• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Skulle koppla in en IKEA Tross lampa i hallen då jag vill ha lite ljus där. När jag koppla in den med en ojordad kontakt så gick jordfelsbrytaren. Vad beror detta på? Har jag kopplat på ledare/neutral + skyddsledare?

Lampan jag koppla in har använts under 4 år i andra uttag. De har dock varit ojordade. Och inte haft 3 poler.

Efter att ha pratat med IKEAs support så är lampan tydligen inte dubbelisolerad. Vilket jag gissar innebär att jag inte får koppla in den i detta uttag med ojordad kontakt? Dock är Ikeas jordade kontakter med två hanar och en hona. Vilket inte heller passar i detta uttag.

Såhär ser lamputtaget ut.
Image from iOS (7).jpg

Image from iOS (8).jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skulle koppla in en IKEA Tross lampa i hallen då jag vill ha lite ljus där. När jag koppla in den med en ojordad kontakt så gick jordfelsbrytaren. Vad beror detta på? Har jag kopplat på ledare/neutral + skyddsledare?

Lampan jag koppla in har använts under 4 år i andra uttag. De har dock varit ojordade. Och inte haft 3 poler.

Efter att ha pratat med IKEAs support så är lampan tydligen inte dubbelisolerad. Vilket jag gissar innebär att jag inte får koppla in den i detta uttag med ojordad kontakt? Dock är Ikeas jordade kontakter med två hanar och en hona. Vilket inte heller passar i detta uttag.

Såhär ser lamputtaget ut.
Image from iOS (7).jpg

Image from iOS (8).jpg
Först o främst har du fel lamputtag, någon utan kunskap har trott att den jordat ditt lamputtag bara för man lagt in den g/g-tråden i uttaget men det funkar inte så.


Ditt lamputtag är ett gammalt lamputtag med två tändninhar för hel- & halvljus på typ Kristallkronor (en form av tidig dimmer typ)
Det är därför de jordade stickpropparna inte passar, eftersom du inte har ett jordat lamputtag.

Sätter du i en ojordad stickpropp i detta uttag kan du ju sätta i det på 3 olika vis, varav bara ett funkar.
Mellan blå och g/g löser jfb troligtvis och mellan orange och blå skjuter du säkringen.
Sätt den mellan blå och orange så ska det fungera.

Edit: Är armaturen inte dubbelisolerad så borde den ju jordas, du bör byta ditt lamputtag till ett jordat och sen koppla in armaturen med jordad stickpropp
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Först o främst har du fel lamputtag, någon utan kunskap har trott att den jordat ditt lamputtag bara för man lagt in den g/g-tråden i uttaget men det funkar inte så.


Ditt lamputtag är ett gammalt lamputtag med två tändninhar för hel- & halvljus på typ Kristallkronor (en form av tidig dimmer typ)
Det är därför de jordade stickpropparna inte passar, eftersom du inte har ett jordat lamputtag.

Sätter du i en ojordad stickpropp i detta uttag kan du ju sätta i det på 3 olika vis, varav bara ett funkar.
Mellan blå och g/g löser jfb troligtvis och mellan orange och blå skjuter du säkringen.
Sätt den mellan blå och orange så ska det fungera.

Edit: Är armaturen inte dubbelisolerad så borde den ju jordas, du bör byta ditt lamputtag till ett jordat och sen koppla in armaturen med jordad stickpropp

Tack för snabbt svar. Var lite det jag befarade.

Måste ändå få upp ett nytt uttag så får lägga till detta på elektrikerns lista. :)

Tack igen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man bortser från det lite tveksamma utförandet på alternativet där man har både dusch och tvätt, är jag rätt ute om det blir väsentligt billigare om man avstår dusch? Det är samma utrymme på bilderna och jag gillar tanken på en extra dusch hemma, men det kommer dels bli väldigt mycket mer praktiskt med alternativet med enbart toalett+tvätt och, (förhoppningsvis), billigare så att man kan lägga de pengarna på tex golvvärme och roligare material som kanske en fin marmorskiva.

