• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Tack! Får bli ett besök i början av veckan.
Tror du ska prova Hornsgatan.

Summerar 107 km och 3804 höjdmeter fjäll-trail från slutet av juli till idag. Bortsett en regnskur i slutet av ett pass har vädret varit utmärkt. Mycket underhållande löpning, men också krävande. En muskel som kallas peroneus longus har gjort mig uppmärksam på att den behöver tränas regelbundet. Gör sig duktigt påmind utför nu.

Storslagna vyer, men också svårt att ha någon form av ambition med passen, till exempel intervaller eller tempo. Särskilt om man måste kliva ur skorna för att vada. Eller ta ett foto eller två.

C90EC3C8-1BFC-4BAB-9479-F66DB608974B.jpeg

082729A7-EB32-4247-8C97-9FD9170533AD.jpeg

168429A0-228F-4908-BE27-AAAAED36963D.jpeg

Tips om att göra något åt peroneus longus mottages tacksamt.

Summerar 107 km och 3804 höjdmeter fjäll-trail från slutet av juli till idag. Bortsett en regnskur i slutet av ett pass har vädret varit utmärkt. Mycket underhållande löpning, men också krävande. En muskel som kallas peroneus longus har gjort mig uppmärksam på att den behöver tränas regelbundet. Gör sig duktigt påmind utför nu.

Storslagna vyer, men också svårt att ha någon form av ambition med passen, till exempel intervaller eller tempo. Särskilt om man måste kliva ur skorna för att vada. Eller ta ett foto eller två.

C90EC3C8-1BFC-4BAB-9479-F66DB608974B.jpeg

082729A7-EB32-4247-8C97-9FD9170533AD.jpeg

168429A0-228F-4908-BE27-AAAAED36963D.jpeg

Tips om att göra något åt peroneus longus mottages tacksamt.
Wow vad mäktigt. Skulle vilja komma uppåt och springa mer.
Nästa år kanske. Och grymt med 10 mil på en vecka.

Wow vad mäktigt. Skulle vilja komma uppåt och springa mer.
Nästa år kanske. Och grymt med 10 mil på en vecka.
Ja, det är bra. 10 mil på knappa två veckor blir det när jag kollar kalendern. Men där finns 11 mil vandring också… så totalt 21 mil med fötterna senaste två veckorna. Och knappa 7700 höjdmeter. Plus en del MTB också. Körde 55 km och 900 höjdmeter XC/stig igår.

Får bli lite vila snart… 😄

Avslutade en 100km vecka med Halvmara på 1,39. Det får duga.
Nu ladda upp med lite kvalitet och vila inför lördagens 10km Kungsholmen runt.
399720B0-A5C9-4788-BD56-744A4E705746.jpeg
7175E6DF-002C-475A-85D9-6C7FD3C35ABA.jpeg
Grym mängd och fart på halvmaran!
Själv fick jag till en riktig långpanna idag där jag kunde testa energistrategin inför ett lopp i september:

2832CA4B-FA0F-43A8-8BB8-8B33A3DC26DD.jpeg

Gick ut lite för hårt och hade ett mindre bukras vid 30 km som gjorde att jag inte ville ta in mer energi efter det. Men klart nöjd med min runda ändå 😄

Grym mängd och fart på halvmaran!
Själv fick jag till en riktig långpanna idag där jag kunde testa energistrategin inför ett lopp i september:

2832CA4B-FA0F-43A8-8BB8-8B33A3DC26DD.jpeg

Gick ut lite för hårt och hade ett mindre bukras vid 30 km som gjorde att jag inte ville ta in mer energi efter det. Men klart nöjd med min runda ändå 😄
Mycket habilt. Trist med magras.

