• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Oew

Rolex
Jag kör kvar på min gamla suunto ambit 2, innan någon i Sverige löser så jag kan ha ett simkort i tänker jag inte uppgradera.
 

Diogenes

Cartier
Någon av er rutinerade rävar som kan rekommendera en bra klocka anpassad för löpning? Löpning har jag sysslat med länge men utan att varken intressera mig för distans, tid etc men är nu ute efter en klocka som kan vara behjälplig i löpandet. Något tips?

Med vänlig hälsning,
 

TKVF

Panerai
Någon av er rutinerade rävar som kan rekommendera en bra klocka anpassad för löpning? Löpning har jag sysslat med länge men utan att varken intressera mig för distans, tid etc men är nu ute efter en klocka som kan vara behjälplig i löpandet. Något tips?

Med vänlig hälsning,

Oj. Om man tar dykklockor som nummer 1 och löp klockor som nummer 2 så kan jag "allt" om dessa.

För en löpare så behöver jag veta mer vad du vill ha för funktioner. Springer du bara eller gör du annat? Är kartor viktigt? Budget? Musik? Vill du ha en 'tränare' i klockan eller inte?
Bifogar en bild på klockan som har allt! Den bästa outdoor klockan på marknaden idag. Garmin Fenix 5X Plus. Den mäter 51 mm. Men kameran gör den större. Finns en MK1 som är med dyk dator (utan syremättnadsmätare dock).

Så min vän. Berätta.
15301639203857887821831970508535.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Någon av er rutinerade rävar som kan rekommendera en bra klocka anpassad för löpning? Löpning har jag sysslat med länge men utan att varken intressera mig för distans, tid etc men är nu ute efter en klocka som kan vara behjälplig i löpandet. Något tips?

Med vänlig hälsning,
Kör Garmin XT920.......mkt nöjd. Enkel, snabb med bra batteritid + alla bits and bobs....
 

Diogenes

Cartier
Oj. Om man tar dykklockor som nummer 1 och löp klockor som nummer 2 så kan jag "allt" om dessa.

För en löpare så behöver jag veta mer vad du vill ha för funktioner. Springer du bara eller gör du annat? Är kartor viktigt? Budget? Musik? Vill du ha en 'tränare' i klockan eller inte?
Bifogar en bild på klockan som har allt! Den bästa outdoor klockan på marknaden idag. Garmin Fenix 5X Plus. Den mäter 51 mm. Men kameran gör den större. Finns en MK1 som är med dyk dator (utan syremättnadsmätare dock).

Så min vän. Berätta.
15301639203857887821831970508535.jpg

Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
 

Zingo

Rolex
Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
Garmin 235 kanske då är tillräcklig?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
Tycker att Suunto Spartan Trainer ser attraktiv ut. Går att hitta för ca 2000 kr.

Garmin Forerunner 645 är en ny, lätt löparklocka med fin spec. 645M kan lagra musik. Dyrare än Suunton dock.
 

TKVF

Panerai
Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
Det är ju svårt.att rekommendera om man knappt vet vad du behöver. Men om du vill ha musik med i klockan så är alternativen inte så många (vilket är bra).
Garmin har:
Fenix 5 PLUS - serien
645
Vivoactive 3 music

Sedan finns det ett gäng andra tillverkare på marknaden, men dessa är inte lika bra när det gäller extra funktioner. Jag vurmar för Garmin

En Fenix 5s plus (lilla modellen i serien) mäter 42 mm. Och kan användas till alla sporter och har i stort sett allt som går. Jämför man med en smartklocka som kör Android eller ex iwatch så år dessa betydligt bättre på interaktion med mobilen som ex svara på sms och så. Men en Garmin Är mycket bättre för träningsändamål. En Garmin klarar lite olika uppgifter att ex visa kalender, väder, sms, mail mm från mobilen, men inte lika smidigt och bra som en smart klocka.

Budgeten vad ligger den på?
 
Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
Tycker du kan kika på garmen 235. Tycker den räcker väldigt långt och är överkomlig i pris. Funkar finfint för mig och många andra.
 
235 är bra. Men har inte musik funktion. Vidare så är den en ganska "ren" löp klocka. Vill man ha lite lull lull så finns det roligare klockor..
Absolut, det handlar ju om vad man har för behov till löpning och cykel funkar den fint. Jag lyssnar heller aldrig på musik när jag tränar så för de ändamålen är den bra.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Wow! Tack!

Förnärvarande kör jag klassiskt med telefon och Runkeeper för att få ett hum om hastighet och distans (och musik). Egentligen är jag inte helt förtjust i att ha telefonen om armen och sladdriga hörlur varpå jag är nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är dock helt värdelös på vilken teknik som faktiskt finns att tillgå när det gäller löparklockor.

Jag ägnar mig enbart åt löpning och cykling (mestadels löpning) och söker därför i all enkelhet funktioner för tidtagning och distans men är samtidig övertygad om att säkert finns funktioner som jag inte ”visste att jag behövde” - upplys mig gärna!!

