• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Hittade 3:an på Länna Sport för 700 kr, så kunde inte låta bli! Får se hur länge den håller då..

Ska senare komplettera med ett ytterligare par, och är sugen på att testa Nike eller Adidas. Vaporfly 3 och Prime X Strung ser trevliga ut, håller tummarna för en rea framöver.
Prime X strung är den sjukaste skon jag testat i förhållande till studs och ifrånskjut. Är mer studsig och snabbare än alphafly men frågan är om du har samvete att kunna logga pers med den skon då den är över de 40 mm en tävlingssko får vara. Jag älskar mina Prime X och tränar i de men vågar nog inte använda de på det lokala stadsloppet om ett par veckor

Hittade 3:an på Länna Sport för 700 kr, så kunde inte låta bli! Får se hur länge den håller då..

Ska senare komplettera med ett ytterligare par, och är sugen på att testa Nike eller Adidas. Vaporfly 3 och Prime X Strung ser trevliga ut, håller tummarna för en rea framöver.
Länna Sport hade en del kul på rea, tack för tips. Blev ett par New Balance Fuel Cell RC Elite, villhövde ha ett par snabba träningsskor😃

Prime X strung är den sjukaste skon jag testat i förhållande till studs och ifrånskjut. Är mer studsig och snabbare än alphafly men frågan är om du har samvete att kunna logga pers med den skon då den är över de 40 mm en tävlingssko får vara. Jag älskar mina Prime X och tränar i de men vågar nog inte använda de på det lokala stadsloppet om ett par veckor
Verkar som en helt sjuk sko! V2 verkar komma till hösten, så kanske man kan göra ett klipp på V1. Sålänge man inte är elitlöpare ska man väl kunna använda dessa utan att skämmas tänker jag.
Länna Sport hade en del kul på rea, tack för tips. Blev ett par New Balance Fuel Cell RC Elite, villhövde ha ett par snabba träningsskor😃
Snyggt!

Såg också att de hade Shift 3 för 700 kr. Kanske ska knipa ett par sådana också. Behöver ett par daily/easy, men Triumph 20 verkar passa bättre för det (men dubbelt så dyra)..

Verkar som en helt sjuk sko! V2 verkar komma till hösten, så kanske man kan göra ett klipp på V1. Sålänge man inte är elitlöpare ska man väl kunna använda dessa utan att skämmas tänker jag.

Snyggt!

Såg också att de hade Shift 3 för 700 kr. Kanske ska knipa ett par sådana också. Behöver ett par daily/easy, men Triumph 20 verkar passa bättre för det (men dubbelt så dyra)..
Jag tror de kommer lägga in mer ytter och mellansula mer på yttersidan av skon så som de gjort med adios pro. Nu kan man knappt gå med Prime X utan att trampa snett. Förvånansvärt så är det inte alls samma känsla när du springer med dem.

Nä bara eliten som inte får använda de men samtidigt måste man själv dra en gräns på vad som ska tillåtet när det kommer till ens egen rekordjakt :) men det är utan tvekan den roligaste skon jag sprungit i

Wow, 700kr det var fynd det! Jäkla trevlig sko trots kortare livslängd 👍

Måste bara säga wow till adios pro 3, testade idag i jäkla värme, tänkte först gå lugnt men benen kändes fräscha så det blev full throttle på HM, förvånad över pigga ben då maran förra veckan men tror mkt på att de skor man springer i nuförtiden hjälper till med återhämtning… adios pro 3 kändes inte så speciella vid första springstegen men jäklar vad de levererade , underbar känsla o bra grepp! Känns efter en vända som mkt bättre allround än Alphafly…
1DE23842-35B0-4B00-A773-3117F99A6774.jpeg
08B64544-E29B-411E-B25E-48D2E018CC29.jpeg
E7A1F01C-5B89-443B-A7A9-49E38D5DBFF6.jpeg

Sjukt bra pris! Jag upplever 3:an som en helt annan sko jämfört med 2:an. Tjockare mellansula med mycket hårdare skum.

Fick du några skor? Beställde tre andra modeller för samma pris men fick mejl dagen efter om att det varit saldofel och alla skor var slut. 🤨

Någon som ska springa blodomloppet på Djurgården ikväll? Kommer bli obehagligt varmt är jag rädd för

Vad tycker du om T20? Är rea på dem och funderar på att ersätta mina gamla Bondi 8 med dem som recovery run sko
Löppaus pga löparknä/IT-band, så inte hunnit testa. Tänkte använda de för easy/recovery run och enligt vad jag läst på Reddit så ska de fungera riktigt bra för det.

Tydligen en stor förbättring från T19 till T20. Och T21 lanseras till hösten, fyi.

Sällan mina pass som är >8km är helt smärtfria. Det är alltså små känningar i knän, leder etc. Jag har funderat på om jag ska köra en mer dämpad sko? Några tips? Jag kör idag lite varianter på Nikes Pegasus. 1,8m och 75kg så inte särdeles tung. Känns som kroppen inte pallar ansträngning även om jag ”bara” är 46 år.

Planen är att få upp mängden km men det går trögt.

