• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Då har vi nåt du o jag får klämma in i planeringen framöver. 😬🏋️‍♀️🥳

Jag börjar med en gång i veckan så ska jag se om jag kan sizea upp.
Heja oss! Börjar med smygstart i morgon.

Risk för OT: Skrev med ChatGPT för en liten stund sedan. Sjukt spännande. Tänkte jag delar frågeställningen samt svar.

”Vad är skillnad mellan muskeluthållighet och löpstyrka?”

”Muskeluthållighet och löpstyrka är två olika begrepp som relaterar till olika aspekter av fysisk prestation.

Muskeluthållighet handlar om förmågan hos dina muskler att utföra upprepade sammandragningar under en längre tid. Det innebär att musklerna kan fortsätta att arbeta även när de blir trötta. Muskeluthållighet är viktigt för aktiviteter som kräver långvarig styrka, till exempel att kunna utföra flera upprepningar av en viss rörelse eller att kunna hålla en position under en längre tid.

Löpstyrka å andra sidan handlar mer om kroppens förmåga att utföra fysisk aktivitet med hög intensitet under en längre tid. Det innefattar styrkan och uthålligheten hos musklerna som används vid löpning, såsom benen, bålen och andningsmusklerna. Löpstyrka involverar också den kardiovaskulära uthålligheten, det vill säga hjärt- och lungkapacitet, vilket är avgörande för att upprätthålla en hög intensitet under en längre löpning.

Sammanfattningsvis kan man säga att muskeluthållighet handlar om att kunna utföra upprepade muskelkontraktioner under en längre tid, medan löpstyrka är mer specifikt för att upprätthålla en hög intensitet vid löpning under en längre tid.”

”Vilken är viktigast av detta till löpningen?”

”Både muskeluthållighet och löpstyrka är viktiga för att förbättra och upprätthålla prestationen inom löpning. De kompletterar varandra och bidrar till att du blir en starkare och mer uthållig löpare.

Muskeluthållighet är viktigt eftersom det hjälper till att förhindra muskeltrötthet och bibehålla en stabil löpteknik under längre distanser. Genom att träna muskeluthållighet kan du minska risken för skador och förbättra din förmåga att behålla en jämn och effektiv löpning även när musklerna blir trötta.

Löpstyrka är också avgörande eftersom den förbättrar musklernas kapacitet att producera kraft och hantera belastningen som uppstår vid löpning. Det innefattar både att utveckla styrkan i musklerna som används vid löpning samt att förbättra den kardiovaskulära uthålligheten för att kunna upprätthålla en hög intensitet under längre tid.

För att få bästa möjliga resultat inom löpning är det fördelaktigt att träna både muskeluthållighet och löpstyrka. Genom att kombinera träning för att förbättra muskeluthålligheten med styrketräning för löpare kan du optimera din prestation och minska risken för skador. En välbalanserad träning som inkluderar både muskeluthållighet och löpstyrka kan hjälpa dig att bli en starkare, mer uthållig och effektivare löpare.”

Tänkte jag skulle börja i morgon med ett intervallpass. Hur tycker ni jag när lägga upp detta? Har tillgång till 2,5 resp 5km runda.

Tanken är köra intervallpass på måndagar. Cykel/trappmaskin tisdag och ”distanspass” på torsdag.

Tänkte jag skulle börja i morgon med ett intervallpass. Hur tycker ni jag när lägga upp detta? Har tillgång till 2,5 resp 5km runda.

Tanken är köra intervallpass på måndagar. Cykel/trappmaskin tisdag och ”distanspass” på torsdag.
Själv gillar jag tusingar, dvs 1000m intervaller. T.ex. som norska intervaller som är:
(Uppvärmingsjogg typ 10 min)
  • 1000m riktigt snabbt (men ändå att du orkar)
  • 2 min stå/gå vila

x 4 (dvs du får totalt ihop 4x1000m snabba intervaller).

Jobbigt men skoj!

Tack för tipset. Får testa detta i morgon. Hittade även andra pass på nätet. Springa allt vad man kan i 1 minut och vila 1 minut. Gör man om detta 5-8 gånger. Fanns även något som hette pyramidintervaller som verkar vara intressant att testa på.

Nu har jag några pass jag kan testa på och känna efter. Återigen tack för hjälpen!

Tack för tipset. Får testa detta i morgon. Hittade även andra pass på nätet. Springa allt vad man kan i 1 minut och vila 1 minut. Gör man om detta 5-8 gånger. Fanns även något som hette pyramidintervaller som verkar vara intressant att testa på.

Nu har jag några pass jag kan testa på och känna efter. Återigen tack för hjälpen!
Tänk bara på att du inte ska springa allt du kan på intervaller, eller någonsin för den delen. Ett kontrollerat tempo med bra form/teknik är det som gäller.

När jag kör 1km-intervaller så gör jag det i mitt 10K-tempo, när jag kör kortare intervaller så gör jag det i mitt 5K-tempo. Har du inte erfarenhet av den typen av tempo så hade jag skaffat en billig pulsklocka om du inte redan har det för det är en stor hjälp när det kommer till att förstå sin belastning.

