borsta också en del

fick ett infall och började skrapa fram patina på ett gammalt element. Började med det lättaste och nu står man här med färgskrapan och fixar 1 kvadratcentimeter / 5 minuter. Har ni något fusk att bju på? Vill inte montera ned :)

CA0B8601-26D3-48BA-BBFA-A4C955F13B14.png

fick ett infall och började skrapa fram patina på ett gammalt element. Började med det lättaste och nu står man här med färgskrapan och fixar 1 kvadratcentimeter / 5 minuter. Har ni något fusk att bju på? Vill inte montera ned :)

Stålborste eller någon borste på en skruvdragare. Fast då får du ju borstad yta, men utan färg.

Standard är ju värmepicka. Aldrig provat på element dock, men varför skulle det inte funka tänker jag? Är väl lite skillnad mot slätt trä som är lätt att skrapa rent bara.

Annars hälsar min bättre hälft som senaste året skrapat och målat 8-9 element med tillhörande rör att det är pannben som gäller 😂.

Tre månader efter inflyttning har vi (eller vi och vi, primärt andra personer) hunnit med att byta ut all el, måla det mesta invändigt, blåsa ut alla golv och isolering ner till plattan och lägga ett nivellgolv och lägga ny parkett på ovanvåningen.

Nu börjar det närma sig för att faktiskt kunna börja packa upp lite mer och faktiskt bo i huset, vilket känns ruskigt skönt.

Men, innan dess skulle jag vilja installera en luft-luft-värmepump också och det var det jag tänkte höra mig för kring här. Jag förstår dom grundläggande tekniska specifikationerna och har haft en gubbe på besök för att kolla placering och lämna offerter och så men finns det något speciellt att tänka på? Varumärken att hålla sig borta från? Funktioner som är oundbärliga etc.?

All input uppskattad.

Nu är detta ingen renovering iofs men detta blir nog the final edition av det hus vi har för avsikt att bygga :) Tar gärna emot feedback om ni har någon :)

Avseende KLK i hall så blir det mjuka vikväggar, dvs inte flera dörrar likt bild. Apparatrummet kan mycket väl bli något annat, beror på värmesystemet helt enkelt.

Öppet till nock i kök/lounge samt Allrum/Bibliotek. Barnens rum Sov2 Sov3 får öppet till nock även dom med sovloft som går ut över korridoren, i barnens rum spänner vi upp ett nät från loftet över hela rummet så får dom ett utrymme för att hänga, leka, sovplatser osv.
Skärmavbild 2021-09-20 kl. 11.50.58.png

Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.31.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.47.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.56.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.57.05.png

Ser ju rikigt nice ut @Donkii !
Är tanken att tex bergvärmepump, shuntgrupp för golvvärme och ev. extra varmvattenberedare/tank ska få plats på 1 kvadrat?
Det är tight! Det var en idé som fanns då KLK hade blivit lite överdrivet stor i hallen och med den rundade väggen så blir det också lite svåranvänt på så liten yta...
men jag tror det kommer sluta med att det mesta hamnar i tvättstugan och att det där "App. rummet" blir ett skafferi istället och att dörren flyttar till samma sida som KLK.

Kommer nog köra frånluft och ett ftx-system i huset.. Fjärrvärme tar ju lite plats men det är väl möjligen det enda positiva också :)

Nu är detta ingen renovering iofs men detta blir nog the final edition av det hus vi har för avsikt att bygga :) Tar gärna emot feedback om ni har någon :)

Avseende KLK i hall så blir det mjuka vikväggar, dvs inte flera dörrar likt bild. Apparatrummet kan mycket väl bli något annat, beror på värmesystemet helt enkelt.

Öppet till nock i kök/lounge samt Allrum/Bibliotek. Barnens rum Sov2 Sov3 får öppet till nock även dom med sovloft som går ut över korridoren, i barnens rum spänner vi upp ett nät från loftet över hela rummet så får dom ett utrymme för att hänga, leka, sovplatser osv.

Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.31.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.47.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.56.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.57.05.png

Min första spontana tanke är att det är lite svårmöblerat när man kör en krökt korridor.
Min andra tanke är att det är ordentlig bredd på huset, men kanske lite smalt.
Sovrum 2 & 3 är små och det hjälper inte direkt att man kör udda vinklar då.
Gästrum/ kontor är en nödinkvartering. Som kontor fungerar det nog utmärkt.

Master Bedroom är alltid bra.

Personligen hade jag valt att bygga något annat.

