Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Kom på att nu behöver jag ju ngt nytt mål... Några bra förslag? (funderar på 3km på 12min i Cooper test anda, gör 2,82km i dagsläget så känns som nåbart innan vintern)
Kommer du 2,82 km idag så blir det ungefär 4:15 min/km så det är rätt stort steg att kapa 15 sekunder per km.
Klarar du det så är det kanon.
Det beror ju väldigt mycket på den bakgrund som man har huruvida 15 sekunder är möjligt.
Men bra mål och bra att spänna bågen.
Själv har/hade jag ofta lopp som mål och då tider på dem.
Kom på att nu behöver jag ju ngt nytt mål... Några bra förslag? (funderar på 3km på 12min i Cooper test anda, gör 2,82km i dagsläget så känns som nåbart innan vintern)
Kanske inte ett mål som sådant, men kan dela en guideline vi hade från israeliska armén.
Från det år du fyller 38 ska du göra milen på din ålder +3 min.
Detta gäller fram tills du blir 52år.
( Den åldern man är aktiv reserv med tjänstgöring en månad om året)
Håller du det, så utöver att man klarar marcher med utrustning så är man även väldigt långt upp i fitnessskalan vs gemene man.
Kanske inte ett mål som sådant, men kan dela en guideline vi hade från israeliska armén.
Håller du det, så utöver att man klarar marcher med utrustning så är man även väldigt långt upp i fitnessskalan vs gemene man.
Den riktlinjen lät ju rätt nice, och inte helt ouppnåeligt heller. För min del skulle det innebära 47 min och jag fick till 48m18s nu på första försöket att komma under 50 min.
Kommer du 2,82 km idag så blir det ungefär 4:15 min/km så det är rätt stort steg att kapa 15 sekunder per km.
Klarar du det så är det kanon.
Det beror ju väldigt mycket på den bakgrund som man har huruvida 15 sekunder är möjligt.
Men bra mål och bra att spänna bågen.
Själv har/hade jag ofta lopp som mål och då tider på dem.
Har inte tävlat en enda gång (än iaf, började springa för första gången i mars 2022 så inte hunnit överväga tävlingar).
Men komma upp i 3 km på 12 min kanske är jobbigare än jag tror, 15 sek per km låter rätt lite (på en så kort sträcka) men det är nog svårare än det låter.
Den riktlinjen lät ju rätt nice, och inte helt ouppnåeligt heller. För min del skulle det innebära 47 min och jag fick till 48m18s nu på första försöket att komma under 50 min.
Utöver ovanstående så brukar jag använda det till att ha koll på hur många mil skorna har gått. Sedan sliter jag ut trailskor och orienteringsskor innan viss sträcka, så det gäller ju mer asfaltsdojjorna.
Edit, jag har ju dragit ner gpx-filer därifrån också så man ger ju andra den möjligheten om man tankar upp där.
Också om du springer en runda ofta så kan du skapa ett sk stravasegment som andra och du själv kan köra för att tävla lite eller bara för att följa din utveckling.
Annars är det att hålla koll på utrustning som nämnts samt att följa och bli inspirerad av andra dårar
Också om du springer en runda ofta så kan du skapa ett sk stravasegment som andra och du själv kan köra för att tävla lite eller bara för att följa din utveckling.
Annars är det att hålla koll på utrustning som nämnts samt att följa och bli inspirerad av andra dårar
Jag har aldrig haft problemet att skorna blir för trötta, snarare tvärt om, frun tycker jag har alldeles för många redan...
Har försökt förklara att skor slits ut och dämpningen dör i dem fast de fortfarande se ok ut.
Jag brukar ställa de jag inte joggar med längre som mina "chill"-skor/trädgårdsskor...
Min fru tycker jag är galen
Segmenten är ju väldigt kul om man är tävlingsmänniska. Heatmap kan ju vara bra när man är ute och reser för att se var folk springer. Har man premium finns ju lite funktioner som kan vara intressant, tex att följa träningsbelasting över tid.
Det finns nog iofs mer värdefulla features för cyklister dock.
Springer aldrig så långt att jag behöver tillföra energi, men har använt maurtens sportdryck och gel på cykeltävlingar några ggr. Tycker dom är bra, lite lättare att få ner än en del andra produkter.
Idag blev det en klassisk intervallpyramid.
