• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ingen erfarenhet av inverterstyrd men sitter i samma sits och kollar på exakt samma upplägg som dig. Väntar på offert och tror att detta blir bästa lösningen…

Ska du köra extern arbetstank och shunt med? Känns som om det är den bästa möjliga lösningen i detta fall. Hade som sagt gärna knökat in en EcoZenith 555 men har två källardörrar som inte skulle släppa genom den besten tyvärr. De har sitt separata styrsystem som man kan koppla ihop med diverse utrustning och "roll your own" men har inte riktigt tid att mecka med det själv och de installatörer jag pratat med är inte vana vid det systemet.

Men IVT är ju helt OK prylar. De ska byta shunten i själva pumpen mot en som växlar snabbare (från/till VV beredning) med. Även om det är en 200L arbetstank så finns det ju en ökad risk för knäppningar ju mer varmt vatten man kastar in i tanken lite plötsligt.

Pumparna är inte gratis idag dock, bara VPn kostar nästan lika mycket som en komplett installation gjorde för några år sedan... och leveranstiderna är rätt hiskeliga i vissa fall. Vi har "tingat" en pump som ska anlända i oktober; nästa tillgängliga av samma modell var i mars 2023...

Ska du köra extern arbetstank och shunt med? Känns som om det är den bästa möjliga lösningen i detta fall. Hade som sagt gärna knökat in en EcoZenith 555 men har två källardörrar som inte skulle släppa genom den besten tyvärr. De har sitt separata styrsystem som man kan koppla ihop med diverse utrustning och "roll your own" men har inte riktigt tid att mecka med det själv och de installatörer jag pratat med är inte vana vid det systemet.

Men IVT är ju helt OK prylar. De ska byta shunten i själva pumpen mot en som växlar snabbare (från/till VV beredning) med. Även om det är en 200L arbetstank så finns det ju en ökad risk för knäppningar ju mer varmt vatten man kastar in i tanken lite plötsligt.

Pumparna är inte gratis idag dock, bara VPn kostar nästan lika mycket som en komplett installation gjorde för några år sedan... och leveranstiderna är rätt hiskeliga i vissa fall. Vi har "tingat" en pump som ska anlända i oktober; nästa tillgängliga av samma modell var i mars 2023...
Japp det är så jag har fått förklarat det med tank och shunt. I ärlighetens namn har jag inte haft tid att sätta mig in i detta ännu men har en riktigt bra röris som får fria händer. Är också lite begränsad till storlekar pga dörrar. Sen är det leveranstider och helt galna priser som grädde på moset. Överväger att vänta lite men min IVT Greenline fyller 20 år i år.

Trodde att 80-100 k skulle räcka när jag började titta i fjol men det blir väl snart det dubbla. Galet!

😀 Nu jäklar!
IMG_20220704_111430.jpg
Grymt

Japp det är så jag har fått förklarat det med tank och shunt. I ärlighetens namn har jag inte haft tid att sätta mig in i detta ännu men har en riktigt bra röris som får fria händer. Är också lite begränsad till storlekar pga dörrar. Sen är det leveranstider och helt galna priser som grädde på moset. Överväger att vänta lite men min IVT Greenline fyller 20 år i år.

Trodde att 80-100 k skulle räcka när jag började titta i fjol men det blir väl snart det dubbla. Galet!

Fått offert på runt 150k, vilket brukade vara ungefär vad en hel installation med borrhål kostade för inte så länge sedan. Men då är det pump, allt material, installation, den snabbare shunten, arbetstank + extra shunt, samt spetsberedare på 80 liter för VV om man skulle behöva lite extra.

Någon som målat ett gammalt skitigt garagegolv? Vårat är obehandlat betongrent skitigt och fult. Måste det slipas eller finns det något att tvätta det med innan målning?

Någon som målat ett gammalt skitigt garagegolv? Vårat är obehandlat betongrent skitigt och fult. Måste det slipas eller finns det något att tvätta det med innan målning?
Har inget svar, men samma fråga! Skulle gärna göra något åt garagegolvet också. Kommer inte ha bil parkerad, utan mer ha det som snickeriverkstad och ev. rulla in bilen för däckbyte mm..
Är 2k epoxy svaret?!

Man kan slipa golvet och köra betongrent. Man kan måla. Man kan köra klinker el köra hårt plastgolv i form av plattor som man kan knacka på plats med en gummihammare. Klinker för garage och plastgolvet kostar väl ca 200kr/kvm. Har ni varmgarage? Vad ska ni köra in med för grejer?

