• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Får du bara loss första stenen går resten enkelt. Du kan ta en vattenslang eller högtryckstvätt och spola bort fogen på första stenen så går det lättare. Börja med en där fogen är bred. Man kan ofta lyfta upp den lite i taget med två spårskruvmejslar.
Tack för tipsen, det gick enkelt att bryta upp stenarna. Jag ska gräva undan en hel del och inser att det blir mycket jord(stenblandat). Kan inte fylla påsarna så mycket då de går sönder och väger bly… blir säkert hundra småpåsar.

Jobbigt att bli av med.

Går det att plantera i den jorden?

EAA80CE8-B39D-41EA-9BCF-CCEAB4359AF7.jpeg
A4D82DED-EB39-49AB-B74F-9796DC7683F6.jpeg

Du ska f.ö. inte lita helt på ledningskollen. När vi skulle gräva här så kollade vi upp det men kommunen tyckte det var säkrast att de skickar ut någon. Visar sig att elmatningen går från ett helt annat hörn av tomten än det stod på ledningskollen så vi hade förmodligen grävt av den rätt snabbt.
Ledningskollen skickar vidare förfrågan till de som äger kablarna i sitt område. Om det inte står i svaret att du ska begära utsättning så är det på ledningsägarens ansvar att ritningen stämmer. Oftast står det dock just det.

Tack för tipsen, det gick enkelt att bryta upp stenarna. Jag ska gräva undan en hel del och inser att det blir mycket jord(stenblandat). Kan inte fylla påsarna så mycket då de går sönder och väger bly… blir säkert hundra småpåsar.

Jobbigt att bli av med.

Går det att plantera i den jorden?

EAA80CE8-B39D-41EA-9BCF-CCEAB4359AF7.jpeg
A4D82DED-EB39-49AB-B74F-9796DC7683F6.jpeg
Om du fyller på med matjord ner i ett hål så kan du tänka dig att det fungerar som en stor kruka med samma mått. Hade det gått att plantera i en kruka så går det att plantera i ett hål. Så det hänger ju på vad det är du sätter. Mycket klarar sig med rätt lite matjord 20-40cm går bra med det mesta.

Du ska f.ö. inte lita helt på ledningskollen. När vi skulle gräva här så kollade vi upp det men kommunen tyckte det var säkrast att de skickar ut någon. Visar sig att elmatningen går från ett helt annat hörn av tomten än det stod på ledningskollen så vi hade förmodligen grävt av den rätt snabbt.
Dom gångerna jag använt ledningskollen så skickas det ut info till alla som ev har saker i backen, sen tar dom individuellt ställning till om något ska sättas ut. Ca en vecka senare får man besked att allt är klart för grävning/schaktning osv.
Fördelen är att man har ryggen fri om/när något är fel utmärkt.

Fast visst ansvarar du väl själv för ledningarna inne på din egen tomt?? Eller ansvarar ledningsägarna för dem även där?🤔

Fast visst ansvarar du väl själv för ledningarna inne på din egen tomt?? Eller ansvarar ledningsägarna för dem även där?🤔
Jepp. De ägs typiskt av ledningsägarna när det gäller elservis, fiber eller tele. Har du själv grävt ner el ex till garage eller belysning är det ditt eget ansvar.

Avlopp och vattenservis är oftast fastighetsägarens ansvar fram till inkopplingspunkten vid tomtgräns. Fjärrvärme är oftast leversntörens ansvar fram till avstängningskranarna före centralen i huset.

Exakt. Och det är mer regel än undantag att ledningarna ligger på annan plats än vart de är projade, speciellt vad gäller fiber.

