• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Stort tack för snabbt svar och för peppen!. Ja, alla säger åt en att ta det lugnt :) Har en känsla av att jag kommer stressa upp mig en del då jag startar i sista gruppen och det förmodligen kommer vara mycket sick-sackande de första kilometerna. För jag tar för givet att det är den sista gruppen som har den mest blandade nivån på motionärer. En vanlig frukost låter klokt, men hur gör man med lunch? Jag startar kl 16, så det känns svårt att avgöra om en stor lunch är bättre än en liten med någon mellis strax innan start.

Lär absolut bli lite sick-sackande om du startar i sista startled och har lite löpvana. Beror ju på banan sen hur lätt det är att ta sig förbi.

Samma med lunchen, stick to what u know, inget överdrivet stort. Man kan ju springa en halvmara utan att ens käka frukost så jag hade inte brytt mig om nått mellis då det iaf för mig mest känns som extra i magen. Om du får vätska/energi på loppet så är det ju skönt att ta då istället i min mening!

Stort tack för snabbt svar och för peppen!. Ja, alla säger åt en att ta det lugnt :) Har en känsla av att jag kommer stressa upp mig en del då jag startar i sista gruppen och det förmodligen kommer vara mycket sick-sackande de första kilometerna. För jag tar för givet att det är den sista gruppen som har den mest blandade nivån på motionärer. En vanlig frukost låter klokt, men hur gör man med lunch? Jag startar kl 16, så det känns svårt att avgöra om en stor lunch är bättre än en liten med någon mellis strax innan start.
Enig med tidigare - håll dig till ngt du vet magen fixar. Ska också springa den 15:e och det var länge sen jag körde halvmara. Men inför marathon brukar jag ta sista målet mat ca 3h innan och sedan en banan och eller powerbar 1h innan. Tänk också på att ladda ordentligt med vatten dagarna innan. På löpdagen brukar jag köra sportdryck en timme innan, bara för att ge kroppen en psykologisk push! Löpning sista veckan är helt beroende på hur löpvan du är men du bör dra ner rejält men ändå underhålla benen. Lycka till!

Någon som alternerar med supertunna dojor av typ five fingers el är de helt ”ute” nu? För hög skaderisk jämfört med de positiva effekterna? Bättre löpsteg?

Enig med tidigare - håll dig till ngt du vet magen fixar. Ska också springa den 15:e och det var länge sen jag körde halvmara. Men inför marathon brukar jag ta sista målet mat ca 3h innan och sedan en banan och eller powerbar 1h innan. Tänk också på att ladda ordentligt med vatten dagarna innan. På löpdagen brukar jag köra sportdryck en timme innan, bara för att ge kroppen en psykologisk push! Löpning sista veckan är helt beroende på hur löpvan du är men du bör dra ner rejält men ändå underhålla benen. Lycka till!
Tack för tipsen! Ska bli riktigt kul att testa ett lopp. Vet ju inte om det är min grej än, med alla andra löpare menar jag. Men det har hållit motivationen uppe under vår/sommar. Tror också på en banan innan, så får vi se med sportdryck. Stort lycka till dig med, men det låter som du kan det här med lopp

F5AF97FE-3253-4A03-B365-7B4771216073.jpeg
974C6545-F972-4F7E-8C7F-E4427A4D92FC.jpeg
Har sedan oktober dragits med kronisk bihåleinflammation........inte farligt utan väldigt lokalt. Har käkat 6 antibiotikakurer sedan dess......säkert immun som fan nu. Klart det påverkat löpninigen en del och yoy är jag nere på rekordlåga 95 mil/år :( .....många dagar har gått bort pga att man mått peck! MEN idag är dagen jag väntat på i 3 mån......operation. Den gick bra och nu är det bara att avvakta medan bihålorna läker. 2v löpförbud nu....... Otroligt stor skillnad på luftintaget i snoken.......innan var det som att andas i smala sugrör......nu.....som att andas genom skorstenar........kommer bli ett sånt satans flås sen så.....ser så fram emot det.....ver inte om jag hinner i form till Hässelby......får C...#lifehack#

