• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

WHU

Panerai
2-Faktor
Tusen tack för tipsen!
Japp det är en bostadsrätt, tillträde på tisdag och planen var att måla klart innan fredag då ett större flyttlass kommer på lördagen, så den planen fallerar ju om jag ska ta in en målare. Tänker också att om jag inte får det gjort direkt så kommer det sannolikt inte bli av alls då det blir ett jäkla meckande med grejer som står/sitter på plats.
Lägenheten är ommålad relativt nyligen men i en tråkig "sjukhus-vit" kullör, så tak och fönsterfoder borde se OK ut... det är bara ett rum jag vill måla om också.

Bra tips att test-måla... men hur är det att måla över testfläckarna sen? Kan man måla över en mörkare nyans med en ljusare?
Låter som ett stressjobb, det blir sällan bra i slutändan. Jag skulle definitivt gå och reta mig på finishen efteråt.
Killgissar att vi pratar om vardagsrummet, men det spelar egentligen inte så stor roll vilket rum det är.
JAG skulle flytta in på flytta in på lördag och försöka komma tillrätta så gott det går på en helg. Därefter skulle jag fixa lite färgprover och bestämma kulör i lugn och ro. Om vi bara pratar målning av väggarna så kan man skjuta alla möbler mot mitten av rummet och lägga plast över.
Målaren klarar sig med ca 1,5 m ut från vägg, för att måla väggarna. En erfaren målare fixar det där på 2-3 dagar.
Se till att du inte får några tjocka färgkanter när du provmålar, så är det inga problem att måla över det. Man kan absolut måla en ljusare färg över en mörkare. Ofta räcker det att måla 2 gånger när man byter kulör.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tusen tack för tipsen!
Japp det är en bostadsrätt, tillträde på tisdag och planen var att måla klart innan fredag då ett större flyttlass kommer på lördagen, så den planen fallerar ju om jag ska ta in en målare. Tänker också att om jag inte får det gjort direkt så kommer det sannolikt inte bli av alls då det blir ett jäkla meckande med grejer som står/sitter på plats.
Lägenheten är ommålad relativt nyligen men i en tråkig "sjukhus-vit" kullör, så tak och fönsterfoder borde se OK ut... det är bara ett rum jag vill måla om också.

Bra tips att test-måla... men hur är det att måla över testfläckarna sen? Kan man måla över en mörkare nyans med en ljusare?
Det fixar du lätt. Börja med att pilla ut pluggar, gröp ur hålen lite lätt, borsta rent och spackla. Kan behövas ett par vändor spackel så det behöver hinna torka emellan, dvs börja med detta direkt efter tillträde. Det svåra i detta är väl att välja rätt färg men har du inte en massa folk som springer i lägenheten hinner du ju utan problem fixa ett rum på ett par dagar. Kolla några filmer som visar hur du målar med roller så att du har rätt mängd färg på, drar den rätt osv, som tidigare postare har varit inne på. För att få en bra finish behöver du göra ett bra förarbete, ha bra färg och ha en fint handlag med rollern. :)
Följ den här instruktionen för att få raka linjer vid typ tak osv.
 

Depp-Erik

Cartier
Det fixar du lätt. Börja med att pilla ut pluggar, gröp ur hålen lite lätt, borsta rent och spackla. Kan behövas ett par vändor spackel så det behöver hinna torka emellan, dvs börja med detta direkt efter tillträde. Det svåra i detta är väl att välja rätt färg men har du inte en massa folk som springer i lägenheten hinner du ju utan problem fixa ett rum på ett par dagar. Kolla några filmer som visar hur du målar med roller så att du har rätt mängd färg på, drar den rätt osv, som tidigare postare har varit inne på. För att få en bra finish behöver du göra ett bra förarbete, ha bra färg och ha en fint handlag med rollern. :)
Följ den här instruktionen för att få raka linjer vid typ tak osv.
Tackar tackar för tipsen! :)
 

OddD

Panerai
2-Faktor
@Depp-Erik
160396454320855950531080833283.jpg

Ett tips som jag själv inte fattade/förstod är att samma färgblandning(samma nr) inte blir samma färg om den vita basen är av olika märken Alcro, Nordsjö osv.
Har samma färgnr i sovrum och datarum men är 2 olika nyanser eftersom det blandades med olika vit. (Olika märken)
Bättrade i datarummet med sovrumsfärgen. Kanske svårt att se på bilden
 

Hawk100

Rolex
Hej, kastar mig skamlöst in i trådn även om det inte är ett hus som ska renoveras. Tänkte däremot ge mig på att måla min nya lägenhet så fort jag flyttar in. Har aldrig målat förr men tänker att det lär finnas gott om kompetens i tråden, har ni några generella tips för att undvika nybörjar-fuckups?

