• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Imorgon börjas det....

9B2FD831-D003-4602-B17A-9A6F80758D36.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Väggarna känns ändå inte kalla så jag tror att porten är det största problemet för den är urusel och det är en glipa längst ner. Kort förklarat skulle det ha varit en annan port men eftersom garaget är kopplat upptäckte dom att den slår i dörren in i tvättstugan om man har rullport så jag har två dörrar. Kan fixa bild när jag kommer hem om det kan hjälpa.


Skivstång, crosstrainer, hantlar och kettlebells i järn och det är dom som används mest. Jag föreställer mig att det räcker att slå på pumpen 1h innan eller så för att få ok temperatur? Jag tränar oftast mitt på dagarna under lunchen då jag jobbar hemifrån en hel del så kan ju planera det.


Kan aldrig tänka mig att plattan är isolerad, det är ett Älvsbyhus så snikbygge du vet..


Har 15mm gummimattor på golvet men dom är kalla som satan..kanske kan lägga något ytterligare under dom.

Jag resonerar lite som att eftersom jag tränar i 40min ca på planerade tider räcker det att smiska igång värmen en stund innan eftersom den ger värme ganska fort eller? Skulle jag ha ett element får det ju ånga på och sluka ström betydligt längre för att ge samma temperatur.
Jag kör med en ”fuling” i min större verkstad. Ibland står den kall länge, och luften värms som sagt upp fort, men verktygen är is. Jag har en infravärmare över arbetsbänken, dels så kan jag ha den på när jag ska ”finmeka” med något smått jox på vintern, dels kan jag snabbt få upp tempen på till exempel stora rörtänger och spärrskaft. Sätt en sådan över hantel/KB-stället?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag undrar om det bara blivit en sättning kaklet och fuktspärren har pajat och det är ifrån när vi duschat/städat det blivit sådär….. Då fuktspärren verkar sitta så tight emot kakelt kan det vara så att om det satt sig när väl kaklet spruckit så har det blivit hål i fuktspärren. VI har inte dushat på flera månader där nere nu och att det därmed är såpass torrt. Funderar på exv att vi asfalterade(oktober förra året) vägen då körde de med vält som vibrerade satan, hela huset skakade. Funderar på om det var det som började allt, kan varit något annat med givetvis. Vi duschar inte så ofta där nere så kanske därför det inte är så fuktigt bakom OSB, den väta som kommit är ifrån de gånger vi dushat efter det spruckigt samt ifrån när städfirman städar.... Får avvakta och se hur betongen ser ut.

Är ju inget spår av något bakom OSBn av det jag kan se. Om röret hade läckt antar jag att reglar, isolering etc hade varit fuktigt. Nu har vi iofs inte gått på toa förutom något enstaka tillfälle sedan i somras. Kallvattenröret är väl trycksatt antar jag så den hade väl läckt oavsett.

CADEC0F3-2DA7-4B0C-8AE7-AE4626333791.jpeg
men
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Hittar ni nåt vid golvbrunnen till duschen? Det är ju inte ovanligt att det slarvas just där och kombinerat med lite halvtaskigt fall så kan ju detta ha uppstått.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hittar ni nåt vid golvbrunnen till duschen? Det är ju inte ovanligt att det slarvas just där och kombinerat med lite halvtaskigt fall så kan ju detta ha uppstått.
Dem har inte kommit så långt än. Får se hur det ser ut. Samt

Fallet är dock inget fel på, har även det bekräftat av minst två olika beskitningsmän(kan vara tre t om), som alla även kollat på själva brunnen (av det som går att se)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hittat någon "smoking gun"?
nop :(

tror helt enkelt tätskiktet gått sönder vid samma tillfälle som kaklet gått sönder.
Ingen isolering, inga reglar, inget är fuktigt ... "bara" OSBn längst ner mot golvet som var fuktigt

Var inte hemma när grabbarna hade packat ihop. Jag vet inte varför fixen inte är bortbilad dock...
 

leicaphile

Panerai
nop :(

tror helt enkelt tätskiktet gått sönder vid samma tillfälle som kaklet gått sönder.
Ingen isolering, inga reglar, inget är fuktigt ... "bara" OSBn längst ner mot golvet som var fuktigt

Var inte hemma när grabbarna hade packat ihop. Jag vet inte varför fixen inte är bortbilad dock...

Kan ju vara att tätskiktet varit dåligt från allra första början med. Råd&rön gjorde väl nån test för ett antal år sedan där de hade proffs som installerade olika former av tätskikt och majoriteten var felaktigt utförda.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kan ju vara att tätskiktet varit dåligt från allra första början med. Råd&rön gjorde väl nån test för ett antal år sedan där de hade proffs som installerade olika former av tätskikt och majoriteten var felaktigt utförda.
Intressant!

men mer intressant att de inte tagit bort fixen…. Är i kontakt med dem
 

Edin

Panerai
Kan ju vara att tätskiktet varit dåligt från allra första början med. Råd&rön gjorde väl nån test för ett antal år sedan där de hade proffs som installerade olika former av tätskikt och majoriteten var felaktigt utförda.