Min första spontana tanke är att det är lite svårmöblerat när man kör en krökt korridor.
Min andra tanke är att det är ordentlig bredd på huset, men kanske lite smalt.
Sovrum 2 & 3 är små och det hjälper inte direkt att man kör udda vinklar då.
Gästrum/ kontor är en nödinkvartering. Som kontor fungerar det nog utmärkt.

Master Bedroom är alltid bra.

Personligen hade jag valt att bygga något annat.
Vi bygger så stort vi kan och får.

Max bredd är 8m och BTA är 200kvm.

Kurvaturen i korridoren är för att än mer skapa lite privat känsla, dvs du kan inte se till andra sidan :) då den inte är jätte kraftigt böjd så vill jag i alla fall tro att möbleringen ska funka, l alla fall i teorin :)

Barnens sovrum tycker jag personligen känns bra i storlek då hela golvytan blir tillgänglig när sängen osv är en våning upp.

Gästrum kontor tycker jag personligen inte behöver vara större så jag är faktiskt nöjd. Det kommer stå en bäddsoffa där inne bland annat. Det finns ju alltid möjlighet att slänga upp en attefallare senare, just nu räcker inte pengarna till det.

Vi bygger så stort vi kan och får.

Max bredd är 8m och BTA är 200kvm.

Kurvaturen i korridoren är för att än mer skapa lite privat känsla, dvs du kan inte se till andra sidan :) då den inte är jätte kraftigt böjd så vill jag i alla fall tro att möbleringen ska funka, l alla fall i teorin :)

Barnens sovrum tycker jag personligen känns bra i storlek då hela golvytan blir tillgänglig när sängen osv är en våning upp.

Gästrum kontor tycker jag personligen inte behöver vara större så jag är faktiskt nöjd. Det kommer stå en bäddsoffa där inne bland annat. Det finns ju alltid möjlighet att slänga upp en attefallare senare, just nu räcker inte pengarna till det.

Just fan. Jag glömde ju att det var loft och stirrade bara på "kartan".
Då är det bra genomtänkt eftersom golvytan blir fri från säng.

Attefallare på gården är kanon, åtminstone på sommaren. Men ska man ha dass och dyl. så är det lite knepigare.
Att ha ett större gästrum är väl kanske inte så viktigt, men alltid bra. Kontor fungerar ju i "biblioteket".

Ja, det finns ju fysiska begränsningar och under förutsättningarna så verkar det vara riktigt bra.

Tre månader efter inflyttning har vi (eller vi och vi, primärt andra personer) hunnit med att byta ut all el, måla det mesta invändigt, blåsa ut alla golv och isolering ner till plattan och lägga ett nivellgolv och lägga ny parkett på ovanvåningen.

Nu börjar det närma sig för att faktiskt kunna börja packa upp lite mer och faktiskt bo i huset, vilket känns ruskigt skönt.

Men, innan dess skulle jag vilja installera en luft-luft-värmepump också och det var det jag tänkte höra mig för kring här. Jag förstår dom grundläggande tekniska specifikationerna och har haft en gubbe på besök för att kolla placering och lämna offerter och så men finns det något speciellt att tänka på? Varumärken att hålla sig borta från? Funktioner som är oundbärliga etc.?

All input uppskattad.
Min erfarenhet av luft/luft.
Välj med fördel Mitsubishi vi är väldigt nöjda efter två år, trots sekelskifteshus och många rum. Rekommenderar att inte välja en billig variant utan ta deras toppmodell (vilken det nu är). Vi la strax under 50 för två, en på varje våning. Skillnaden märks på ljud och värmeeffekt/funktioner.
Det ser lite såklart tråkigt ut med en box på väggen/taket men det är var det är, bara att gilla läget. Ser den inte längre.
Inte optimalt men fungerar tills det är dags för Bergvärme och rördragning genom huset.

Man får såklart bygga och prioritera som man vill, men jag har några kommentarer som din leverantör borde ha koll på...
Den böjda korridoren ser ut att vara ca 900 bred, du måste ha ett handikapptillgängligt badrum vilket kräver fritt mått i korridor 1200 för att man skall kunna öppna dörren och svänga in med rullstol. WC dörrar skall slå utåt så man inte blockerar dörren om man blir liggande innanför dörren.
Inget av sovrumen är tillgängligt, korridorer är för smal, och passagen in genom WIC till master saknar plats för dörrslagning.
Huvudentren saknar eventuellt tillgänglighetsmåll 250mm på insidan, det ser snålt ut.

En vaken bygglovshandläggare kommer att slå ner på detta, bättre det än att behöva bygga om när det är färdigt.

Sen har jag lite åsikter också... ;)

Tillbaka
Topp