• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det heter Nivell, man kan köpa färdiggängade reglar som kostar jävel men det finns också gängtappen man behöver för att gänga själv. Jag har gängtappen, har säkert gjort 200kvm nivellgolvoch det är så grymt!
210kr/st för reglarna. Tack för kaffet.

Undrar också om det kanske inte är rätt lösning för mig ändå. Jag skulle vilja komma upp 30-40cm från underlaget åtminstone. Underlaget är hårt men något ojämnt krossmaterial. Plus minus 10cm ungefär behöver kunna kompenseras.

Visst, man skulle kunna såga klossar eller dylikt men jag lyckas aldrig såga bättre än 3-4mm snett varenda gång och sånt skulle driva mig till vansinne.

210kr/st för reglarna. Tack för kaffet.

Undrar också om det kanske inte är rätt lösning för mig ändå. Jag skulle vilja komma upp 30-40cm från underlaget åtminstone. Underlaget är hårt men något ojämnt krossmaterial. Plus minus 10cm ungefär behöver kunna kompenseras.

Visst, man skulle kunna såga klossar eller dylikt men jag lyckas aldrig såga bättre än 3-4mm snett varenda gång och sånt skulle driva mig till vansinne.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Terrassfot-justerbar-2000036566/

Som du lägger på ett par plattor marksten är nog det bästa inditt läge känns det som. :)

Dum fråga kanske men finns ju många hemapulare här så testar; vi ska ta bort gräset på vår "tomtyta" och har tänkt ersätta det med marksten och trädäck/trall. Det kommer bli ungefär 50/50 och de ska alltså mötas s.a.s funderar därmed på vilket som man bör ta först, fixa trall och sedan ta marksten eller lägga all sten först.

Misstänker att man nog kanske ska ta stenen först men kommer inte orka/hinna båda i år och hade helust haft trallen klar i år då det ger mest mervärde (där möbler osv ska stå intill huset). Men tar gärna lite input så man inte gör bort sig hårt :)

Vad du än gör så lägg stenen först. Jag har testat det omvända och jag kan säga att det är jävligt enkelt att klyva bort någon centimeter från en trallbräda motför att klyva bort någon centimeter från en drös markstenar.

Iom att däcket ska vara mot huset skulle jag börjat med det. Antar att du behöver gräva ner plintar? När däcket väl ligger lägger du sedan stenen från trallen och bortåt, då slipper du kapa. Men @Norrlänningen har ju erfarenhet av liknande arbete så han vet kanske ngt som jag missar?
Ska trallen och stenen vara i samma nivå?

Iom att däcket ska vara mot huset skulle jag börjat med det. Antar att du behöver gräva ner plintar? När däcket väl ligger lägger du sedan stenen från trallen och bortåt, då slipper du kapa. Men @Norrlänningen har ju erfarenhet av liknande arbete så han vet kanske ngt som jag missar?
Ska trallen och stenen vara i samma nivå?

Yes.
Problemet är att trallen aldrig kommer att vara i skag oavsett hur eller vem som skruvar den.
Om trallen skevar bara någon millimeter som kommer fogbredden på plattorna att dra iväg så inåt helvette efter bara några plattor.

Lägg plattorna exakt som dom ska ligga, kapa trallen så att den ligger som en macka i stenläggningen. När du kommer till sista trallbrädan så ägna extra mycket tid till att klyva den exakt mot stenarna. Jag garanterar att den kommer att måsta klyvas något diagonalt gentemot stenarna. Den sista biten när man bygger ihop två saker kommer alltid att klyvas, och trä är väldigt enkelt att klyva. :)

Tänkte dela med mig av en liten bildserie före/under/efter ett hall-projekt som jag genomförde efter inflytt i nya lägenheten förra året. Enjoy!
56620A7A-921D-4CEA-A355-8DAED7D98A07.png B86A2056-14C5-459F-9385-08B9FB1E35FB.png 532EB02C-5FAA-41E4-B2D5-DDFC7B70D81F.png 23CC8B56-39A0-414D-8456-BA9750F5AD53.png C7D27C34-559F-47F0-8452-D37202C563E8.png 8454DB9A-166C-4348-898B-8FCC7E37316D.png DD892D52-8159-45D5-A70B-D39A1FFE7AAE.png

861C4FE6-2DC3-42E1-A7E0-199C55A5E927.jpeg
0BBE965B-1D56-45ED-AF0D-C3D47FA57C98.jpeg
D8A87748-092C-4178-96FC-DFE91E16ACC8.jpeg

Tvek på att någon blir jätteavundsjuk, men i brist på villa och trädäcksprojekt la jag Ikeas plastgräsplattor i gubbkuvösen. Soffjäveln och den (lånade) anskrämliga sittsäcken ska bort, in ska nya möbler. Var sugen på Grythyttan, men styva 30 brak äter för mycket ur klock-/nöjesbudgeten.