Det är kul att se vad ens kompisar och släktingar har för sig i termer av att cykla och springa och så. Brukar själv också satsa på de olika märkena/medaljerna man kan samla, tex har jag sprungit 100 km i månaden tre år i rad. Brukar tänka att Strava (eller motsvarande) är det enda sociala mediet där grupptrycket och ens bekräftelsebehov faktiskt leder till något bra för en själv.
Så nice att springa i semestertider; man är (någorlunda) utvilad och kan springa på nya platser. Idag blev det 4km lugnt + 8km snabbt, härlig runda längs vattnet.
Så nice att springa i semestertider; man är (någorlunda) utvilad och kan springa på nya platser. Idag blev det 4km lugnt + 8km snabbt, härlig runda längs vattnet.
Började springa seriöst för 11 veckor sen, då jag gick från slumpmässiga 1-2 pass i veckan till fullt nörderi med 5-6 pass och en gedigen hemmasnickrad träningsplan. 81 pass senare nådde jag mitt stora mål - gå under 40 på milen. Kollar man på Strava visar splitsen till och med under 39 - och det är väl Strava som räknas
Sällan man fått känna den kombinationen av glädje, smärta och utmattning. Löpning är minst sagt fantastiskt!
Kan varmt rekommendera Adidas Runners City Night i Berlin om man råkar hänga i Tyskland. Bra lopp.
Än finns det dock mycket att lära om strategi i race, speciellt att inte trycka i mig så förbannat mycket mat varje gång. Glupsk som en mört under dagen.
Ser fram emot att fortsätta gneta på med mer löpning. Nästa etapp blir nog en halvmara under 1.30. För att ta mig dit blir det att försöka gå upp mot 80km per vecka istället för att peaka på 60 som nu, samt längre tempopass.
Därtill ska det bli kul att kunna följa andras resa här och nörda ner sig än mer här. Slut på detta lilla inlägg - hoppas alla får en fin söndag.
Började springa seriöst för 11 veckor sen, då jag gick från slumpmässiga 1-2 pass i veckan till fullt nörderi med 5-6 pass och en gedigen hemmasnickrad träningsplan. 81 pass senare nådde jag mitt stora mål - gå under 40 på milen. Kollar man på Strava visar splitsen till och med under 39 - och det är väl Strava som räknas
Sällan man fått känna den kombinationen av glädje, smärta och utmattning. Löpning är minst sagt fantastiskt!
Kan varmt rekommendera Adidas Runners City Night i Berlin om man råkar hänga i Tyskland. Bra lopp.
Än finns det dock mycket att lära om strategi i race, speciellt att inte trycka i mig så förbannat mycket mat varje gång. Glupsk som en mört under dagen.
Ser fram emot att fortsätta gneta på med mer löpning. Nästa etapp blir nog en halvmara under 1.30. För att ta mig dit blir det att försöka gå upp mot 80km per vecka istället för att peaka på 60 som nu, samt längre tempopass.
Därtill ska det bli kul att kunna följa andras resa här och nörda ner sig än mer här. Slut på detta lilla inlägg - hoppas alla får en fin söndag.
Riktigt snyggt, kul, och grattis!
Men det ända jag kan tänka på när jag läser din text och avancemang är skador, skador, skador.......
Så ta det lite försiktigt, annars kommer du få ett låååååångt ofrivilligt avbrott.
Men det ända jag kan tänka på när jag läser din text och avancemang är skador, skador, skador.......
Så ta det lite försiktigt, annars kommer du få ett låååååångt ofrivilligt avbrott.
Precis detta hände mig..
Joggade 2-3 ggr i veckan, 7-8km..
Innan sommaren så blev det varje dag, 10-12km...
Vaknade upp en dag och hade så ont i framsidan på låret, kunde knappt huka mig/gå på flera dagar..
Nu är jag inne på vecka 3 av vila och har fortfarande känningar
Tack så mycket! Viktig poäng - och försöker skynda långsamt trots att det är svårt . Värt att lyfta att jag inte gick direkt från 2 pass i veckan till 60km kanske haha, vart progressivt från 40 till 60 under 11 veckor med styrka varje vecka förutom de två sista. Framöver tänkte tänkte jag bygga lite bas nu innan nästa cykel. Nevertheless,kan mycket väl vara så att skadan dyker upp om jag inte är försiktig - några tips på hur man kan undvika det?