Stort tack på förhand
Du kanske vill kolla in Garmin Forerunner 35 också. Kompakt och med bra stöd för löpning och cykling. Inte så galet dyrt heller.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
235 är bra. Men har inte musik funktion. Vidare så är den en ganska "ren" löp klocka. Vill man ha lite lull lull så finns det roligare klockor..
Vad använder du ditt "lull-lull" till?

@Diogenes
Är ju viss prisskillnad på en Garmin Fenix 5 plus (från 7,5 tkr och uppåt) och de enklare modellerna som fixar loggning av cykling och löpning (sisådär 2 tkr för en bra modell). Kan tipsa om http://www.firstbeat.com också, där det går att bilda sig en uppfattning om vilka modeller som har moderna och relevanta funktioner för att utvecklas i sin träning, till exempel VO2-max-estimering samt träningseffekt och last. Kolla in konsumentprodukterna! Du bör för övrigt inte ha för stora förväntningar med de inbyggda optiska puls-sensorerna, utan vara beredd på att komplettera med ett pulsbälte du sätter runt bröstet, för mer korrekt pulsmätning. Om det är av intresse.
 

zeke_varg

Omega
Jag körde en billig forerunner för att senare förmodligen köpa en häftigare klocka med mer grejer i. 230 finns ofta på rea kring 1400kr. Jag har fortsatt med den då den duger till min enkla löpning. Jag håller koll på träningen i kalendern, hur långt, hur fort och hur ofta. Jag har faktiskt inte tagit upp pulsbandet ännu efter ett år. Jag har tänkt köpa klocka med pulsmätare i men vad jag förstår funkar det inte lika bra med handled som med bröstet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag körde en billig forerunner för att senare förmodligen köpa en häftigare klocka med mer grejer i. 230 finns ofta på rea kring 1400kr. Jag har fortsatt med den då den duger till min enkla löpning. Jag håller koll på träningen i kalendern, hur långt, hur fort och hur ofta. Jag har faktiskt inte tagit upp pulsbandet ännu efter ett år. Jag har tänkt köpa klocka med pulsmätare i men vad jag förstår funkar det inte lika bra med handled som med bröstet.
Vadfalls! Pulsbandet är ju viktigare än nästan något annat ju!!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Rekommenderar Forerunner 220, 230, 235.
Behöver inte vara mer avancerat än så om du ”bara” vill ha koll på distanser, medeltempon osv. Komplettera med pulsband vid behov.

Och skit i musik när du springer - bättre att ha en naturlig rytm, lyssna på omgivningen, andetagen osv. Karaktärsbyggande om inte annat och slipp extra prylar :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Haaaaallå......XT920 har jag ju redan rekommenderat.......varför massa jidder on 220,230 och 235......visst.....vill ni kuta runt i Triwamotsvarigheter.....må ni aldrig persa.....
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Haaaaallå......XT920 har jag ju redan rekommenderat.......varför massa jidder on 220,230 och 235......visst.....vill ni kuta runt i Triwamotsvarigheter.....må ni aldrig persa.....
Vet inte om du är seriös eller inte. XT920 är en bra klocka men jäkligt overkill om man bara behöver basfunktionerna för löpning och cykling. Dessutom väldigt klumpig jämfört med 2xx.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Jag har Garmin 230 och den fungerar suveränt. Jag springer 4-5 pass i veckan och använder klockan dagligen. Batteriet håller i ca 10 dagar.
Tror jag gav 1400:-
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om du är seriös eller inte. XT920 är en bra klocka men jäkligt overkill om man bara behöver basfunktionerna för löpning och cykling. Dessutom väldigt klumpig jämfört med 2xx.

Sjukt seriös.....klumpig? Inte direkt va....platt och fin med logisk byggbar meny. 2xx känns ju rätt lama tycker jag och den runda designen ihop med bökiga menyerna är ingen hit. Om man älskar löpning finner jag det konstigt att man köper den billigaste klockan med uslast funktioner?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt seriös.....klumpig? Inte direkt va....platt och fin med logisk byggbar meny. 2xx känns ju rätt lama tycker jag och den runda designen ihop med bökiga menyerna är ingen hit. Om man älskar löpning finner jag det konstigt att man köper den billigaste klockan med uslast funktioner?
Det säger ju ganska mycket om dig om du tror att det har med klockan att göra när man ska mäta hur seriös man är med sin löpning. Jag hade en Garmin FR610 väldigt länge ända tills batteriet till slut inte orkade mer och jag skaffade en FR630. Enda anledningen till att jag tog en 630 istället för 230 är för att jag är van vid touch-funktionen. I övrigt så finns det inget som saknas på en 230 som en XT920 har för att man ska vara någon som "älskar löpning". Menyerna är ju heller inget att hänga upp sig på, det viktiga är hur användarvänlig den är under passet för det är då man inte vill hålla på och fixa en massa med klockan.
 
Topp