• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Snabbaste 100 miles löparen gick i mål på lite över 16 h, men även när jag gick i mål var det 100 miles löpare kvar ute ( ca 34 h efter start). Frågan är vad som är mest imponerande, snabba sig runt på 16 h eller vara igång i 34h i den terrängen :woot:
Personligen så blir jag mest imponerad över de som har pannben och klarar vara ute över 34 timmar. Kan ha att göra med mitt egna dåliga pannben ;)

Ja då har man provat ett nytt lopp, U3 Backyard.

Inget rent backyard utan 12 varv och snabbast på sista varvet vinner + att det fanns en poängtävling där man fick poäng baserat på vilken placering man kom in på respektive varv.

Loppet gick uppe på Lassalyckan i Ulricehamn och de 6,7 kilometrarna gick på 3,0 + 3,0 +0,7 varv.

Eftersom man inte gett sig in på dessa stolligheter tidigare så hade jag tagit med mig myyyycket kläder att byta mellan och mycket energi. (det visade sig att jag hade klarat mig med 1/3 av allt 😊).

Jag lufsade på i mina varv med lite olika personer och varven betades av i tider runt 38 till 42 minuter så det blev tid till att trycka i sig energi och försöka vädra ur kläderna från fukt, ja även något byte lyxade jag till det med 😋

Hux flux var elva "varv" avklarade och vi var nere på 12 personer som skulle ut på sista varvet (tror vi var 48 som startade).
Benen var väl inte helt pigga och en kille älgade iväg som attan, hade inte en chans att hänga på utan lufsade på i mitt tempo. Kände att det blev en stor lucka bakåt men jag fortsatte ändå i ett för mig hyfsat tempo, inga krampkänningar utan bara stumma ben. Lyckades hålla andra platsen och var mer än nöjd. Lyckades vinna poängtävlingen så det är jag grymt nöjd med.
Idag blir det nog bara förflyttning mellan soffa och kaffebryggaren 🙂

Inget rent backyard utan 12 varv och snabbast på sista varvet vinner + att det fanns en poängtävling där man fick poäng baserat på vilken placering man kom in på respektive varv.

Loppet gick uppe på Lassalyckan i Ulricehamn och de 6,7 kilometrarna gick på 3,0 + 3,0 +0,7 varv.

Eftersom man inte gett sig in på dessa stolligheter tidigare så hade jag tagit med mig myyyycket kläder att byta mellan och mycket energi. (det visade sig att jag hade klarat mig med 1/3 av allt 😊).

Jag lufsade på i mina varv med lite olika personer och varven betades av i tider runt 38 till 42 minuter så det blev tid till att trycka i sig energi och försöka vädra ur kläderna från fukt, ja även något byte lyxade jag till det med 😋

Hux flux var elva "varv" avklarade och vi var nere på 12 personer som skulle ut på sista varvet (tror vi var 48 som startade).
Benen var väl inte helt pigga och en kille älgade iväg som attan, hade inte en chans att hänga på utan lufsade på i mitt tempo. Kände att det blev en stor lucka bakåt men jag fortsatte ändå i ett för mig hyfsat tempo, inga krampkänningar utan bara stumma ben. Lyckades hålla andra platsen och var mer än nöjd. Lyckades vinna poängtävlingen så det är jag grymt nöjd med.
Snyggt, grattis!

Haha vilket upplägg! Grymt jobbat!!💪🏼

Imponerande prestation! Grymt jobbat.

Haft problem med ljumskarna med smärtor i ursprunget till m. adductor longus samt lite även i muskelbuken. Gått till fysioterapeut, stretchat och gjort lite övningar. Endast sprungit i distanstempo samt lite tröskel de senaste två månaderna och vissa veckor inte sprungit alls. Var därför nyfiken på formen och testade därför att maxa på 5 km. Resulterade i att jag sprang på ett nytt personligt rekord på 20:34 min. Det tidigare låg på 22:04 och var en del av ett PR på 10 km.

Supernöjd!

