• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Idag var jag med på en prova-på-löpning där man körde ett varv på en 10 km loop (blir ju såklart inte loop på ett varv men väl tävlingen senare ;)), sablar vilken jobbig sträckning då. Det blev närmare 600 höjdmeter och då fanns det någon kilometer platt transportsträcka i dessa 10 km.
Länk till loppet kommer här: https://alpacarace.wordpress.com

Det blir ett varv runt Riddarfjärden i morgon kväll.
Någon annan som ska runt?
#Sthlm10

Jupp, dock 20kg tyngre än önskvärt och noll (!) träning senaste halvåret! Helt ärligt är jag glad om jag ens kommer runt idag, jag gör det mest för att inse hur viktigt det är att jag tar tag i träningen igen. Ju sämre desto bättre idag, på något konstigt vis :)

Räknas rullskidor, eller ska det till en egen tråd för det?

Marginellt snabbare än vid löpning... men jag tränar på att bli bättre...

För att hålla det on topic, så verkar kombon rullskidor och löpning vara gynnsam för mina ben. Främst höfter och knän.

Hur gick det?

Själv tog jag mig runt på 10 minuter längre tid än förra året, positivt överraskad då jag trodde att jag skulle ha tappat ännu mer men är givetvis långt ifrån nöjd.
Bra tycker jag, nytt personligt rekord. Härlig bana.
Sprang min första marathon förra helgen så visste inte hur kroppen skulle reagera.

Bra jobbat @kungmikael

Var precis ute på mitt tredje pass sedan min skada, blev idag drygt 5 km i lugnt tempo på slinga mixat med lite asfalt och grus. Hälsenan kändes bra men visst har man tappat ork! Sjukt kul att det funkar och hoppas på att det inte ska bli något återfall nu bara man tar det väldigt försiktigt i stegringen av distans. Fart kommer jag inte fokusera på förens framåt augusti möjligen om ens då. Nu blir det att öka distans och hålla ett tempo på 5,50-6,30 fram till dess.

Var precis ute på mitt tredje pass sedan min skada, blev idag drygt 5 km i lugnt tempo på slinga mixat med lite asfalt och grus. Hälsenan kändes bra men visst har man tappat ork! Sjukt kul att det funkar och hoppas på att det inte ska bli något återfall nu bara man tar det väldigt försiktigt i stegringen av distans. Fart kommer jag inte fokusera på förens framåt augusti möjligen om ens då. Nu blir det att öka distans och hålla ett tempo på 5,50-6,30 fram till dess.

Lycka till!! Kul att det går framåt igen! :) ta det lugnt som du säger och försök tänka på det långsiktigt (sjukt svårt jag vet :D)! Själv blir det ett swimrun imorgon med svärfar i småland! Ska bli gött efter första veckan på sommarjobbet!

Lycka till!! Kul att det går framåt igen! :) ta det lugnt som du säger och försök tänka på det långsiktigt (sjukt svårt jag vet :D)! Själv blir det ett swimrun imorgon med svärfar i småland! Ska bli gött efter första veckan på sommarjobbet!
Gäller absolut att ta det lugnt, största problemet är ett inbokat Lidingölopp :)

Gött vilket swimrun är det, har några kollegor dom skulle köra ett imorgon tror jag här nere i småland!

Första passet sen maran. Tur att jag införskaffat ett par riktigt snabba brillor!
image.jpg

Jag sprang en halvmara-distans för två veckor sedan i ganska lugnt tempo. Låg runt 6-6.30/km.
Allt kändes bra även om man var ganska "trött" i benen efteråt. Förra våren orkade jag inte 3km :)

Tidigare har jag sprungit ca 15km som längst, men många pass på 10km. Har det senaste året sprungit regelbundet minst 3ggr i veckan och nu dom tre sista månaderna legat runt 120-150km / månad.

Vågar man sig på att springa längre i ungefär samma tempo? Typ 30-35km? Allt för att pusha mot en mara kanske nästa år.

