• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Apropå Garmins algoritmer för tider per distans, så har de nyare modellerna fått en ny algoritm från finska Firstbeat. Dessa tider känns påtagligt mer rimliga. I varje fall för mig. Tror det gäller senaste versionerna av Forerunner. (945, 745) samt Fenix 6.

Förra algoritmerna gav mig tider bra mycket bättre än vad jag någonsin lyckades med.

Nöjd! Kapade pers med över 1,5 minut.
Otroligt Nice lopp, allt stämde. Skrev kilometertiden på armen och kapade varje kilometer.
AEFF800A-1937-4206-B85F-ED9F6827DC5C.jpeg

De längst bort, de äldsta va skönast. De näst längst till höger, modell 2020 är ganska sladdriga, skum bakkappa…..årests modell längst till höger är mkt bättre och stabilare. Vill ha bra dämpning då ryggen är lite keff periodvis…..för jag är en hällandare tyvärr…..Årets som köptes i april har dock spruckit mellan sulan och tyget, så jag hämtar ut nya på tisdag. Tydligen en uppgraderad modell….vad det nu betyder. Dock nöjd med modellen och kört den de senaste 5 åren….ett par saknas…2016!
Kul att få följa utvecklingen på en produkt man gillar ändå. Oavsett teknik. Jag har senare år gått över på topo och har redan fått roa mig med två generationer av deras motsvarighet till kinvara så jag är nöjd. 🥳

image.jpg

Ja, nu har jag marginal. 😊
Riktigt bra. Grattis igen.

Kollade resultat. Undrar ändå inte om Anders Hansson född 1944 imponerar mest med en tid på 43:47.

Nu är det ju för all del inte vilken Anders Hansson som helst… men ändå.

Har ökat farten lite på löpbandet sedan jag kom hem från fjällen. Har gjort några pass i farter 4:10 ned till 3:45. Men knappast mer än några kilometrar. Fick ihop 5 km på strax under 21 minuter och med det väcks ju tankar på att än en gång mäkta med sub 40 på milen.

Anders H leder ju vägen framåt. Och du. Men @Davvan står ju på barrikaderna för långsammare pass. Tror D är smart här. Det verkar ju vettigt att undvika skador… Men nog vill man vara snabb. Åtminstone en gång till.

Riktigt bra. Grattis igen.

Kollade resultat. Undrar ändå inte om Anders Hansson född 1944 imponerar mest med en tid på 43:47.

Nu är det ju för all del inte vilken Anders Hansson som helst… men ändå.

Har ökat farten lite på löpbandet sedan jag kom hem från fjällen. Har gjort några pass i farter 4:10 ned till 3:45. Men knappast mer än några kilometrar. Fick ihop 5 km på strax under 21 minuter och med det väcks ju tankar på att än en gång mäkta med sub 40 på milen.

Anders H leder ju vägen framåt. Och du. Men @Davvan står ju på barrikaderna för långsammare pass. Tror D är smart här. Det verkar ju vettigt att undvika skador… Men nog vill man vara snabb. Åtminstone en gång till.
Jag spang coca-cola joggen i Sollentuna i tonåren, efter det inte tagit ett löpsteg innan jag fyllde 40.
men det är nära till skada och några månader i år har gått bort i vila.
så lev på gamla meriter och njut.
jag ska försöka sätta en bra tid på stockholm marathon också i höst, sen kan jag njutspringa och akta mig för skador.

Ser att många här inne springer trail vilket är najs. Blir nyfiken på vad ni använder för verktyg för att navigera i okänd terräng, om ni använder något alls. Vet att vissa av Garmins klockor har vektorbaserade kartor och att man kan importera gpx-filer med rutter, hur upplever ni att det funkar ni som använder Garmin?