Vid större grävjobb på egen tomt är det ledningssök man vill ha, inte ledningsutsättning. Det spelar liksom ingen roll om det på kartan inte skall finnas en vattenledning där man gräver, det blir ändå en liten sjö om man drar av den 😁

Kolla ALLTID med ledningskollen innan du börjar gräva. Begär utsättning om du är det minsta osäker. Lita aldrig på att det ligger skyddsmarkering/band. Handgräv alltid nära kända kablar. Det är gratis, går snabbt och kan annars bli riktigt dyrt om man gräver av något oavsett om det är märkt eller inte

Det finns speciellt rörgravsgrus som är gjort för att just skydda känsliga rör och ledningar som inte tål att läggas o packas i bärlager. Antagligen smart att frilägga runt kollektorslangarna. Lägga geoduk och fylla med rörgravsgrus runt. Då kan du antagligen också sänka ner dem en aning. Men kolla med de som installerat eller tillverkaren vad de tål.
Ja ledningskollen känner jag till men jag var lite het på gröten och hann inte med det innan jag fick hem grävaren. :bag: Väntar svar från entreprenören som lagt slangarna vad som gäller. De är störst i landet så de borde ju ha koll och kanske kan fixa det smidigt.
Det andra fotot ser ut att vara ett kabelskyddsrör så är sannolikt elmatningen till huset. Tror de ska ligga på minst 35cm djup.

edit: googlade artikelnumret och det är ett Uponor telekabelskyddsrör så koppar el. fiber matning kanske? Då är det ju mindre farligt.

1656670695856.png
Ja fiber känns mer sannolikt men blev osäker iom tjockleken på röret, grannarna har tydligen andra varianter av ingående fiber. Tack för info om modellen iaf! Gick bet när jag själv googlade.

Exakt. Och det är mer regel än undantag att ledningarna ligger på annan plats än vart de är projade, speciellt vad gäller fiber.

Vid större grävjobb på egen tomt är det ledningssök man vill ha, inte ledningsutsättning. Det spelar liksom ingen roll om det på kartan inte skall finnas en vattenledning där man gräver, det blir ändå en liten sjö om man drar av den 😁
Fast de gör ju en ledningssökning för att kunna göra ledningsutsättningen. Dvs måla på marken var ledningen ligger. Är det ens egna ledningar så får man hyra in någon själv.

Och har man tur så fungerar inte avstängningen som kommunen lovade att de "var ute och testade" förra veckan. Sen fungerar inte heller avstängningen för hela området så de får åka och öppna brandposter längre neråt för att få trycket att minska så de kan byta avstängningen utanför huset...

Inte för att det hänt oss eller nåt :D

Fiber är rena vilda västern. Jag har sett fiber förlagt direkt i backen, i en Gardena trädgprdsslang och alla möjliga tänkbara rör.

Korrekt förlagt skall det ligga ett skyddsband ovan med metalltråd som möjliggör kabelsök. Utan är det näst intill omöjligt att hitta den i backen.

Kolla ALLTID med ledningskollen innan du börjar gräva. Begär utsättning om du är det minsta osäker. Lita aldrig på att det ligger skyddsmarkering/band. Handgräv alltid nära kända kablar. Det är gratis, går snabbt och kan annars bli riktigt dyrt om man gräver av något oavsett om det är märkt eller inte

Det finns speciellt rörgravsgrus som är gjort för att just skydda känsliga rör och ledningar som inte tål att läggas o packas i bärlager. Antagligen smart att frilägga runt kollektorslangarna. Lägga geoduk och fylla med rörgravsgrus runt. Då kan du antagligen också sänka ner dem en aning. Men kolla med de som installerat eller tillverkaren vad de tål.
Absolut inte.
:D
F73A307A-932F-4160-B3DF-679B5CC24A71.jpeg

Förra året grävde vi av fibern.
I år grävde vi av elen.
Snart har jag koll på allt i min tomt utan någon hjälp av ledningskollen 😎

Ni behöver inte känna er ensamma. Lyckades också gräva av inkommande el för ett par år sen.. Det var planerat att dra ny matning för att kunna förbereda för bland annat framtida laddstolpe, spa bad och bastu (samt vatten), så det var ingen katastrof även fast vi fick laga den avgrävda kabeln temporärt i ett par veckor innan den nya matningen var färdig att kopplas in. C0A28E00-EE3C-4366-B034-DFBF39B8E950.jpeg

Denna tråd jinxade mig....

