• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

demondave

Rolex
Vad är syftet mer intervallerna? (Alltså ärlig fråga - inte dryghet).

Upplever själv att intervaller är rätt knepigt, jobbigt mentalt (gör att löpningen inte alltid är kul - svårare att motivera sig att gå ut och kräk-köra än att köra ett mysigt jogg-pass), stor skaderisk (får själv ofta ont i kroppen efter intervaller - benhinnor, knän etc) och gör att man slarvar med tekniken (för att man försöker pressa sig).

Jag kör intervall i grupp en gång i veckan - snittar just nu 3-4 mil i veckan och upplever själv att mer distans, kanske några trösklar ev. för att bygga lite pannben, troligen skulle ge mer för miltiderna.

Mest variation och nya idéer skulle jag tro, hjälper det mig mer flås och bättre tempo är det ingen nackdel.

Många pratar ju om intervaller som rena undret, riktigt så högt ställda förväntningar har jag nog inte.

Försöker köra på en hel del variation på gymmet också, därför jag inte hänger i hardcoretråden här så mycket. Inte enbart mark-böj-bänk :D Tungt varvat med explosivt, flås, 3D, redcord, rörlighet. Upplever att min kropp svarar på det, och det är nog det viktigaste. Få kroppen att fungera bra. Lyckas man vara 40-hunkig om ett par år är det ju ingen nackdel heller ;) Mer mål än så har jag inte, skitdålig på att jobba mot mål.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Mer börja om-tips efterlyses! Ngra tips på enkla, roliga intervallupplägg?
Noll koll på puls, på handleden sitter en stendum Sinn UX. Väldigt oklar målbild, men springa milen snabbare vore ju kul (nu blir jag typ varvad av rullatortanter som rastar mopsen) och utmana kroppen lite.

Inga lopplaner ellser så, springer mest för att kunna leva som jag gör och komplettera gymmande.

Tror att det är bra att blanda lite. Variera mellan exempelvis tusingar med ett par min vila fem gånger ena passet. 400m med en minuts vila 7-8ggr andra passet och 8-10km fartlek tredje passet.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Mest variation och nya idéer skulle jag tro, hjälper det mig mer flås och bättre tempo är det ingen nackdel.

Många pratar ju om intervaller som rena undret, riktigt så högt ställda förväntningar har jag nog inte.

Försöker köra på en hel del variation på gymmet också, därför jag inte hänger i hardcoretråden här så mycket. Inte enbart mark-böj-bänk :D Tungt varvat med explosivt, flås, 3D, redcord, rörlighet. Upplever att min kropp svarar på det, och det är nog det viktigaste. Få kroppen att fungera bra. Lyckas man vara 40-hunkig om ett par år är det ju ingen nackdel heller ;) Mer mål än så har jag inte, skitdålig på att jobba mot mål.

För att få lite variation är det kul.

Sprang det här passet förra veckan - svinjobbigt, så bra tips:

https://lifeinahappyway.sporthalsa.se/2019/04/03/intervaller-effektiva-treor/
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Mitt tips är att fara ut och springa och inte fundera så mycket. :) vad springer/sprang du milen på och vad har du för mål?
Jag kör på en måldistans varje månad, alltså att jag ska springa minst 150km varje månad. Funkar bra för mig och ibland kan man ju beta av 10-20km men oftast blir det 5-15km per pass. Kör allt via en Garmin 235.

Sprang milen på runt 40 för nåt år sen. Nu är jag mer ute efter välmåendet än resultatet. Måldistans är en bra grej. Kanske tweakar om det till ”Tid i rörelse” eller nåt sånt (älskar mål) :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag säger alltid att nu fasiken skall jag börja med disciplinerade intervaller (får till det bra på löpband) men slarvar och ljuger för mig själv typ nästa pass så kör vi! För mig personligen så funkar fartlek och tröskel pass väldigt bra eller iaf mer givande och känner väl egentligen inte ett jätte behov av blodsmaks intervaller regelbundet även om det säkerligen skulle ge bättre resultat. Mitt mål är att slå som sagt mitt pb på 41.39 ifrån 2013-14 sprang milen utomhus veckan förra veckan på 43.25 och har klippt 5.27 min sedan 28 december 2018 med totalt 465 km under skorna i år. Har dock sprungit mest på löpband dessvärre i år men nu är våren här :)


(Nu skall jag börja intervalla 1000m utomhus med blodsmak...)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kan bara njuta av dessa soliga helgrundor.
Nu är man harmonisk när familjen kommer till liv.
CC42E969-A8AF-4AE3-A24B-0FAAB10C5C8B.jpeg
 
Senast ändrad:

Lorre23

Omega
Fick hem ett par Pegasus Turbo, riktigt sköna men tycker att limningen mellan ovandelen och sulan ser konstig ut. Är det nån med Pegasus som har likadant på sina skor?
WDcFeLJ.jpg
 

zeke_varg

Omega
Om nån ser ett bra pris på garminklocka, hojta till.

Min forerunner 230 är en obotlig glädjeklocka. Även när den hittat gps. Vill ha puls o gps. Inget krav på pulsmätning vid klockan.
 

korvaza

Omega
HJÄLP!

Jag har under de senaste åren börjat löpa rätt mycket och avklarat ett par Lidingölopp samt en hel del motionsträning året om. Jag har under denna tid både kört Asics Nimbus (Neutrala) samt Asics Kayano (Pronation) och har under våren gått över till Nike Pegasus Turbo (Neutrala). Samtliga skor har funkat toppen för mig och jag har inte haft några känningar i varken knä eller benhinnor. Under våren har jag ökat min löpning från ca 2-3 mil i veckan till 4-5 mil i veckan och har blivit även blivit mycket snabbare.

