• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Nej tack har läst om tidigare fönsterrenoveringar, jag avstår vänligt men bestämt :D:eek:


Har ju ändå sen vi flyttat in
Byggt altan
Byggt förråd
Byggt mur
Byggt garage
Byggt uterum och byggt om altan i samband med det
Asfalterat infarten (var med och preppade)
Byggt takutsprång längs garage

En husägare. Låter inget vara och förfinar hela tiden. ;)

Jag har börjat fila på ritningar för källaren och mellanvåningen. ska bomba källaren och byta avlopp i plattan och sen isolera, lägga golvvärme. Sen måste man ju tänka framåt då mellanvåningen kommer efter golvet gjutits i källaren (men innan källaren är klar) så avlopp för kök och kommande WC samt utbyggnad av ny hall måste ju planeras rätt.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
😀 Nu jäklar!
IMG_20220704_111430.jpg
 

snajgel

Panerai
När det regnar mycket rinner vatten från gatan in i vårt garage. Jag har felanmält till Stockholm Vatten som har hand om dagvattenbrunnar på gatorna här, till jag vet om överhuvud taget kommer lösa det eller om jag måste lösa det med en egen dagvattenbrunn så skulle jag vilja ha en tillfällig lösning att försvåra för vattnet att ta sig in.
Någon som har något förslag, desto enklare och billigare desto bättre. :D

1656943036789.png
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
När det regnar mycket rinner vatten från gatan in i vårt garage. Jag har felanmält till Stockholm Vatten som har hand om dagvattenbrunnar på gatorna här, till jag vet om överhuvud taget kommer lösa det eller om jag måste lösa det med en egen dagvattenbrunn så skulle jag vilja ha en tillfällig lösning att försvåra för vattnet att ta sig in.
Någon som har något förslag, desto enklare och billigare desto bättre. :D

1656943036789.png
Har vart med om det där ett gäng gånger ... :(
Jag lyckades rädda garaget några ggr genom att styra ner vattnet i ett dike en bit innan min tomt. Gräs hade växt upp till en kant som gjorde att diket inte tog emot nåt vatten alls...
Går det att lägga nån kant av grus/kallasfalt ovan din tomt så att vattnet inte kan rinna in ?
Vatten är bra men jäkligt tråkigt när det är där det inte ska vara :confused:
 

snajgel

Panerai
Har vart med om det där ett gäng gånger ... :(
Jag lyckades rädda garaget några ggr genom att styra ner vattnet i ett dike en bit innan min tomt. Gräs hade växt upp till en kant som gjorde att diket inte tog emot nåt vatten alls...
Går det att lägga nån kant av grus/kallasfalt ovan din tomt så att vattnet inte kan rinna in ?
Vatten är bra men jäkligt tråkigt när det är där det inte ska vara :confused:

Vi har en låg kansten vid gatan som hindrar en del, men när det kommer större mängder så svämmar den kanten över. Finns en vanlig dagvattenbrunn på handra sidan gatan, men iom att gatan lutar åt vårt håll får vi en hel del av vattnet.
Ska kolla på om jag kan "bygga" på kanten. Tack för tips.
 

Hawk100

Rolex
Vi har en låg kansten vid gatan som hindrar en del, men när det kommer större mängder så svämmar den kanten över. Finns en vanlig dagvattenbrunn på handra sidan gatan, men iom att gatan lutar åt vårt håll får vi en hel del av vattnet.
Ska kolla på om jag kan "bygga" på kanten. Tack för tips.
Skicka ett skadeståndskrav till Sthlm vatten varje gång det regnar så kommer de nog ordna till lutning mm….. 😉
 

oystercase

Cartier
När det regnar mycket rinner vatten från gatan in i vårt garage. Jag har felanmält till Stockholm Vatten som har hand om dagvattenbrunnar på gatorna här, till jag vet om överhuvud taget kommer lösa det eller om jag måste lösa det med en egen dagvattenbrunn så skulle jag vilja ha en tillfällig lösning att försvåra för vattnet att ta sig in.
Någon som har något förslag, desto enklare och billigare desto bättre. :D

1656943036789.png
Kan du inte bara gräva ner och stödgjuta för en linjeavvattning precis framför garaget. Sedan leder du vidare det till fastighetens dagvattenavlopp? Har du nära till en stupränna är det ju gjort på några timmar.