Senast ändrad:
Har sedan oktober dragits med kronisk bihåleinflammation........inte farligt utan väldigt lokalt. Har käkat 6 antibiotikakurer sedan dess......säkert immun som fan nu. Klart det påverkat löpninigen en del och yoy är jag nere på rekordlåga 95 mil/är :( .....många dagar har gått bort pga att man mått peck! MEN idag är dagen jag väntat på i 3 mån......operation. Den gick bra och nu är det bara att avvakta medan bihålorna läker. 2v löpförbud nu....... Otroligt stor skillnad på luftintaget i snoken.......innan var det som att andas i smala sugrör......nu.....som att andas genom skorstar........kommer bli ett sånt satans flås sen så.....ser så fram emot det.....ver inte om jag hinner i form till Hässelby......får C...#lifehack#

Usch vad trist för dig!! Skönt med operationen iaf, krya!! Måste kännas grymt skönt när du gått så länge! Kan iaf lugna dig med att du som person inte blir immun mot antibiotikan, det som händer är att man driver mutationen av bakterier och möjligtvis uppstår då resistenta stammar. Nu blir du förhoppningsvis kvitt problemet när du rensar bihålorna! :) körde du FESS operation eller?

Har sedan oktober dragits med kronisk bihåleinflammation........inte farligt utan väldigt lokalt. Har käkat 6 antibiotikakurer sedan dess......säkert immun som fan nu. Klart det påverkat löpninigen en del och yoy är jag nere på rekordlåga 95 mil/är :( .....många dagar har gått bort pga att man mått peck! MEN idag är dagen jag väntat på i 3 mån......operation. Den gick bra och nu är det bara att avvakta medan bihålorna läker. 2v löpförbud nu....... Otroligt stor skillnad på luftintaget i snoken.......innan var det som att andas i smala sugrör......nu.....som att andas genom skorstar........kommer bli ett sånt satans flås sen så.....ser så fram emot det.....ver inte om jag hinner i form till Hässelby......får C...#lifehack#
Fyfan :(

Krya!

Själv börjar jag repa mig efter 2v huvudvärk. Verkar inte vara borelia och doktorer har inte observerat annat än astigmatism i ögonen. Borde inte bara vara det som felat. Blir brillor iaf.

Usch vad trist för dig!! Skönt med operationen iaf, krya!! Måste kännas grymt skönt när du gått så länge! Kan iaf lugna dig med att du som person inte blir immun mot antibiotikan, det som händer är att man driver mutationen av bakterier och möjligtvis uppstår då resistenta stammar. Nu blir du förhoppningsvis kvitt problemet när du rensar bihålorna! :) körde du FESS operation eller?

Japp...FESS......gnällde lite om att jag inte kunde springa tidigare.....visade sig att kirurgen även opererat en landslagsåkare i längd nyligen........ett jäkla gnäll på er idrottare blev domen :)

Läst på joggforum (men mest äldre posts) om bättre löpsteg, bättre kroppshållning.
Det finns absolut fördelar med att springa barfota, men gör det inte som hela längre pass i barfotaskor. Släng istället in lite gräsdiagonaler (spring diagonalt över fotbollsplan, gå/jogga långsamt längs kortsidan till nästa hörn och kör igen) helt utan skor i samband med nåt annat pass. Spring så fort du kan utan att du tappar flyt, hållning och teknik - det är inte ett ansträngande intervallpass. När jag kör det efter ett hårt pass brukar jag nöja mig med fyra stycken, slänger du in det i samband med ett distanspass kan man köra mer (15-30 minuter totalt).

Nu har jag sett polaren, han var vid god vigör och positiv trots att det regnar rätt duktigt här nere.
Ungefär tre timmar och i mitten av fältet i byn här.
Det kommer bli en blöt och lång första natt.
Galet med folk ute och hejar, man fick gåshud av stämningen vädret till trots.

