Ja kalasfint. vi brukar utgå från hornsberg. Det blev djurgården runt igår.Hur gick löpningen, blev det ett bra pass?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja kalasfint. vi brukar utgå från hornsberg. Det blev djurgården runt igår.Hur gick löpningen, blev det ett bra pass?
Kan man lära gamla hundar att sitta?Har inte postat i den här tråden på ett tag. Det beror inte på att jag inte har sprungit. … eller nåja, skidåkning har tagit en andel av passen i anspråk; klassiskt och skate. Och det ska jag återkomma till.
Gjorde en Motion Metrix-test i november. Sedan dess har det bara blivit två pass ute, men flera på löpband. Har tagit (tar) rejält med tid att justera tekniken enligt de tips jag fick. Så smått börjar jag vänja mig vid en högre kadens, men det kostar på att även få med hälarna upp mot rumpan och höja knäna mer än tidigare. Det blir lika hög puls i 5:30-fart som i 4:30-fart (då kadens och stegrörelse kommer mer naturligt för mig). Ska boka in en uppföljning för mera tips och finjustering. Målet är tvådelat: Dels att kunna löpa trail/fjäll länge/långt och skadefritt och kanske, kanske en gång till lösa 10 km under 40. Det sistnämnda kan kan jag kompromissa på om det ändå riskerar att leda till skador. Jag tänker att så länge man springer milen på ett antal minuter som är lägre än vad man är år gammal, så är det ok. Och jag passerade 40 för ett tag sedan…
Men, lite lustig känsla i processen att jobba in ny teknik, när det känns som en lättnad att få köra på i 4:30-takt jämfört med 5:30.
Med det sagt så har jag redan fått till fyra veckor på plats i fjällen den här säsongen. Varje dag med olika pass på längdskidor. Så mer längdpass än löpning. Och där kan jag konstatera, att min teknik lämnar så mycket att önska, att jag skulle säga att jag är snabbare på löpning än på skidåkning. Idag blev det ett pass skate på knappa 12 km på dryga 50 minuter. Låt så vara att det också blev sisådär 140-150 höjdmeter och kanske 7-10 m/s i vindbyarna (motvind). Där står man sig slätt jämfört med dagens tid på tjej-Vasaloppet i klassisk (stakning) stil. Med hopp om förbättringar har jag bokat ett pass med en tränare. Det kostar på att finslipa teknik. Både vad det gäller löpning och skidåkning.
Är det ngn mer här som kör längdisar som komplement till löpning? (Eller tvärt om, är det ngn skidåkare här, som kör löpning som komplement?)
Återstår att se…Kan man lära gamla hundar att sitta?![]()
Jag är i alla fall övertygad att det går. Heja heja! Skulle själv behöva höja upp mina ~165 till åtminstone 180Återstår att se…
Edit: Tack för ditt stöd.
Varför? Jag är genuint intresserad. Vem/vad säger att inte 165 är just din kropps optimala frekvens? Jag själv ligger på stadiga 162, Och har efter mycket läsning och "forskning" landat i att "Ja, 162 i frekvens kanske just det som är mest optimalt för min kropp".Jag är i alla fall övertygad att det går. Heja heja! Skulle själv behöva höja upp mina ~165 till åtminstone 180
Jag baserar det på topp10 damer och herrar i London marathon 2018 där snittet låg på ~190. Det var från en studie som Frerik Zillén hänvisade till från en föreläsning jag deltog på för ett tag sedan. Han arbetar mycket med löpteknik och berättade att de som springer med den s k ”quickstep”tekniken rapporterar in färre skador än någon ifrån de andra 5 olika grundteknikerna.Varför? Jag är genuint intresserad. Vem/vad säger att inte 165 är just din kropps optimala frekvens? Jag själv ligger på stadiga 162, Och har efter mycket läsning och "forskning" landat i att "Ja, 162 i frekvens kanske just det som är mest optimalt för min kropp".
/MangeB
Jag har aldrig hört om den studien, kanske blandar du ihop det med studien han själv hänvisar till i länken nedan? Den har jag däremot hört i flera sammanhang.Jag baserar det på topp10 damer och herrar i London marathon 2018 där snittet låg på ~190. Det var från en studie som Frerik Zillén hänvisade till från en föreläsning jag deltog på för ett tag sedan. Han arbetar mycket med löpteknik och berättade att de som springer med den s k ”quickstep”tekniken rapporterar in färre skador än någon ifrån de andra 5 olika grundteknikerna.