Sällan mina pass som är >8km är helt smärtfria. Det är alltså små känningar i knän, leder etc. Jag har funderat på om jag ska köra en mer dämpad sko? Några tips? Jag kör idag lite varianter på Nikes Pegasus. 1,8m och 75kg så inte särdeles tung. Känns som kroppen inte pallar ansträngning även om jag ”bara” är 46 år.

Planen är att få upp mängden km men det går trögt.
Är viktigt med Löpstyrka och även intervaller som är mer konsamt än långa pass. Men sen finns det en uppsjö av mjuka skor dock tror jag det är bra att köra lite mindre dämpat ibland så muskulaturen kring foten får jobba också.. några tips Nike zoom fly 5, saucony speed 3

Är viktigt med Löpstyrka och även intervaller som är mer konsamt än långa pass. Men sen finns det en uppsjö av mjuka skor dock tror jag det är bra att köra lite mindre dämpat ibland så muskulaturen kring foten får jobba också.. några tips Nike zoom fly 5, saucony speed 3
Fan va trist. Hatar ju att du säkert har rätt. Har konsekvent hoppat över fys o bara kört löpning. Dock med intervaller hyfsat ofta.

Får lägga in lite utfall, grodhopp, mage, stretch o sån skit så blir det säkert bättre. 🏋️‍♀️

Får kolla in dojorna du rekade. Inget jag kört än. 👍

Senast ändrad:
Anser du trappmaskin och spinning som löpstyrketräning? Även jag försöker komma tillbaka efter ett långt uppehåll. Vill så gärna springa långdistans men är rädd för åtkommande skador. Har kört spinning två dagar i veckan och trappmaskin en dag i veckan.

Anser du trappmaskin och spinning som löpstyrketräning? Även jag försöker komma tillbaka efter ett långt uppehåll. Vill så gärna springa långdistans men är rädd för åtkommande skador. Har kört spinning två dagar i veckan och trappmaskin en dag i veckan.
Ska man vara noggrann och nördig inom detta (vilket vi brukar vara) så går gränsen för styrketräning vid ca 17-20 repetitioner. Dvs om du tränar knäböj och pressar till till 21 repetitioner eller fler så är det INTE styrketräning. Då tränar du muskeluthållighet dvs du kommer inte bli starkare i knäböj utan bara uthålligare på vikter under ditt 1RM (ditt maxlyft)

Så för att svara på din fråga. Om du klarar utav att gå 21 st steg eller fler i trappmaskinen så är det inte styrketräning. Fortfarande bra träning, men inte styrketräning.

Jag kan varmt rekommendera ett löppass för er runt Stockholm. En 18-20km väldigt fin och knepig trailtur. Från Hellasgården till Saltsjöbaden o tillbaka. Gröna åt ena hållet o blå tillbaka.
Avsluta med glass o bad.
IMG_4169.jpeg

Ska man vara noggrann och nördig inom detta (vilket vi brukar vara) så går gränsen för styrketräning vid ca 17-20 repetitioner. Dvs om du tränar knäböj och pressar till till 21 repetitioner eller fler så är det INTE styrketräning. Då tränar du muskeluthållighet dvs du kommer inte bli starkare i knäböj utan bara uthålligare på vikter under ditt 1RM (ditt maxlyft)

Så för att svara på din fråga. Om du klarar utav att gå 21 st steg eller fler i trappmaskinen så är det inte styrketräning. Fortfarande bra träning, men inte styrketräning.
Trodde löpstyrka vad densamma som muskeluthållighet. Vad har muskeluthållighet vad funktion till löpning? Antar att det inte kommer hjälpa mig springa lång/kortdistans?

Det är bättre att köra få reps och tunga vikter, gäller alla konditionsidrottare. Då får du styrkan utan att bygga volym och lägga på dig vikt. 4 reps med tunga vikter brukar jag köra på gymet under offseason.

Det är bättre att köra få reps och tunga vikter, gäller alla konditionsidrottare. Då får du styrkan utan att bygga volym och lägga på dig vikt. 4 reps med tunga vikter brukar jag köra på gymet under offseason.
Styrketräning ligger inte alls nära till hands men jag får väl justera på detta :/
Tack för hjälpen.

Ju mer styrketräning (enligt tidigare nämnt) desto färre skador samt desto längre (löpvolym) kommer du kunna springa utan att skada dig

Allt är bättre än inget men detta klipp tex är jäkla fint, bål Är viktigt!

Helt riktigt. Har fått betydligt bättre kondition sen jag började med spinning och trappmaskin. Så detta kan jag glädjas över.

Tack för hjälpen! Får göra dessa övningar 2-3 gånger i veckan och successivt öka löpvolymen.

Helt riktigt. Har fått betydligt bättre kondition sen jag började med spinning och trappmaskin. Så detta kan jag glädjas över.

Tack för hjälpen! Får göra dessa övningar 2-3 gånger i veckan och successivt öka löpvolymen.
Då har vi nåt du o jag får klämma in i planeringen framöver. 😬🏋️‍♀️🥳

Jag börjar med en gång i veckan så ska jag se om jag kan sizea upp.

Tillbaka
Topp