Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
stabilt. Strongt med mara under 3!Efter dagen och årets sista löptur landade jag på 175 mil. Annars har ”målen” uppnåtts med marathon under 3h, halvmaran under 1:29 och minst 150 mil. Har fortfarande inte gått med i en löparklubb vilket jag också hade som mål. Aja det kommer ett nytt år!![]()
![]()
Ja, det va skönt att bocka av den! Va lite orolig pga inte så många långpass innan. Vilket märktes km 35 och framåt… hehe.stabilt. Strongt med mara under 3!
jag hade nog träningen för det om jag inte gått sönder.
Ett bra år!Årets mål var springa maran (3:18), milen sub40 (39:26) och över 200 mil (2385 km). 2021 summeras till mitt bästa löparår hittills.
![]()
Riktigt bra!Årets mål var springa maran (3:18), milen sub40 (39:26) och över 200 mil (2385 km). 2021 summeras till mitt bästa löparår hittills.
![]()
Kul med summeringar.
Efter en riktigt dålig höst kom jag ut idag på årets sista pass. Har bestämt mig för att sticka ut imorgon också, för att mentalt ha inlett 2021 bra.
Men innan jag visar året så tänkte jag bjuda på en lite längre återblick också. Från att ha varit en person som aldrig tränat - faktiskt nästan inte ens rört på mig - började jag träna på gym för ett par år sedan, både styrka och kondition. Men har ändå känt att löpning varit akilleshälen som jag undvikit, samtidigt som jag känt en stor avundsjuka på de som packar ner ett par löpskor på semestern och enkelt sticker ut och springer.
Bestämde mig därför för att ”ta tag i löpningen” och köpte en löparklocka i februari. Började på löpband och utomhus, i kombination med fortsatt vanligt gymmande. Sedan kom corona och kontoret - där gymmet också ligger - stängde. Sedan slutet av mars har jag jobbat hemifrån och det ledde till att löpning varvat med de klassiska ”raska promenaderna” blev den huvudsakliga träningsformen. Fick lite känningar i ljumskar och knän och var tvungen att hitta en bra balans och öka lagom. (Skaffade en landsvägscykel också och varvade med den men det blev bara 35 mil totalt.)
Förra nyåret satte jag ett mål att försöka snitta tre träningspass (oavsett typ) i veckan, men definitivt inte under två. Och med dagens löppass summerar jag till 139 pass, dvs 2,6 snitt/vecka. Vilket faktiskt känns helt okej. Hade absolut kunnat klämma in 20 pass till under året, särskilt med en bättre höst. Behåller därför målet till nästa år att snitta 3 pass/vecka, men justerat till ”definitivt inte färre än 139 pass totalt”.
![]()
Men jag kan konstatera, både som personlig reflektion och baserat på data, att jag trivs i varmare löpning. Har hört flera som föredrar kyligare luft, gärna lite lätt duggregn. Men det är definitivt inte för mig. Sommaren var underbar: varm och skön. Hösten har känts betydligt sämre. Lägg dessutom nya känningar i ena knät och lite sjukdom på det. Nä, inget att skriva hem om.
Efter sommaren var jag nog i mitt livs bästa form. Sprang milen på drygt 47 minuter och klockan visade som bäst ett uppskattat VO2-max på 54. (Ja, det är inte perfekt data, men ändå). Under hösten har såväl prestation, resultat och känsla försämrats men jag tänker att det bara är att bita ihop och gå in i 2021 med rätt mentala inställning så kommer jag snabbt vara tillbaka på tidigare nivåer och kan därefter fortsätta utvecklas.
Men bäst av allt. Jag blev ta mig fan en sån där som packade löparskor på semestern och stack ut och sprang undertiden resten av familjen ”vaknade” - och det var precis så fantastiskt som jag föreställt mig!![]()
Bra kämpat ändå att ta sig ur ”mörkret” efter en rejäl skada. Vad var det som hände? 2022 vänder det!!’Finns dom som inte har lika coola grafer.. Gick ut med nytt all time high, nytt pers år 2020 på milen i dec och hade siktet inställt på en rejäl kapning i år, första halvmara avklarad i feb och sen ridå. Den pajade tyvärr allt.
..det positiva är att jag är på väg upp ur mörkret. 2022 blir ett jävligt mycket bättre år.
![]()
Hopparknä. Svag smärta vid knät vid varje steg för mig. Bara att stänga ner och börja om.Bra kämpat ändå att ta sig ur ”mörkret” efter en rejäl skada. Vad var det som hände? 2022 vänder det!!’
Trevliga mål. Känns som vi kan lägga lite träningspass ihop om du har lust.2021 blev året jag skulle testa ultra och bara springa utan att behöva tänka fart. Blev 3 st ultralopp varav två på 80,5 km (50 miles). Har klarat mig helt utan skador men har dragit nitlotten med sjukdom istället. 3 st förkylningar tillika bihåleinflammationer efter förkylningen och en månads hosta gjorde att min totaldistans blev blygsamma 150 mil.
2022 blir det fokus på snabbhet och mål med sub40 på milen, sub90 på halvmaran och sub 3,30 h på maran. Nu jävlar! Fast jag får dock inte träna på en vecka nu pga att jag bränt kärl i näsanmen snart så jävlar!!
Absolut, flyttar dock till Västerås nu nästa vecka men kommer ha kvar kliniken på söder där jag är 3 dgr/v så gärna några pass ihop!!Trevliga mål. Känns som vi kan lägga lite träningspass ihop om du har lust.
Grattis till att vara ute igenEfter ca sju veckors uppehåll av träning var det dags att komma igång igen. Idag var andra löppasset denna veckan. Tanken var att jogga lugnt dessvärre gick det inte. Hade nästan glömt hur skönt det var att springa. Slutet på rundan tryckte jag på, inte allt vad jag kunde men nästan. Eftersom jag tränar mycket i olika pulszoner så stötte jag på något spännande slutet på rundan innan jag skulle börja jogga ner. Maxpulsen kom upp till 202. Har legat innan på 197. Långt över den teoretiska. Nu blir jag lite nyfiken om jag kan ställa in min maxpuls till mer än 202? Efter vad tycker ni?
Tack snällt! Kändes jättebra. Nu försöker jag bara få i mig rätt näring så jag kan återhämta mig bra. Dumt att trycka på efter så pass lång uppehåll. Men men skönt var det!Grattis till att vara ute igenSån skön känsla! Unnar dig den.
Körde du med ny klocka? Pulsband över bröstet? Om allt är som förut så kanske nått nytt Max att du inte köttat på tillräckligt. Bara handled kan det vara svag mätning.
Mm inte långt kvarHärligt att VT 22 är igång. Men det gäller att träna snart så man håller fram till maran och 4 juni.
2.59.59, inte en sekund mer får det ta.Mm inte långt kvarlätt mitt mål med träningen just nu !
5:25 tempo med puls 130-140 i två timmar. Hyfsad kondisNu är man igång igen med fredagsjoggen.
superväder i Stockholm idag.
![]()
![]()