En annan grej som ni rutinerade löpare kanske ids svara på är det här med uppvärmning. Jag är ganska dålig på det och brukar oftast bara jogga igång första kilometern sen köra på. Hur gör ni?

För att svara på din sista fråga först så har jag aldrig värmt upp mer än att jogga ett par km i lugnt tempo i början på varje pass och jag har sprungit mycket. När jag sprang som mest så avverkade jag ca. 8-10mil per vecka.

Klarar du av att springa en halvmara så klarar du 30km också men lägg på ett par km på långpassen varje vecka så att du inte ger dig på den distansen direkt. När det gäller marathon så är det först (för de flesta) när du kommer över 35km som det börjar bli riktigt jobbigt och där de flesta går in i väggen. Det sistnämnda är ett tecken på att man har fått slut på bränsle och sannolikt har gjort alldeles för få km på långpassen eller inte sprungit tillräckligt många långpass. Enda sättet att klara en mara utan att krascha i slutet är att nöta många långa kilometer för att förbereda kroppen och att träna på att fylla på med energi under loppet.

Jag har sprungit ett par marathon och känslan när man springer över mållinjen är helt oslagbar så om du är sugen så säger jag bara go for it, det är värt all träning!

Har inte riktigt börjat fokusera på det. Men under 2:30 och gärna ner mot 2:20.
Lite säkert även beroende på vilket startled man hamnar i och så.
/j
Skoj!
Då skall jag hålla en tumme eller två.
Ja att slippa trängsel och att kunna hålla sitt egna tempo från början är ju inte fel, tyvärr blir det ju lätt att det går lite fort inledningsvis.

Ursvik extreme 15km.
Nytt pers.
0F601626-B817-4435-8B0A-47106300E984.jpeg
Mycket bra. Jag behövde fem minuter mer än du häromveckan. Och då inkluderade det en rejäl vurpa på rötterna mot slutet. Även om jag inte hade stått på näsan (nåja, knän och händer) så hade jag inte kommit in under 75 minuter. Var på varvet igen i förrgår, men inte en optimal dag. Bytte till 10 km-spåret efter just 10 km (då blir det totalt ca 13,5 med mindre krävande spår på slutet).

Springer du hela varvet, eller går du i de mest krävande backarna, för att ha mer ork att trycka på sedan?

Ska se till att få till lite vila från cyklingen ngn dag, för att med lite bättre ork sikta på under 75 minuter den här sommaren. Upp på tröskelpuls i stort sett hela tiden...

Bra tider och prestationer från dig. Enjoy!

Mycket bra. Jag behövde fem minuter mer än du häromveckan. Och då inkluderade det en rejäl vurpa på rötterna mot slutet. Även om jag inte hade stått på näsan (nåja, knän och händer) så hade jag inte kommit in under 75 minuter. Var på varvet igen i förrgår, men inte en optimal dag. Bytte till 10 km-spåret efter just 10 km (då blir det totalt ca 13,5 med mindre krävande spår på slutet).

Springer du hela varvet, eller går du i de mest krävande backarna, för att ha mer ork att trycka på sedan?

Ska se till att få till lite vila från cyklingen ngn dag, för att med lite bättre ork sikta på under 75 minuter den här sommaren. Upp på tröskelpuls i stort sett hela tiden...

Bra tider och prestationer från dig. Enjoy!
Perfekta förhållanden idag. Torrt och hårt i marken.
Jag går i rask takt i de värsta knäckarna och springer på direkt när det börjar flacka.
Jag sprang med en kompis som är en riktig skärbrännare, vi triggar varann och då blir
Det bättre tider.

Perfekta förhållanden idag. Torrt och hårt i marken.
Jag går i rask takt i de värsta knäckarna och springer på direkt när det börjar flacka.
Jag sprang med en kompis som är en riktig skärbrännare, vi triggar varann och då blir
Det bättre tider.
Man kanske ska snacka sig till draghjälp då? Ofta där? Gjorde första 10 km på 49:49, men tappade därefter... (för tunt pannben)... ska prova att gå. Vet att ultralöparna gör så.

Tillbaka
Topp