Själv vill jag slå ett slag för appen WorkOutdoors (http://www.workoutdoors.net) som jag kör på Apple Watch, fungerar på liknande vis att man kan importera gpx-filer och sen har man en full vektorbaserad dynamisk karta som visar rutt, leder, POIs mm, man kan zooma in och ut för att hitta alternativa färdvägar och utforska området etc. Har inte hittat någon annan app till Apple Watch med samma funktion. Rutten skapar jag vanligen med hjälp av AllTrails (https://www.alltrails.com) och laddar sedan ner den direkt på telefonen för att skicka till klockan. Brukar oftast bara ha kartan uppe på WorkOutdoors och samtidigt registrera passet med RunKeeper. Haft mycket glädje av denna app, definitivt möjliggjort att man kan upptäcka fler områden mer effektivt, slippa slösa tid på att kontrollera att man inte hamnat fel, och inte behöva hålla sig till markerade leder etc. Kostar en liten slant men helt klart värt det om man springer mycket trail. Fungerar givetvis för massvis med andra aktiviteter. Någon annan som använder WorkOutdoors?

Bilagor

• Compass.png
    Compass.png
    47.4 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Ser att många här inne springer trail vilket är najs. Blir nyfiken på vad ni använder för verktyg för att navigera i okänd terräng, om ni använder något alls. Vet att vissa av Garmins klockor har vektorbaserade kartor och att man kan importera gpx-filer med rutter, hur upplever ni att det funkar ni som använder Garmin?

Själv vill jag slå ett slag för appen WorkOutdoors (http://www.workoutdoors.net) som jag kör på Apple Watch, fungerar på liknande vis att man kan importera gpx-filer och sen har man en full vektorbaserad dynamisk karta som visar rutt, leder, POIs mm, man kan zooma in och ut för att hitta alternativa färdvägar och utforska området etc. Har inte hittat någon annan app till Apple Watch med samma funktion. Rutten skapar jag vanligen med hjälp av AllTrails (https://www.alltrails.com) och laddar sedan ner den direkt på telefonen för att skicka till klockan. Brukar oftast bara ha kartan uppe på WorkOutdoors och samtidigt registrera passet med RunKeepe. Haft mycket glädje av denna app, definitivt möjliggjort att man kan upptäcka fler områden mer effektivt, slippa slösa tid på att kontrollera att man inte hamnat fel, och inte behöva hålla sig till markerade leder etc. Kostar en liten slant men helt klart värt det om man springer mycket trail. Fungerar givetvis för massvis med andra aktiviteter. Någon annan som använder WorkOutdoors?
Jag har faktiskt ingen aning, springer mycket skog men alltid markerad led (eller där jag hittar bra).
Springa på karta känns mer orientering.

Själv vill jag slå ett slag för appen WorkOutdoors (http://www.workoutdoors.net) som jag kör på Apple Watch, fungerar på liknande vis att man kan importera gpx-filer och sen har man en full vektorbaserad dynamisk karta som visar rutt, leder, POIs mm, man kan zooma in och ut för att hitta alternativa färdvägar och utforska området etc. Har inte hittat någon annan app till Apple Watch med samma funktion. Rutten skapar jag vanligen med hjälp av AllTrails (https://www.alltrails.com) och laddar sedan ner den direkt på telefonen för att skicka till klockan. Brukar oftast bara ha kartan uppe på WorkOutdoors och samtidigt registrera passet med RunKeepe. Haft mycket glädje av denna app, definitivt möjliggjort att man kan upptäcka fler områden mer effektivt, slippa slösa tid på att kontrollera att man inte hamnat fel, och inte behöva hålla sig till markerade leder etc. Kostar en liten slant men helt klart värt det om man springer mycket trail. Fungerar givetvis för massvis med andra aktiviteter. Någon annan som använder WorkOutdoors?
Jag använde karta för det mesta som backup. Ut på stig och roa sig så mycket som möjligt och sen karta/kompass för lokalisering. Men så var jag aldrig ute i särskilt svåra skogar på riktigt. :)

Behöver lite skotips. Tagit upp löpningen igen efter ett års uppehåll (ej skadad bara lat), har tidigare främst tränat för marathon/halvmaraton och insett att jag behöver en morot så siktar på mitt sjätte Sthlm marathon nästa år. Just nu kör jag morgonjogg 3-4 ggr i veckan för att bygga upp rutinen igen.

så till min fråga, behöver nya skor. Både för mängdträning och kvalitet/tävling. Tidigare har jag kört Asics Kayano för mängd samt Saucony Fastwitch för kvalitet/tävling och varit nöjd med båda. Men nu vill jag testa med kolfiberplatta, vad ska jag köra på? Några rekommendationer? Tänkte ta mig till Runnersstore under veckan :)

tack!

