• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Richie

Audemars
2-Faktor
Screenshot_20190313-195246.jpg
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Blivit lite paus i garagefixandet pga en skjutdörrsgarderob vi tydligen behövde ha i sovrummet. Takhöjd är trevligt men det är förbaskat svårjobbat när man inte har ordentliga stegar (och är för snål för att köpa det...)
57290787621__37E31095-D622-45D4-822B-1DA478505D7C.JPG
IMG_0393.JPG
+FjkuEXnQXC%Yig%HkRxDw.jpg
Utgick du från dörrarna höjd eller hur tänker man här, måttbeställda dörrar?
 

M.B.

Cartier
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg
Lär krävas helt nytt bygglov för det. ”Mindre avvikelser” som man kan få till utan brukar handla om flytt 50cm...
 

M.B.

Cartier
Tack för svaret, det är så jag misstänkte. Ska fråga mäklaren om det på torsdag, kanske inte omöjligt för dom att skaffa ny/ändrad bygglov om det menar en closed deal. Annars får vi leta vidare.
 

hollow123

Rolex
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg
Kan ju även ha att göra med dräneringslösningar, där av utrymmet mellan husliv och väg
 

Sjobedan

Rolex
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg
Bor du också i Vellinge?
Vilket av projekten är det? Äppellunden?
 

oystercase

Cartier
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg

Titta på detaljplanen för området. Oftast är markremsan precis invid grannar/gata prickad eller streckad mark vilket innebär att man i ena fallet inte får bygga byggnader alls på denna bit och i andra fallet at man bara får bygga bibyggnader på denna bit, ex garage.

Prickmark kan typiskt vara 1-2 meter, streckat 3-4,5 meter (men kan variera och är inget krav). Ibland tillåts bebyggelse hela vägen till gränsen, ex radhus/parhus, eller för enbart för bibyggnader (garage vägg i vägg)

Vettig anledning att inte bygga (eller at inte tillåta i planen) ut till tomtgränsen:
- vid felmätning/felförrättning av tomtgränsen (typ någon sparkar till lantmätarens markeringar, etc. etc) så riskerar man bygga in på någon annans mark. Detta kan också lät hända at man lägger grunden på rätt sida för att sedan upptäcka at takutsprång med rännor hamnar utanför.
- man måste kunna underhålla sidan som vätter mot grannen utan att gå in på grannens tomt. Om man bygger så garaget går dit med ena hörnan och grannen sedan får bygglov för ex en mur så kommer det vara omöjligt att komma åt längst in.
- brandspridningskrav, kabelläggning, möjlighet at kunna bredda almönna vägar, etc. etc.

De flesta större kommuner brukar ha detaljplanerna nedladdningsbara från deras hemsida.

Finns det sedan bygglov så kan man inkomma med ändringar. Frågan är ju sedan också om de redan förberett med VA och elserviser...

Edit: detaljplan ska det ju vara...döh
 
Senast ändrad:

BOTL

Panerai
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG




Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg

Leta reda på detaljplanen för området så ser du om det finns några hinder där. Oftast är det nåt sånt som sätter käppar i hjulet.
 

oystercase

Cartier
Leta reda på detaljplanen för området så ser du om det finns några hinder där. Oftast är det nåt sånt som sätter käppar i hjulet.
Detaljplan ska det ju vara, jag skrev överrsiktsplan i bara farten....tack BOTL!

@M.B. Som egentilldelat straff kommer här länk till detaljplanen:
https://vellinge.se/kartbilagor/V112.PDF

Här är karta med tomtplaneringen som inte ingår i detaljplanen (seperat förättning)
https://vellinge.se/siteassets/planer-och-projekt-i-vellinge-kommun/bilder/Appellunden.jpg

inte mycket prickmark, det som gäller är:
- garage 6 meter från gata och ej på prickmark
- huvudbyggnad 3 meter från tomtgräns och ej på prickmark, kryssad mark eller prickkryssad.
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vinkällare.
Har halvt utgrävdkällare under ursprungliga huset. Har tvättstuga i ena rummet samt klädvård i andra. Tänkte slå ihop dem två för att på så sätt frigöra ett rum till vinkällare. Men vad tror ni?
Vill ju ha någon form av temperaturstyrning i den delen av källaren, vill hålla stabil temp på ca 14 grader.
Väggarna är väl typ slammade på granitmuren som huset står på. Vidare är taket gips och huset i övrigt har träbjälklag. Är det hål i huvudet att dra in kyla i den typen av hus/rum?
 