Okej ska ta hjälp av er rutinerade löpare här, någon av er lär tyvärr ha råkat ut för något liknande och kanske har någon input.

Historik: Fått ont i högra vaden, blivit stel väldigt fort dom senaste tre löprundorna vid ganska precis 8k varje gång.
Stretchade mer och värmde bättre.

Idag: Får en knäpp i mitten av höger vad efter 3k.
Som ett nyp, ingen direkt smärta att tala om, blir lite öm. Linkar hem.
Googlar och förstår att undergången väntar med diverse rupturer osv.
Men inget händer direkt. Nu många timmar senare inget blåmärke, ingen svullnad, inga knutor, full rörlighet vid tåhäv osv
Det enda som egentligen är en viss stelhet och lite öm (inte trycköm), kan gå nästintill normalt.
Så vad ska jag tänka på framöver? Antar att det är en mindre bristning? Allt som inte för ont ok? Bara lite lugna promenader ett par dagar och styrkaträning?

Kanske prova nån mjuk cross maskin?

Mvh
M

Ta det inte som en förolämpning om ålder men det låter som gubbvad. Det vore trevligt om jag hade fel för då får jag lära mig något nytt men tills vidare kan du läsa mer här. Finns även några länkar om behandling etc.
https://www.marathon.se/traning/undvik-gubbvaden/sa-upptacker-du-gubbvaden
Känner du inte igen symptom som beskrivs i övrigt kan det ju helt enkelt vara så att du behöver värma upp mer eller springa med lägre ansträngning en period. Hoppas det går över snabbt.

Ta det inte som en förolämpning om ålder men det låter som gubbvad. Det vore trevligt om jag hade fel för då får jag lära mig något nytt men tills vidare kan du läsa mer här. Finns även några länkar om behandling etc.
https://www.marathon.se/traning/undvik-gubbvaden/sa-upptacker-du-gubbvaden
Känner du inte igen symptom som beskrivs i övrigt kan det ju helt enkelt vara så att du behöver värma upp mer eller springa med lägre ansträngning en period. Hoppas det går över snabbt.
Haha nej det var ingen förolämpning, det var sanning :)
Jag är 37 och beter mig inte därefter så det stämmer faktiskt ganska väl tyvärr:(
Fakk åldrandet kommer bli hårt känner jag.
Tack för bra länkar :)
Ja det blir att ta det försiktigt antar jag, får kanske lägga mer vila för benen och värma ordentligt.
Vad skör man blir på ålderns höst :depressed:

Okej ska ta hjälp av er rutinerade löpare här, någon av er lär tyvärr ha råkat ut för något liknande och kanske har någon input.

Historik: Fått ont i högra vaden, blivit stel väldigt fort dom senaste tre löprundorna vid ganska precis 8k varje gång.
Stretchade mer och värmde bättre.

Idag: Får en knäpp i mitten av höger vad efter 3k.
Som ett nyp, ingen direkt smärta att tala om, blir lite öm. Linkar hem.
Googlar och förstår att undergången väntar med diverse rupturer osv.
Men inget händer direkt. Nu många timmar senare inget blåmärke, ingen svullnad, inga knutor, full rörlighet vid tåhäv osv
Det enda som egentligen är en viss stelhet och lite öm (inte trycköm), kan gå nästintill normalt.
Så vad ska jag tänka på framöver? Antar att det är en mindre bristning? Allt som inte för ont ok? Bara lite lugna promenader ett par dagar och styrkaträning?

Kanske prova nån mjuk cross maskin?

Mvh
M
Alla mina vadproblem kommer från ryggen. Hitta en bra nappis och gå igen allt. Det du beskriver liknar det jag haft tycker jag. Bor du i 08 har jag bra tips på naprapat....

Tillbaka
Topp