• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

image.jpg

Jag sprang från Aktse till Skierfes topp häromdagen. Tror det är 1.4 mil och en höjdskillnad på 7-800 meter. Samma dag hade jag redan gått 1.5 mil med 23 kilos packning och rott 6 km över Sitojaure men jag kände mig rätt pigg. Hade räknat med att kunna ta det lugnt och vara klar på 2 timmar men var nere på 2.21 på grund av värmen och löparmage. Allt är flackt och lättsprunget förutom första biten från Aktsestugan till kalfjället samt en kort bit i början med lera och inga spänger.

Dagen efter idiotgick vi 3.8 mil för att hinna fram till Kvikkjokk.

image.jpg

Jag sprang från Aktse till Skierfes topp häromdagen. Tror det är 1.4 mil och en höjdskillnad på 7-800 meter. Samma dag hade jag redan gått 1.5 mil med 23 kilos packning och rott 6 km över Sitojaure men jag kände mig rätt pigg. Hade räknat med att kunna ta det lugnt och vara klar på 2 timmar men var nere på 2.21 på grund av värmen och löparmage. Allt är flackt och lättsprunget förutom första biten från Aktsestugan till kalfjället samt en kort bit i början med lera och inga spänger.

Dagen efter idiotgick vi 3.8 mil för att hinna fram till Kvikkjokk.
Oj va häftigt! Jag vill också!! :woot:

Haha! Du är ju en festlig prick! Bara vita legobitar i sandlådan? ;)
Det är så jag behandlar ultra, handlar om att utmana sig själv till max och fullfölja oavsett om man kryper in i mål, maror kör jag med tidsmål, aldrig ultra då det skiljer så mycket i förutsättningar från lopp till lopp, vad menar du med legobitar?

Imponerande @Mattias Hedlin och ett modigt beslut! Själv ska jag köra ett 50km träningspass i helgen, funderar på Sörmland Ultra Marathon men måste "känna" på distansen först.. :)
Jag har genomfört Sörmlands ultra 4ggr, ett av mina favoritlopp. Skönt varierande bana, allt från tekniska kuperade partier med rötter och glashala spångar till bitvis asfaltlöpning.

Rolig bana att tävla på och verkligen upptäcka sina styrkor/svagheter jämfört med konkurrenterna. Minn tydligt för ett par år sedan när jag sprang växelvis med damvinnaren Kajsa berg, hon hade en helt annan växel att lägga i på de flacka bitarna medans jag hade övertaget på de tekniska delarna

Jag har genomfört Sörmlands ultra 4ggr, ett av mina favoritlopp. Skönt varierande bana, allt från tekniska kuperade partier med rötter och glashala spångar till bitvis asfaltlöpning.

Rolig bana att tävla på och verkligen upptäcka sina styrkor/svagheter jämfört med konkurrenterna. Minn tydligt för ett par år sedan när jag sprang växelvis med damvinnaren Kajsa berg, hon hade en helt annan växel att lägga i på de flacka bitarna medans jag hade övertaget på de tekniska delarna
Såg att det var fullt. Vet du om man kan betala på plats och få springa ändå?

Någon som sprungit AXA Fjällmaraton och har tips på träningsupplägg?
Startläge, 180 cm / 93 kg tung styrkelyftare som tänkte sadla om pga armbågsskada och har 11 månader på mig att förbereda mig. :)
(Borde väl vara genomförbart? :))

Startläge, 180 cm / 93 kg tung styrkelyftare som tänkte sadla om pga armbågsskada och har 11 månader på mig att förbereda mig. :)
Varför så bråttom? Det är klart det är genomförbart men det vore ju synd att skada sig.

Varför så bråttom? Det är klart det är genomförbart men det vore ju synd att skada sig.

Vill ha en utmaning som heter duga för att inte hamna på latsidan :) Nej, men skämt och sido, har lovat en vän att springa med honom. Har tränat i olika former mer eller mindre hela livet så känner kroppen rätt bra vid det här laget, dock är traillöpning inget jag har erfarenhet av!

Såg att du inte fick något svar här, jag har sprungit det 3ggr så har väl lite koll. Först och främst beror det lite på hur fort och seriöst du tänkt ta det, finns ju de som promenerar runt... Men försöka hålla merparten av sin träning till terränglöpning och regelbundet slänga in ett rejält backpass samt något långpass. Ett tips som jag sällan ser någon ge är att verkligen se till att träna i dåligt väder inför bergslopp. Det är rätt stor sannolikhet att det faktiskt blir dåligt väder och då är det bra att ha lite rutin på att kunna springa längre sträckor i dyngsura fötter och lite starkare vindar.

Dåså! Tjurruset på lördag, vilka är där och puttar upp mig ur geggan?
Lycka till! Verkligen skitkul, som sagt! Man blir cirka elva år på nytt. Om du inte kört förut; ta gamla dojjor, men det har du väl räknat ut. Jag brukar ha ett par billiga fingervantar eller handskar också, rätt skönt även om de blir dyngsura. Fegar ur i år p g a annalkande mara. Kör så det stänker!

Ledsen för mitt tidigare inlägg. Efter pm från mattias hedlin vill jag tvätta byken offentligt: Starkt jobbat av mattias hedlin på ultravasan! Jag är ledsen om jag var taskig och sa att han inte borde brutit! Hälsan före allt! Man vill ju inte säga nåt som faktiskt kan såra en person.. Sen kanske råden om att kuta i fivefingers är lite mer en "grej" och inte nåt för folk som vill kuta långt utan att bryta eller pajja knän etc.. Bör ta på allvar.

Tillbaka
Topp