Känner mig ruggigt händig nu ;)

Jahopp. Då har mam köpt "ny" kåk.
350kvm med innomhuspool från -74.
Känns som att jag kommer hänga här en del

Inväntar offert på nytt badrum och värmesystem.
Målade och tapetserade barnens rum för en vecka sedan, blev klar med att måla tak i kök/matsal/allrum.

Målade och tapetserade barnens rum för en vecka sedan, blev klar med att måla tak i kök/matsal/allrum.
Släng in lite bilder om du har möjlighet! Speciellt intresserad av poolen ;)

Sweet!
Någon schysst heltäckningsmatta eller träbeklädda väggar intill poolen? :woot:
Jag är barnsligt förtjust i lyx i hus från 70 och 80-talet!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-skelleftea-skelleftea-kommun-blockvagen-14-13894715

Skulle jag flytta till schtaan så skulle jag köpa detta, återställa renoveringarna till originalskick och vara den lyckligaste mannen i Västerbotten. Kolla baksidan, entrén eller innertaken. Skulle vara helt otroligt att återställa till ursprungsskick, riva den tillbyggda carporten osv.

Edit,
Glöm det jag skrev om carporten, den är givetvis original och skall så förbli.

Hyr en jordborr vetja... Tror ni aset startar:D FYFAN lite småsur just nu.
DB6DCC36-5F5E-4823-BF63-2C79B9C08E87.jpeg
Ett drag för mycket med choken ute så är den sur. Ut med stiftet och blås ur soppan. Brukar det vara på tvåtaktare, kan ju så klart vara fel på maskinen också:)

Edit: rätt gammalt inlägg såg jag nu:) Vad var felet?

Ett drag för mycket med choken ute så är den sur. Ut med stiftet och blås ur soppan. Brukar det vara på tvåtaktare, kan ju så klart vara fel på maskinen också:)

Edit: rätt gammalt inlägg såg jag nu:) Vad var felet?
De fick justera tomgången sa uthyraren, men jag hade nog dragit flrmycket med choken ute också.

En besiktningsman från Anticimex anlitad av Folksam var här idag på grund av att vi tecknat villaförsäkring på "nya" huset. En tegelvilla från -65 med källare och inredd vind. Blev mycket positivt överraskad då taket verkar hålla tätt och dränering av grund är onödigt i dagsläget.

Ventilationen påpekade han att den bör ses över då uppvärmningen numera sker med fjärrvärme, men det har jag vetat hela tiden. Fnns en liten mikrobiell påväxt (skall behandlas) i en liten kattvind avskärmad från resten av vindarna, annars är huset friskt.

Har funderat mycket på olika lösningar för ventilationen och inomhusklimat och kommit fram till nedanstående åtgärder:

* Aspirotor/Skorstensventilator/Skorstenssnurra för att öka självdraget i skorstenen även när det inte eldas (Det tipset fick jag av besiktningsmannen).

* Ny köksfläkt.

* En modernare PAX-fläkt i badummet som styrs av fukt samt närvaro.

* Tilluftsventiler i fyra sovrum, två på nedervåning och två på övervåning. Möjligtvis även vardagsrum. Lite krångligare än normalt då det är tegelfasad.

* Frånluftsfläkt/ventil i murstocken på den inredda vinden. Funkar det om man planerar att myselda i den öppna spisen? Även detta tips från besiktningsmannen.

*En bra och gedigen avfuktare i tvättstugan belägen i källaren.

* Installera en luftvärmepump. Skall enligt besiktning inför husköp betala sig på 3.5 år samt ge bättre inomhusklimat.

Verkar dessa åtgärder vara bra? Tips och trix välkomnas! :)

• Like
Reactions: Ako
Tillbaka
Topp