Har ingen koll på kvalitet mer än att rätt klinker håller bra. Borde nog finnas nån som har rek på ex Bilforum?

Man bör slipa. Jag gjorde inte det eftersom jag hade ett oskadat 2 år gammalt betonggolv - det hjälpte inte. Färgen (epoxy 2k) flagnar så fort man tappar något i golvet :(

Kolla fuktigheten i golvet först. Har du fukt i plattan och täpper igen med epoxy eller tät färg kommer det att släppa.
Olja och fett ger dålig vidhäftning. Dom har också förmågan att krypa ner i golvet, gömma sig när man slipar och gör rent för att sen krypa fram och förstöra ev målning.

Stor humor. Vi tog fram min spegel jag köpte på auktion för 15 år sedan. Den har stått undanplockad i 10 år. Den skulle upp i hallen på väggen. Väger satan. Typ 150 år gammal.

Min garminklocka larmade för onormal hjärtrytm när jag lyfte spegeln på kroken. Aldrig hänt att klockan larmat för det så där hetsigt och då har jag spelat en del poker med den för att se hur jag hanterar press. Passerade 100slag/minut på ett ögonblick.

Vek jävel!

🏋️‍♀️🫣

98082165-FA79-4CF5-A122-4B5CFACFC71C.jpeg

Senast ändrad:
Efter att ha tjatat till förbannelse på Fiberleverantören sedan i vintras då fibern skulle varit installerad senast december tog jag saken i egna händer för två veckor sedan. Grönrör var nedlagt sedan avlopp och väg byggdes för 7 år sedan men det visade sig vara stopp ca. 50 meter in från anslutningspunkten. Med hjälp av svärfars inlånade 3M Dynatel 2273 och svärfars far som kan operera den satte vi igång och sökte fram rören där stopet var. Och satte grannens ”lilla spade” i marken!

0E4E9441-5D85-496D-A232-0EF0780E21DE.jpeg

7639B36B-490D-4C47-8887-E3D1FBAF0E48.jpeg

Jackpot!!
Massa rör hittade vi på 110 centimeters djup. Precis som 3Men sa. Utöver grönrör för fibern och elmatning till huset som vi pejlade mot hittade vi dubbla avlopp, vakuum alvopp för toalett, vatten, el för markbelysning, el för avloppstank, el för vattenpump och el för vakuumtoalett.
Trångt i graven kan man säga.

6D868E1F-2630-4B23-AABA-0CC6F3F058BA.jpeg

Bort med stoppet och så sög vi igenom sjömansgarn hela vägen (120 meter). Drog i dubbla ductar och sen återfyllde vi och sådde nytt gräs.

D9200B86-F972-47FD-B89C-B545704D8C45.jpeg

Nu ska jag ringa hit han som blåser och kontakterar fibern så det blir klart så fort han kommer hem från semestern.

Varför gör man då detta själv? Jo för efter att ha tjatat i ett halvår kom dom för tre veckor sedan ut med en kille som skulle blåsa fiber. Men det måste ju finnas duct att blåsa i som inte var nedlagd. Tjatade än mer och en kille med grävare kom en vecka senare men han hade ju ingen duct med sig så han kunde inte göra ett skit och åkte hem…
Där gick topplocket på mig.

Någon som vill ha takpannor från 1920-talet till något? Åker på tippen imorgon annars. Finns på Lidingö.

Bilagor

• E0D47213-B362-42E0-87BE-74B4998902DE.jpeg
    E0D47213-B362-42E0-87BE-74B4998902DE.jpeg
    2 MB · Visningar: 3
  • 32FD82FE-BDEB-480B-8362-8DB518673161.jpeg
    32FD82FE-BDEB-480B-8362-8DB518673161.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 9
Folk pratar om att bygga pool, jag hoppar på senaste trenden med vattensäng i trädgården :)
IMG_2708.jpg

Varit sinnessjukt varmt senaste veckan och ikväll öppnade sig himlen och, gissar jag, då marken var så genomtorr hann vattnet inte rinna undan utan det blev en bubbla under gräset. Man ser inte på bilden men bubblan var 60isch cm hög och kanske 4x2m stor. Jag upptäckte det av en slump då jag lagade mat och vår robotgräsklippare försvann (bakom bubblan med facit i hand), förstod först ingenting utan trodde de var en glitch i Matrix.
Tog ett spett och gjorde hål och det var sånt tryck att de var 10-20cm hög vattenstrålar - får se om någon vecka hur gräset mår. Vattna behöver jag åtminstone inte göra närmaste dagarna :)

Leker med tanken att försöka sminka en gris😂 hur skulle ni gjort om våran baksida, med den här bilden som inspiration?

