• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Kul! Det verkar som att många som antagit utmaningen tidigare vittnar om att naturen och vyerna hjälper till när orken börjar tryta. Några tips på träningsupplägg förutom det uppenbara att varva lite längre distanser med intervaller och backträning? Har köpt en airbike/assaultbike som jag varvar med då mina knän och fotleder inte va riktigt lika med som mitt huvud på att dra upp intensiteten. Den är sjukt tidseffektiv och känns ganska snäll mot leder så för att få upp flåset snabbt utan att köra sönder kroppen är den toppen.
Tror jag delade denna bild tidigare i tråden när någon frågade om detta lopp, men den tål att visas igen. En jämförelse mellan HKT och Lidingöloppet. Har du sprungit Lidingö förstår du kanske vad som väntar. Så, backträning är bra :)
IMG_4718.jpeg

Tror jag delade denna bild tidigare i tråden när någon frågade om detta lopp, men den tål att visas igen. En jämförelse mellan HKT och Lidingöloppet. Har du sprungit Lidingö förstår du kanske vad som väntar. Så, backträning är bra :)
IMG_4718.jpeg
Nej jag har aldrig deltagit i något löparlopp alls, vilket ju kanske kan låta lite märkligt hur man då kan anmäla sig till detta. Jag sprang lite Actionrun och Toughest lopp och anmälde mig till att kvala in till att springa i ”elitgruppen” i det förstnämnda men så kom Covid och alla lopp ställdes in. En helt annan typ av lopp såklart, men jag har efter 15 månader på K4 i Arvidsjaur lite pannben så det ska nog gå bra😅 tack för illustrationen och jämförelsen av lopp, ska absolut addera mer backträning😊

• Like
Reactions: R0B
Hej gänget! Tänkte köpa en löpklocka till min fru och behöver råd!

1. Primärt ska hon kunna mäta puls och kanske tom se till att klockan flaggar om hon har för hög eller låg puls.
2. Det vore även bra om den lirar fint med runkeeper, men den kan bytas till något annat. Detta så hon ofta kör förprogrammerade program däri.
3. Inte för stor, ändå en nätt kvinnlig handled.
4. Gött om hon kan lämna mobilen hemma vid behov men ändå få med sig Spotify.

Klarar en Apple watch ovan, och om man går på Garmin - vilken modell?

1. Primärt ska hon kunna mäta puls och kanske tom se till att klockan flaggar om hon har för hög eller låg puls.
2. Det vore även bra om den lirar fint med runkeeper, men den kan bytas till något annat. Detta så hon ofta kör förprogrammerade program däri.

Garmin 255s Music? 🤔

Garmin 265
Eller så bör du kunna fynda en 245 music för en vettig peng nu.
Osäker på runkeeper dock, men du kan ju lägga in egna program i garminklockan, som också kan ge förslag på egna program osv.

Finns det en KS runners club på Strava redan kanske? Om inte skapar jag en så kan vi, som vill, följa varandras bravader.

Edit: hopplöst på telefon...får bli när jag är tillbaka vi en dator.
Tillsvidare får ni gärna följa Anders Malm

Senast ändrad:
Idag var jag och lufsade lite på Fjällmaraton-banan, fy fasen vad skoj och vad man saknat det inser man.
Blev knappa 16 km, Edsåsdalen till Ottsjö, i makligt och tempo och med lite knäppande av bilder.
Är det någon som har tips om knädoktor i krokarna av Göteborg/södra Sverige så får ni gärna skicka ett meddelande.
Peppar peppar så har det inte känts något ännu.
IMG_20230718_085337.jpg

IMG_20230718_085407.jpg

IMG_20230718_091917.jpg

IMG_20230718_094152.jpg

IMG_20230718_091923.jpg

Senast ändrad:
Hej tråden! Är det någon som testat något av alla de pulsband till överarmen som finns? Lite sugen på ett sådant tror jag, upplever vanliga band som rätt obekväma och luriga att få bra värden om man inte håller ordning på kroppsbehåringen ;-)

Även om vädret där vi är, lämnar en del att önska (10-14 grader och regn) så känns det ändå som en form av vinst när man får ge sig ut en stund. Provar Hoka Speedgoat 5 och är efter två pass positivt överraskad. Verkar väldigt lovande på transportsträckor (grus främst) men framförallt på grovt kross och stenkista. De sväljer en hel del. Stabilitet i sida lämnar dock en del att önska.

6F7C0F8B-8889-4970-A1C3-74B87FD392F7.jpeg

3F4BB7C2-98C3-49FC-AE39-9F6FF03038B3.jpeg

Stabil höjdkurva. Knappast tal om ”löpning” med 400hm de första 2,2 km. Dipparna i pulskurvan kommer från någon kort plattare passage samt stopp för att ta på vindjacka samt ta fotografierna. … och sänkt takt…

416515DF-879A-4F51-A3B8-66DC8041543C.png

Funäsfjällen, om någon undrar.

Apropå trail-, fjällöpning så kommer här lite ”confession time”. Garmin avslöjar allt.

001DFD12-4C8A-4298-ABDD-31500B13B16E.jpeg

Jag gillar verkligen att få vara ute i fjällen. Till stor del är det vad resten av året (på löpbandet) har handlat om. Där springer jag platt och snabbt (men håller mig tveksam till löpbandets kalibrering). I fjällen springer (går) jag långsamt, men med så mycket mera glädje. Gröna partier i stapeln längst ned är när jag går. Det är antingen när orken börjar tryta, eller när det blir så brant att man sätter i händerna också… 30%+? Till exempel det inringade röda.

De oranga staplarna är stopp. Bland annat för att kolla en kortare rutt. Hade sikte på 21 km idag, men kände att det var helt fel ambition, så jag kortade distansen.

Verklig snittfart 7:12.
Upplevd glädjefart: 3:45. 😄

Senast ändrad:
Hej alla!
Nu finns KS Runners på Strava https://www.strava.com/clubs/KSLK

Hoppas det funkar och att ni vill vara med!
Kul! Har lurkat lite i den här tråden och det här var ett bra läge att ge sig till känna och gå med i Stravagruppen :)
Hoppas kunna skriva ett inlägg eller två ibland med nu när jag börjat komma igång med löpningen igen efter 1,5 år av lite (för mig) träning. Hållt igång hyfast bra sen April då jag kom från ett uppehåll på fem månader.

Tillbaka
Topp