• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kompressionstrumpor. Någon som kör med sånna? Själv har jag sprungit längre sträckor med kompression under väldigt lång tid men såg den här nu. https://www.fredrikzillen.se/samre-...e-muskelnedbrytning-med-kompressionsstrumpor/
Hittar inga andra referenser på området men det skulle ju vara intressant att veta mer. Jag har haft kompression på alla längre lopp sedan 2013 tror jag, men så fick jag ju muskelrelaterade skador 2018. Började använda för att undvika andra besvär och initialt gjorde det att jag kunde springa längre. Hur gör ni? Springer ni med kompression, eller skippar ni helt?
Kört det i 10 år. Kör inga lopp längre, men ett par turer i veckan. Valde pga åderbrock….
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Kört det i 10 år. Kör inga lopp längre, men ett par turer i veckan. Valde pga åderbrock….
Jag är väl där också. Fick diagnosen kroniskt compartmentsyndrom av en sportläkare som rekommenderade vissa övningar och kompression för att minska problemet.
Hittade en referens till studien, var del av en större studie kring just compartment. https://www.gu.se/en/news/runners-gain-no-advantage-from-compression-stockings
Kanske värt att testa utan igen och se hur det går, var länge sedan jag hade problem överhuvudtaget. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag är väl där också. Fick diagnosen kroniskt compartmentsyndrom av en sportläkare som rekommenderade vissa övningar och kompression för att minska problemet.
Hittade en referens till studien, var del av en större studie kring just compartment. https://www.gu.se/en/news/runners-gain-no-advantage-from-compression-stockings
Kanske värt att testa utan igen och se hur det går, var länge sedan jag hade problem överhuvudtaget. :)
Opererade mina åderbråck, men kör komp för att slippa få nya…..gamla vanor osv…..
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Någon som ska köra Ecotrail i Stockholm nästa helg?
Lite sugen på 45km, det spritter lixom i benen efter marathon.
Körde 45an för några år sedan. Riktigt roligt lopp! Bra trail mitt i stan, är själv sugen. Grabben har fotbollscup men det verkar bara vara på söndagen så helt klart sugen. Får testa benen först på lördag i Västerås stadslopp 10k :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Då är man igång igen. Nice med den låga pulsen jag får efter ett tufft lopp.
IMG_0752.jpeg
IMG_0754.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Någon som ska köra Ecotrail i Stockholm nästa helg?
Lite sugen på 45km, det spritter lixom i benen efter marathon.
Spännande lopp! Förstår den där känslan, anmälde mig direkt till nästa års mara. Spanar mot hösten och vad som erbjuds då. Väldigt sugen på 6 sjöar utanför Uppsala. Verkar riktigt fint från vad jag har hört.

 

joca

Patek
2-Faktor
Springer idag oftast med Hoka Clifton 9 som känns bra. Springer kortare 5-8km rundor med Hoka Rocket x som också känns någorlunda ok men inte helt rätt av någon anledning..

Har blivit nyfiken på Adidas Boston 12 samt Adistar CS2. Någon som har bra input på dessa kanske jämfört med mina nuvarande skor? :)

Saknar egentligen ingenting i Clifton (springer oftast ganska lugnt 5-16km i tempo mellan 4:45-6:00/km och går sällan för rekord-tider) men blir ändå lite nyfiken ifall det finns en modell som känns ännu bättre :)
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Springer idag oftast med Hoka Clifton 9 som känns bra. Springer kortare 5-8km rundor med Hoka Rocket x som också känns någorlunda ok men inte helt rätt av någon anledning..

Har blivit nyfiken på Adidas Boston 12 samt Adistar CS2. Någon som har bra input på dessa kanske jämfört med mina nuvarande skor? :)

Saknar egentligen ingenting i Clifton (springer oftast ganska lugnt 5-16km i tempo mellan 4:45-6:00/km och går sällan för rekord-tider) men blir ändå lite nyfiken ifall det finns en modell som känns ännu bättre :)
Jag skulle säga att Boston 12 är som en något studsigare hybrid av Clifton och Rocket X. Dvs. EVA foam likt clifton, kolfiberrör villet ger styvhet likt rocket x. Adidas PEBAX som kallas light strike pro finns även i skon vilket gör den studsigare. Det är en bra sko som verkar hålla länge. Har endast dryga 10 mil i mina men hört andra som ligger över 80 mil och tycker det funkar prima
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ingen som har en ingång på Lidingöloppet?
Jag var så peppad att springa deras 60km (alla lopp) men såg till min fasa att dom stängt registreringen.