Idag är toaletten mindre än hälften så stor, så det kommer bli tvungen att rivas en vägg och byggas en annan då det inre utrymmet idag är en tvättstuga med access från köket på nedervåningen i ett radhus.

Köket ska också bli större så hall X 2 kommer bli köksyta. Det blir ett till fönster ungefär där ytterdörren är idag och dörren flyttas åt höger så ett förråd blir istället extré och hall.

Edit: Hemmagjord ritning :)

Skärmavbild 2020-10-14 kl. 11.18.35.png
90f.jpg

IMG_20200204_193546.jpg
Ska du ändå ha avlopp för toalett + tvätt är inte extrakostnaden för duschen särskilt hög. 10k totalt kanske?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ska du ändå ha avlopp för toalett + tvätt är inte extrakostnaden för duschen särskilt hög. 10k totalt kanske?

Hm, det var ju inte så stor skillnad. Trodde att det skulle bli större skillnad då jag gissade att det är andra våtrumsbestämmelser för duschutrymmet än om man har tvättmaskinen där istället och att man skipper en massa rördragning. Lutar åt att jag bara kör på toalett och tvätt i alla fall, har tänkt bo kvar ett tag och även om det kanske är ett mervärde med en extra dusch vid en försäljning så ska man ju trivas också och det är svårt att få det snyggt om man ska trycka in allt.

Om någon har nya förslag på byggare i Stockholmstraktem, helst med allt under samma tak så tipsa gärna. De förslag jag har fått hittills går helt bort på grund av obefintlig återkoppling. Jag vill helst slippa tjata på att man överhuvudtaget ska ringa tillbaka för att lämna offert, då blir det ingen bra start för ett samarbete. Det verkar vara någon sorts branschstandard i och för sig, byggare i tråden får ursäkta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hm, det var ju inte så stor skillnad. Trodde att det skulle bli större skillnad då jag gissade att det är andra våtrumsbestämmelser för duschutrymmet än om man har tvättmaskinen där istället och att man skipper en massa rördragning. Lutar åt att jag bara kör på toalett och tvätt i alla fall, har tänkt bo kvar ett tag och även om det kanske är ett mervärde med en extra dusch vid en försäljning så ska man ju trivas också och det är svårt att få det snyggt om man ska trycka in allt.

Om någon har nya förslag på byggare i Stockholmstraktem, helst med allt under samma tak så tipsa gärna. De förslag jag har fått hittills går helt bort på grund av obefintlig återkoppling. Jag vill helst slippa tjata på att man överhuvudtaget ska ringa tillbaka för att lämna offert, då blir det ingen bra start för ett samarbete. Det verkar vara någon sorts branschstandard i och för sig, byggare i tråden får ursäkta.
Kanske måste modifiera mitt svar - av någon anledning fick jag för mig att det var en källare men så var ju inte fallet. (Då ska man ju inte ha fuktspärr och liknande). Men realistiskt tror jag ändå inte inte skillnaden blir så markant mot dusch eller inte dusch. Det ska fortfarande kaklas på samma sätt osv. Själva fuktspärren kostar pengar men inga förmögenheter heller.
 

oystercase

Cartier
Om man bortser från det lite tveksamma utförandet på alternativet där man har både dusch och tvätt, är jag rätt ute om det blir väsentligt billigare om man avstår dusch? Det är samma utrymme på bilderna och jag gillar tanken på en extra dusch hemma, men det kommer dels bli väldigt mycket mer praktiskt med alternativet med enbart toalett+tvätt och, (förhoppningsvis), billigare så att man kan lägga de pengarna på tex golvvärme och roligare material som kanske en fin marmorskiva.

Idag är toaletten mindre än hälften så stor, så det kommer bli tvungen att rivas en vägg och byggas en annan då det inre utrymmet idag är en tvättstuga med access från köket på nedervåningen i ett radhus.

Köket ska också bli större så hall X 2 kommer bli köksyta. Det blir ett till fönster ungefär där ytterdörren är idag och dörren flyttas åt höger så ett förråd blir istället extré och hall.