Allt har gått perfekt och uppladdningen inför Stockholm Marathon har varit i fas, fram tills för ca 1,5 vecka sedan. Helt plötsligt fick jag smärta strax ovanför fotknölen på insidan av ena benet. Först tänkte jag att de bara var en lätt överansträngning och körde ett par dagar senare 1 mil i rätt högt tempo - men smärtan satt kvar. De senaste dagarna har jag även haft känningar när jag är ute på promenader eller går till jobbet. Är det helt enkelt så att jag har dragit på mig en stressfraktur/inflammation i benhinnorna? Och vad kan jag göra åt detta - är Stockholm Marathon helt kört eller finns det någon mirakelkur?

Väldigt tacksam för hjälp :)
 

daniel_se

Omega
HJÄLP!

Jag har under de senaste åren börjat löpa rätt mycket och avklarat ett par Lidingölopp samt en hel del motionsträning året om. Jag har under denna tid både kört Asics Nimbus (Neutrala) samt Asics Kayano (Pronation) och har under våren gått över till Nike Pegasus Turbo (Neutrala). Samtliga skor har funkat toppen för mig och jag har inte haft några känningar i varken knä eller benhinnor. Under våren har jag ökat min löpning från ca 2-3 mil i veckan till 4-5 mil i veckan och har blivit även blivit mycket snabbare.

Allt har gått perfekt och uppladdningen inför Stockholm Marathon har varit i fas, fram tills för ca 1,5 vecka sedan. Helt plötsligt fick jag smärta strax ovanför fotknölen på insidan av ena benet. Först tänkte jag att de bara var en lätt överansträngning och körde ett par dagar senare 1 mil i rätt högt tempo - men smärtan satt kvar. De senaste dagarna har jag även haft känningar när jag är ute på promenader eller går till jobbet. Är det helt enkelt så att jag har dragit på mig en stressfraktur/inflammation i benhinnorna? Och vad kan jag göra åt detta - är Stockholm Marathon helt kört eller finns det någon mirakelkur?

Väldigt tacksam för hjälp :)
Diklofenak (aka löpargodis)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
HJÄLP!

Jag har under de senaste åren börjat löpa rätt mycket och avklarat ett par Lidingölopp samt en hel del motionsträning året om. Jag har under denna tid både kört Asics Nimbus (Neutrala) samt Asics Kayano (Pronation) och har under våren gått över till Nike Pegasus Turbo (Neutrala). Samtliga skor har funkat toppen för mig och jag har inte haft några känningar i varken knä eller benhinnor. Under våren har jag ökat min löpning från ca 2-3 mil i veckan till 4-5 mil i veckan och har blivit även blivit mycket snabbare.

Allt har gått perfekt och uppladdningen inför Stockholm Marathon har varit i fas, fram tills för ca 1,5 vecka sedan. Helt plötsligt fick jag smärta strax ovanför fotknölen på insidan av ena benet. Först tänkte jag att de bara var en lätt överansträngning och körde ett par dagar senare 1 mil i rätt högt tempo - men smärtan satt kvar. De senaste dagarna har jag även haft känningar när jag är ute på promenader eller går till jobbet. Är det helt enkelt så att jag har dragit på mig en stressfraktur/inflammation i benhinnorna? Och vad kan jag göra åt detta - är Stockholm Marathon helt kört eller finns det någon mirakelkur?

Väldigt tacksam för hjälp :)
Gå till en bra nappis så de får kolla om ”felet” verkligen sitter där smärtan kommer ifrån. Mina problem i fötter och vader har sitt ursprung i nedre ryggen......tog bara 10 år att lista ut det :)
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
HJÄLP!

Jag har under de senaste åren börjat löpa rätt mycket och avklarat ett par Lidingölopp samt en hel del motionsträning året om. Jag har under denna tid både kört Asics Nimbus (Neutrala) samt Asics Kayano (Pronation) och har under våren gått över till Nike Pegasus Turbo (Neutrala). Samtliga skor har funkat toppen för mig och jag har inte haft några känningar i varken knä eller benhinnor. Under våren har jag ökat min löpning från ca 2-3 mil i veckan till 4-5 mil i veckan och har blivit även blivit mycket snabbare.

Allt har gått perfekt och uppladdningen inför Stockholm Marathon har varit i fas, fram tills för ca 1,5 vecka sedan. Helt plötsligt fick jag smärta strax ovanför fotknölen på insidan av ena benet. Först tänkte jag att de bara var en lätt överansträngning och körde ett par dagar senare 1 mil i rätt högt tempo - men smärtan satt kvar. De senaste dagarna har jag även haft känningar när jag är ute på promenader eller går till jobbet. Är det helt enkelt så att jag har dragit på mig en stressfraktur/inflammation i benhinnorna? Och vad kan jag göra åt detta - är Stockholm Marathon helt kört eller finns det någon mirakelkur?

Väldigt tacksam för hjälp :)
Antagligen ingen stressfraktur med den mängden löpning, men svårt att säga vad det kan vara. Som du fått rekommenderat skulle jag också gå till en naprapat asap. PMa om du vill ha tips på en riktigt bra naprapat för löpare i Stockholm.
 

Oew

Rolex
Vilka springer Wings for Life på söndag?
Min form är inte jättebra då jag tog väldigt lång vila efter senaste maran och egentligen bara kommit igång senaste 2v men tänkte försöka mig på min första ultradistans, så får vi se om benen håller.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vilka springer Wings for Life på söndag?
Min form är inte jättebra då jag tog väldigt lång vila efter senaste maran och egentligen bara kommit igång senaste 2v men tänkte försöka mig på min första ultradistans, så får vi se om benen håller.
Verkar fint, inte hört om tidigare.
Lycka till.
 
  • Like
Reactions: Oew
Topp