Så optimalt kommer vi aldrig att veta vad som är för just en själv men vi kan ju mäta en population med flera värden så som snabbaste tider eller minst/flest skador etc. Sen kan vi ju ta beslut om att sträva efter det som visar sig vara bäst.
Tilläggas ska göras att jag gör alltid som proffsen pga att finns alltid en anledning till att de gör vissa saker. T.ex ska jag alltid gå fram och gnugga pingisbordet med underarmen när jag spelar rundpingis. Ingen aning om varför men har sett proffsen göra det. Då ska även jag![]()
Såklart skulle jag inte satsa på att springa ultra med 190 utan det är ju beroende på hastigheten som du nämnerJag har aldrig hört om den studien, kanske blandar du ihop det med studien han själv hänvisar till i länken nedan? Den har jag däremot hört i flera sammanhang.
Hastighet korrelerar ju även med kadensen. Dvs. att mäta sig med Top10 maratonlöpare kanske spontant blir fel population?
Nåja, hoppas du når dina mål, skadefri och lycklig oavsett antal steg!
Haha, ja, det där känner man igen... blir dyrt i längden när man applicerar det på material också
Läsvärt från just Fredrik Zillén;
Löpskolning del 1: 180 steg i minuten är inte optimalt! - Runner's World
Ett av de mest klassiska råden inom löpteknik är att du bör hålla en stegfrekvens på 180 steg per minut. Men det är ett förlegat råd, menar RW:s löpteknikexpert Fredrik Zillén. Frekvensen är inte allt, du måste ta hänsyn till faktorer som gravitation, fart, distans och träningsvana. ”Löpare bör...runnersworld.se
Såklart skulle jag inte satsa på att springa ultra med 190 utan det är ju beroende på hastigheten som du nämner
IntressantHastigheten känns nästan helt avgörande för min kadens. Här från mitt senaste 4x4-passet:
![]()
I 3:50-tempo har jag kring 190 steg/min och i 5:30-tempo runt 170. De två topparna i kadens vid ungefär 8 minuter beror på två korta stegringslopp kring 3:30-tempo.
Är jag extremt i detta eller har andra liknande skillnader? Har förstått på Asics marknadsföring av sina Metaspeed Sky respektive Metaspeed Edge (ämnade för personer som ökar sin steglängd respektive sin frekvens mest vid hastighetsökning) att det skiljer sig mellan olika löpare.
Spännande, har aldrig tänkt på detta med kadens och steglängd.
fredagens ”lugna långdistans” så hade jag 172 i snitt.
så jag borde väl ha ganska snabba steg??
![]()
![]()
![]()
här är min kadens från hösten snabba 10km (38min)
![]()
Hög kadens spar väl lite på en del muskler och leder då man inte älgar fram i stegen. Ligger också runt 170 ish…..springpartnern ligger runt 155 och hon tar konstiga jättekliv….Spännande, har aldrig tänkt på detta med kadens och steglängd.
fredagens ”lugna långdistans” så hade jag 172 i snitt.
så jag borde väl ha ganska snabba steg??
![]()
![]()
![]()
här är min kadens från hösten snabba 10km (38min)
![]()
Fäck, ytterligare något att tänka på. Men jag antar att med korta/många steg så håller man fötter o isättning mer under kroppen. Borde bli en mildare belastning.Hög kadens spar väl lite på en del muskler och leder då man inte älgar fram i stegen. Ligger också runt 170 ish…..springpartnern ligger runt 155 och hon tar konstiga jättekliv….
Exakt, troligen därför mindre skador i den gruppen.Fäck, ytterligare något att tänka på. Men jag antar att med korta/många steg så håller man fötter o isättning mer under kroppen. Borde bli en mildare belastning.