Har idag, ett år försenat pga Corona, inflyttningsfest och när vi slog upp tältet lyckades vi dra ett "spett" i en vattenledning. Kan inte skylla på någon då vi som gjorde det också drog vattnet. Vi visste att det var där på ett ungefär men tänkte -"Vad är oddsen att man träffar en 5cm stor ledning..."
Som tur var är det vatten till bevattning som är delat in i zoner så vi kunde stänga av det men inte helt optimalt..

IMG_2356.jpg

Denna tråd jinxade mig....

Har idag, ett år försenat pga Corona, inflyttningsfest och när vi slog upp tältet lyckades vi dra ett "spett" i en vattenledning. Kan inte skylla på någon då vi som gjorde det också drog vattnet. Vi visste att det var där på ett ungefär men tänkte -"Vad är oddsen att man träffar en 5cm stor ledning..."
Som tur var är det vatten till bevattning som är delat in i zoner så vi kunde stänga av det men inte helt optimalt..

IMG_2356.jpg
Den berömda naturlagen om alltings jävlighet.
Samma fenomen som gör att tex en usb sticka inte passar förrän efter man snurrat den ett varv.
Om jag hade erbjudit dig 100000kr för att träffa ledningen hade du inte lyckats. :)
5uwck.jpg

Ska göra om badrummet och håller på att planera planlösningen. Den gula hörnan är för att få fullhöjd vid duschen, alltså ska det byggas ut 90x90. Gult är belysning och jag ber om ursäkt för mina skills i paint 😁

Har tre förslag och skulle önska lite feedback.

1. Toalettstol och duschvägg på vänstra väggen. Kommod, spegelskåp och handdukstork på motsatta.
Skärmavbild 2022-07-03 kl. 20.28.55.png
2. Toalettstol, kommod och spegelskåp på vänstra väggen. Duschvägg och handdukstork på motsatta.
Skärmavbild 2022-07-03 kl. 20.32.02.png
3. Toalettstol och handdukstork på vänstra väggen. Duschvägg, kommod och handdukstork på motsatta.
Skärmavbild 2022-07-03 kl. 20.28.33.png

Ska göra om badrummet och håller på att planera planlösningen. Den gula hörnan är för att få fullhöjd vid duschen, alltså ska det byggas ut 90x90. Gult är belysning och jag ber om ursäkt för mina skills i paint 😁

1. Toalettstol och duschvägg på vänstra väggen. Kommod, spegelskåp och handdukstork på motsatta.
2. Toalettstol, kommod och spegelskåp på vänstra väggen. Duschvägg och handdukstork på motsatta.
3. Toalettstol och handdukstork på vänstra väggen. Duschvägg, kommod och handdukstork på motsatta.
Bygg inte bort den gula hörnan. Byggd platsbyggd förvaring där istället.

2. Känns bäst disponerad

Jag hade nog kört version 2..
Mest bara för att slippa ha nån som glor på sig när man sitter och tar det lugnt😁
Paint är underskattat!! 👍

Kanske stökar till det för dig, men ett takfönster eller ännu hellre en kupa skulle göra det luftigare….

Nja..
Du hr ju ändå ett nybyggt hus. Men något mer lär du allt ha att göra. Annars kan du få lite fönster att renovera av mig. ;)

Nej tack har läst om tidigare fönsterrenoveringar, jag avstår vänligt men bestämt :D:eek:

Har ju ändå sen vi flyttat in
Byggt altan
Byggt förråd
Byggt mur
Byggt garage
Byggt uterum och byggt om altan i samband med det
Asfalterat infarten (var med och preppade)
Byggt takutsprång längs garage

Tillbaka
Topp