Har tagit mig extremt mycket vatten över huvudet då jag håller på med markarbete på tomten. Fick ett par offerter på drygt 300k för att gräva bort lite jord och lägga plattor samt bygga stödmur. Lackade och började gräva själv. Efter att ha handgrävt tre av fyra containrar (en med minigrävare men så tight med ledningar och rör så det gick inte mer) så var planen att börja lägga bärlager för att äntligen sen kunna börja med finliret.
MEN varför ska saker gå smidigt? Här syns bild på kollektorslang till bergvärmen som alltså ligger på typ 10cm djup och ej vill ha bergkross och plattor direkt ovanpå sig. Ridå. Får se vad entreprenören säger som gjorde detta för 7-8 år sen.
Enda trösten är att samma problem hade uppstått även en en entreprenör gjort markjobbet.
Och en fråga till gänget här. Den här kabeln grävde jag upp vid första skoptaget med minigrävaren. Som tur är klarade den sig. Kan man se direkt vad det är? Även den på max ett par dm djup och går in direkt under nuvarande marksten. Rakt mellan elskåp på gatan och husets elskåp…. Ingen skyddsmarkering eller nånting.