Fick mitt första par Icebugs nu till vintern, blev Newrun BuGrip. Tycker de har grymt fäste.
Något jag lärde mig på Gå- och löpkliniken i Umeå var dock att första årets version av Newrun hade mycket kortare dubbar. Efter klagomål från bland annat butiken ändrade de från 2020 års modell till längre dubbar. Har även pratat med en superbra person på Icebugs kundtjänst och fått detta bekräftat. Mitt första par (som köptes på Stadium november 2021) visade sig vara av 2019 års modell med kortare dubbar. Bytte därför dessa mot ett par köpta på Outnorth.
Jag hade båda versionerna hemma i någon dag och det är verkligen stor skillnad på dubblängden, nästan dubbelt så långa på nya. Enligt butiken i Umeå var de gamla hala på snö. Jag har endast testat de nya och de ger superfäste. Lite obekväma att springa på när det är ren asfalt men grymma på plogade vägar med den där hårt packade snön eller på is. Mitt enda klagomål är att de är lite breda samt ganska hårda när man vant sig vid moderna löparskor med mjuk mellansula.
Mitt tips för att vara säker på att få en modell med längre dubbar (stulet från Icebugs kundtjänst) är att köpa den limegula modellen eller den som är svart/röd/blå. Dessa finns bara i ny version. Svart/gul och blå/vit har jag bara sett i äldre variant.
Såhär långa är dubbarna på nya versionen.