Typ denna. Kolla bara att den är körbar.
 

snajgel

Panerai
Kan du inte bara gräva ner och stödgjuta för en linjeavvattning precis framför garaget. Sedan leder du vidare det till fastighetens dagvattenavlopp? Har du nära till en stupränna är det ju gjort på några timmar.

Typ denna. Kolla bara att den är körbar.
Jo absolut, så kommer det bli om inte Stockholm vatten gör något, eller kanske till och med som komplement.
Men är inte där just nu, utan ville mest ha en tillfällig lösning.
 

oystercase

Cartier
Jo absolut, så kommer det bli om inte Stockholm vatten gör något, eller kanske till och med som komplement.
Men är inte där just nu, utan ville mest ha en tillfällig lösning.
Enklaste är att sy ett långt rör av lite grövre tyg och fylla med fin sand. Så får man en korv man kan lägga framför garaget. Men funkar ju bara om den ligger där när det regnar...

Eller köper man färdig barriär. Ex denna:
 
Har tagit mig extremt mycket vatten över huvudet då jag håller på med markarbete på tomten. Fick ett par offerter på drygt 300k för att gräva bort lite jord och lägga plattor samt bygga stödmur. Lackade och började gräva själv. Efter att ha handgrävt tre av fyra containrar (en med minigrävare men så tight med ledningar och rör så det gick inte mer) så var planen att börja lägga bärlager för att äntligen sen kunna börja med finliret.

MEN varför ska saker gå smidigt? Här syns bild på kollektorslang till bergvärmen som alltså ligger på typ 10cm djup och ej vill ha bergkross och plattor direkt ovanpå sig. Ridå. Får se vad entreprenören säger som gjorde detta för 7-8 år sen.
D2F799A7-FADA-4374-8EC7-C68AFBE76DF7.jpeg


Enda trösten är att samma problem hade uppstått även en en entreprenör gjort markjobbet.
Och en fråga till gänget här. Den här kabeln grävde jag upp vid första skoptaget med minigrävaren. Som tur är klarade den sig. Kan man se direkt vad det är? Även den på max ett par dm djup och går in direkt under nuvarande marksten. Rakt mellan elskåp på gatan och husets elskåp…. Ingen skyddsmarkering eller nånting.
0C863326-B345-4C74-BFAB-96A101C7E432.jpeg

Ja, markarbete är fan orimligt dyrt. Man får dock viss förståelse för priset när man tar tag i det själv.
 

zeke_varg

Omega
Våra dörrar till huset har gjort sitt. Man kan titta ut genom de bananböjda dörrarna.

Fick höra från sommarstugegrannen om second hand på preminumdörrar och fick numret till en pensionerad boss. Ringde gubben som sa att de hade ett specifikt datum och tid på kvällen. Idag var vi där. Jävlar vad folk. Vi var där en kvart innan. Vi visste inte vad som fanns i utrymmet eller hur det såg ut bakom portarna till industriområdet. Om det är flera hundra dörrar kan vi strosa runt tillsammans. Var det färre än 100 så hade vi strategin att dela upp oss. När de öppnade sa gubben, ta det lugnt så ingen skadas eller far illa. 😱

Vi följer strömmen in, ser ca 70 dörrar och delar på oss direkt (jag o frugan tog med morfar också). Jävlarrr. Som en 90% rea på NK. Bara dra handen på en dörr om man ville blocka den..

Vi hittade 3 dörrar till slut. Vi behöver måla alla (fel färg) och kanske slipa lite på nåt litet ställe så nära nyskick. Sparade 60k mot nypris. 🏋️‍♀️

Sicken jävla röta. Sällan man kommer billigt undan vid renovering.

Här är dörrarna fast i snällare färg samt vår nuvarande ventilationsdörr. Planen är att måla alla i nyans med grunden på kåken, grå, och kanske göra nån egen specialare med en annan grå nyans på speglarna.