Screenshot_20211115-101735_Strava.jpg

Screenshot_20211115-102606_Connect.jpg

Haft problem med ljumskarna med smärtor i ursprunget till m. adductor longus samt lite även i muskelbuken. Gått till fysioterapeut, stretchat och gjort lite övningar. Endast sprungit i distanstempo samt lite tröskel de senaste två månaderna och vissa veckor inte sprungit alls. Var därför nyfiken på formen och testade därför att maxa på 5 km. Resulterade i att jag sprang på ett nytt personligt rekord på 20:34 min. Det tidigare låg på 22:04 och var en del av ett PR på 10 km.

Supernöjd!

Screenshot_20211115-101735_Strava.jpg

Screenshot_20211115-102606_Connect.jpg
Ingen minns en fegis! :D ”Haft skador och problem… Maxa 5km..”

Kul att det går bra. 👍 Inga känningar?

Grattis!
Den tävlingsformen lät lite intressant.

Ingen minns en fegis! :D ”Haft skador och problem… Maxa 5km..”

Kul att det går bra. 👍 Inga känningar?

Var några månader sedan nu det gjorde ont. Ingen konstaterad skada utan mer smärta efter löpning som successivt minskat på någon/några dagar. Känner av muskeln nuförtiden efter löpning men ingen direkt smärta. Idag ännu inget besvär (brukar annars komma inom kanske 30 min) så tror även detta gått bra. Sprungit 30-40 km per vecka de senaste veckorna utan större problem, annars hade jag inte vågat. 😁

Grattis!
Den tävlingsformen lät lite intressant.
Ja det är ju lite annorlunda jämfört med en vanlig backyard.
Själv tror jag inte skallen räcker till för att köra så många varv som möjligt, underlättar ju väldigt mycket att ha en konkret mållinje som inte flyttar sig beroende på medtävlanden.
Men det dröjer nog ett tag till innan jag funderar på detta lopp igen 🙂

Kuken!! Tyckte jag va duktig när jag låg på 57…..har nu halkat ner till 54-55 enligt klockan….. :( det där är ju omänskligt……då är jag iofs också kortare, tjockare och långsammare :)
Ha ha, tror det är ordentlig färskvara med vo2 Max. För att nå detta så krävdes 4-5 pass i veckan med olika fart o distans. Tror visserligen jag hade nåt liknande nu i höstas innan vaden pajade.
Nästa år fyller jag 50, då ska jag persa på samtliga distanser.

så här ser det ut nu enligt klockan.
men då kör jag bara 2 pass i veckan.
733A6565-56B0-44ED-B709-F8E2A3DF18DF.jpeg

Senast ändrad:
Ha ha, tror det är ordentlig färskvara med vo2 Max. För att nå detta så krävdes 4-5 pass i veckan med olika fart o distans. Tror visserligen jag hade nåt liknande nu i höstas innan vaden pajade.
Nästa år fyller jag 50, då ska jag persa på samtliga distanser.

så här ser det ut nu enligt klockan.
men då kör jag bara 2 pass i veckan.
733A6565-56B0-44ED-B709-F8E2A3DF18DF.jpeg

Våra pilar pekar verkligen på exakt samma punkt:

20211119_203705.jpg

Låg på mitten av lila innan mina ljumskproblem men vände nere på mitten av blått så åter på väg åt rätt håll igen. Klockans uppskattning är verkligen färskvara som du påpekar.

Snyggt! Klockade 41:39 senast och är också på jakt efter sub 40.
Hur ser träningen ut?

Tack! Tidigare har det varje vecka varit ett långpass (14-17 km, 5:10-5:25 min/km), ett distanspass (7-10 km, 5:20-5:30/km), ett 4x4 (ca 7 km, från början 4:25 min/km, nu ca 4:10 min/km men får nog sänka till nästan 4:00 efter dagens resultat) och ett tröskelpass (exv 2x3 km med 2 min joggvila i 4:30-tempo ungefär).