Bilagor

• rorvikshus-new-england-2018-7-1-480x270.jpg
    rorvikshus-new-england-2018-7-1-480x270.jpg
    31.5 KB · Visningar: 16
  • 20220722_131555.jpg
    20220722_131555.jpg
    1,008.9 KB · Visningar: 14
Leker med tanken att försöka sminka en gris😂 hur skulle ni gjort om våran baksida, med den här bilden som inspiration?
Är högra bilden er baksida idag? Vänstra bilden?

Har ni många kids? Ålder? Gillar ni trädgård? Hatar ni gräsmatta?

Gräs = robot
Stenplattor håller stilen längre än trall men är lite arbete med fogarna.
Pool? Lite/större?
Grund vattenspegel med växter runt?

Hur ser utsikten ut åt andra hållet? Skapa vägg av grönska?

Friggebod för gäster?

Högra är våran baksida, har ett barn på snart 3. Tänker trall istället för sten (skulle vilja ha större altan men sambon sa nej) och eventuellt balkong, skulle vilja ha ett spabad. De är en liten tomt med en älv och gångstig som utsikt. Är även begränsad då är ett kedjehus.
Sambon vill ha lite gräsmatta och enkel trädgård att ta hand om. Minimal för att behålla utsikten.

En bild från den.

Bilagor

• 20220722_155400.jpg
    20220722_155400.jpg
    1.2 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Högra är våran baksida, har ett barn på snart 3. Tänker trall istället för sten (skulle vilja ha större altan men sambon sa nej) och eventuellt balkong, skulle vilja ha ett spabad. De är en liten tomt med en älv och gångstig som utsikt. Är även begränsad då är ett kedjehus.
Sambon vill ha lite gräsmatta och enkel trädgård att ta hand om. Minimal för att behålla utsikten.

En bild från den.
Satsa på ett staket kanske? Då kan ni hålla koll på kidsen lite enklare och samtidigt behålla den vackra utsikten. Det man vill skärma av är grannars uteplatser el insikt där ni ofta är. Typ körsbär/bigarrå/äppelträd.

Med små kids skulle jag foka på enkelhet. Trall är inte dumt att köra bobbycar på heller. :)

Stödså lite i gräsmattan. Peta ner svarta och röda vinbär. Amerikanska blåbär. Jordgubbar. Sockerärt. Björnbär. Morötter. Enkla grejer som ungar kan gå och smaka på under en längre tid på sommaren. De kan vara med och plantera också, även i den åldern.

Vårt äldsta barn tog rundturen i trädgården med vuxna besökare och pekade ut vad som växte där. Yngsta barnet har alltid kört skörda trädgård juni-september. Typ varje dag. Sjukt värt. :)

Nu har jag ingen egen men en jacuzzi skulle inte ha varit dumt att slå sig ner i efter en tuff dag.

Satsa på ett staket kanske? Då kan ni hålla koll på kidsen lite enklare och samtidigt behålla den vackra utsikten. Det man vill skärma av är grannars uteplatser el insikt där ni ofta är. Typ körsbär/bigarrå/äppelträd.

Med små kids skulle jag foka på enkelhet. Trall är inte dumt att köra bobbycar på heller. :)

Stödså lite i gräsmattan. Peta ner svarta och röda vinbär. Amerikanska blåbär. Jordgubbar. Sockerärt. Björnbär. Morötter. Enkla grejer som ungar kan gå och smaka på under en längre tid på sommaren. De kan vara med och plantera också, även i den åldern.

Vårt äldsta barn tog rundturen i trädgården med vuxna besökare och pekade ut vad som växte där. Yngsta barnet har alltid kört skörda trädgård juni-september. Typ varje dag. Sjukt värt. :)

Nu har jag ingen egen men en jacuzzi skulle inte ha varit dumt att slå sig ner i efter en tuff dag.
Har röda och svarta vinbär som man ser till vänster på bilden mot grannens avskiljning och lite pioner😊 är egentligen huset jag vill göra om mest😊

Vad är budgeten? Styr ju ofantligt kring hur begränsningarna ser ut. Men hade det varit MITT hus och ekonomin tillåtit det hade jag byggt ut med ett riktigt rejält och vinterbonat orangeri. Definitivt glasväggar runtom och även glastak om ekonomin tillät det. Skjutväggar ut mot tomten så man kunde öppna upp gaveln sommartid

Tillbaka
Topp