71411EBA-4320-429D-A8AE-050D1A709A56.jpeg FDB4B3B2-43E7-42C5-A39A-EC4E267209E7.png 12A2C410-5E80-486D-80D5-E1060D3ED2A5.png 2E0C9A15-B9CB-4687-9192-67FD347A0B8B.png
 

Hawk100

Rolex
Våra dörrar till huset har gjort sitt. Man kan titta ut genom de bananböjda dörrarna.

Fick höra från sommarstugegrannen om second hand på preminumdörrar och fick numret till en pensionerad boss. Ringde gubben som sa att de hade ett specifikt datum och tid på kvällen. Idag var vi där. Jävlar vad folk. Vi var där en kvart innan. Vi visste inte vad som fanns i utrymmet eller hur det såg ut bakom portarna till industriområdet. Om det är flera hundra dörrar kan vi strosa runt tillsammans. Var det färre än 100 så hade vi strategin att dela upp oss. När de öppnade sa gubben, ta det lugnt så ingen skadas eller far illa. 😱

Vi följer strömmen in, ser ca 70 dörrar och delar på oss direkt (jag o frugan tog med morfar också). Jävlarrr. Som en 90% rea på NK. Bara dra handen på en dörr om man ville blocka den..

Vi hittade 3 dörrar till slut. Vi behöver måla alla (fel färg) och kanske slipa lite på nåt litet ställe så nära nyskick. Sparade 60k mot nypris. 🏋️‍♀️

Sicken jävla röta. Sällan man kommer billigt undan vid renovering.

Här är dörrarna fast i snällare färg samt vår nuvarande ventilationsdörr. Planen är att måla alla i nyans med grunden på kåken, grå, och kanske göra nån egen specialare med en annan grå nyans på speglarna.

71411EBA-4320-429D-A8AE-050D1A709A56.jpeg FDB4B3B2-43E7-42C5-A39A-EC4E267209E7.png 12A2C410-5E80-486D-80D5-E1060D3ED2A5.png 2E0C9A15-B9CB-4687-9192-67FD347A0B8B.png
Wow! Vart var det?
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Går gamla jvg slipers att få tag på fortfarande eller byter man till någon form av stödmur istället. Ruttna inifrån tack vare myrorna i kombination med ålder.

16571093903132084499943767107881.jpg


16571094049831128031450160722942.jpg


1657109513408351387623434392238.jpg
 

zeke_varg

Omega
Går gamla jvg slipers att få tag på fortfarande eller byter man till någon form av stödmur istället. Ruttna inifrån tack vare myrorna i kombination med ålder.

16571093903132084499943767107881.jpg


16571094049831128031450160722942.jpg


1657109513408351387623434392238.jpg
Det du har får inte längre säljas som nyproduktion. Är det uttjänt är det bara att ta till tippen.

Enklast är att göra enligt förslaget ovan. Stödmur kräver en del jobb men det blir fint! 👍
 

zeke_varg

Omega
Nån som kör med avkalkning/avhärdning i sina vattenledningar?

Vi har hamnat i en kommun där det är riktigt kraftigt med kalkavlagringar på dusch, diskbänkar och disk redan efter ett par veckors boende. Man kan ju addera salt i diskmaskinen men känns som problemet uppstår lite överallt.

Min grävgubbe på tomten rekommenderade nåt som elektriskt tar bort kalken genom att addera el och så byter man filter med jämna mellanrum. Ca 25000kr.

Sett på nätet att vissa stoppar in kilovis med salt varje månad för att hantera hårt vatten men det känns ju bara drygt.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Nån som kör med avkalkning/avhärdning i sina vattenledningar?

Vi har hamnat i en kommun där det är riktigt kraftigt med kalkavlagringar på dusch, diskbänkar och disk redan efter ett par veckors boende. Man kan ju addera salt i diskmaskinen men känns som problemet uppstår lite överallt.

Min grävgubbe på tomten rekommenderade nåt som elektriskt tar bort kalken genom att addera el och så byter man filter med jämna mellanrum. Ca 25000kr.

Sett på nätet att vissa stoppar in kilovis med salt varje månad för att hantera hårt vatten men det känns ju bara drygt.
Vi har saltanläggning ren skit är det. Nästa år i samband med byte av pump i brunnen och pannbyte ska vi byta ut reningsanläggningen också, till vad vet vi inte än.
 

EHR

Cartier
2-Faktor
Nån som kör med avkalkning/avhärdning i sina vattenledningar?