Att bara ge allt du har kommer att ge skador väldigt snabbt så det ska undvikas.

Tänk bara på att du inte ska springa allt du kan på intervaller, eller någonsin för den delen. Ett kontrollerat tempo med bra form/teknik är det som gäller.

När jag kör 1km-intervaller så gör jag det i mitt 10K-tempo, när jag kör kortare intervaller så gör jag det i mitt 5K-tempo. Har du inte erfarenhet av den typen av tempo så hade jag skaffat en billig pulsklocka om du inte redan har det för det är en stor hjälp när det kommer till att förstå sin belastning.

Att bara ge allt du har kommer att ge skador väldigt snabbt så det ska undvikas.
Har alltid trott intervall är att ”kötta” på allt vad man kan. Sprang milen strax över sub45 innan jag skadade mig förra året i april. Sen dess har det varit uppförsbacke men nu börjar det ljusna lite.

Har dålig koll på vad jag springer 5 resp 10k men får nog börja på 5min/km och känna efter. Ser verkligen fram emot det och tack för hjälpen!

Någon som har 10 hela, normalfärgade tånaglar?

Mina har varit helt okey fram till jag ökade distanserna för mara-träning. Nu är det fasen illa: tre blånaglar, som tack och lov går att måla över, plus en f.d. blåsa som numera är ett blåmärke på hela främre tån Ser ut som att mina fötter drabbats av pesten🤕

Mina har varit helt okey fram till jag ökade distanserna för mara-träning. Nu är det fasen illa: tre blånaglar, som tack och lov går att måla över, plus en f.d. blåsa som numera är ett blåmärke på hela främre tån Ser ut som att mina fötter drabbats av pesten🤕
Det är så man känner igen en löpare, jag tror inte jag har sett mina stortånaglar på 20 år...

Efter 30+ år av fotbollsspelande och sedan löpning så är det korta svaret nej, eller rättare sagt, vad är normalt? För mig är blåa naglar normalt...

Går regelbundet på medicinsk fotvård, hjälper en del, men min fotterapeut pratar mycket om att inga naglar tål längre löpning, då dagens skor och tåboxar är för tighta och oavsett så det kontinuerliga skavet och dunkandet inte är bra för naglar och huden på tårna.
Våra tånaglar skapades för att skydda fötterna när vi gick barfota utan skor, så hon menar att det är bara att välja.

Nix, för närvarande två blå naglar och en mycket lös stortånagel.....

Mm får se hur länge man ska hålla på och nöta längre distanser, extra tråkigt när det är sandalväder. Men man vill ju gärna ner under 4h på maran…..
😁

Mina tånaglar ser märkbart bättre ut efter att jag började köpa mina skor i wide samt använda lite andra snörningstekniker (jag kör swollen feet med en heel lock twist) https://runrepeat.com/top-10-running-shoe-lacing-techniques

Jag har inga blå naglar, men jag springer bara 100 km per månad och har gjort det 34 månader i rad nu. Gav upp Hoka, Nike etc för jag får bara ont i fötterna av dem. Använder nu mestadels skor från Altra (fotformade med 0 dropp) och det funkar bra för mig även om det kändes lite udda i början.

Jag har inga blå naglar, men jag springer bara 100 km per månad och har gjort det 34 månader i rad nu. Gav upp Hoka, Nike etc för jag får bara ont i fötterna av dem. Använder nu mestadels skor från Altra (fotformade med 0 dropp) och det funkar bra för mig även om det kändes lite udda i början.
Sjukt sugen på Altra men är rädd att dra av hälsenorna efter typ 20 meter 😬

Fega med Torin till en början eller slå till på Vanish Carbon direkt? Har rätt breda fötter ska tilläggas

Har själv Torin och Vanish Tempo (inte carbon) och tror båda är rätt nära "vanliga" skomärken i känsla. Torin är lite mer som typ Hoka Clifton och Vanish är studsigare som en modern snabb sko. Särskilt Vanish är ganska smal, men den är ändå ok för mig för jag tycker det viktigaste är att stortån får vara rak utan att tryckas in ifall du förstår vad jag menar, men det kan vara värt att testa den innan köp.

Puristerna som gillar Altra kanske framförallt tänker sig skor lite mer åt det minimala hållet, och bland dem så är min personliga favorit nog Lone peak som är en något bredare trailsko med lite tunnare sula och Escalante som är motsvarande fast för asfalt. Andra alternativ är väl typ Rivera som är nånstans mellan Escalante och Torin.

Bild för illustration: Lone peak 6
IMG_20230629_200804.jpg

Senast ändrad:
Har själv Torin och Vanish Tempo (inte carbon) och tror båda är rätt nära "vanliga" skomärken i känsla. Torin är lite mer som typ Hoka Clifton och Vanish är studsigare som en modern snabb sko. Särskilt Vanish är ganska smal, men den är ändå ok för mig för jag tycker det viktigaste är att stortån får vara rak utan att tryckas in ifall du förstår vad jag menar, men det kan vara värt att testa den innan köp.