• Like
Reactions: wlk
Mycket mängd med bara en vecka kvar! Antar att du är van😁 lycka till nästa helg!
Själv skulle jag ut på långpass idag men annat kom emellan så det fick bli fyror istället!
7E58C1C9-E0D9-4472-BB5A-3E3D876305D5.jpeg
Snyggt, riktigt bra fart och tackar.
Klar amatör men ganska van ändå och i rätt bra form nu.
hade väldigt låg puls idag så borde ha mer att ge.
4657AFB4-96C8-41BB-A5E2-F8BCD7662F8C.jpeg

Känslan när man efter 15km börjar få kramp i benen men mitt ute på fjället och ”enklaste” vägen till målområdet är att fortsätta banan och köra klart loppet… 5 timmars konstant kramp som avlöser varandra är inget jag rekommenderar :)

Så nu har jag gnällt av mig lite, här kommer en bild också
7F3946EC-6BA4-4C4E-8A7B-0CE4AB901522.jpeg

Snyggt, riktigt bra fart och tackar.
Klar amatör men ganska van ändå och i rätt bra form nu.
hade väldigt låg puls idag så borde ha mer att ge.
4657AFB4-96C8-41BB-A5E2-F8BCD7662F8C.jpeg
Kollade mina pulszoner och blev lite nyfiken på hur du har resonerat kring dina? Jag har utgått från Fredric Ericssons bok om cykelträning (som för all del är ngt annat än löpning... men jag cyklar ju mer än springer). Det ser ut som om dina zoner 1 och 2 når högre än mina, givet att jag gissar lite kring din max-, eller tröskelpuls. Har du t ex lagt din z4 runt tröskel, eller med start vid tröskel? Och känner du att du kan ligga "hela dagen" i z2?

Alltid intresant om man kan finjustera zonerna lite. Hur har du tänkt?

Känslan när man efter 15km börjar få kramp i benen men mitt ute på fjället och ”enklaste” vägen till målområdet är att fortsätta banan och köra klart loppet… 5 timmars konstant kramp som avlöser varandra är inget jag rekommenderar :)

Så nu har jag gnällt av mig lite, här kommer en bild också
7F3946EC-6BA4-4C4E-8A7B-0CE4AB901522.jpeg
Bra prestation!

Kollade mina pulszoner och blev lite nyfiken på hur du har resonerat kring dina? Jag har utgått från Fredric Ericssons bok om cykelträning (som för all del är ngt annat än löpning... men jag cyklar ju mer än springer). Det ser ut som om dina zoner 1 och 2 når högre än mina, givet att jag gissar lite kring din max-, eller tröskelpuls. Har du t ex lagt din z4 runt tröskel, eller med start vid tröskel? Och känner du att du kan ligga "hela dagen" i z2?

Alltid intresant om man kan finjustera zonerna lite. Hur har du tänkt?
Jag har gjort tester hos aktivitus,klockans/telefonens zoner stämmer inte med verkligheten. De verkar ha hoppat upp av sig själv ju mer jag sprungit på senaste tiden. Min Zon 2 går till 135 slag enligt testet jag gjorde förra året.

Hade idag snittpuls på 138bpm.
Vid test var min aeroba tröskel 135 och min anaeroba 154 slag.
054E4918-D826-4F9E-B45D-67AB625ECA3C.jpeg

Senast ändrad:
Jag har gjort tester hos aktivitus, dessa zoner stämmer inte med verkligheten. De verkar ha hoppat upp av sig själv ju mer jag sprungit på senaste tiden. Min Zon 2 går till 135 slag enligt testet jag gjorde förra året.

Hade idag snittpuls på 138bpm.
Vid test var min aeroba tröskel 135 och min anaeroba 154 slag.
054E4918-D826-4F9E-B45D-67AB625ECA3C.jpeg
Tack för att du delar!

Min tolkning blir att mina zoner ligger ungefär lika (i förhållande till tröskel). Någon form av kvitto, alltså. Din tröskel-, och distansfart är högre än min... men det visste jag ju redan. 😀

Men man kanske skulle boka in sig på Aktivitus för lite uppdateringar.

Tack för att du delar!

Min tolkning blir att mina zoner ligger ungefär lika (i förhållande till tröskel). Någon form av kvitto, alltså. Din tröskel-, och distansfart är högre än min... men det visste jag ju redan. 😀

Men man kanske skulle boka in sig på Aktivitus för lite uppdateringar.
Absolut, rätt spännande läsning. Men det är ju verkligen färskvara. Jag gjorde även VO2 Max test. Blir nog en sväng dit även i höst.