Själv vill jag slå ett slag för appen WorkOutdoors (http://www.workoutdoors.net) som jag kör på Apple Watch, fungerar på liknande vis att man kan importera gpx-filer och sen har man en full vektorbaserad dynamisk karta som visar rutt, leder, POIs mm, man kan zooma in och ut för att hitta alternativa färdvägar och utforska området etc. Har inte hittat någon annan app till Apple Watch med samma funktion. Rutten skapar jag vanligen med hjälp av AllTrails (https://www.alltrails.com) och laddar sedan ner den direkt på telefonen för att skicka till klockan. Brukar oftast bara ha kartan uppe på WorkOutdoors och samtidigt registrera passet med RunKeeper. Haft mycket glädje av denna app, definitivt möjliggjort att man kan upptäcka fler områden mer effektivt, slippa slösa tid på att kontrollera att man inte hamnat fel, och inte behöva hålla sig till markerade leder etc. Kostar en liten slant men helt klart värt det om man springer mycket trail. Fungerar givetvis för massvis med andra aktiviteter. Någon annan som använder WorkOutdoors?
Känns som att det bara skulle vara en grön fyrkant (kartan) om man springer på små stigar i skogen. Eller ser du spåren i kartan?

Däremot gillar jag idén om du springer på asfalt och liknande på nya ställen där man inte hittar. Jag har själv alltid en Applewatch på höger arm med garmin/Panerai/andra märken på vänster. Såg en app som heter footpath där du bara ritar med fingret på ett ungefär hur du vill springa och får en matchande exakt rutt efter det. Den skickar också över till Applewatch men ingen karta vad jag förstod det som utan bara pilar/beskrivning. Tänkte testa den imorgon en gpx-fil av Black River Run banan. Kul idé!

Behöver lite skotips. Tagit upp löpningen igen efter ett års uppehåll (ej skadad bara lat), har tidigare främst tränat för marathon/halvmaraton och insett att jag behöver en morot så siktar på mitt sjätte Sthlm marathon nästa år. Just nu kör jag morgonjogg 3-4 ggr i veckan för att bygga upp rutinen igen.

så till min fråga, behöver nya skor. Både för mängdträning och kvalitet/tävling. Tidigare har jag kört Asics Kayano för mängd samt Saucony Fastwitch för kvalitet/tävling och varit nöjd med båda. Men nu vill jag testa med kolfiberplatta, vad ska jag köra på? Några rekommendationer? Tänkte ta mig till Runnersstore under veckan :)

tack!
Mängd: Nike invincible
Kvalitét: new balance fuelcell tc (kolfiberplatta)
Race: new balance fuelcell rc elite v2

spana in dessa

Det där är inte alls lik dig. Vi är vana att se bilder på zon 1-3. Bra jobbat och stort grattis till ditt nya PB.
Ha ha, nä precis. Mycket för lågintensiv träning. Men spar på krafterna tills det behövs på riktigt. 😉

Nu börjar nästa fas. dagens pass anpassat mer mot marathon. 15 km med några 3km intervaller med lite fart. Ett pass som ska byggas på mot 5x5 km med 1km lugn joggvila.
44B8656F-65EB-414C-A7C5-E8BC885F7323.jpeg

tack!

Jag kör dessa två för kvalitetspass, både långa tröskelpass och korta snabba intervaller, men de skulle säkert också fungera som mängdsko.