Puristerna som gillar Altra kanske framförallt tänker sig skor lite mer åt det minimala hållet, och bland dem så är min personliga favorit nog Lone peak som är en något bredare trailskor med lite tunnare sula och Escalante som är motsvarande fast för asfalt. Andra alternativ är väl typ Rivera som är nånstans mellan Escalante och Torin.

Bild för illustration: Lone peak 6
IMG_20230629_200804.jpg
Hmm kanske blir ett par Tempo då. Behöver inte nödvändigtvis carbon men lite studs vill jag ha!

Hmm kanske blir ett par Tempo då. Behöver inte nödvändigtvis carbon men lite studs vill jag ha!

De har tre olika skum (ego, ego max och ego pro) där den första är rätt studsig och finns i deras tunnare skor (tex Escalante, 24 mm, Rivera 26 mm), den andra är lite pluffsigare för tjockare skor (tex Torin, 30 mm), och den tredje är deras "superfoam" och finns bara i Vanish-skorna som är typ 33 mm.

De har även tre olika "fits" med olika bredd och det är inte helt uppenbart vilka som är vilka. Men jag tror Torin är i mitten, Escalante är bredare och Rivera är smalare. Så det kan vara lite lurigt. Lättaste är nog att testa i butik :)

Edit: några bilder på mina skor (Vanish Tempo, torin 6, Lone peak 6, Escalante 2.5)
IMG_20230701_101535.jpg
IMG_20230701_102027.jpg

Senast ändrad:
Vet inte om det går att frakta till Sverige men här ligger Kinvara Pro redan ute på Zappos och Amazon (release 1 aug) och dessutom till reapris ($127 istället för $180) 😂 Om det är tryckfelsnisse som varit i farten eller briljant marknadsföring återstår att se men jag beställde ett par. Nyfiken på om de kommer dyka upp!
IMG_9732.jpeg

Vet inte om det går att frakta till Sverige men här ligger Kinvara Pro redan ute på Zappos och Amazon (release 1 aug) och dessutom till reapris ($127 istället för $180) 😂 Om det är tryckfelsnisse som varit i farten eller briljant marknadsföring återstår att se men jag beställde ett par. Nyfiken på om de kommer dyka upp!
IMG_9732.jpeg
Uppdatering: Paketet har nu skickats och förväntas anlända imorgon 😮

Kul tråd! Jag sprang mycket för några år sedan och va nere på under 90 minuter på halvmaran, men så kom lite annat emellan som tog all vaken tid så jag la helt löparskorna på hyllan. Nu har jag dock hittat tillbaka till löpningen som utöver att ge mig det fysiska också fungerar som en utmärkt ventil och chans att ”rensa skallen” och för att säkerställa att jag inte prioriterar bort den tiden passade jag på att boka in mig på Höga Kusten Trail 43k i september. Någon som sprungit det loppet tidigare eller kanske rent av någon som bokat in sig på samma galna utmaning?🙂

Kul tråd! Jag sprang mycket för några år sedan och va nere på under 90 minuter på halvmaran, men så kom lite annat emellan som tog all vaken tid så jag la helt löparskorna på hyllan. Nu har jag dock hittat tillbaka till löpningen som utöver att ge mig det fysiska också fungerar som en utmärkt ventil och chans att ”rensa skallen” och för att säkerställa att jag inte prioriterar bort den tiden passade jag på att boka in mig på Höga Kusten Trail 43k i september. Någon som sprungit det loppet tidigare eller kanske rent av någon som bokat in sig på samma galna utmaning?🙂
Jag har sprungit/klättrat två gånger. Fantastiskt lopp i utmanande terräng 😅
Stort lycka till, du kommer få en kanonupplevelse 👍

Jag har sprungit/klättrat två gånger. Fantastiskt lopp i utmanande terräng 😅
Stort lycka till, du kommer få en kanonupplevelse 👍
Kul! Det verkar som att många som antagit utmaningen tidigare vittnar om att naturen och vyerna hjälper till när orken börjar tryta. Några tips på träningsupplägg förutom det uppenbara att varva lite längre distanser med intervaller och backträning? Har köpt en airbike/assaultbike som jag varvar med då mina knän och fotleder inte va riktigt lika med som mitt huvud på att dra upp intensiteten. Den är sjukt tidseffektiv och känns ganska snäll mot leder så för att få upp flåset snabbt utan att köra sönder kroppen är den toppen.

Kul! Det verkar som att många som antagit utmaningen tidigare vittnar om att naturen och vyerna hjälper till när orken börjar tryta. Några tips på träningsupplägg förutom det uppenbara att varva lite längre distanser med intervaller och backträning? Har köpt en airbike/assaultbike som jag varvar med då mina knän och fotleder inte va riktigt lika med som mitt huvud på att dra upp intensiteten. Den är sjukt tidseffektiv och känns ganska snäll mot leder så för att få upp flåset snabbt utan att köra sönder kroppen är den toppen.
Första året jag körde fick jag backa ner för Skulebergets baksida innan sista stigningen mot mål. Framsida lår var heeelt slut. Så jag körde mer backe och mer styrketräning inför år 2 och det gick betydligt bättre.

Tillbaka
Topp