• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kan nån förklara vad vo2 max mäter på för parametrar? Ligger konstant runt 55......men har denna veckan lagt in lite tuffare bana i skogen......så lite högre puls, lite längre sträcka....lite långsammare tempo.......så går värdet ner 1 point per löprunda?

76A2A58D-A1DB-4CE9-9DCA-688F6419EAA5.png

Garmin har ju tydligen haft lite problem med Vo2max-mätningen i de senaste mjukvarorna. Har stått lite om det på deras forum. Kan det vara något sånt som spökar för dig?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är detta nåt man behöver oroa sig för?
88746C1A-7E95-4DB0-B0D7-02AD6F979448.jpeg


Ser alltid ut så när jag är ute och springer, har haft ett annat pulsband som gav likvärdiga värden så det är inte äppleklockan som är kek.

Är inte ”elitlöpare” på något sätt men springer regelbundet. Mår aldrig dåligt medan jag springer eller så. Vaken vilopuls är 55-60 spannet sovande puls normalt 45-50 spannet.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är detta nåt man behöver oroa sig för?
88746C1A-7E95-4DB0-B0D7-02AD6F979448.jpeg


Ser alltid ut så när jag är ute och springer, har haft ett annat pulsband som gav likvärdiga värden så det är inte äppleklockan som är kek.

Är inte ”elitlöpare” på något sätt men springer regelbundet. Mår aldrig dåligt medan jag springer eller så. Vaken vilopuls är 55-60 spannet sovande puls normalt 45-50 spannet.
Svårt att säga när vi inte vet hur ansträngande ditt pass var. Jag har alltid haft hög puls och ett snitt på 175 på ett distanspass är inte ovanligt. Har alltid haft 15-20 slag högre än mina löparvänner trots att vi har haft nästan identiska rekordtider på de flesta distanserna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Svårt att säga när vi inte vet hur ansträngande ditt pass var. Jag har alltid haft hög puls och ett snitt på 175 på ett distanspass är inte ovanligt. Har alltid haft 15-20 slag högre än mina löparvänner trots att vi har haft nästan identiska rekordtider på de flesta distanserna.
Passet jag visade pulsen för var ett 8 km löppass (hyfsat kuperat). Visst det var jobbigt men jag hade kunnat köra några kilometer till utan problem.

Jag frågar mest för det jag annars läser är att det ”normala” är att ligga i 150-160 i snittpuls.
 

zeke_varg

Omega
BEC0178E-C6CE-4580-8A55-FD2A49F43555.png
A96CE744-F94D-4E8B-8A1F-BA29BA564F2C.png

Vad är orsaken till att intervallerna för zonerna har ändrat sig på en vecka? Är det min lägre vikt jag petat in? Nåt annat har jag inte gjort..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Passet jag visade pulsen för var ett 8 km löppass (hyfsat kuperat). Visst det var jobbigt men jag hade kunnat köra några kilometer till utan problem.

Jag frågar mest för det jag annars läser är att det ”normala” är att ligga i 150-160 i snittpuls.
Finns inget normalt när det gäller puls, det är väldigt individuellt. Om du i vanliga fall hade legat lägre och plötsligt haft högre puls så hade man kunnat misstänka en inflammation eller förkylning men nu hade jag inte varit orolig.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Du har inte automatiska pulszoner och eller automatisk justering av maxpuls igång i appen/klockan? Då kan det ändra sig av sig själv.

Tror att den brukar fråga i så fall? ”Godkänn nya värden för pulszoner”, eller något sånt. Så att man ska veta vad som händer. Tror inte standardinställningen tar hänsyn till vikt? Utan går på den där klassiska formeln som bygger på ålder.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack 😊 endorphin speed fasen det bästa skorna någonsin som jag testa, sjukt vad man kan hålla tempo med dessa och det bästa är att efter passet så är man inte alls lika trött i benen. Nästan magi... billigt sätt för att motverka skador skulle jag vilja påstå
Jag kör just nu Nike Zoom Fly 3 och lite liknande upplevelse, de äter upp stumheten på slutet av de längre rundorna/tävlingarna. Om de där ger samma känsla är jag villig att köpa ett par, jag gillar att rotera skor friskt :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Passet jag visade pulsen för var ett 8 km löppass (hyfsat kuperat). Visst det var jobbigt men jag hade kunnat köra några kilometer till utan problem.

Jag frågar mest för det jag annars läser är att det ”normala” är att ligga i 150-160 i snittpuls.
Hjärtan är lite grand som bilmotorer. En del har italienska högvarviga motorer, andra lågvarviga tyska dieslar. Båda gör 110 km/h, men vid olika varvtal. Inget dåligt för var sig den ena eller den andra. Att jämföra faktisk puls är ganska oanvändbart. Att jämföra pulsprocent av max, eller av tröskel däremot är mer användbart. Och framför allt att lära känna sitt eget hjärtas beteende och kunna jämföra från dag till dag, från pass till pass.
 

zeke_varg

Omega
Vad har du för inställningar för pulszonerna?

ställt in 200 på maxpuls och har inte petat i något annat. Fan va mycket det fanns när man vevar runt i menyerna. Ser i klockan intervaller för zon 1-7. Ser också LTHR 179. Zoner baserat på lthr.

zon 5: >100%
zon 4: 95-100
Zon 3: 89-95
Zon 2: 80-89
Zon 1: 65-80

Power zones based on ftp
Zon 7: >150%
zon 6: 120-150
Zon 5: 105-120
Zon 4: 90-105
Zon 3: 75-90
Zon 2: 55-75
Zon 1: 25-55