Kan säga att just nu är det målade vita väggar, så inga tapeter. Planen är att spackla igen hål och sen bara kötta över (eller måste man tvätta väggarna först?). Har planerat att köra nån form av grå-blå nyans men inte helt spikat vilken, nåt särskilt att tänka på med val av nyans och val av färg (måste vara matt färg, verkar vara stora prisskillnader på olika märken)
Har du putsade väggar (dvs inte helt släta utan med lite struktur) så kommer det ser riktigt illa ut om du spacklar igen gamla skruvhål mm. Med spackel blir området runt hålet helt slätt nedan övriga väggen har struktur. När du sedan målar kommer det helt släta se ut som en konstig ”blaffa” på väggen!!
Då kan du istället använda gipsbruk eller tom latex som du bara ”duttar i” hålen. Använd INTE en spackel utan fyllningen ska bara i hålet....
Samma lösning kan även användas när man lagar gipsväggar som har rollats och därmed fått lite ”struktur” (eller gräng som det kallas.)
Lycka till!
 

Depp-Erik

Cartier
Kan ju återkoppla i tråden här, fick tillträde idag och väggarna är i bra mycket sämre skick än jag mindes det, även golvet är rätt risigt.

Är dock fortfarande inte sugen på att vänta på en målare, men om jag målar själv nu och sen tar in en målare för att göra vid tak väggar och golv om nåt år eller så, kommer min målning att försvåra för målaren som ska göra jobbet då?
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Kan ju återkoppla i tråden här, fick tillträde idag och väggarna är i bra mycket sämre skick än jag mindes det, även golvet är rätt risigt.

Är dock fortfarande inte sugen på att vänta på en målare, men om jag målar själv nu och sen tar in en målare för att göra vid tak väggar och golv om nåt år eller så, kommer min målning att försvåra för målaren som ska göra jobbet då?
Nej, eftersom väggarna redan är i dåligt skick, så spelar det nog ingen roll. Lite extra färg gör nog varken från eller till för målaren. Men du får det lite finare för stunden, så kör på 👍
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad blir det på grusytan till vänster, Attefallsgaraget? ;)
I wish :D, blir bara en uppställningsplats! Till höger om garaget under all jord och bös så har vi satt fyra plintar! Där skall jag i alla fall bygga ett förråd anslutet till garaget för cyklar och ved. Skall försöka få till det under vintern
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Vadå, behöver man vänta flera dygn innan man kör på nylagd asfalt??
Man kan köra på det redan några timmar efteråt, jag har iofs bara lagt på allmän väg och då är det oftast lite mer stress att få trafiken flytande som vanligt igen. Har man möjlighet att vänta längre så är det såklart ingen nackdel med det men behövs egentligen inte.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vadå, behöver man vänta flera dygn innan man kör på nylagd asfalt??
har jag väntat i 4 1/2 år så kan jag vänta några dagar till. Asfalten var fortfarande varm flera timmar efter den var lagd så nej jag hade inte kört på det direkt.
Deras rekommendation var helst att inte bruka den de första två dagarna men att det gick att köra in parkera på annan stans än på asfalten

Då körde de ändå med med vibbra och vält med inbyggd vibbra så den var bra packad

Men premiären är gjord och det känns skönta att köra på den :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Man kan köra på det redan några timmar efteråt, jag har iofs bara lagt på allmän väg och då är det oftast lite mer stress att få trafiken flytande som vanligt igen. Har man möjlighet att vänta längre så är det såklart ingen nackdel med det men behövs egentligen inte.
När man betalar ur egen ficka så väntar man gärna lite extra :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Efter att vi skyfflat några ton 0-16, singel och jord så börjar det ordna up sig. Lite mör i kroppen ....

Häck på plats och kort och långsida runt garaget klart. Häcken hade vi satt på ett annat ställe jag tomten. Den har varit lite eftersatt men blir bra med åren.

om något ser onormalt skevt ut så är det brännvidden på telefonen.

20201109_133231.jpg
20201109_133149.jpg
20201109_133115.jpg

20201109_134203.jpg
20201109_134239.jpg
 
Senast ändrad:

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Efter att vi skyfflat några ton 0-16, singel och jord så börjar det ordna up sig. Lite mör i kroppen ....

Häck på plats och kort och långsida runt garaget klart. Häcken hade vi satt på ett annat ställe jag tomten. Den har varit lite eftersatt men blir bra med åren.

om något ser onormalt skevt ut så är det brännvidden på telefonen.

20201109_133231.jpg
20201109_133149.jpg
20201109_133115.jpg

20201109_134203.jpg
20201109_134239.jpg
Riktigt snyggt! Det var drömmen när man var liten att ha en egen asfaltsbit där man kunde åka inlines, spela innebandy osv. :D
 
Topp