Edit: Hemmagjord ritning :)

Skärmavbild 2020-10-14 kl. 11.18.35.png
90f.jpg

IMG_20200204_193546.jpg
Det går utmärkt att sätta torktumlaren ovanpå tvättmaskinen för att skapa mer plats.

Kolla också på duschkabin, finns faktiskt en del coola sådana så det kan vara ett alternativ till att behöva sätta tätskikt och kakel på väggarna.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vi gjorde det, mest för att "köpa" oss fria från ansvar om köparen håller på att krångla, då får de ta allt sådant med försäkringsbolaget. Så här i efterhand kanske man skulle tänkt annorlunda.
Så kände jag med. Vi har totalrenoverat hela huset och skulle någon hantverkare ha gjort något fel som vi inte upptäckt vore det skönt att ha skydd. Kostade 7950:- för att försäkra mot kostnader upp till 750k. Men hyser också tvivel på att det var ett EV+ beslut. Mest skönt att slippa oro. Kilar in en fullmakt pappershögen som köparna får använda för att claima direkt hos försäkringsbolagen utan min inblandning.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Så kände jag med. Vi har totalrenoverat hela huset och skulle någon hantverkare ha gjort något fel som vi inte upptäckt vore det skönt att ha skydd. Kostade 7950:- för att försäkra mot kostnader upp till 750k. Men hyser också tvivel på att det var ett EV+ beslut. Mest skönt att slippa oro. Kilar in en fullmakt pappershögen som köparna får använda för att claima direkt hos försäkringsbolagen utan min inblandning.

Ja vi renoverade också, gjorde det mesta själv (inte el och badrum), hittade så jäkla mycket konstigt när man började rota i väggarna, jag tror vi hittade det mesta men kan ju ha missat något så kändes skönt att inte behöva krångla med köparen om de skulle vara jobbiga.
Hittade till exempel det här, blå tråd tog slut, så skarvade med en svart, blir nog bra. VP röret blev inte så bra heller men det är ju bakom en vägg :oops:

28783283_10216423934739169_355919424436862277_n.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ja vi renoverade också, gjorde det mesta själv (inte el och badrum), hittade så jäkla mycket konstigt när man började rota i väggarna, jag tror vi hittade det mesta men kan ju ha missat något så kändes skönt att inte behöva krångla med köparen om de skulle vara jobbiga.
Hittade till exempel det här, blå tråd tog slut, så skarvade med en svart, blir nog bra. VP röret blev inte så bra heller men det är ju bakom en vägg :oops:

28783283_10216423934739169_355919424436862277_n.jpg
Man bara älskar såna kopplingar som elektriker...…..
Hittade liknande kopplingar inne i en vägg när jag gjorde i ordning elen i ett hus.. Fast då hade dom dessutom kopplat allt med lampsladdar och skarvrör utan rör eller slang för att skydda dom....
Fast, det är ju klart, det man inte vet har man oftast inte ont av.. Tills det brinner :banghead:
Friskt kopplat - Hälften brunnet :D
 

snajgel

Panerai
Skulle behöva få hjälp att byta en strömbrytare och samtidigt koppla in en z-wave puck.
Någon som har tips på elektriker (eller är elektriker 😉) på södra sidan om Stockholm?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är alltid intressant att höra folk klaga på hantverkares timdebitering.

Vad ska det kosta anser du då?
Inte fan ska det kosta 7200kr i timmen i alla fall. För det är vad det kostar att anlita en hantverkare för mindre jobb. Sist jag gjorde det kostade 1200kr för att byta en kontakt bakom en spis. Det tog 10 minuter.
Jag köper erfarna affärsjurister för långt mindre än hälften per timme. Sen ska det kryddas med 1) burdus attityd 2) komma 1 timme sent 3) 100% påslag SAMMA delar man kan köpa själv för att de ska klämma ut marginal på delarna också.

Jag betalar gladeligen 600-800kr per timme för hantverkartjänster utan problem.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Inte fan ska det kosta 7200kr i timmen i alla fall. För det är vad det kostar att anlita en hantverkare för mindre jobb. Sist jag gjorde det kostade 1200kr för att byta en kontakt bakom en spis. Det tog 10 minuter.
Jag köper erfarna affärsjurister för långt mindre än hälften per timme. Sen ska det kryddas med 1) burdus attityd 2) komma 1 timme sent 3) 100% påslag på delarna

Jag betalar gladeligen 600-800kr per timme för hantverkartjänster utan problem.