Är ju samma när man kollar på badrumsbesiktningars inlägg på Insta. Visst, man får ta dom med en nypa salt men nog blir det en del fel när tätskikt installeras verkar det som..
 

oystercase

Cartier
Ser ut som att dom rivit de gamla tätskiktet och flexat ner limresterna. Något fix syns väl inte till?
Lite intressant att slukristen ligger kvar..
Jag funderade i samma banor. På sista postade bilden ser det iofs ut som där ligger flyt med annan färg närmst väggen (under gamla väggskivorna). Då kan det antingen vara fix som ligger kvar och som de slipat??? Eller är det spackel för fall?

Det som ger svar är ju om där ligger tätskikt under massan eller om det låg ovanför och är borta nu. Det hela ser onekligen lite skumt ut men svårt att se på bild. Jag har sett både fall spacklade eller byggda med fix ovanför tätskiktet.... sådär bra.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag funderade i samma banor. På sista postade bilden ser det iofs ut som där ligger flyt med annan färg närmst väggen (under gamla väggskivorna). Då kan det antingen vara fix som ligger kvar och som de slipat??? Eller är det spackel för fall?

Det som ger svar är ju om där ligger tätskikt under massan eller om det låg ovanför och är borta nu. Det hela ser onekligen lite skumt ut men svårt att se på bild. Jag har sett både fall spacklade eller byggda med fix ovanför tätskiktet.... sådär bra.
Dem har slipat uppe på vad jag tror är fixen…

Är ju nästan 10mm där av vad det nu än är
0C96A232-2619-4FC0-86E7-7DC754C6AE06.jpeg
 

oystercase

Cartier
Dem har slipat uppe på vad jag tror är fixen…

Är ju nästan 10mm där av vad det nu än är
0C96A232-2619-4FC0-86E7-7DC754C6AE06.jpeg
Jo. Men det hade inte varit konstigt om de flytspacklat golvet. Sedan satt dit väggskivorna och därefter spacklat fallet.

Sedan har dina killar rivit bort plattor, tätskikt och sedan slipat rent fallspacklet.

Kolla ner i kanten om där är tätskiktafolie eller inte.
 

Karlsson

Panerai
Dem har slipat uppe på vad jag tror är fixen…

Är ju nästan 10mm där av vad det nu än är
0C96A232-2619-4FC0-86E7-7DC754C6AE06.jpeg
Det där är spacklet. Inga konstigheter egentligen, är fallet Ok så kan dom lägga tunnflyt ovanpå för att få en jämn yta.

Kolla i brunnen så inte brunnsmanschetten är kvar, ser lite fuffens ut att brunnssilen är kvar(den sätter man samtidigt som plattorna och bör därmed försvunnit samtidigt som dom)
 

oystercase

Cartier
@oystercase @Karlsson
Alright nu är jag med.

Antar att man rollar på något rakt på spacklet bara då det är massivt material under så att säga.
7424767A-A671-4267-BCEA-EB397F5A6D4B.jpeg
8353A9CB-CE0C-42F4-A307-438DD9FDA0AC.jpeg
Yes. Man brukar rolla på ett tätskikt/lim. Sedan lägger man våtrumsfolien på/i det blöta tätskiktet/limet.

På fotot vid brunnen så ser det ut som där är kvar tätskikt. Fast just där limmar man in en speciell brunnsmanschett.

Så det ser ut som de tagit bort allt som ska bort! Brunnen behöver de nog inte göra om utan räcker antagligen att sätta ny manschett.

Däremot hade jag varit lite orolig för eventuella sättningar i golvet. Är bjälklaget verkligen tillräckligt starkt? Om jag förstod dig rätt har det spruckit i fogen mellan golv och vägg?

Är det gjutet källargolv under "kan" det ju inte sätta sig. Då är det ju väggarna som rört sig. Sitter de fast ordentligt?
 

Karlsson

Panerai
@oystercase @Karlsson
Alright nu är jag med.

Antar att man rollar på något rakt på spacklet bara då det är massivt material under så att säga.
7424767A-A671-4267-BCEA-EB397F5A6D4B.jpeg
8353A9CB-CE0C-42F4-A307-438DD9FDA0AC.jpeg
De kan fungera att köra tätskikt på de där, beroende på vilket man använder, men om de kör en tät våtrumsfolie/tätskiktsduk så ska underlaget vara jämnare.
Men, stålramen över brunnen ska bort. Om du lyfter locket så ser du ner, ramen sitter fast med fix och den måste också bort när man gör en sån här insats.
Anledningen är att tätskiktet går hela vägen ner i brunnen, och spänns fast med en klämring. De nya tätskiktet går inte att ansluta till de där befintliga vita/gula så de måste också tas bort.

Jag vet inte omständigheterna men jag hade nog bytt brunnen(dom kanske ska göra det, men inte kommit så långt än). Är de en gammal brunn eller om man ”är osäker på fabrikat, ålder, åverkan eller funktion” ska de bytas.

Med risk att ta över tråden kan vi fortsätta i pm :)
 
Topp