Hur tycker du att de utvecklas? Jag hade lite otur med kinvara som ändrades på tok för mycket över tid.
De längst bort, de äldsta va skönast. De näst längst till höger, modell 2020 är ganska sladdriga, skum bakkappa…..årests modell längst till höger är mkt bättre och stabilare. Vill ha bra dämpning då ryggen är lite keff periodvis…..för jag är en hällandare tyvärr…..Årets som köptes i april har dock spruckit mellan sulan och tyget, så jag hämtar ut nya på tisdag. Tydligen en uppgraderad modell….vad det nu betyder. Dock nöjd med modellen och kört den de senaste 5 åren….ett par saknas…2016!

Var tvungen att köpa ett par Vaporfly Next% 2 och testa vad det handlar om. Måste säga att jag förstår varför de bars av samtliga män på pallen i Marathon på OS. Nu är jag som de där halvkassa cyklisterna med cykel för över en månadslön.

nike-zoomx-vaporfly-next-2-scarpe-running-uomo-aurora-green-cu4111-300_A.jpg

Dagens tur bjöd dock på PB (efter 30 års ålder i alla fall) på både 5 och 10 km:

Screenshot_20210813-210932_Strava.jpg

Rätt nöjd med det jämna tempot också. Synd bara att min Garmin tyckte att min prestation var värd -2 jämfört med nuvarande VO2max när jag slår PB med nästan 1,5 minut.

Screenshot_20210813-212247_Connect.jpg

Var tvungen att köpa ett par Vaporfly Next% 2 och testa vad det handlar om. Måste säga att jag förstår varför de bars av samtliga män på pallen i Marathon på OS. Nu är jag som de där halvkassa cyklisterna med cykel för över en månadslön.

Dagens tur bjöd dock på PB (efter 30 års ålder i alla fall) på både 5 och 10 km:

Rätt nöjd med det jämna tempot också. Synd bara att min Garmin tyckte att min prestation var värd -2 jämfört med nuvarande VO2max när jag slår PB med nästan 1,5 minut.

Kul! Ser fram emot en recension.

Ja det stämmer på herrsidan, på damsidan var det mer bredd. Är själv sugen på Pumas sko som bronsmedaljören hade, tycker deras billigare variant med kolfiberplatta är en grymt bra träningssko.

Screenshot_20210812-184400~2.png
Screenshot_20210811-131650~2.png

Stort grattis till dig 🥂 kul😍
PS skit i garmins kassa algoritmer och njut av PB🤩

Grym prestation! Garmins algoritmer är helt omöjliga att förstå sig på tycker jag. Känns ibland nästan slumpmässiga. 😂

Hur kassa eller bra är Garmins algoritmer tycker ni? Tiden på halvmaraton är realistisk, de övriga är nog för tuffa. Skulle dock vara kul med sub40 när man är 50 :)

IMG_20210813_221731.jpg

Tack för alla för glada tillrop. Är nöjd.

Varit nere kring 43:30 på 10 km för kanske 7-8 år sedan och vill ner dit och lite till nu med lite mer seriös träning (mer omväxlande i tempo, typ av pass samt högre veckomängd). Känns som en bra bit på vägen från kring 50 min vid första passet i våras efter ett långt uppehåll från löpning.

Hur kassa eller bra är Garmins algoritmer tycker ni? Tiden på halvmaraton är realistisk, de övriga är nog för tuffa. Skulle dock vara kul med sub40 när man är 50 :)

IMG_20210813_221731.jpg

Enligt tabeller bör min miltid igår innebära ett VO2max kring 45 medan jag uppmätt det för några år sedan till 61 på ett laboratorium (dock utan mask). Tror tyvärr att sanningen nog är närmre 45 än både 52 och 61. 61 bör innebära en tid på 10 km på runt 35 minuter och det var jag inte nära då.

Har tidigare läst att Garmin skulle ha rätt i sitt VO2max-värde men att de förutspådda tiderna är alldeles för snabba. Klockan tycker till exempel att jag skulle springa 10 km på 41:27 med 52 i VO2max. Tiden bevisade jag ju igår att jag är en bit ifrån och värdet i sig är tveksamt också. Tror Garmin är lite optimistiska med VO2max för min del i alla fall och tiderna blir då lite för snabba. På gruppnivå kan det säkert vara bättre. Vet med mig att jag är snabbare på kortare distanser om man tittar på VDOT från Jack Daniels till exempel (https://runsmartproject.com/calculator). Kanske får jag med mig ett högt VO2max från mina intervaller som mina långa pass inte kan leva upp till.

Tillbaka
Topp