Ska man börja dela upp timdebiteringen i minuter då eller?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nope. Det jag menade. Varje påbörjad timme är en hel timme.
Ah,misstolkade dig!
Är ju lite det jag menar..

Dvs i Alfgrens fall som är villig att betala 6-800kr/h + moms ger ca 200-400kr över till milersättning/bilkostnad/utkörningsavgift (eller vad man nu väljer att kalla det) samt kostnad för kontakten.
Så jag ser inte problemet? Vart är det orimliga då?
 

Belfort

Omega
Det är alltid intressant att höra folk klaga på hantverkares timdebitering.

Vad ska det kosta anser du då?
Alltid intressant att diskutera hantverkaryrken och dess timdebitering. Det är intressant på ett sådant vis att det är höga faktureringskostnader jämfört med andra yrken där utbildningsnivån är gymnasial, även när man börjar jämföra med timpriserna för högstatusyrken med universitetsexamen. De man känner som arbetar som hantverkare talar om höga löner, kanske lite kryddade men man blir förvånad över vad man kan få av att jobba på byggen 07 till 16 varje dag. Om man kollar på medicin och sjukvård som är mer mitt område så kan man förundras över ramaskri när hyrläkare konsulteras in för 1000-1200kr i timmen, en vanligt anställd läkare med avgifter och pension ligger på 500kr/h, visserligen andra "kostnader" eftersom en hantverkares debitering måste betala för verktyg och fordon på ett annat vis jämfört med vad en anställd inom vården gör. Sedan kan det vara en väldans höftning på fakturerande timmar och faktiskt arbetande timmar. Även när det gäller debitering för att arbetaren måste åka tillbaka för att hämta utrustning eller den "flytande arbetstiden" där personen dyker upp någon gång under dagen.
Det känns som hantverkaryrket blomstrar och det verkligen blivit ett yrke som lyfts upp, det gillar jag att se.
 
Senast ändrad:

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Brukar ni teckna "Dolda fel försäkring" vid försäljning av hus?
Och för att spinna vidare på detta; vad kan man egentligen claima? I vårt hus lutar golvet på översta våningen. De förra ägarna bytte golv och satte upp en vägg och jag misstänker att något inte gjorts som det ska där. Vi har även en betonguteplats som verkar sjunka på ett par ställen, dvs jag tror att de inte fyllt upp korrekt innan gjutningen. Hur är det med krav på utsidan av huset?
Sen finns det såklart alltid lite annat smått och gott som man skulle vilja kräva dem på men vad har man egentligen för möjlighet som köpare? Jag förstår att allt som framgår i besiktningsprotokoll och frågelista är accepterat av oss som köpare, men resten? Och hur lägger man fram sina krav?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Och för att spinna vidare på detta; vad kan man egentligen claima? I vårt hus lutar golvet på översta våningen. De förra ägarna bytte golv och satte upp en vägg och jag misstänker att något inte gjorts som det ska där. Vi har även en betonguteplats som verkar sjunka på ett par ställen, dvs jag tror att de inte fyllt upp korrekt innan gjutningen. Hur är det med krav på utsidan av huset?
Sen finns det såklart alltid lite annat smått och gott som man skulle vilja kräva dem på men vad har man egentligen för möjlighet som köpare? Jag förstår att allt som framgår i besiktningsprotokoll och frågelista är accepterat av oss som köpare, men resten? Och hur lägger man fram sina krav?
Att golvet lutar är väl något som kan upptäckas. Undersökningsplikten sträcker sig ju väldigt långt. Men jag är också lite frågande vad som kan claimas för dolt fel. Kändes dock bra att fixa denna försäkring så man enbart behöver svara att köparna kan ta kontakt med försäkringsbolaget för vidare diskussion då vi köpt denna tjänst. Även om de claimar saker de inte har rätt till så tar det ju energi att svara på.
 
Topp