• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Derix

Patek
2-Faktor
Vad händer med leveranser av bergvärmepumpar? Skulle behöva en pronto men de jag pratat med säger 1-5 år leveranstid med pris à la Rolex kölista - man betalar det aktuella listpriset vid leverans. Någon röris här som har bunkrat denna hårdvaluta? :)
Nibe har haft problem med materialförsörjningen sedan slutet oktober. Kan lova dig att ingen har haft möjlighet att bunkra under denna tiden.
 
Vad händer med leveranser av bergvärmepumpar? Skulle behöva en pronto men de jag pratat med säger 1-5 år leveranstid med pris à la Rolex kölista - man betalar det aktuella listpriset vid leverans. Någon röris här som har bunkrat denna hårdvaluta? :)
Komponentbrist. Hörde från en kollega (i branschen) att leverans 2023 börjar bli tufft för vissa modeller!? Installatörer köper på spekulation (allt som går att få tag på) vilket driver på leveranstiderna ytterligare.
 

JohanHLM

Rolex
Vad händer med leveranser av bergvärmepumpar? Skulle behöva en pronto men de jag pratat med säger 1-5 år leveranstid med pris à la Rolex kölista - man betalar det aktuella listpriset vid leverans. Någon röris här som har bunkrat denna hårdvaluta? :)
Nibe har som sagt var haft leveransproblem länge. Qvantum gör bra värmepumpar och eftersom de tillverkar det mesta i Sverige har de åtminstone kunnat leverera under hösten/vintern. Har varit till större kommersiella projekt som jag varit i kontakt med dom men kan de leverera där borde de kunna leverera en villapump utan bekymmer.
 

zeke_varg

Omega
Komponentbrist är det fan överallt.

Beställt robotklipparen Husqvarna Automower 310 Mark II. Kommer ev i slutet på juli och tänkte att det blir bra. Då dök det upp några 315 hos samma återförsäljare så knep en sån och hoppas trillar in här.
 

oystercase

Cartier
Komponentbrist är det fan överallt.

Beställt robotklipparen Husqvarna Automower 310 Mark II. Kommer ev i slutet på juli och tänkte att det blir bra. Då dök det upp några 315 hos samma återförsäljare så knep en sån och hoppas trillar in här.
Bättre med större. Har för mig 310 dessutom är begränsad till att bara köra vissa timmar per dygn. Generellt tips från mig är att köpa en klippare som är dubbelt så stor som det man ska klippa. Då klarar den av det snabbare och man slipper ha en klippare som går dygnet runt. 👍
 

zeke_varg

Omega
Bättre med större. Har för mig 310 dessutom är begränsad till att bara köra vissa timmar per dygn. Generellt tips från mig är att köpa en klippare som är dubbelt så stor som det man ska klippa. Då klarar den av det snabbare och man slipper ha en klippare som går dygnet runt. 👍
Har ca 500-600 som ska klippas när gräset tagit sig. 310 är för 1000kvm. 315 1500kvm. Dom ska tydligen vara ganska lika men att 315 pinnar på lite snabbare. OM vi nu får hem en sån så kommer den gå lite färre timmar / dygn.

Ska dock inte ropa hej förrän vi har en maskin. Svärfar beställde i september, ingen sån på deras gård än. 😬
 

oystercase

Cartier
Har ca 500-600 som ska klippas när gräset tagit sig. 310 är för 1000kvm. 315 1500kvm. Dom ska tydligen vara ganska lika men att 315 pinnar på lite snabbare. OM vi nu får hem en sån så kommer den gå lite färre timmar / dygn.

Ska dock inte ropa hej förrän vi har en maskin. Svärfar beställde i september, ingen sån på deras gård än. 😬
Jag har en äldre 220 på 300m2 gräsmatta. Jag tror du gjorde ett bra val som tog 315 till din storlek.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Någon som vet var man kan få tag på gammalt tegel i Stockholmsområdet?

Behöver byta 15 stenar på skorstenen och vill gärna inte ha nya så det ser fläckigt ut.

BAD3455A-0EBA-4370-9D3D-A4120908F977.jpeg

Kolla blocket efter beggat.
Jag hittade bra stenar när jag behövde. Kolla måtten bara då det kan vara lite olika.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ska putsa om grunden nu. Dränering klar och lurar på att gjuta i nederkant med en glaskrossblandning i nederkant på grunden 40 cm ner från singeln för att förhindra att gnagare tuggar sig in. Hade råttproblem i tidigare hus så tänkte livrem och hängslen när man ändå är igång.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Fyfan. Har 500st gamla rackare i källarn som jag knackat loss och tänkt använda till lite projekt. Rena guldgruvan med andra ord.