Noterbart är att jag i aug sprang 1mil med 184 i snittpris och topp 195 (bara klocka för puls) Klockan visar för senaste passet var jag låg (med pulsband) för ett riktigt långsamt pass:

847CE093-B340-4882-A415-18183E9F0B8A.png
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tror att den brukar fråga i så fall? ”Godkänn nya värden för pulszoner”, eller något sånt. Så att man ska veta vad som händer. Tror inte standardinställningen tar hänsyn till vikt? Utan går på den där klassiska formeln som bygger på ålder.
Aha, så kan det kanske vara. Vet bara att jag slog ifrån det när jag skaffade min senaste klocka för jag vill knappa in mina egna värden. Borde inte ta hänsyn till vikten, det påverkar ju inte zonerna.
 

falten

Cartier
Jag kör just nu Nike Zoom Fly 3 och lite liknande upplevelse, de äter upp stumheten på slutet av de längre rundorna/tävlingarna. Om de där ger samma känsla är jag villig att köpa ett par, jag gillar att rotera skor friskt :)
Bara köpa! 😎 mm zoom fly är fina, har ett äldre par som jag aldrig sprungit i utan bara haft dem som vanliga skor. Otroligt sköna o bra skor att ha på sig dagen efter ett hårt pass!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Hur långt springer ni i era skor innan ni köper ny @falten @Tomas Eriksson övriga ?
Jag tycker dom blir stumma efter ett tag även om jag byter relativt ofta.s
Jag har väl 2-3 asfaltsskor åt gången, men gissar att den senast inköpta asfaltskon
får ca 50 mil innan nästa inhandlas.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
ställt in 200 på maxpuls och har inte petat i något annat. Fan va mycket det fanns när man vevar runt i menyerna. Ser i klockan intervaller för zon 1-7. Ser också LTHR 179. Zoner baserat på lthr.

zon 5: >100%
zon 4: 95-100
Zon 3: 89-95
Zon 2: 80-89
Zon 1: 65-80

Power zones based on ftp
Zon 7: >150%
zon 6: 120-150
Zon 5: 105-120
Zon 4: 90-105
Zon 3: 75-90
Zon 2: 55-75
Zon 1: 25-55


Noterbart är att jag i aug sprang 1mil med 184 i snittpris och topp 195 (bara klocka för puls) Klockan visar för senaste passet var jag låg (med pulsband) för ett riktigt långsamt pass:

847CE093-B340-4882-A415-18183E9F0B8A.png
Har du verkligen 200 i maxpuls? det låter väldigt högt.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hur långt springer ni i era skor innan ni köper ny @falten @Tomas Eriksson övriga ?
Jag tycker dom blir stumma efter ett tag även om jag byter relativt ofta.s
Jag har väl 2-3 asfaltsskor åt gången, men gissar att den senast inköpta asfaltskon
får ca 50 mil innan nästa inhandlas.

Jag har inte sprungit tidigare utan börjat i år (pga Corona, som alla andra förändrade vanor) och har noterat att Garmin sätter 644 km (400 miles) som standard i livslängd när man lägger till skor som utrustning. Är det någon form av ”standard” som gäller generellt tycker ni?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inte sprungit tidigare utan börjat i år (pga Corona, som alla andra förändrade vanor) och har noterat att Garmin sätter 644 km (400 miles) som standard i livslängd när man lägger till skor som utrustning. Är det någon form av ”standard” som gäller generellt tycker ni?
Ok, det är ju ändå inte jättemycket. Tror dom brukar säga ca 100 mil i livslängd.
Men jag tycker bara dom har riktig swung i första månaderna.
 

falten

Cartier
Hur långt springer ni i era skor innan ni köper ny @falten @Tomas Eriksson övriga ?
Jag tycker dom blir stumma efter ett tag även om jag byter relativt ofta.s
Jag har väl 2-3 asfaltsskor åt gången, men gissar att den senast inköpta asfaltskon
får ca 50 mil innan nästa inhandlas.
Brukar ha regel på ungefär ett år per skor eller 100mil, men nu har det blivit flera samtidigt. Jo de bli lite mer stumma efter ett tag så som nimbus men som saucony med mer boost i sig tror jag att de kommer hålla sig bra mkt längre i mjukheten.
 

zeke_varg

Omega
Har du verkligen 200 i maxpuls? det låter väldigt högt.
Jag gjorde en egen test förra året och nådde 198. Sprang dock inte med pulsband över bröstet utan bara fenix 5s på armen. Körde en tuff mil på asfalt i aug där jag nådde 196 i pulsavläsning arm. Jag har börjat köra pulsband över bröstet och tycker mig se lägre reggad puls vid låg belastning. Ska testa att köra ett tungt pass på onsdag och se vad som händer i de högre regionerna. Nedan senaste intervallen, med pulsband, där jag inte krutade i max.

BBAE798B-7B97-49F9-818E-575D5B036B1E.png
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur långt springer ni i era skor innan ni köper ny @falten @Tomas Eriksson övriga ?
Jag tycker dom blir stumma efter ett tag även om jag byter relativt ofta.s
Jag har väl 2-3 asfaltsskor åt gången, men gissar att den senast inköpta asfaltskon
får ca 50 mil innan nästa inhandlas.
Det slår ganska mycket, 50-150 mil. På senare år upplever jag att de flesta skorna är så pass studsiga att stumhet efter några mil inte är lika stort problem längre. Brukar vara en av tre faktorer som får man att ge upp ett par skor, antingen hål vid lilltån, helt blanksliten sula eller att de helt enkelt stinker för mycket.
 
Topp