Nu har det inte blivit så många snabba pass (inga 4x4 alls) de senaste veckorna efter att jag återhämtat mig från smärta i ljumskarna men jag ökar upp successivt så snart ser en normal vecka nog åter ut som ovan (fram till det blir snö).

Hur tränar du?

Tack! Tidigare har det varje vecka varit ett långpass (14-17 km, 5:10-5:25 min/km), ett distanspass (7-10 km, 5:20-5:30/km), ett 4x4 (ca 7 km, från början 4:25 min/km, nu ca 4:10 min/km men får nog sänka till nästan 4:00 efter dagens resultat) och ett tröskelpass (exv 2x3 km med 2 min joggvila i 4:30-tempo ungefär).

Nu har det inte blivit så många snabba pass (inga 4x4 alls) de senaste veckorna efter att jag återhämtat mig från smärta i ljumskarna men jag ökar upp successivt så snart ser en normal vecka nog åter ut som ovan (fram till det blir snö).

Hur tränar du?

Jag kommer från en lång period av ganska ostrukturerad träning. Fart är ganska sekundärt för mig, springer mycket för att jag gillar att springa. Det är ett sätt för mig att ventilera ut livet i övrigt med ett jobb med ganska hög press, familjeliv osv. Löparprogram tenderar för mig att ta bort lite av den glädjen.
Har dock följt program i perioder och senast någon vända av Stravas premiumfunktion "Training Plan" för Marathon vilket gav bra resultat.
Följer nu dess 10k-program halvslaviskt. Beroende på om jag är på resande fot så kanske jag byter ut något intervallpass mot ett annat osv men generellt ser det ut som följer (på vecka 5 av 8 nu). Ett lättare intervallpass + ett tyngre intervallpass (torsdag) + ett långpass. Resten utfyllnad. Snarlikt ditt m.a.o.

Så tisdag: 6x400 @ 3:45 min/km
Torsdag 2x3 km + 2x1,6 km @ 4:15-20 min/km
Distanspassen onsdag + lördag (Easy run) runt 5:00 min/km
Långpass allt mellan 4:50 - 5:20.

Nästa vecka är 5-8 km @ 4:20 min/km osv... Farterna bygger på mitt miltempo enligt McMillans träningszoner.
Vill jag köra något av passen på måndag eller fredag blir det ultralätt, långsammare än 5:30-5:45 tillsammans med sambon etc.

Bilagor

• program.JPG
    program.JPG
    114.3 KB · Visningar: 7
Jag kommer från en lång period av ganska ostrukturerad träning. Fart är ganska sekundärt för mig, springer mycket för att jag gillar att springa. Det är ett sätt för mig att ventilera ut livet i övrigt med ett jobb med ganska hög press, familjeliv osv. Löparprogram tenderar för mig att ta bort lite av den glädjen.
Har dock följt program i perioder och senast någon vända av Stravas premiumfunktion "Training Plan" för Marathon vilket gav bra resultat.
Följer nu dess 10k-program halvslaviskt. Beroende på om jag är på resande fot så kanske jag byter ut något intervallpass mot ett annat osv men generellt ser det ut som följer (på vecka 5 av 8 nu). Ett lättare intervallpass + ett tyngre intervallpass (torsdag) + ett långpass. Resten utfyllnad. Snarlikt ditt m.a.o.

Så tisdag: 6x400 @ 3:45 min/km
Torsdag 2x3 km + 2x1,6 km @ 4:15-20 min/km
Distanspassen onsdag + lördag (Easy run) runt 5:00 min/km
Långpass allt mellan 4:50 - 5:20.

Nästa vecka är 5-8 km @ 4:20 min/km osv... Farterna bygger på mitt miltempo enligt McMillans träningszoner.
Vill jag köra något av passen på måndag eller fredag blir det ultralätt, långsammare än 5:30-5:45 tillsammans med sambon etc.
Det där är bra träningstider. Milen sub 40 löser du snart. Jag ligger ungefär på samma tempo (något snabbare) som du i mina träningar men med litemera distans på passen!

• Like
Reactions: wlk
Tillbaka
Topp