Fixa in mig och du ska bli belönad!!!
 
Det är ingen som har en ingång på Lidingöloppet?
Jag var så peppad att springa deras 60km (alla lopp) men såg till min fasa att dom stängt registreringen.

Fixa in mig och du ska bli belönad!!!
Alla loppen är svåra att lösa så.

Ett tips är att köpa biljetter i andrahand. Säljs i stort sett alltid. Men kanske inte fungerar om du ska springa alla.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Alla loppen är svåra att lösa så.

Ett tips är att köpa biljetter i andrahand. Säljs i stort sett alltid. Men kanske inte fungerar om du ska springa alla.
Jag kan kika på beg-marknaden. Detta är en jubileumsgrej med samtliga lopp, gemensam start och nån tröja.
Lite roligare, annars blir det att enbart springa 30km om något.
 

Lindrothh

Cartier
Bästa sociala löparklubbarna i Stockholm? Letar efter en bra mix av avslappnade och sköna, men ganska dedikerade löpare. Lite mer åt det träningsmässiga än det sociala, men alltid kul att träffa sköna människor också. För dålig för en riktig klubb, men sugen på att springa med andra!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Bästa sociala löparklubbarna i Stockholm? Letar efter en bra mix av avslappnade och sköna, men ganska dedikerade löpare. Lite mer åt det träningsmässiga än det sociala, men alltid kul att träffa sköna människor också. För dålig för en riktig klubb, men sugen på att springa med andra!

Triple Threshold kör intervaller på onsdagar, främst på Stadion. 5k, 10k eller 20k på söndagar - olika fartgrupper.

5k är det främst nybörjare eller shakeout dagen efter race. För 10k och 20k brukar det finnas fartgrupper i 3:15-4:00, 5:20 och 5:45.

Finns löpare allt ifrån sub30 på 10k till nybörjare. En skön mix av det du efterfrågar mao.
 

Lindrothh

Cartier
Triple Threshold kör intervaller på onsdagar, främst på Stadion. 5k, 10k eller 20k på söndagar - olika fartgrupper.

5k är det främst nybörjare eller shakeout dagen efter race. För 10k och 20k brukar det finnas fartgrupper i 3:15-4:00, 5:20 och 5:45.

Finns löpare allt ifrån sub30 på 10k till nybörjare. En skön mix av det du efterfrågar mao.
Fantastiskt, tack! Smångs initiativ va?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Köpte mitt första par jeans på kanske 10 år efter att ha gått i uddabyxor eller chinos i princip uteslutande. Kände att jag behövde något att bära i lekparken, på utflykt och liknande som inte är direkta fritidsbyxor.

Valet föll på Levis 501 för en klassisk modell. Noterar dock att de skär in ganska påtagligt i rumpan. Ni som kan detta med passform, är det något man kan tänka sig korrigeras efter lite användande eller ska jag skicka tillbaka dem?



Bilden är tagen från en skärmdump från en film min sambo gjorde för att visa mig effekten när jag går, därav den dåliga kvaliteten.
Löparjeans 😀
 

joca

Patek
2-Faktor
Min Garmin Forerunner 745 har börjat tappa GPS anslutning mitt i mina rundor. Sjukt irriterande..

Klockan är inte ens 1 år gammal och jag brukar märka det mitt i mina rundor när jag ser att jag sprungit 500m på 10minuter och sträckan inte rör sig.. funkar ibland att pausa och starta rundan igen och ibland genom att pausa ”återuppta senare” och gå in på rundan igen och starta. Lite meck att fixa mitt i rundan och framförallt irriterande.

Brukar ha ett par hörlurar kopplade till klockan och ett Garmin pulsband.

Har provat rensa historik i klockan och har uppdaterat klockan men utan framgång.

Detta händer inte varje runda utan 1/5 eller 1/10 kanske.

Någon som har tips?

Edit: springer i stadsmiljö i Stockholm
 
Topp