• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

zeke_varg

Omega
Bokat in första av tre tillfällen med Fredrik Zillen. Motion metrix.

ska bli spännande om det hjälper mig som motionär och höja mig ett par snäpp el om det är pärlor till svinen.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Vill bara tipsa om höstsko för oss pronerande medelålders män med överbelastningsskador... ;) Unnade mig ett par Asics GT-1000 Gore-Tex, som finns på kampanjer för dryga tusenlappen på flera sajter. Har bara varit ute igår och idag, en dryg mil totalt, men de passar mig mycket bra (vilket förvisso är individuellt) men framförallt känslan av en sko med Gore-Tex nu i höstrusket! Helt annan än att köra med sommarskorna och skönt att kunna köra lite lerigare stigar och råka trampa igenom en vattenpöl utan att få blöta fötter som börjar skava. Riktigt najs.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Mina lugna fredagspass är som balsam för själen. Checkar ut några timmar tidigare och drar en lugn längre jogg. Nu soffan.
931AB548-56BC-4BD8-A762-E254B0BDC0BE.jpeg
9556A394-DDDF-4552-82B3-AF2799F239F0.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kan nån förklara vad vo2 max mäter på för parametrar? Ligger konstant runt 55......men har denna veckan lagt in lite tuffare bana i skogen......så lite högre puls, lite längre sträcka....lite långsammare tempo.......så går värdet ner 1 point per löprunda?

76A2A58D-A1DB-4CE9-9DCA-688F6419EAA5.png
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kan nån förklara vad vo2 max mäter på för parametrar? Ligger konstant runt 55......men har denna veckan lagt in lite tuffare bana i skogen......så lite högre puls, lite längre sträcka....lite långsammare tempo.......så går värdet ner 1 point per löprunda?

76A2A58D-A1DB-4CE9-9DCA-688F6419EAA5.png
Du mäts på puls, tempo och vikt. Sedan jämförs du i din åldersgrupp.

Så antingen har du blivit sämre... eller så kämpar din Garmin med GPS-mottagning i skogen (troligt) vilket ger långsammare tempo än verkligt. Eller så har du blivit tjockare mellan passen.

Alternativt så har du som jag en släng av köld-påverkad ansträngningsastma, vilket också påverkar prestationen. En seg dag kan också ge relativt högre puls för samma prestation, dvs lägre VO2max.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Du mäts på puls, tempo och vikt. Sedan jämförs du i din åldersgrupp.

Så antingen har du blivit sämre... eller så kämpar din Garmin med GPS-mottagning i skogen (troligt) vilket ger långsammare tempo än verkligt. Eller så har du blivit tjockare mellan passen.

Alternativt så har du som jag en släng av köld-påverkad ansträngningsastma, vilket också påverkar prestationen. En seg dag kan också ge relativt högre puls för samma prestation, dvs lägre VO2max.
Alltid smalast på fredagar....tyngst måndagar......hmmm. Gick iofs långsamt...5.49 tempo.......men va fan!!!
 
Kan nån förklara vad vo2 max mäter på för parametrar? Ligger konstant runt 55......men har denna veckan lagt in lite tuffare bana i skogen......så lite högre puls, lite längre sträcka....lite långsammare tempo.......så går värdet ner 1 point per löprunda?

76A2A58D-A1DB-4CE9-9DCA-688F6419EAA5.png
Du mäts som redan tidigare nämnts på tempo, puls och vikt. Klockan tar därmed inte ens hänsyn till hur tekniskt underlag du springer på.
Dvs, det går långsammare i skogen med samma ansträngning så klockan tror att du tappat prestation.
Ser samma fenomen då jag knuffar barnvagn under passen.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vad föredrar kollektivet för pulszonsinställningar?

Har kört baserat på Maxpuls förut, men den är inte så bra överensstämmande med min upplevda intensitet.
Testade pulsreserv, något bättre. Och nu senast gjorde jag en egen time trial för mjölksyretröskel (HRR-inställningen i Garmin), 30 min maxlöpning och tog snittet mellan 10'e och 30'e minuten men då känns det som att jag springer i zon 1 hur länge som helst nu när jag joggar, när det "känns" som zon 3.

Vet att det inte går att få till en exakt vetenskap utan riktiga tester i lab, men vore intressant att höra era erfarenheter.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vad föredrar kollektivet för pulszonsinställningar?

Har kört baserat på Maxpuls förut, men den är inte så bra överensstämmande med min upplevda intensitet.
Testade pulsreserv, något bättre. Och nu senast gjorde jag en egen time trial för mjölksyretröskel (HRR-inställningen i Garmin), 30 min maxlöpning och tog snittet mellan 10'e och 30'e minuten men då känns det som att jag springer i zon 1 hur länge som helst nu när jag joggar, när det "känns" som zon 3.

Vet att det inte går att få till en exakt vetenskap utan riktiga tester i lab, men vore intressant att höra era erfarenheter.
Jag har tyvärr ingen koll på hur man får fram det. Själv gick jag och tog hjälp med att sätta tröskelnivåerna.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad föredrar kollektivet för pulszonsinställningar?

Har kört baserat på Maxpuls förut, men den är inte så bra överensstämmande med min upplevda intensitet.
Testade pulsreserv, något bättre. Och nu senast gjorde jag en egen time trial för mjölksyretröskel (HRR-inställningen i Garmin), 30 min maxlöpning och tog snittet mellan 10'e och 30'e minuten men då känns det som att jag springer i zon 1 hur länge som helst nu när jag joggar, när det "känns" som zon 3.

Vet att det inte går att få till en exakt vetenskap utan riktiga tester i lab, men vore intressant att höra era erfarenheter.

Jag har tyvärr ingen koll på hur man får fram det. Själv gick jag och tog hjälp med att sätta tröskelnivåerna.
Jag kör zoner baserat på tröskel. Tog också hjälp. Gick till testlabb och sprang hårt på löpband med andningsmask.

Det finns för all del estimerande tester för att prova sig fram.

Mindre krävande ändå att göra tröskeltest i labb än maxpuls-test...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör zoner baserat på tröskel. Tog också hjälp. Gick till testlabb och sprang hårt på löpband med andningsmask.

Det finns för all del estimerande tester för att prova sig fram.

Mindre krävande ändå att göra tröskeltest i labb än maxpuls-test...
Det är så trevligt att springa, ligga på 139 i puls och känna att det kostar PRECIS INGENTING....... ;)
 

falten

Cartier
Testade idag att köra fallpuls, finns lite olika sätt att göra detta på men körde några km, och sista km försökte jag ligga runt 90%. Och efter avslutat pass kollar pulsen, står helt stillastående och mäter sen pulsen efter en minut. Och räknar ut hur mycket pulsen sjunkit. Lätt sätt att få en indikation på hur man ligger till i träningen... fick runt 45... man ska försöka köra rätt flackt också så man inte ackumulerar mjölksyra i slutet så pulsen höjs för mkt efter passet...



9E11F92E-29E1-452B-9DFA-F27C5573ACA7.jpeg
71EED3CE-1CED-4FE5-83F3-83EF597D524B.png
2AA8A3E5-7F42-4020-8C96-F9E71260CCBE.jpeg
 
Topp