La nog 50h+ på puts och staplande och de är inte till salu. 🍻
Haha mina kom också med puts på 1cm så blir till att rengöra… Nacka byggnadsvård kan konsten att ta betalt. Fick med mig en ringklocka som jag inte kunde motstå också. 900 spänn till men den var mysig. Drar i tungan för ding dong. Kompletterade med en högtalare från Kjelles som lirade med svagström. Skönt att sticka emellan med ett litet lustfyllt projekt mitt i superkaoset 🤪

740E68AA-3443-465D-B054-0C02D4EC73AB.jpeg
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Korkad fråga kanske men hur tar jag lättast upp den här stenen? Jag tänkte köpa ett ”spett” och bända upp dem. Kanske en kofot, men finns det mer effektiva sätt?

5720486E-59A9-4587-9914-1FB3CAFC1167.jpeg
59F776F9-6B1A-496A-81D3-EC235FB0AC05.jpeg
 

oystercase

Cartier
Korkad fråga kanske men hur tar jag lättast upp den här stenen? Jag tänkte köpa ett ”spett” och bända upp dem. Kanske en kofot, men finns det mer effektiva sätt?

5720486E-59A9-4587-9914-1FB3CAFC1167.jpeg
59F776F9-6B1A-496A-81D3-EC235FB0AC05.jpeg
Får du bara loss första stenen går resten enkelt. Du kan ta en vattenslang eller högtryckstvätt och spola bort fogen på första stenen så går det lättare. Börja med en där fogen är bred. Man kan ofta lyfta upp den lite i taget med två spårskruvmejslar.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Får du bara loss första stenen går resten enkelt. Du kan ta en vattenslang eller högtryckstvätt och spola bort fogen på första stenen så går det lättare. Börja med en där fogen är bred. Man kan ofta lyfta upp den lite i taget med två spårskruvmejslar.
Tack! Får pröva med vatten och verktyg för att få loss fogen. Smartast att börja med stenen längst ut antar jag.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Kanske är fel tråd men jag skulle behöva hjälp från någon som är duktig på nätverk eller rättare sagt kan hjälpa mig med att lösa följande:

Jag har 2st Eufycam med en bas i huset. Mitt garage ligger längst ner på tomten, gissningsvis ca 50m från basen och därför kan jag inte bara sätta upp en kamera vid garaget. De är trådlösa via wifi.
Finns det någon smart lösning på detta? Enda sättet kanske är att gräva ner en nätverkskabel? Men det är lite för jobbigt just nu...
 

oystercase

Cartier
Kanske är fel tråd men jag skulle behöva hjälp från någon som är duktig på nätverk eller rättare sagt kan hjälpa mig med att lösa följande:

Jag har 2st Eufycam med en bas i huset. Mitt garage ligger längst ner på tomten, gissningsvis ca 50m från basen och därför kan jag inte bara sätta upp en kamera vid garaget. De är trådlösa via wifi.
Finns det någon smart lösning på detta? Enda sättet kanske är att gräva ner en nätverkskabel? Men det är lite för jobbigt just nu...
Sätt ett seperat wifi med riktad antenn bara för de?
 

leicaphile

Panerai
Kanske är fel tråd men jag skulle behöva hjälp från någon som är duktig på nätverk eller rättare sagt kan hjälpa mig med att lösa följande:

Jag har 2st Eufycam med en bas i huset. Mitt garage ligger längst ner på tomten, gissningsvis ca 50m från basen och därför kan jag inte bara sätta upp en kamera vid garaget. De är trådlösa via wifi.
Finns det någon smart lösning på detta? Enda sättet kanske är att gräva ner en nätverkskabel? Men det är lite för jobbigt just nu...

Har du funderat på att bara sätta en extender på utsidan av huset? De kostar inte så mycket.
 

leicaphile

Panerai
Inte tänkt på det, kan du länka till något vettigt?

Har dålig koll på vad som är bra idag, har inte behövt shoppa sånt på länge. :) Kom dock på att du kanske kan komma undan med en sån här eftersom du inte har särskilt stora krav:

De funkar rätt bra om man kan se till att de ligger på samma fas som uttaget i garaget du använder. Förutsatt att du har el där förstås.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Har dålig koll på vad som är bra idag, har inte behövt shoppa sånt på länge. :) Kom dock på att du kanske kan komma undan med en sån här eftersom du inte har särskilt stora krav:

De funkar rätt bra om man kan se till att de ligger på samma fas som uttaget i garaget du använder. Förutsatt att du har el där förstås.
Jag har sådana hemma som jag inte använder. Blir nog svårt att hitta rätt lina bara men det skadar ju inte att testa. tror de går över 2,4ghz.
Men det är inte omöjligt då? Isåfall beställer jag en extra kamera först.
 