Gärna det, så får det bli.På mina maror under 3h så verkar jag hållit strax över 180 steg i snitt, knappa 10 steg mer än vad jag annars verkar hålla när jag lufsar runt på träning. Kanske skulle återuppta stretching som jag slutade med för 10 år sen och se om jag inte kan få ut några cm till per steg
Jag är förövrigt duktigt ur form just nu. Covid, dunderförkylning och skidsemester har medfört mer än tre veckor utan någon träning alls. Skulle sprungit årets andra marathon på söndag men det fick sitt tillstånd indraget, känns som att högre makter inte vill att jag ska springa. @jerka2.0, du får snart tvinga med mig på ett långpass.
Jag ska absolut springa, nog årets viktigaste mål.Tjena!
Nu har jag anmält mig till Stockholm Marathon! Andra gången jag springer och första gången med någon slags plan och ambition. Min förhoppning är att korsa mållinjen under 4 h och idag körde jag igång med ett träningsupplägg jag hittade på jogg.se.
Jag känner mig sjukt peppad och motiverad. Hoppas jag kan hålla uppe peppen och tar tacksamt emot träningstips, förslag på poddar, videos, böcker eller annat som kan vara bra att veta.
Någon annan som ska springa?
Sen ska man inte förringa skillnad i benlängd. En lång person kommer ta färre steg i samma fart givet samma relativa steglängd. Läste någon rapport att det där med 180 i kadens var väldigt godtyckligt. Det grundar sig i att elitlöparna i en studie i genomsnitt hade just det. Men tittar man individuellt var det större spridning och det korrelerar inte med framgång. Men det finns ju bara två sätt att bli snabbare, längre steg eller fler steg på samma tid. Sen tror jag såklart att risken är större att man skadar sig om man tar för långa steg och rör sig onödigt mycket vertikalt. Dessutom slösar det en massa energi.Exakt, troligen därför mindre skador i den gruppen.
jag ligger på 160-165 i tröskel och ~155 över tröskelfart
Klart längden påverkar. Finns som allt annat ingen exakt golden standard som gäller för alla.Sen ska man inte förringa skillnad i benlängd. En lång person kommer ta färre steg i samma fart givet samma relativa steglängd. Läste någon rapport att det där med 180 i kadens var väldigt godtyckligt. Det grundar sig i att elitlöparna i en studie i genomsnitt hade just det. Men tittar man individuellt var det större spridning och det korrelerar inte med framgång. Men det finns ju bara två sätt att bli snabbare, längre steg eller fler steg på samma tid. Sen tror jag såklart att risken är större att man skadar sig om man tar för långa steg och rör sig onödigt mycket vertikalt. Dessutom slösar det en massa energi.
Överlag är min egen hållning att inte förändra allt för mycket om det inte finns en anledning. De vill alltid sälja på mig stabila skor för jag pronerar en del men jag har aldrig haft några skador av det. Varje gång jag prövat att springa i skor med pronationsstöd har det slutat med skador jag aldrig haft annars. Så jag skulle inte ändra mitt steg för att undvika skador om jag inte har några problem.
Bra!! Man blir alltid pepp när man köpt nya mackor!!!Enter en vår av diverse sjukdomar är jag äntligen igång med träningsprogrammet från Activitus. Riktigt spännande att se hur det går. Fick inte uruselt på VO2 varje fall med 52. Belönade mig själv med ett par sådanahär idag för att öka motivationen
![]()
Snygg färgEnter en vår av diverse sjukdomar är jag äntligen igång med träningsprogrammet från Activitus. Riktigt spännande att se hur det går. Fick inte uruselt på VO2 varje fall med 52. Belönade mig själv med ett par sådanahär idag för att öka motivationen
![]()
Jag har inte bokat än men kommer! Har kört förut men haft en del skadeproblem senaste tiden, men pepp nu! Kör stenhårt på nya rutiner, minst 4 träningspass i veckan och inge sötsaker / alkohol sen två månader tillbaka o tanken fram till maran, bra att gå ned onödiga kilon. Falten 2.0 skulle man kunna sägaTjena!
Nu har jag anmält mig till Stockholm Marathon! Andra gången jag springer och första gången med någon slags plan och ambition. Min förhoppning är att korsa mållinjen under 4 h och idag körde jag igång med ett träningsupplägg jag hittade på jogg.se.
Jag känner mig sjukt peppad och motiverad. Hoppas jag kan hålla uppe peppen och tar tacksamt emot träningstips, förslag på poddar, videos, böcker eller annat som kan vara bra att veta.
Någon annan som ska springa?