• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Jag har inte bokat än men kommer! Har kört förut men haft en del skadeproblem senaste tiden, men pepp nu! Kör stenhårt på nya rutiner, minst 4 träningspass i veckan och inge sötsaker / alkohol sen två månader tillbaka o tanken fram till maran, bra att gå ned onödiga kilon. Falten 2.0 skulle man kunna säga 😂
Kul! Jag har också haft mycket skadeproblem, mest vaderna. Men nu har jag lyckats hålla mig hyfsat ok hela vintern, framförallt för att jag håller igen på de lugna passen. Förut körde jag järnet på alla pass och höll sällan ihop längre än någon månad mellan skadeperioderna.
Kör även mycket foam roller och massage, det har gjort underverk 👍

Förbereder lördagens 6-timmars
EE11F90D-E876-496A-AE56-AD2000E4FCFA.jpeg

Behöver råd inför mitt första 10-kilometerslopp. Haft som mål att springa milen under 40 minuter sedan jag började springa mer regelbundet förra våren. Började kring 50 minuter men kom efter några veckor ner runt 45. Sedan dess långsammare framsteg men sprang på 41:52 i november på träning. Någon vecka innan dess sprang jag 5 km på 20:37.

Nu sprang jag åter 5 km för några veckor sedan med avsikt att slå nytt PR och klarade mig då i mål på 19:46. Ska jag satsa på att försöka komma i mål sub 40 på mitt kommande lopp eller är det för ambitiöst med ett 5-kilometersresultat på 19:46? 20:37 motsvarade ju 41:52 så jag är ju i alla fall inte långt ifrån. Min rädsla är att jag riskerar att stumna och gå i mål långt över min nivå om jag går ut i 4:00-tempo.

Är ganska säker på att jag kan springa kring 41 minuter nu men går jag ut i 4:06-tempo blir det svårt att ta ikapp mot slutet om jag känner mig pigg.

Senast ändrad:
Behöver råd inför mitt första 10-kilometerslopp. Haft som mål att springa milen under 40 minuter sedan jag började springa mer regelbundet förra våren. Började kring 50 minuter men kom efter några veckor ner runt 45. Sedan dess långsammare framsteg men sprang på 41:52 i november på träning. Någon vecka innan dess sprang jag 5 km på 20:37.

Nu sprang jag åter 5 km för några veckor sedan med avsikt att slå nytt PR och klarade mig då i mål på 19:46. Ska jag satsa på att försöka komma i mål sub 40 på mitt kommande lopp eller är det för ambitiöst med ett 5-kilometersresultat på 19:46? 20:37 motsvarade ju 41:52 så jag är ju i alla fall inte långt ifrån. Min rädsla är att jag riskerar att stumna och gå i mål långt över min nivå om jag går ut i 4:00-tempo.

Är ganska säker på att jag kan springa kring 41 minuter nu men går jag ut i 4:06-tempo blir det svårt att ta ikapp mot slutet om jag känner mig pigg.
Om du har dagen och känner dig pigg och stark skulle jag absolut gå för sub 40. Vad kan hända lixom? Att du väggar och linkar mål på 41.??.
KÖR FÖR FAAN, BRITTMARIE!
Du gör ju alltid några procent bättre på tävling, och köp nya superskor om du inte har det, där har du ytterligare 30-60 sekunder.

Om du har dagen och känner dig pigg och stark skulle jag absolut gå för sub 40. Vad kan hända lixom? Att du väggar och linkar mål på 41.??.
KÖR FÖR FAAN, BRITTMARIE!
Du gör ju alltid några procent bättre på tävling, och köp nya superskor om du inte har det, där har du ytterligare 30-60 sekunder.

Sant. Kör på det. 😁 Mitt tidigare officiella PR på 10 km är 15 år gammalt från mitt livs enda lopp och ligger på 46:04 så nytt PR lär det bli oavsett. Bättre att våga spänna bågen.

Mina 10-kilometerstider är sprungna i ett par Vaporfly Next% 2 och 5-kilometerstiderna är med Endorphin Speed på fötterna. Är nog en del av förklaringen till att jag bara var 4 sek/km långsammare på 10 km jämfört med på 5 i höstas.

Några tips för de sista två veckorna för att toppa formen?

Sant. Kör på det. 😁 Mitt tidigare officiella PR på 10 km är 15 år gammalt från mitt livs enda lopp och ligger på 46:04 så nytt PR lär det bli oavsett. Bättre att våga spänna bågen.

Mina 10-kilometerstider är sprungna i ett par Vaporfly Next% 2 och 5-kilometerstiderna är med Endorphin Speed på fötterna. Är nog en del av förklaringen till att jag bara var 4 sek/km långsammare på 10 km jämfört med på 5 i höstas.

Några tips för de sista två veckorna för att toppa formen?
Rödbetsjuice några dagar innan samt ett 3 min all-out pass 2 dagar innan lopp. Kör hårt!

Nu är det så att jag måste springa minst 2800m, helst 3100m i cooper test i slutet av maj.
Jag sprang 2800m på löpbandet, 14 km/h i 12 minuter och det var inga problem, tungt som fan förstås men det gick bra.

Hur skulle ni lägga upp löpningen för att kunna maxa i 12 minuter? Kan inte springa ute ännu och riskera att skada foten i halkan :D

Kört mina första metrar efter en vidrig vinter med nån form av utmattning o på det en lång covid och husbygge som pågår mitt i allt. Jag var riktigt nervös hur kroppen skulle svara under passet. Visst fick jag högre puls men det var helt ok. Inget 4:45tempo jag haft på 5k men va fan för det. Så glad! Bromsade mig själv hela passet.

Känner mig positiv för året! 👌

14F138FE-4DFC-4705-AF43-B8720EDB8006.png

Tillbaka
Topp