Gabriel90

Panerai
Kanske är fel tråd men jag skulle behöva hjälp från någon som är duktig på nätverk eller rättare sagt kan hjälpa mig med att lösa följande:

Jag har 2st Eufycam med en bas i huset. Mitt garage ligger längst ner på tomten, gissningsvis ca 50m från basen och därför kan jag inte bara sätta upp en kamera vid garaget. De är trådlösa via wifi.
Finns det någon smart lösning på detta? Enda sättet kanske är att gräva ner en nätverkskabel? Men det är lite för jobbigt just nu...
Wifi extender kan funka men jag har dålig erfarenhet av dessa.

Däremot bör ett mesh nätverk funka bra.
De brukar täcka mellan ganska stora ytor och kör sömlöst mellan puckarna (2,4ghz & 5ghz)
Du har en puck inomhus och en puck i garaget.
Jag kör med detta och är sjukt nöjd.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Har tagit mig extremt mycket vatten över huvudet då jag håller på med markarbete på tomten. Fick ett par offerter på drygt 300k för att gräva bort lite jord och lägga plattor samt bygga stödmur. Lackade och började gräva själv. Efter att ha handgrävt tre av fyra containrar (en med minigrävare men så tight med ledningar och rör så det gick inte mer) så var planen att börja lägga bärlager för att äntligen sen kunna börja med finliret.

MEN varför ska saker gå smidigt? Här syns bild på kollektorslang till bergvärmen som alltså ligger på typ 10cm djup och ej vill ha bergkross och plattor direkt ovanpå sig. Ridå. Får se vad entreprenören säger som gjorde detta för 7-8 år sen.
D2F799A7-FADA-4374-8EC7-C68AFBE76DF7.jpeg


Enda trösten är att samma problem hade uppstått även en en entreprenör gjort markjobbet.
Och en fråga till gänget här. Den här kabeln grävde jag upp vid första skoptaget med minigrävaren. Som tur är klarade den sig. Kan man se direkt vad det är? Även den på max ett par dm djup och går in direkt under nuvarande marksten. Rakt mellan elskåp på gatan och husets elskåp…. Ingen skyddsmarkering eller nånting.
0C863326-B345-4C74-BFAB-96A101C7E432.jpeg
 

oystercase

Cartier
Har tagit mig extremt mycket vatten över huvudet då jag håller på med markarbete på tomten. Fick ett par offerter på drygt 300k för att gräva bort lite jord och lägga plattor samt bygga stödmur. Lackade och började gräva själv. Efter att ha handgrävt tre av fyra containrar (en med minigrävare men så tight med ledningar och rör så det gick inte mer) så var planen att börja lägga bärlager för att äntligen sen kunna börja med finliret.

MEN varför ska saker gå smidigt? Här syns bild på kollektorslang till bergvärmen som alltså ligger på typ 10cm djup och ej vill ha bergkross och plattor direkt ovanpå sig. Ridå. Får se vad entreprenören säger som gjorde detta för 7-8 år sen.
D2F799A7-FADA-4374-8EC7-C68AFBE76DF7.jpeg


Enda trösten är att samma problem hade uppstått även en en entreprenör gjort markjobbet.
Och en fråga till gänget här. Den här kabeln grävde jag upp vid första skoptaget med minigrävaren. Som tur är klarade den sig. Kan man se direkt vad det är? Även den på max ett par dm djup och går in direkt under nuvarande marksten. Rakt mellan elskåp på gatan och husets elskåp…. Ingen skyddsmarkering eller nånting.
0C863326-B345-4C74-BFAB-96A101C7E432.jpeg
Kolla ALLTID med ledningskollen innan du börjar gräva. Begär utsättning om du är det minsta osäker. Lita aldrig på att det ligger skyddsmarkering/band. Handgräv alltid nära kända kablar. Det är gratis, går snabbt och kan annars bli riktigt dyrt om man gräver av något oavsett om det är märkt eller inte


Det finns speciellt rörgravsgrus som är gjort för att just skydda känsliga rör och ledningar som inte tål att läggas o packas i bärlager. Antagligen smart att frilägga runt kollektorslangarna. Lägga geoduk och fylla med rörgravsgrus runt. Då kan du antagligen också sänka ner dem en aning. Men kolla med de som installerat eller tillverkaren vad de tål.
 

leicaphile

Panerai
Det andra fotot ser ut att vara ett kabelskyddsrör så är sannolikt elmatningen till huset. Tror de ska ligga på minst 35cm djup.

edit: googlade artikelnumret och det är ett Uponor telekabelskyddsrör så koppar el. fiber matning kanske? Då är det ju mindre farligt.

1656670695856.png
 

leicaphile

Panerai
Du ska f.ö. inte lita helt på ledningskollen. När vi skulle gräva här så kollade vi upp det men kommunen tyckte det var säkrast att de skickar ut någon. Visar sig att elmatningen går från ett helt annat hörn av tomten än det stod på ledningskollen så vi hade förmodligen grävt av den rätt snabbt.
 
Topp