Asics Magic Speed
Puma Deviate Nitro

Dessa har bra gummi och verkar hålla många mil, de är även relativt billiga.

Upplever att största vinsten är att jag blir mycket mindre muskulärt sliten än tidigare när jag körde med traditionella lättviktare.

Jag kör dessa två för kvalitetspass, både långa tröskelpass och korta snabba intervaller, men de skulle säkert också fungera som mängdsko.

Asics Magic Speed
Puma Deviate Nitro

Dessa har bra gummi och verkar hålla många mil, de är även relativt billiga.

Upplever att största vinsten är att jag blir mycket mindre muskulärt sliten än tidigare när jag körde med traditionella lättviktare.
Tack! Ska kolla in dem med!

Någon som upplever samma problem med sina Clifton 7? Andra paret som går sönder på exakt samma ställe efter typ 30-40 mil. Rätt så besviken på kvalitén imho.

Bilagor

• B7B4A8B0-07EE-45A3-A993-35293BEBE3C7.jpeg
    B7B4A8B0-07EE-45A3-A993-35293BEBE3C7.jpeg
    556.1 KB · Visningar: 13
Någon som upplever samma problem med sina Clifton 7? Andra paret som går sönder på exakt samma ställe efter typ 30-40 mil. Rätt så besviken på kvalitén imho.
Japp, har upplevt exakt samma sedan Clifton 5..... Mina senaste Clifton 7 höll knappt 20 mil innan dom gick upp så där. Får dock nya på garanti varje gång men kommer byta märke nästa gång.

Har haft tre par Clifton (6, 7, 7) men inte upplevt samma problem. Ett par öppnade upp sig i hälen lite väl tidigt (runt 50 mil). Första paret slängde jag efter 80 mil för att dämpningen började ge sig.

Har haft tre par Clifton (6, 7, 7) men inte upplevt samma problem. Ett par öppnade upp sig i hälen lite väl tidigt (runt 50 mil). Första paret slängde jag efter 80 mil för att dämpningen började ge sig.
Jag kör också med Hoka, dock inte Clifton.
upplever också att det varit hälkappan som ger sig först. Men efter många mil.

Hade ett par speedgoat som släppte i en söm efter ett par månader. Tog bild och skickade till återförsäljare. Fick ett par nya skor (senare modell) utan kostnad skickat till mig kort därefter.

Känns som att det bara skulle vara en grön fyrkant (kartan) om man springer på små stigar i skogen. Eller ser du spåren i kartan?

Däremot gillar jag idén om du springer på asfalt och liknande på nya ställen där man inte hittar. Jag har själv alltid en Applewatch på höger arm med garmin/Panerai/andra märken på vänster. Såg en app som heter footpath där du bara ritar med fingret på ett ungefär hur du vill springa och får en matchande exakt rutt efter det. Den skickar också över till Applewatch men ingen karta vad jag förstod det som utan bara pilar/beskrivning. Tänkte testa den imorgon en gpx-fil av Black River Run banan. Kul idé!

Man ser spåren, både de man själv skapat i gpx-filen (som en blå linje) samt existerande spår/leder/vägar (som röd streckad linje) och mycket annan detaljerad information rätt så tydligt beroende på hur mycket man zoomar in. Även små stigar ser man, appen använder OpenStreetMap som innehåller väldigt detaljerad info om geografin runtomkring, nästan i nivå med Lantmäteriets kartor, skulle säga att lederna är väldigt verklighetstrogna och aktuella. Sen så riktas kartan om, den följer alltså din färdväg så att du kan orientera dig ganska enkelt, ovärdeligt redskap om man springer i okänd terräng. Springer man fel så zoomar man bara ut så kan man oftast identifiera en led som leder tillbaka mot ens mål. Här nedan ser du samma område olika inzoomat.

Bilagor

• IMG_4942.PNG
    IMG_4942.PNG
    46.7 KB · Visningar: 11
  • IMG_4943.PNG
    IMG_4943.PNG
    41.5 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp