• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Härligt, det blir tuffare och tuffare kan jag lova.
Öka försiktigt så du inte skadar dig mer.....

Ska försöka ta det lite lugnt men det är inte det lättaste att skynda långsamt. Hade trott att en platå skulle komma tidigare. Rejält förvånad att jag kunde förbättra mig med 2,5 minut sedan i september trots några veckors uppehåll under denna period.

Äntligen höst, nu blir det Gotlands-skogen för mig.
651B6DB0-4AE6-41A2-824B-C5A8604CE2AD.jpeg

Klarade 2x3 km + 2x1,6 km med snitt 4:04 min/km med mersmak i morse. Sliten kropp, ojämn sträcka med en del höjdmeter som gjorde att jag bitvis gick på rött men helt klart hanterbart på platten. Känner vittring på sub 40!

Får man ihop 200 mil i år?
Bra år ändå trots två skadeperioder och typ 2-3 månader utan löpning.
Skärmavbild 2021-11-24 kl. 17.33.04.png

Det är stabil mängd trots sådana uppehåll!
Ligger själv på 224 mil YTD och borde klara 250 mil om jag håller sista veckorna. Har haft ett helt sjukt bra löpår - senast jag var skadad på riktigt var mars 2020. Endast 5 dagar uppehåll p.g.a. skadekänning detta år.

Jag var i min livs form i februari där jag hade fenomenal tekniklärare sedan dec året innan. Allt gick framåt och uppåt för att vara jag. Bam. Hopparknä när jag fick gick från pensinonärslöpning till aggressiv mer korrekt löpsteg. Hybris. Ridå. 😀

Jag kan köra 8km pass idag utan problem. Två pass i veckan har varit lite för mycket så skyndar långsamt. Istället har jag kört en hel del styrketräning i kombo med ett löppass (i köpgrupp) men hoppas gå mot 3 pass/v inom ett halvår.

bara börja om.

03A06A5A-4DF9-4D92-A99E-0FC58A2DB927.png

Jag var i min livs form i februari där jag hade fenomenal tekniklärare sedan dec året innan. Allt gick framåt och uppåt för att vara jag. Bam. Hopparknä när jag fick gick från pensinonärslöpning till aggressiv mer korrekt löpsteg. Hybris. Ridå. 😀

Jag kan köra 8km pass idag utan problem. Två pass i veckan har varit lite för mycket så skyndar långsamt. Istället har jag kört en hel del styrketräning i kombo med ett löppass (i köpgrupp) men hoppas gå mot 3 pass/v inom ett halvår.

bara börja om.

03A06A5A-4DF9-4D92-A99E-0FC58A2DB927.png
Fy Faan va drygt. Lättare depression.

Just det, jag passade på att köpa en ny pannlampa nu under rean.
Det blev en Silva Trail Speed 5R + att jag köpte ytterligare ett större batteri på 3,5 Ah.
Säg till om någon är sugen på en review, kan i så fall skriva ihop något efter att jag varit ute med den på några turer.

Ni som kutar i icebugs, har ni någon koll om de olika typerna av dojor skiljer sig åt i grepp?

Jag har nu:NewRun Men's BUGrip

Jag har haft: pytho 3 bugrip

den sistnämnda har jag haft i 50 mil och sålde här på KS då de var små. De hade grymt bra fäste. Mina nuvarande är fan kassa. 3mil sprungna och i isunderlag slirar dojorna. Hela tiden. De förra hade ju grymt grepp.

Kan grejen att jag har rymliga dojor nu påverka greppet? Förra hade jag stortån i fram och de satt tight.

1CE63896-FAEA-4E2A-A78E-E3E1D91AC50B.png
F8235B38-328E-4990-A732-AA12F5FB6CE9.png

Ni som kutar i icebugs, har ni någon koll om de olika typerna av dojor skiljer sig åt i grepp?

den sistnämnda har jag haft i 50 mil och sålde här på KS då de var små. De hade grymt bra fäste. Mina nuvarande är fan kassa. 3mil sprungna och i isunderlag slirar dojorna. Hela tiden. De förra hade ju grymt grepp.

Kan grejen att jag har rymliga dojor nu påverka greppet? Förra hade jag stortån i fram och de satt tight.

Jag har också köpt Newrun och har samma problem. De funkar hyfsat på hårt underlag utan snö ovanpå, men kommer det lite nysnö så är det rent livsfarligt att springa med dem. Mina förra (minns inte modell) hade rejälare dubbar och betydligt bättre grepp.

Jag har också köpt Newrun och har samma problem. De funkar hyfsat på hårt underlag utan snö ovanpå, men kommer det lite nysnö så är det rent livsfarligt att springa med dem. Mina förra (minns inte modell) hade rejälare dubbar och betydligt bättre grepp.
Fick mitt första par Icebugs nu till vintern, blev Newrun BuGrip. Tycker de har grymt fäste.

Något jag lärde mig på Gå- och löpkliniken i Umeå var dock att första årets version av Newrun hade mycket kortare dubbar. Efter klagomål från bland annat butiken ändrade de från 2020 års modell till längre dubbar. Har även pratat med en superbra person på Icebugs kundtjänst och fått detta bekräftat. Mitt första par (som köptes på Stadium november 2021) visade sig vara av 2019 års modell med kortare dubbar. Bytte därför dessa mot ett par köpta på Outnorth.

Jag hade båda versionerna hemma i någon dag och det är verkligen stor skillnad på dubblängden, nästan dubbelt så långa på nya. Enligt butiken i Umeå var de gamla hala på snö. Jag har endast testat de nya och de ger superfäste. Lite obekväma att springa på när det är ren asfalt men grymma på plogade vägar med den där hårt packade snön eller på is. Mitt enda klagomål är att de är lite breda samt ganska hårda när man vant sig vid moderna löparskor med mjuk mellansula.

Mitt tips för att vara säker på att få en modell med längre dubbar (stulet från Icebugs kundtjänst) är att köpa den limegula modellen eller den som är svart/röd/blå. Dessa finns bara i ny version. Svart/gul och blå/vit har jag bara sett i äldre variant.

20211226_124755.jpg

Såhär långa är dubbarna på nya versionen.

Senast ändrad:
Fick mitt första par Icebugs nu till vintern, blev Newrun BuGrip. Tycker de har grymt fäste.

Något jag lärde mig på Gå- och löpkliniken i Umeå var dock att första årets version av Newrun hade mycket kortare dubbar. Efter klagomål från bland annat butiken ändrade de från 2020 års modell till längre dubbar. Har även pratat med en superbra person på Icebugs kundtjänst och fått detta bekräftat. Mitt första par (som köptes på Stadium november 2021) visade sig vara av 2019 års modell med kortare dubbar. Bytte därför dessa mot ett par köpta på Outnorth.

Jag hade båda versionerna hemma i någon dag och det är verkligen stor skillnad på dubblängden, nästan dubbelt så långa på nya. Enligt butiken i Umeå var de gamla hala på snö. Jag har endast testat de nya och de ger superfäste. Lite obekväma att springa på när det är ren asfalt men grymma på plogade vägar med den där hårt packade snön eller på is. Mitt enda klagomål är att de är lite breda samt ganska hårda när man vant sig vid moderna löparskor med mjuk mellansula.

Mitt tips för att vara säker på att få en modell med längre dubbar (stulet från Icebugs kundtjänst) är att köpa den limegula modellen eller den som är svart/röd/blå. Dessa finns bara i ny version. Svart/gul och blå/vit har jag bara sett i äldre variant.

20211226_124755.jpg

Jag köpte de jag har nu direkt från icebug så låt oss se vad de säger. Tänkte mejla o kolla läget.

Stort tack för perfekt feedback på min fråga. 👌

Jag köpte de jag har nu direkt från icebug så låt oss se vad de säger. Tänkte mejla o kolla läget.

Stort tack för perfekt feedback på min fråga. 👌

De kan vad jag förstår se på två sätt vilken årsmodell det är. De äldre har skalbaggen i stort tryck på ovansidan av framfoten. Sedan kan man även titta på insidan av plösen. Där det står factory number stod det på mina gamla FGS-92 vilket indikerade fabrik, årsmodell 19, version 2. På mina nya är bokstäverna desamma men följda av -12 (2021, version 2). Kolla där så får du viss information, 02 eller 12 vill du alltså se om du ska ha längre dubbar. Gustav på kundtjänsten var grymt vass.

Grym info @Swordthain. Gick och kollade på mina Icebug Rubus och de har mycket riktigt FGS-12 på insidan. Har noterat att de har klart bättre grepp än mina förra (oklart vilken årsmodell dock men de hade märket på skorna som du nämner).

Ovan modell är för övrigt väldigt dämpade och bekväma - sprang idag 25 km med dem på snö utan problem och har tidigare varit känslig mot dåligt dämpade skor. Kör nästan uteslutande rejält dämpade modeller i övrigt.

Sidnot 2 är att även jag har väldigt positiva erfarenheter av deras kundtjänst. Verkar bestå av enbart kompetent folk med löparintresse och kunskap.

20211226_124755.jpg

Ah, där ser man. Mina är från 2020 men det ser ut som att du har betydligt längre dubbar på dina. Tack för bra svar! 🙏😊

På tal om något helt annat tror jag inte någon har nämnt att Nike ju har en otrolig pågående rea på stora delar av sitt sortiment på https://www.nike.com/se/w/rea-lopning-skor-2eqihz37v7jz3yaepzy7ok. För denna tråd kan man ju nämna Pegasus 38 för 707 (1 399) kr, Tempo Next% för 1 077 (2 149) kr, Zoom Fly 4 för 1 177 (1 799) kr samt framför allt Alphafly för otroliga 1 717 (3 399) kr.

Hade jag inte ganska nyss köpt ett par Vaporflys hade det nog blivit ett par Alphaflys. Nästan sugen på att köpa ändå med tanke på priset.

Screenshot_20211226-215600_Chrome.jpg

Jag hade som plan att få till några fina distanspass men lyckades ju få en man-cold vilket är riktigt surt. Nåväl, den börjar ge med sig och några dagar till är man ledig....
Jag har aldrig följt något program utan bara lufsat vad som känts bra, är det någon som har någon rekommenderad sida med träningsprogram? (för mara)

Sista rundan för i år! Målet är alltid minst 100 mil/år. Förra året blev det bara 60 mil pga av en disk som trasslade mkt. Inte 100% ännu…..men nåväl 95%…..det får duga! Retsamt nära med 93,5 mil….men hellre det än 99…… :) inför december låg jag på 93 mil…..men med rullande mätning och förra december blev skral…..halkade jag ner på 85 mil 1/12……hade glömt…..bliv lipsill….

Sista löpet var tungt, halt och moddigt…men lite müs med pannlampa i skogen är det allt…..Icbuggarna gör sitt jobb idag……

4411C0FA-AF09-4B11-87F6-BA71C7FDAA89.png
4D767CEC-9698-4DB2-A7FA-BB5C6566383A.jpeg

Hur har ert år varit?

Tillbaka
Topp