Vi har hamnat i en kommun där det är riktigt kraftigt med kalkavlagringar på dusch, diskbänkar och disk redan efter ett par veckors boende. Man kan ju addera salt i diskmaskinen men känns som problemet uppstår lite överallt.

Min grävgubbe på tomten rekommenderade nåt som elektriskt tar bort kalken genom att addera el och så byter man filter med jämna mellanrum. Ca 25000kr.

Sett på nätet att vissa stoppar in kilovis med salt varje månad för att hantera hårt vatten men det känns ju bara drygt.

Kör med filter från JMS Vattenrening ”700”. Visst, man får fylla salttabletter ungefär en gång i månaden, men det stör inte mig, tycker det fungerar klockrent!
 

leicaphile

Panerai
Ska byta vår gamla bergvärmepump tänkte jag. Är 18 år nu och skapar mycket knäppningar i systemet. Funderade på en knäpptank men i och med åldern och att kompressorn låter en hel del tänkte jag att det är nog dags att byta ut den. Nyare är ju lite mer effektiva och man vill inte bli stående i vinter med en trasig gammal pump när det är brist på nästan allt.

Fått offert på en IVT Geo 616c med separat arbetstank och shunt (för att minimera risk för knäppningar) och en spetsberedare på 80L om man behöver lite extra VV kapacitet.

Har dålig koll på nyare pumpar men gillar att den är inverterstyrd och jobbar med en arbetstank. Borde bli bästa möjliga förutsättningar förutom om man kör en CTC EcoZenith, men kan tyvärr inte få in en i källaren om jag inte vill riva halva huset.

Nån som har erfarenhet med IVTs inverterstyrda pumpar?
 

oystercase

Cartier
Ska byta vår gamla bergvärmepump tänkte jag. Är 18 år nu och skapar mycket knäppningar i systemet. Funderade på en knäpptank men i och med åldern och att kompressorn låter en hel del tänkte jag att det är nog dags att byta ut den. Nyare är ju lite mer effektiva och man vill inte bli stående i vinter med en trasig gammal pump när det är brist på nästan allt.

Fått offert på en IVT Geo 616c med separat arbetstank och shunt (för att minimera risk för knäppningar) och en spetsberedare på 80L om man behöver lite extra VV kapacitet.

Har dålig koll på nyare pumpar men gillar att den är inverterstyrd och jobbar med en arbetstank. Borde bli bästa möjliga förutsättningar förutom om man kör en CTC EcoZenith, men kan tyvärr inte få in en i källaren om jag inte vill riva halva huset.

Nån som har erfarenhet med IVTs inverterstyrda pumpar?
Hänger du lite till i denna tråden får du byta nick till lecaphile.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Sånna här finns men priset är inte kul. Vi har kört tryckta 45x170 vid några rabatter.
4BAE0745-D14C-47C7-8DFA-D365571FE5C4.png

Det du har får inte längre säljas som nyproduktion. Är det uttjänt är det bara att ta till tippen.

Enklast är att göra enligt förslaget ovan. Stödmur kräver en del jobb men det blir fint! 👍


Får tacka för tips, kanske enklast och byta mot byggtimmer, men skulle nog bli mer exklusivt med stödmur.
Är hos föräldrarna, virket var tydligen inte jvg-slipers utan virke från när man rev flottningsrännan.

Ryggstödslutningen på sittdelen är en stock som är rännans sidostöd och botten.

Pappas alternativ var att plocka bort allihop och gräva igen efteråt, då han har byggt små trätrallar lite här och där i trädgården.
Är väl enklast och billigast, men då uteplatsen funnits hela mitt liv (45år+) så blir man ju ändå lite nostalgisk.
 

zeke_varg

Omega
Idag firar vi att Grävarn är klar och att vi petat ner gräsfrön klart på tomten. Skumpa till oss och vatten till gräsfröna.

24 lastbilsvändor bort med sten och massor. 300 ton-ish. 🫣 Jag gissade på 70 ton när vi startade….

Vi hittade också 4 stenar maskinen inte orkade så vi fixade lite ”installationer” i framtida land. Väger typ 8-14 ton stycket.

Aldrig varit så glad till att ha en brun tomt.