Trulli

Cartier
Vinkällare.
Har halvt utgrävdkällare under ursprungliga huset. Har tvättstuga i ena rummet samt klädvård i andra. Tänkte slå ihop dem två för att på så sätt frigöra ett rum till vinkällare. Men vad tror ni?
Vill ju ha någon form av temperaturstyrning i den delen av källaren, vill hålla stabil temp på ca 14 grader.
Väggarna är väl typ slammade på granitmuren som huset står på. Vidare är taket gips och huset i övrigt har träbjälklag. Är det hål i huvudet att dra in kyla i den typen av hus/rum?

Har du mätt tempen där ner vid olika årstider? Själv har jag 14-15 grader året om i den gamla "matkällaren". Det är viktigare med jämn temperatur än om det är 14 eller 17 grader.
 

M.B.

Cartier
Kanske dum fråga men hur går det med bygglov i Sverige?
Vi har tröttnat på husjakten och tänker på köpa nybyggd. Vi kikat lite på ett projekt i Vellinge och tycker om området och huset men känns som huset är lite dum placerat på marken. "access road"en (vänster) tar mycket mark från bakgården och garaget kan också placera bättre.

Vi har en möte bokad på torsdag men tänkte utbilda mig lite om det innan.
Är det möjligt att be dom att flytta hela huset lite till vänster och garaget uppe? Jag antar att det är det, men hur funkar det på ett "preplanned" projekt?

Så är det idag
Capture.PNG





Och så tänkte jag skulle bli ett smartare sätt att använda marken

b4987087-a33a-4a44-bea8-05316006ae1a.jpg



Uppdatering:
Vi var hos försäljaren idag. Som förväntat kan de inte göra ändringar på huset själv, men just i den tomten så är illustrering inte exakt korrekt - det är faktiskt 8m från huset till gränsen och 4 från trädäcken, så det är ganska bra. Jag trodde att det skulle vara 1,5-2 max enligt illustrationen.
Man kan självklart ändra däcken eller lägga till uterum med golvvärmning osv.
På fronten så kan vi ha extra bilplatser istället och även avlopp för att tvätta bilen utan att miljövännerna kommer sätta eld på bilen.
Det är också möjligt att gräva en pool i tomten direkt från början som ett paket.

TL;DR preliminär köpeavtal är påskriven :cool:
 

zeke_varg

Omega
Uppdatering:
Vi var hos försäljaren idag. Som förväntat kan de inte göra ändringar på huset själv, men just i den tomten så är illustrering inte exakt korrekt - det är faktiskt 8m från huset till gränsen och 4 från trädäcken, så det är ganska bra. Jag trodde att det skulle vara 1,5-2 max enligt illustrationen.
Man kan självklart ändra däcken eller lägga till uterum med golvvärmning osv.
På fronten så kan vi ha extra bilplatser istället och även avlopp för att tvätta bilen utan att miljövännerna kommer sätta eld på bilen.
Det är också möjligt att gräva en pool i tomten direkt från början som ett paket.

TL;DR preliminär köpeavtal är påskriven :cool:
Man kan inte få allt. Kraven ändras med tiden i livet. Man lär sig på misstagen. Folk tycker olika... osv.

Jag o fam är inne på 6:e året som husägare. Lyxigt med nytt för vi har knappt haft några problem. Jag själv o kidsen skulle älska pool men VET att det är världens sämsta idé i vårt område. Vi har typ 500 ungar i samma ålder inom 500m. Ingen annan har pool. Go figure... :(
 

M.B.

Cartier
Vi har typ 500 ungar i samma ålder inom 500m. Ingen annan har pool. Go figure... :(

Och? Har ungarna inte Swish? :hilarious:

Skämt åsido vi tänker likadan med nytt. Kanske kostar lite mer, men det är betong hus, ny, och med precis allt som vi vill ha. Ingen renovering, projekter eller överraskningar.
Idag har vi inte barn men vi tänker bo där till vi pensionerar oss så det kommer komma.

Vilken område bor du på?
Är det nån här som köpte av Fiskarhedenvillan?
 

Edin

Panerai
Till alla ni som bygger/köper nytt, glöm inte att efter en 10 år lär sannolikt en del vitvaror gå sönder. Inget mayor men kan vara bra att tänka på. För gör man inte det lär varenda jävla vitvara gå sönder samtidigt...
 

M.B.

Cartier
Ja, du har rätt. Det är därför vi ska ha en litet "problem" att bestämma om saker som är kanske svårt att byta ut, t.ex. inbyggd väghögtalare (som jag VILL ha!) eller bara ha en el/audio anslutning och montera externa högtalare som är synligt.
Jag vill ha inbyggd, men vem vet hur ska det se ut och om tillverkaren fortfarande säljer högtalare i samma storlek som passar just vår byggning när det är dags för nya.

2xtceo.jpg
 
Topp