D8DEC633-E58F-4021-90EB-DE46D9C4FEEA.jpeg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Ska byta vår gamla bergvärmepump tänkte jag. Är 18 år nu och skapar mycket knäppningar i systemet. Funderade på en knäpptank men i och med åldern och att kompressorn låter en hel del tänkte jag att det är nog dags att byta ut den. Nyare är ju lite mer effektiva och man vill inte bli stående i vinter med en trasig gammal pump när det är brist på nästan allt.

Fått offert på en IVT Geo 616c med separat arbetstank och shunt (för att minimera risk för knäppningar) och en spetsberedare på 80L om man behöver lite extra VV kapacitet.

Har dålig koll på nyare pumpar men gillar att den är inverterstyrd och jobbar med en arbetstank. Borde bli bästa möjliga förutsättningar förutom om man kör en CTC EcoZenith, men kan tyvärr inte få in en i källaren om jag inte vill riva halva huset.

Nån som har erfarenhet med IVTs inverterstyrda pumpar?
Ingen erfarenhet av inverterstyrd men sitter i samma sits och kollar på exakt samma upplägg som dig. Väntar på offert och tror att detta blir bästa lösningen…
 
Det ska f*n inte vara lätt alltid. Vi håller på att färdigställa ett mindre badrum och pga lite misskommunikation sitter vi nu i en sits där vi ska försöka få in en takdusch på snedtak, enligt nedan bild. Rören som sticker ut är där blandaren ska sitta och där snedtaket börjar luta är det strax över 1.80 högt. Någon som gjort något liknande eller har tips på lösning?

image002.jpg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det ska f*n inte vara lätt alltid. Vi håller på att färdigställa ett mindre badrum och pga lite misskommunikation sitter vi nu i en sits där vi ska försöka få in en takdusch på snedtak, enligt nedan bild. Rören som sticker ut är där blandaren ska sitta och där snedtaket börjar luta är det strax över 1.80 högt. Någon som gjort något liknande eller har tips på lösning?

image002.jpg
Ett tråkigt alternativ är att sätta vanlig duschblandare med handmunstycke.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det ska f*n inte vara lätt alltid. Vi håller på att färdigställa ett mindre badrum och pga lite misskommunikation sitter vi nu i en sits där vi ska försöka få in en takdusch på snedtak, enligt nedan bild. Rören som sticker ut är där blandaren ska sitta och där snedtaket börjar luta är det strax över 1.80 högt. Någon som gjort något liknande eller har tips på lösning?

image002.jpg
Jag säger inte att det är den bästa lösningen men en bekant var i en liknande situation och med hjälp av deras rörmokare gjorde de en egen McGyver lösning. De köpte en väggmonterad duscharmatur och röret upp till själva takduschen köpte motsvarande storlek/färg och böjde till så de följde väggen/taket tills själva duschhuvudet var centrerat. Har tyvärr ingen bild men gjorde en snabb skiss...
Untitled-9.jpg


Vänligen,
Martin
 

oystercase

Cartier
Det ska f*n inte vara lätt alltid. Vi håller på att färdigställa ett mindre badrum och pga lite misskommunikation sitter vi nu i en sits där vi ska försöka få in en takdusch på snedtak, enligt nedan bild. Rören som sticker ut är där blandaren ska sitta och där snedtaket börjar luta är det strax över 1.80 högt. Någon som gjort något liknande eller har tips på lösning?

image002.jpg
Sätt väggmonterat duschhuvud på väggen bredvid snedväggen. Kräver iofs dold rördragning+blandare som klarar det.

Annars har vola små vinklingsbara takmunstycken som hade funkat. Även de är dock med dolt rörmontage.
 
Jag säger inte att det är den bästa lösningen men en bekant var i en liknande situation och med hjälp av deras rörmokare gjorde de en egen McGyver lösning. De köpte en väggmonterad duscharmatur och röret upp till själva takduschen köpte motsvarande storlek/färg och böjde till så de följde väggen/taket tills själva duschhuvudet var centrerat. Har tyvärr ingen bild men gjorde en snabb skiss...
Untitled-9.jpg


Vänligen,
Martin

Vart inne på det också. Undrar hur det går med garantin om man ger sig på något sådant dock?
 
Topp